Jump to content
Annons

TFT widescreen eller inte?


Light Head

Recommended Posts

Annons
Pixels are everything.

Inches are nothing.

Trust your pixels.

Översätter: Det är viktigare att han en skärm med bra upplösning, kolla det före storleken.

Sedan går det ju att överväga om man skulle få en 40" att kolla mixen på väggen ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

ska vi ha den här diskusionen en gång till 😆

finns flera trådar om detta om du söker lite :rolleyes:

Utveckligne går framåt?! Men har kollat och ser inte att min fråga besvaras.. Chromawords är den som är närmast i sina svar, verkar det som.

22" 16:9 1680*1050

eller

20.1" 4:3 1680*1050

Det är liksom det som är problemet? Är det bara skönare att kolla på en wide, upplever man att det är bredare än det egentligen är när man jämnför med en 4:3 som har samma upplösning??

Link to comment
Dela på andra sajter

22" 16:9 1680*1050

eller

20.1" 4:3 1680*1050

Det är liksom det som är problemet? Är det bara skönare att kolla på en wide, upplever man att det är bredare än det egentligen är när man jämnför med en 4:3 som har samma upplösning??

Fast de har ju inte samma upplösning.. En "vanlig" skärm har ju bildförhållandet 4:3 medan Widescreen har 16:9. Det skulle inte se klokt ut om en 4:3-skärm hade en upplösning på 1680x1050... gissar jag.

Jag stod nyligen i samma funderingar som du. Skulle jag köpa en 19" 4:3 eller en wide på 21" eller 22"? Jag rekade en del innan det blev en HP f2105, som är en 21" widescreen. Hade jag kunnat pröjsa en femhundring till kanske det hade blivit något annat, det skall sägas, men där min smärtgräns låg verkade det som jag skulle komma undan med mest godis för pengarna genom det köp jag gjorde. Har använt skärmen i ett par veckor nu och jag är heeeelnöjd!

lite snackelisnack

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Köp en 20" 4:3 idag, och en 20" 4:3 till vid nästa lönedag. Två 16:9 bredvid varann är ganska krångligt för de flesta med normala nack-kotor.

Tips: 1680x1050 är mindre pixlar än 1600x1200. En 16:9 med 1920x1600 är ett bra val däremot, men de säljes dyrt i dagens läge då den allmänna tron är att en 20" 16:9 är större än en 20" 4:3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör ni på högsta upplösningen? Tycker allt blir så jägarns småttigt!  😲

Jag tycker det är olidligt att inte köra optimal (max) upplösning på en TFT. Allting blir hackigt alternativt suddas ut.

Kör också 1680x1050 på en 21" och tyckte det var lite litet till en början, men blev van ganska snabbt.

1920x1600 borde funka bra på en 24".

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vill ha TFT, men min CRT är galant och stor, och jag slipper tänka på dödapixlar..  😛

Jag hade 2st 21" CRT innan, men studion blev ju som en bastu... Dessutom så vägde de bly och tog en jäddrans plats. (dock var bilden bra på dem)

jag vet det är verkligen så.. 😲

men ja tycker de skönt.. ja har ett rätt kallt rum, så den värmer lagom!!

platsen är däremot ngt man kan disskutera.. 😉 jag kommer knappt åt o starta mina aktiva monitorer.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite lustigt när vi ändå är inne på den lokala uppvärmningen,, nu när det är minusgrader ute så saknar jag mina gamla 21-tummare... :-)

I vilket fall så har jag investerat i en BenQ 20" wide 1680*1050, och jag är helnöjd. Efter de 15-16 minuter jag kört den så har jag bara bra erfarenheter! Dock så värmde den inte upp rummet... tihi

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite lustigt när vi ändå är inne på den lokala uppvärmningen,, nu när det är minusgrader ute så saknar jag mina gamla 21-tummare... :-)

I vilket fall så har jag investerat i en BenQ 20" wide 1680*1050, och jag är helnöjd. Efter de 15-16 minuter jag kört den så har jag bara bra erfarenheter! Dock så värmde den inte upp rummet... tihi

höhö.. jag kände att de var kallt som fan när jag trippade in i kontrollrummet idag.. 😆

men det ordnade sig genom att jag tvingade katten o ligga på min stol i en halvtimme.. 😉

ang. skärm ska jag skaffa en 20" apple cinema senare!!! deifinitivt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite lustigt när vi ändå är inne på den lokala uppvärmningen,, nu när det är minusgrader ute så saknar jag mina gamla 21-tummare...  :-)

I vilket fall så har jag investerat i en BenQ 20" wide 1680*1050, och jag är helnöjd. Efter de 15-16 minuter jag kört den så har jag bara bra erfarenheter! Dock så värmde den inte upp rummet...  tihi

höhö.. jag kände att de var kallt som fan när jag trippade in i kontrollrummet idag.. 😱

men det ordnade sig genom att jag tvingade katten o ligga på min stol i en halvtimme.. 😮

ang. skärm ska jag skaffa en 20" apple cinema senare!!! deifinitivt!

En 20 apple cinema är trevligt, men tror nästan att jag skulle vilja ha större nu. Kanske beror på att vi sitter en bit från skärmen, men den känns liten. Vill ha mer! 😄 Fast smakar det så kostar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...