Jump to content
Annons

Spela in elgitarr


spip (oregistrerad)

Recommended Posts

spip (oregistrerad)

Hej,

Jag skulle vilja spela in min elgitarr i Cubase. Men behöver jag någon form av preamp/förstärkare/mixerbord eller dylikt mellan gitarren och ljudkortet? Jag har testat att koppla gitarren rakt in i ljudkortet och spela in lite i AudaCity men det låter inte bra.

David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som du säger så låter det inte så roligt att spela in gitarren linad direkt. I såna fall behöver du en plugg som simulerar ljudet av en gitarrförstärkare tex amplitube eller ampfarm mfl.

Annars är det ju bara att sätta en mick framför gitarrförstärkaren och spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men behöver jag någon form av preamp/förstärkare/mixerbord eller dylikt mellan gitarren och ljudkortet?

Vad har du för ljudkort? Är det linjeingångar måste du ha en preamp av nåt slag eller en pod, i alla fall en pryl som förstärker upp mik-signalen till linjenivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

En preamp fixar till att ljudet hörs ordentligt. Däremot gör den ganska lite för soundet. Som de andra påpekar så behöver du någonting som simulerar en gitarrförstärkare i datorn om du inte vill micka upp din egen förstärkare. Det finns en del ganska ok gratis varianter på nätet. Kolla t.ex. på sidan www.kvr-vst.com som har förskräckligt mycket så kallade vst-pluggar som bland annat kan hjäpa dig med detta. Leta efter amplifiers och testa dig fram. Riktigt bra ljud är dock oftast betalversionerna förunnat. Till en början kan du nog klara dig med något gratis.

Lycka till!

Redigerat av Dagon
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Jag kör in min Strata direkt in i mixern. Därifrån till ljudkortet. Använder sedan en utmärkt gratisplugg som simulerar en Fender Twin 1969. Låter skitabra. Passar min musik (ren gitarrljud - äggläge på Stratan).

Annars finns det som sagt Amplitube eller Guitar Rig.

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...