Jump to content
Annons

Carry ON


Bengan (oregistrerad)

Är det något att gå vidare med?  

18 röster

  1. 1. Är det något att gå vidare med?

    • Nej.
      0
    • Ja.
      12
    • Gör som du vill.
      2


Recommended Posts

Bengan (oregistrerad)

Tjena! Ny låt ikväll. Satt å småplinkade på gitarren o den här kom till. Typ. Det hörs TYDLIGT varför jag skall byta dator men lite surr får det väl vara. Varning för hörlursmix. Mystisk effekt blev det på sången med hör jag nu...

LÅTNAMN: Carry On

ARTIST/GRUPP: Bengan

GENRE: Singer-Songwriter-stuk

LÅTLÄNGD: 1.47

KOMPOSITÖR: Bengan

PRODUCENT: Bengan

EV. MEDVERKANDE: Bengan

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: ca 2 MB

LÅTLÄNK: Carry On

Något att fortsätta på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En annan som fått sneakpreview kan bara säga att det låter soft och trevligt om det här... inte mycket att tillägga...mer än, som herr upphovsmakaren själv antytt, att fläkten kanske ska förpassas bort ur låten i sin slutliga form.. :rolleyes:

Klockrent... igen... Bengan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst tycker jag att det är en skön känsla i låten, dessutom så tilltalar musikstilen mig och det är alltid extra kul!

Ljudmässigt så låter det lite smetigt mellan gitarrerna och det är lite svårt att urskilja dem, solostämmorna tycker jag ska fram betydligt mer, så att det verkligen hörs när de ska höras. Typ, du har två gitarrer som sysslar med kompet och när du vill få fram lite "soloplock" så kunde det vara en bra ide att flytta upp det lite högre, både ton och volymmässigt! Kanske räcker med en gitarr som kompar?!

Skippa allt reverb HELT och plocka fram närvaron lite extra på gitarrerna istället, det skulle vara skitsnyggt (om du har möjlighet att micka upp gitarrerna tillräckligt rent EDIT:som det är nu är det lite för mycket trist rumsklang)!!! Det skulle jag har gjort! 😆

Gött!

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Demonen: Tackar mannen. Jo. Du fick ju en sneak, men det var inte många minuter från start till "mål" på den här rackarn.....det blir nog mindre brus sedan....

Mantel: Tack. En Generis GC-1 och en ADK SC-1 är det som det är nu.

Andreas: Tackar! Jag tyckte det var skönt att gitarrerna flöt ihop och vandrade i varann sådär igår. Har inte lyssnat på låten än idag, men skall funderar på vad du säger.

Hacke: Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Musicgene....har "torkat upp" och mixat om lite nu....nya versionen finns på samma länk.....

Råkade visst ersätta gamla mixen när jag tog hem den nya, men den här känns mycket renare! På ett par ställen hamnar anslagen växelvis mellan högtalarna och det känns lite "sådär", men annars har jag faktiskt inte mer att säga än att det är jävligt bra!

Bengan som allra bäst tycker jag, när du kör lite soft - precis som i "just wanna be your friend".

Ah, var det du som körde den? Den kommer jag ihåg och det gillade jag verkligen!

Soft och snyggt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Hamma: Tackar! Får nog försöka spela in den där andra låten igen, tror jag...utan så mycket felspelning.

Andreas: Jo. Pressade upp volymen lite mer med. Mixade i lurar igår kväll. Förrädiskt som fan....tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta mina tankar och åsikter för vad en glad ammatör och är allt annat än expert har att komma med.

Sitter just nu och lyssnar på din andra version av låten som jag måste säga är en riktig höjdare. Du har en skön röst som komplementerar gitarren mycket väl. Gillar skarp överstämman som ligger och ger det där lilla extra i "carry on". Stilrent och inte överdådigt vilket det lätt kan bli om man maffar på med stämsång i ur och skur. Gillar också att det inte finns något uttalat solo i låten som tar överhanden. Solon har iallafall jag tröttnat på sedan länge (Ok, solot i "Eagels - Hotel California" är väl hyffsat :-P ). Det är en ganska enkel och rak låt som är lätt att sjunga med i, vilket är precis det som folk vill höra. Sedan brukar det ju inte vara till nackdel om man känner igen låten lite. Nu menar jag inte att du gjort ett plagiat eller att det är dåligt men ackordvändan har man hört förr vilket bidrar ytterligare till igenkännande delen så det är bara bra. Nog flummat från min sida.

Sitter och lyssnar på låten i en trött gammal stereo från förr men rent ljudmässigt så skulle jag vilja ha en helt reverbfri sång. På så sätt tycker iaf jag att man får mycket större närhet och att sången låter mer naturlig så. Försök även att använda så lite reverb som möjligt på gitarrerna för att undvika att ljudet grötar ihop sig. Sedan så gillar jag ditt "panoreringsfel?!?" (tycker att det är helt rätt gjort) som du har på gittarerna. Det ger låten mer liv, variation och ljudet blir enligt mig mindre grötigt och man hör bättre vad som spelas på båda gittarrer.

Avslutningsvis kan jag bara säga "Carry on" med det du startat! Fortsätter du utvecklas och skriva lika bra eller bättre låtar hade iaf jag köpt din skiva 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Implasticyde: Tackar! Jag tycker nog jag skriver bättre låtar annars..det här är ett hafsverk. 20 minuter plinkande och ca 1½-2 timmar jobb nedlagt på inspelningen inklusive att ta fram mikrofoner och sånt...men det är kul att det funkar lite....

Vad menar du med "panoreringsfelet"???

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det känns precis som det där första utkastet när man plinkar lite. Men självklart skall du jobba vidare. Jag brukar själv hävda att allting som man minns dagen efter att man gjorde det är värt att fortsätta med och den här låten har någon slags fastna-potential (som någon annan påpekade)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Egghuvud; Jo..det gick fort..typ...så det blir ju lite skissartat. Ibland funkar skissen bättre än låten i "färdigt" format dock. Får se vad det blir av den här....tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj oj... Det här är läskigt fint. Precis som Hammagrella sa, detta är som Just want to be your friend. Mums säger jag bara. Början känns inte helt tajt och mixen är en aning grötig, men slipa vidare på detta och gör mer. Just extrastämman på carry on är ruskigt fin. Kanske om den blir mycket längre så skulle någon extra variation in någonstans. Men bryt för böveln inte stilen allt för mycket. Panoreringarna tycker jag också är mycket fina, dock som sagt lite grötigt, men det fixar sig nog med lite arbete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Neko: Tack. Det är nog svårt att komma undan gröten. Just här döljer det mkt datorbrus med, tack o lov. Ska se vad jag kan göra när jag får nya burken. Kanske blir en längre och lite mer "uppstyrd" variant på låten då. Verkar som att jag egentligen bara skall skriva/sjunga lugna låtar. Men hur jävla kul är det?!? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste inte bara hålla sig till en genre. Det är ju inte så kul, men varför inte variera sig? Gör både och (själv har jag väl inte bestämt mig vilken genre jag håller mig till än... suck...)! Jag gillar dina lugna låtar bäst, men det finns säkert forumiter här som gillar dina rockiga låtar bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...