Jump to content
Annons

Mastering


Jesso

Recommended Posts

Annons
Hej!

Behöver veta om jag kan mastra i Reason, dvs köra igenom och processa "färdiga" spår från tex cubase, logic. Går det, och finns det tips?

Tack på förhand!

Du kan inte plocka in en audiofil i Reason annat än i en sampler eller ReDrum. I samplarna går det å andra sidan utmärkt, bara du sätter rätt rootkey och triggar den från sequensern.

Jag har inte testat att plocka in nån större fil i ReDrum men det borde inte vara nåt problem. Frågan är hur du spelar upp den utan att den nytriggas vid nästa uppspelning av pattern???

Test att plocka in filen i NN-19.

Sätt rootkey C3 (default).

Trigga C3 i sequensern direkt i låtens början och låt sen noten vara tillräckligt lång för att låten ska hinna bli klar.

Kolla att utgångsvolymen är okej.

Kör NN-19's output till en MClassMastering Suite Combi. Använd presets eller egna inställningar.

Det borde funka ...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har mastrat via NNXT i Reason.. iunge svårt alls.

det knepiga är att man inte kan gå in o lyssna just efter en liten del, utan man måste lyssna från början!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan importera ett stereospår till NNXT.. meeen. Inge kul ställa at mastra i Reason inte. Själv använder jag WaveLab. Men t.om. gratis Audcity är nog mer lättjobbat än att mastra i Reason.

Får man fråga.. Av vilken anledning vill du mastra extrena audiospår i Reason?

Link to comment
Dela på andra sajter

Menade först och främst att "processa" ett färdigt spår, dvs använda de olika effekter som finns i reason. Vet ju att det finns bättre prog att mastra i. Men jag har använt guitarrig 2 till att lägga effekter på olika audiospår vilket har lett till lite roliga resultat. Men nu vet jag iallafall hur jag får in ett spår, som sagt med Redrum eller NNXT. Hade varit bra att kunna importera ett audiospår till reason genom någon burk som är avsedd för det, men det kanske kommer.

Tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...