Jump to content
Annons

Studio Projects b1


Skogholm

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)
Jag fick min studio projects b1 på posten idag.

när jag koppla in den så fick jag inget ljud ur den.

ljudkort= creative sound blaster audigy platinum ex.

snälla hjälp 😉

// Skogholm

Micken du har köpt måste få en 48volts matning annars blir det tyst.

Ditt ljudkort har inte 48volts matning, så det blir till att köpa en preamp om du inte redan har en.

Det finns en flock med preamps, leta bland trådarna i detta forum och du får nog bra tips.

Eller fundera på att köpa ett ljudkort med 48voltsmatning inbyggt.

Har inte koll på Creativekorten men dem kan ge problem med latency så det kan vara värt besväret att köpa ett nytt om du skall ha full glädje av din mick och ditt musikskapande.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har flera alternativ:

1. Byta ljudkort till ett ljudkort med inbyggda mikrofonförstärkare med 48 V fantommatning.

2. Köpa en mikrofonförstärkare (preamp) med 48 volt fantommatning och sedan koppla den till linjeingången på ditt ljudkort.

3. Köpa ett nytt ljudkort och separat preamp med 48 volt fantommatning.

Något av dessa alternativ måste till för att du ska kunna använda din mikrofon. Har du råd så får du bästa ljudet med alternativ tre.

edit: att köpa till en mixer med mikrofonförstärkare med fantommatning är naturligtvis ett alternativ också - men du har egentligen inte någon användning för en mixer så du får bättre prylar och alltså även bättre resultat fär pengarna med en separat preamp...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick min studio projects b1 på posten idag.

när jag koppla in den så fick jag inget ljud ur den.

ljudkort= creative sound blaster audigy platinum ex.

snälla hjälp 😉

// Skogholm

Micken du har köpt måste få en 48volts matning annars blir det tyst.

Ditt ljudkort har inte 48volts matning, så det blir till att köpa en preamp om du inte redan har en.

Det finns en flock med preamps, leta bland trådarna i detta forum och du får nog bra tips.

Eller fundera på att köpa ett ljudkort med 48voltsmatning inbyggt.

Har inte koll på Creativekorten men dem kan ge problem med latency så det kan vara värt besväret att köpa ett nytt om du skall ha full glädje av din mick och ditt musikskapande.

Vilken ska man ha om man vill komma undan så billigt som möjligt da? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag fick min studio projects b1 på posten idag.

när jag koppla in den så fick jag inget ljud ur den.

ljudkort= creative sound blaster audigy platinum ex.

snälla hjälp 😉

// Skogholm

Micken du har köpt måste få en 48volts matning annars blir det tyst.

Ditt ljudkort har inte 48volts matning, så det blir till att köpa en preamp om du inte redan har en.

Det finns en flock med preamps, leta bland trådarna i detta forum och du får nog bra tips.

Eller fundera på att köpa ett ljudkort med 48voltsmatning inbyggt.

Har inte koll på Creativekorten men dem kan ge problem med latency så det kan vara värt besväret att köpa ett nytt om du skall ha full glädje av din mick och ditt musikskapande.

Vilken ska man ha om man vill komma undan så billigt som möjligt da? 😛

Svår fråga.

Emu har nåt billigt USB.

M-Audio

Edirol

Tapco

Ett begagnat Digidesign Mbox så får du med Protools.

Listan kan göras lång....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick min studio projects b1 på posten idag.

när jag koppla in den så fick jag inget ljud ur den.

ljudkort= creative sound blaster audigy platinum ex.

snälla hjälp :rolleyes:

// Skogholm

Micken du har köpt måste få en 48volts matning annars blir det tyst.

Ditt ljudkort har inte 48volts matning, så det blir till att köpa en preamp om du inte redan har en.

Det finns en flock med preamps, leta bland trådarna i detta forum och du får nog bra tips.

Eller fundera på att köpa ett ljudkort med 48voltsmatning inbyggt.

Har inte koll på Creativekorten men dem kan ge problem med latency så det kan vara värt besväret att köpa ett nytt om du skall ha full glädje av din mick och ditt musikskapande.

Vilken ska man ha om man vill komma undan så billigt som möjligt da? 😄

Svår fråga.

Emu har nåt billigt USB.

M-Audio

Edirol

Tapco

Ett begagnat Digidesign Mbox så får du med Protools.

Listan kan göras lång....

Okej! tackar. får vell söka i forumoet också som dom säger 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en Art Tube MP kostar bra 650 på 4sound. En mycket bra preamp för sitt pris om du frågar mig.

Kan vara ganska ojämna från exemplar till exemplar men dom är aldrig dåliga.

En bonus är att dom är ganska bra att köra bas genom också.

Letar du på blocket, traderera eller vendolin kanske du kan hitta en ännu billigare.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Art Tube har tele eller XLR_pluggar och jag tror det samma gäller för studio project (Vill iallafall minnas att det var så). Skulle dock föreslå att du köper den billigare Art Tube. Om du kommer på att du vill sattsa mer kommer du ganska snart att villja köpa en dyrare preamp och även om studio project ampen är bra kommer du antagligen att låta den vara.

Min art tube använder jag dock fortfarande ibland även om jag har köpt andra preamps.

För att bara testa och få ett bra ljud till en billig penning är Art Tube grym.

Du har dock antagligen ett problem med ditt soundblasterkort då det antagligen inte har vare sig XLR eller Tele-jack men det går att köpa skarvsladdar. Vet inte vad dom kallas men jag vet att det funkar även om det inte är optimalt.

Med ditt kort så skulle jag föreslå Art Tube som är billigare. En bra mick har du redan och oavsett vad andra sägger är Art Tube MP en bra preamp även om det nu inte är proffsklass.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Art Tube har tele eller XLR_pluggar och jag tror det samma gäller för studio project (Vill iallafall minnas att det var så). Skulle dock föreslå att du köper den billigare Art Tube. Om du kommer på att du vill sattsa mer kommer du ganska snart att villja köpa en dyrare preamp och även om studio project ampen är bra kommer du antagligen att låta den vara.

Min art tube använder jag dock fortfarande ibland även om jag har köpt andra preamps.

För att bara testa och få ett bra ljud till en billig penning är Art Tube grym.

Du har dock antagligen ett problem med ditt soundblasterkort då det antagligen inte har vare sig XLR eller Tele-jack men det går att köpa skarvsladdar. Vet inte vad dom kallas men jag vet att det funkar även om det inte är optimalt.

Med ditt kort så skulle jag föreslå Art Tube som är billigare. En bra mick har du redan och oavsett vad andra sägger är Art Tube MP en bra preamp även om det nu inte är proffsklass.

Jag har tele jack i ljudkortet. Behöver jag en tele/tele kabel för att kunna koppla samman ljudkortet o preampen? 😉 om jag nu köper art tube. som jag antagligen gör..

Redigerat av Skogholm
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har varit lite snack fram och tillbaka... Har du fortfarande ett Soundblaster-ljudkort, så är det obalanserade ingångar på det - och då är det ingen mening att använda balanserade kablar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...