Jump to content
Annons

Hur gör jag i midi--tänker jag Ok---eller ?


Legato

Recommended Posts

Hej alla midi-spelare

Jag är nybörjare på midi jag undrar följande

1) Kan jag göra glissando i en el-bas......(jag spelar in från klaviatur)

Hur gör jag detta???

2) Om man vill ha ett fylligare stråk är det rätt tänkt att göra följande

Om man tänker på en vanlig stråkorkester så intonerar ju inte alla

musiker 100% lika eller spelar exakt på 100 sekunden samtidigt

År det en vettig tanke att när man programerar midi så gör man en violin 1 stämma och sedan kopierar den t.ex 8 ggr. 2 spår är som originalet 2 spår några cent högre i intonatiion 2 spår några cent lägre i intonation 2spår lite sena i atacken och 2 spår lite tidiga i attacken

Går detta att göra i midi?

Får det effekten att stråket låter mera levande? (givetvis skall även dynamiken justeras)

Tacksam för alla god råd

Legato

Nybörjare på midi

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MrPhil (oregistrerad)
Hej alla midi-spelare

Jag är nybörjare på midi jag undrar följande

1) Kan jag göra glissando i en el-bas......(jag spelar in från klaviatur)

Hur gör jag detta???

2) Om man vill ha ett fylligare stråk är det rätt tänkt att göra följande

Om man tänker på en vanlig stråkorkester så intonerar ju inte alla

musiker 100% lika eller spelar exakt på 100 sekunden samtidigt

År det en vettig tanke att när man programerar midi så gör man en violin 1 stämma och sedan kopierar den t.ex 8 ggr. 2 spår är som originalet 2 spår några cent högre i intonatiion 2 spår några cent lägre i intonation 2spår lite sena i atacken och 2 spår lite tidiga i attacken

Går detta att göra i midi?

Får det effekten att stråket låter mera levande? (givetvis skall även dynamiken justeras)

Tacksam för alla god råd

Legato

Nybörjare på midi

Ja, allt går att göra som du beskriver.

Basglissandot hänger dock mer på hur ljudet du vill använda svarar.

Finns det samplade glissandon redan?