Jump to content
Annons

Hur gör jag i midi--tänker jag Ok---eller ?


Legato

Recommended Posts

Hej alla midi-spelare

Jag är nybörjare på midi jag undrar följande

1) Kan jag göra glissando i en el-bas......(jag spelar in från klaviatur)

Hur gör jag detta???

2) Om man vill ha ett fylligare stråk är det rätt tänkt att göra följande

Om man tänker på en vanlig stråkorkester så intonerar ju inte alla

musiker 100% lika eller spelar exakt på 100 sekunden samtidigt

År det en vettig tanke att när man programerar midi så gör man en violin 1 stämma och sedan kopierar den t.ex 8 ggr. 2 spår är som originalet 2 spår några cent högre i intonatiion 2 spår några cent lägre i intonation 2spår lite sena i atacken och 2 spår lite tidiga i attacken

Går detta att göra i midi?

Får det effekten att stråket låter mera levande? (givetvis skall även dynamiken justeras)

Tacksam för alla god råd

Legato

Nybörjare på midi

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MrPhil (oregistrerad)
Hej alla midi-spelare

Jag är nybörjare på midi jag undrar följande

1) Kan jag göra glissando i en el-bas......(jag spelar in från klaviatur)

Hur gör jag detta???

2) Om man vill ha ett fylligare stråk är det rätt tänkt att göra följande

Om man tänker på en vanlig stråkorkester så intonerar ju inte alla

musiker 100% lika eller spelar exakt på 100 sekunden samtidigt

År det en vettig tanke att när man programerar midi så gör man en violin 1 stämma och sedan kopierar den t.ex 8 ggr. 2 spår är som originalet 2 spår några cent högre i intonatiion 2 spår några cent lägre i intonation 2spår lite sena i atacken och 2 spår lite tidiga i attacken

Går detta att göra i midi?

Får det effekten att stråket låter mera levande? (givetvis skall även dynamiken justeras)

Tacksam för alla god råd

Legato

Nybörjare på midi

Ja, allt går att göra som du beskriver.

Basglissandot hänger dock mer på hur ljudet du vill använda svarar.

Finns det samplade glissandon redan?

Annars kan du använda portamento eller använda pitch bend. Lite pilligt att få till o kräver en del justering i hur ljudet beter sig innan det funkar. Leta hellre upp samplingar av bas där olika effekter finns med. Eller spela bas.

Ang stråkarna tror jag du får ett bättre resultat om du spelar stråkarna 8ggr än att kopiera samma tagning 8ggr.

Du får då olika timing, velocity, aftertouch, o kan oxå pitcha lite olika på olika spår.

Du behöver dock 8 olika midi-kanaler, annars svarar samma kanal på ALLA kommandon, o att spela på samma ton på samma ljud samtidigt låter kacka.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Kan jag göra glissando i en el-bas......(jag spelar in från klaviatur)

    Hur gör jag detta???

Ett annat förslag - om du vill ha lite mer autentiskt elbasglissando och har möjlighet att jobba grafiskt i sequensern - är att lägga ett mycket kort midi-event på varje halvton mellan tonen du glider från och till den ton du glider till. Lägg högre velocity på den första tonen och lägre på de efterföljande. Då härmar du vad som händer på en riktig elbas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Assar

Tack för ditt svar!!

Som jag förstår dig lägger du högre velocity på startonen.

De korta midi event (som man glider förbi) gör du dessa med en fallande velocity

för varje halvton du passerar ner till den ton du skall stanna på som jag misstänker att du åter ger ett högre velocityvärde??? har jag fattat dig någorlunda rätt??

Mvh

LEGATO

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk dig att du spelar elbas. Du slår an översta strängen på tolfte bandet och snabbt drar vänsterhanden nedåt.

Vad händer?

Jo du har ett starkare anslag på första tonen (e) och därefter kraftigt fallande styrka i anslaget på de övriga (d#, d, c#, c, h, osv).

Återspegla det i velocityvärdena: Starkt e och därefter svagare på de övriga. Testa dig fram till vad som låter bra.

Om du efter "dragningen" vill stanna på t ex femte bandet (a) och slå an strängen där så får du återspegla även det: Avsluta dragningen med ett a med stark velocity.

Ungefär så.

Allt detta förutsätter att du inte vill härma en bandlös bas. I så fall kan du följa tidigare råd och använda pitch bend ... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...