Jump to content
Annons

Respons på demolåtar


Recommended Posts

Jag lyssnar igenom i princip alla demolåtar som postas på forumet. Det är oftast lätt att betygsätta mellan 1-5 men när jag skall skriva vet jag inte riktigt vad jag skall skriva. Ofta blir det korta meningar om arret, mixen och helheten. Vad är konstruktiv kritik? Vad vill man veta om sin låt? Vad bör man skriva? Ibland skrivs det saker som "hihaten låter lite för starkt, skruva ner den 1dB vid 2:23" men det är ju bara en smaksak.

Jag tycker inte man skall missa helheten. Jag tycker också att man skall försöka se "bortom" mixen. En poplåt som är bra är även bra om man spelar den på piano ur vispopboken så att säga.

Vad tycker ni skall ingå i en demobedömning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
...

Vad tycker ni skall ingå i en demobedömning?

Enkelt: Det som trådskaparen vill veta!

Finns där ingen sådan tanke så får man väl gissa lite hur dom tänkt att det ska låta, och så komma med förslag på hur man bäst når dit?

Alltså ingen idé att föreslå förändringar enbart baserade på sina egna preferenser.

Själv undviker jag att kommentera låtar som sorterar under stilar jag ogillar.

Varför ska jag be en metalkille ta bort gitarren, liksom?

Ärligt talat har jag ibland svårt att se att demokritiken fyller någon funktion.

(edit: På med fiskmåsar!)

Å andra sidan dyker det ibland upp intressanta synpunkter.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Som du skriver är ju helheten av största vikt. Över huvudtaget kommentarer om komposition och arr, där är det ju väldigt lätt att bli blind. Man kanske vill behålla nåt fräckt och vitsigt som egentligen inte låter så bra. Och liknande. Men andras åsikter är alltid bra att få. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare nämnt, men jag vill nog stärka den punkten lite. Trådskaparen bör nog tala om för lyssnarna vad som skall kommenteras (görs ibland, ibland inte). Då vet ju alla andra vad det är man ska lyssna efter. T.ex funkar sången? Funkar arret? Funkar mixen? Osv. Det är det som personen är intresserad av (hoppas jag). På grafisktforum.org har de dessa relger gällande postningar av bilder. Dessa regler är faktiskt fullt tillämpbara här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare nämnt, men jag vill nog stärka den punkten lite. Trådskaparen bör nog tala om för lyssnarna vad som skall kommenteras (görs ibland, ibland inte). Då vet ju alla andra vad det är man ska lyssna efter. T.ex funkar sången? Funkar arret? Funkar mixen? Osv. Det är det som personen är intresserad av (hoppas jag). På grafisktforum.org har de dessa relger gällande postningar av bilder. Dessa regler är faktiskt fullt tillämpbara här.

Bra regler faktiskt.

Tycker själv det är skitsvårt att ge bra negativ kritik. Som Nattvaktaren nämnde så halkar man ju väldigt lätt in på att utgå från vad man själv gillar/inte gillar och det är ju helt fel. Ofta blir det att man gnäller på eventuella mixgoofar och sånt som i det stora hela oftast är ganska ointressant att höra (speciellt när det är en halvfärdig låt som galluppas och låten uppenbarligen ska ses som en grovskiss).

Det bästa vore ju om han eller hon som slänger upp låten pekar lite mer på vad man vill ha kritiserat, då blir det ju lättare.

för övrigt: bra tråd, dehär!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra förslag, Neko..det kändes ju klockrent för att applicera här.

Vid dom tillfällen man goofat iväg o recenserat musik man inte förstår sig på och börjat peta i sånt man tycker låter konstigt, får man väl skylla sig själv om man får sig en skopa.. det är ibland svårt att vara objektiv när man har ett mixideal i huvet man alltid strävar till.. och det är ju inte ofta det går att - direkt - applicera det tankesättet på musik här...det har man förstått.

Ett annat problemet som spelar rätt stor roll vid ett recenserande av andras musik, är det faktum att rätt många sitter med olika detaljerade lyssnings-system.. Det kanske man ska ta upp när man recenserar...HUR man har lyssnat?

och igenom vilken utrustning.

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker det är upp till var och en... annars blir det nog lätt hänt att alla skriver samma saker... tycker om att olika recenserar ur olika perspektiv...

Jag håller med. Vi har alla olika kunskaper och erfarenheter. Vissa kanske har så pass erfarenhet att de kan kommentera mixning, andra kanske bara gillar låten - eller inte.

Jag tycker mest det är kul att höra vad andra tycker + att det är kul att andra än närmast sörjande (uttråkad flickvän, grannar, uttråkade kompisar) hör det man håller på med. Det är ju ett demoforum, (d v s låtarna är oftast inte klara), så all kritik är väl av godo?

Om man dessutom lyssnar på andras grejor så förstår man ju ganska snabbt vad de håller på med. Jag kommenterar heller inte sånt som jag verkligen inte gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hindrar väl ändå inte att man talar om vad man vill ha kritik på, sannolikt kommer man få kritik på även annat, men fokus ligger på en eller två saker. Sedan kommer fok givetvis att kommentera på sitt vis och utefter sina förutsättningar, även sådant som kritikern inte frågar om. I det fallet tror jag inte att det spelar någon roll hur många regler som sätts upp. Poängen är ju att ge demopostaren kritik på det den vill ha kritik på, inte sådant som ändå kommer att fixas. Det blir ju då rätt meningslöst att sitta och kommentera tex ett undermåligt sångspår, då detta kommer vara bytt till nästa måndag ändå. Men som sagt, det hindrar ändå inte folk från att kommentera just detta. Aja.... hoppas jag fick fram det jag tänkte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Hm, det är ju alltid kul att höra kommentarer om själva utförandet, mixningen och låten i sig. 😱 Det är inte alltid jag själv kommenterar allt jag har lyssnat på. Ibland har ju allt redan skrivits... Sen så går jag ju gärna inte in och petar i sånt jag överhuvudtaget inte fattar(läs dans-dunka dunka) om jag inte tycker att det är nått speciellt över det...

Men ibland räcker ju ett enkelt "bra" långt.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...