Jump to content
Annons

Kung-fu musik (lite sång på kinesiska)


Dividend

Recommended Posts

* LÅTNAMN: China II - Kung fu-games

* ARTIST/GRUPP: Dividend & Chinaman

* GENRE: hmm, lite av varje

* LÅTLÄNGD: 3 och en halv minut

* KOMPOSITÖR: Per Rosqvist

* PRODUCENT: densamme

* EV. MEDVERKANDE: Chinaman på "sång"

* INSPELNINGSÅR: 2007 (bygger dock på en äldre version som väl gjordes 2004-5)

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 3252kb@128kbs

* STATUS: Skiss

Fick spel tidigare i kväll, hittade en låt som byggde lite på kinesisk trad. musik, och fortsatte bygga på den... Chinaman "sjunger" efter två-tre öl om kung fu på kinesiska , och här finns elgura och massa musikstilar som ändå hänger samman på nåt sätt 😉

Vill veta vad folk tycker? Barnsligt? JOmenvisst! Jag tänker mig tillbaka till tiden då man spelade kampsportspel på små hemdatorer....

Och så mixning och saker som stör och kunde förbättras, åsikter av alla de slag är välkomna! 😄

* LÅTLÄNK: kung fu-låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite komik över den flåsande kinesrösten.

En grej jag reagerar på är att det låter som att det puffar lite när rösten.. utstöter läten.. Används puffskydd ordentligt?

Annars låter det ritkigt bra, även om.. Tänkte precis säga att den kändes lite enformig, men då kom en elgitarr som gjorde min dag. 😱 Det här slutade ju riktigt bra. Överlag låter det här väldigt bra och intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite komik över den flåsande kinesrösten.

En grej jag reagerar på är att det låter som att det puffar lite när rösten.. utstöter läten.. Används puffskydd ordentligt?

Annars låter det ritkigt bra, även om.. Tänkte precis säga att den kändes lite enformig, men då kom en elgitarr som gjorde min dag. 😄 Det här slutade ju riktigt bra. Överlag låter det här väldigt bra och intressant.

Nej, chinaman ligger utslagen på golvet så han får sjunga in det imorgon med puffskydd (F ö sjunger han på kinesiska nåt i stil med "Vi är stora krigare, vi kommer att såra dig" förutom "kung fu")

Enformig? Jomenvisst! Denna låt har de enklaste ackordsföljderna jag prövat på flera år. G-dur i 1.5 minuter och sånt 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Att spela in med puffskydd blir nog bra. Just nu känns det som att hela mixen dånar lite så fort kinesen flåsar.

En enformig ackordföljd behöver inte per automatik inebära en enformig låt. Man kan variera instrumentering väldigt mycket, exempelvis slänga in en gitarr på slutet. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

En enformig ackordföljd behöver inte per automatik inebära en enformig låt. Man kan variera instrumentering väldigt mycket, exempelvis slänga in en gitarr på slutet. 😉

Jao sant. Inte bara det man kan skifta musikstil också 😉 Fråga till alla: Känns det sammanhängande?

Jag tycker ju det, men....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan jag ha missat denna låt... Men nu är jag på banan igen.

Det är lite för mycket lyfttryck rakt på micken.

Jag kan inte låta bli att både le och njuta, det finns jättemycket i låten som är grymt bra! Musiken är störtskön! Riktigt bra, medryckande trots att det är relativt lung låt. Det är smockfullt med fantasi och genresamansmältande grepp som är om inte geniala så jäkligt inovativt och snyggt!

Spela in sången igen och försök minska puffarna, men jag kan faktiskt se en effekt i att de finns där. De är dock lite för okontollerade.

Bra jobbat, bra som "fa-an" om jag får citera mig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Bra tryck i mastringen,lyssnade på en annan låt ganska högt..höll på att blåsa av stolen när din låt drog igång 😛

På något sätt så blev jag förflyttad från ett vinter kallt Norrbotten till Kina på en lyssning,det skall du ha credits för.

Produktionen är bra.Ljuden snygga och låten är kul!

Bra jobbat!

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Bra tryck i mastringen,lyssnade på en annan låt ganska högt..höll på att blåsa av stolen när din låt drog igång 🙂

Hehe, ja sånt som händer... 🙂

På något sätt så blev jag förflyttad från ett vinter kallt Norrbotten till Kina på en lyssning,det skall du ha credits för.

Produktionen är bra.Ljuden snygga och låten är kul!

Bra jobbat!

Oj då, tack för berömmet! Kul att låten gjorde intryck eller vad man skall säga om din förflyttning till Kina. 🙂

Mvh

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

jäkligt inovativt och snyggt!

Tackar!

Spela in sången igen och försök minska puffarna, men jag kan faktiskt se en effekt i att de finns där. De är dock lite för okontollerade.

ja, det tycker jag också. Att de ger nån perkusiv effekt, eller hur man skall uttrycka sig... Vill nästan ha puffarna kvar pga det 🙂

Men sant, "lite okontrollerade"....

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten i sig är jättebra. Hela prodden är snyggt genomfört.

Det ända som förstör hela låten,i mitt tycke, är den "jäkla" kinesen som flåsar "KUNG- FU" i micken...

Kunde varit mera "tryck" i låten. Trummorna skal vara pampigare. Mera BOM..... BOM.... TISH... BOM! Med det menar jag inte mera volym, utan mera.. Eh.. Vad kan man kalla det. "Tjockare" och "tyngre" trummor? 😕

Ja, du fattar säkert.

Annars gillar jag låten. Som andra har sagt innan mig, så flyger också mina tankar iväg till kina. Jag får bilder i huvudet när jag hör låten, och då har du genomfört den bra.

Att du kör g-dur genom hela låten visar bara hur bra låten är. Man kan spela mycke olika melodier och toner "runt" en tex G-dur. :rolleyes:

Bra jobbat! Ser fram emot version där du har slagit kinesen i bakhuvudet, och bett honom sluta flåsa. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt jobbat.. Håller dock med de övriga om att sången slår igenom vid ett antal tillfällen vilket inte är så bra. Musiken i sig är ganska typisk för dig. Som vanligt håller den hög klass. Jag gillar elgitarren som ger låten tryck. Det vore kul att höra lite kitchig kinesisk tjejsång mitt i låten, sånt men hör i filmerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten i sig är jättebra. Hela prodden är snyggt genomfört.

Det ända som förstör hela låten,i mitt tycke, är den "jäkla" kinesen som flåsar "KUNG- FU" i micken...

LOL! 😄 Han är cool ju 😄 Hmm, skall fixa en gallup med tre alternativ:

1. Döda Chinaman

2. Behåll Chinaman och fixa puffarna

3. Behåll Chinaman som han är

Eh, går det att fixa en gallup i efterhand i en tråd?

Kunde varit mera "tryck" i låten. Trummorna skal vara pampigare. Mera BOM..... BOM.... TISH... BOM! Med det menar jag inte mera volym, utan mera.. Eh.. Vad kan man kalla det. "Tjockare" och "tyngre" trummor?  😉

Ja, du fattar säkert.

Då behöver jag Timpanis och liknande, kanske nån plugg för syntetiska trummor som låter pampiga.... Blanda timpanis (du vet de mäktigaste trummorna i klassisk musik) med syntetiska? En idé som kan funka, bara det låter bra, så... 😄

Annars gillar jag låten. Som andra har sagt innan mig, så flyger också mina tankar iväg till kina. Jag får bilder i huvudet när jag hör låten, och då har du genomfört den bra.

Att du kör g-dur genom hela låten visar bara hur bra låten är. 

Tackar Kenta! 🙂 Ja, man vill ju göra intryck med sin musik

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...