Jump to content
Annons

Tips på slutna studiolurar?


sebbeh

Recommended Posts

Tjenare. funderar på att fixa ett par bra studio lurar. som inte läker ut när man sjunger t.e.x. dom jag har nu är några philips helt ok. men läcker en del. och dom har gått i sönder typ =/ så vill gärna ha tips på helt ok lurar för under 1000 lappen helst. har lite taljt innom ekonomin just nu.

Tack på förhand!

EDIT: Tydliggjorde rubrik /admin

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jacke (oregistrerad)
Tjenare. funderar på att fixa ett par bra studio lurar. som inte läker ut när man sjunger t.e.x. dom jag har nu är några philips helt ok. men läcker en del.

AKG K 240

Är inte K240 öppna..? Dvs. inte alls det som det frågades efter..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med "helt okej" menar du helt okej ljudkvalitet i hörlurarna eller att de dämpar rätt så bra? Jag har ett par Vic Firth hörlurar, de kostar 705 :- på thomann, de dämpar extremt bra men låter inte sådär jättekul.

Funkar bra för mig då jag använder dom för att slippa läck in i micken när jag sjunger eller spelar in akustisk gitarr. Och för att jag får ont i öronen av min egen röst när jag sjunger med öppna lurar.

*edit* Trött.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom dämpar mycket bra!

"Detta är en väldigt robust och flexibel sluten lur. Passiv dämpning av omgivande ljud upp till 32dB. Oslagbart! Detta gör HD 280 perfekt för användning vid t.ex. livespelning i studio eller på scen. Används ofta i studio- och monitorsammanhang tack vare förbluffande exakt ljudåtergivning! Presterar stort ljud till litet pris."

Har själv ett par som jag är nöjda med

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder ett par Beyerdynamic DT770Pro som jag är nöjd med. Dämpar runt 18dB. Tror att de går att få för runt en tusenlapp nya numera. Kolla runt på jam, 4-sound, musikbörsen eller var du nu föredrar att handla. Värt att nämnas är att 770pro har en väldigt stark bas som blir jobbig att lyssna på i längden...

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Sennheiser HD280 pro och Sennheiser HD202. Båda dämpar ungefär lika bra, ca 32 dB. HD280 sitter skönare och har bättre ljud, HD202 är väldigt basiga.

Men HD202 kostar bara ca 200 kr, om du vill ha ett budget alternativ som dämpar bra. Testa annars HD201 som enligt spec. ska ha rakare frekvenskurva, samma pris ungefär.

Problemet med HD280 pro är att de dämpar ljudet väldigt ojämnt, frekvensmässigt alltså. Lite som när man har hörselkåpor, högre frekvenser dämpas bra men basen känns nästan som förstärkt. Märks mest vid truminspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tidigare nämnts.

Sennheiser HD 280 Pro. Låter mycket bra, sitter skönt, dämpar bra.

Beyer DT770 Pro. Låter bra (men förstärkt bas), sitter otroligt skönt på mitt huvve, dämpar mycket bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som sagt ett billigare alternativ är också HD202 eller HD201. 😳

...och som sagt HFI-550 från Ultrasone, som sitter ännu skönare än HD280 Pro (åtminstone på mig)... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...