Jump to content
Annons

Fredagsmys med Hammagrella


Är det nåt?  

18 röster

  1. 1. Är det nåt?

    • 5 - Det här e kanonbra. Ge oss resten av Grums-storyn oxå!
      5
    • 4 - Känns rätt gött faktiskt
      3
    • 3 - OK
      4
    • 2 - Börjar bli lite tjatigt va...
      1
    • 1 - Rrrgntudjuuuu!!!!!!!!!!!
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: Vykort från Grums

ARTIST/GRUPP: Hammagrella

GENRE: Landsbygdspop

LÅTLÄNGD: 4 st

KOMPOSITÖR: Hammagrella

PRODUCENT & MEDVERKANDE: himself

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

Ja, ett mindre bokslut här då. Ni som gillade storyn om "jag" och Åke som skulle gå på riktig restaurang och sen följde boysen i "Många mil till Grums", här har ni dom plus dom två avslutande delarna i det smärre eposet. Lyssna gärna på dom i kronologisk ordning.

Det görs alldeles för få temaplattor nuförtiden, men det är kanske för att det är svårare att bläddra i dom små CD-servetterna än det var att vältra sig i jättelika ällpee-omslag på 70-talet! Så om Vykort från Grums kommer på skiva nån gång då ska det jävlarimig vara på vinyl! 😆

LÅTLÄNKAR:

Riktig restaurang (kanske en del av er hört)

Många mil till Grums (nu med orgel istf sax)

Sista dansen i Amsterdam (NY version. Har varit här på forumet i tidig tappning förut)

Tillbaka på bruket (hemma igen)

Adjö till Grums (THE end of the story) *** NY ***

Edit: Adjö tillagd

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Blir nästan ett lite sorgset farväl, den här avslutningen(?) på eposet. 😆

Det är verkligen en talande atmosfär i låtarna "Sista dansen i Amsterdam" andas optimism, ungefär som man intalar sig att det "ändå ska bli kul att komma tillbaka till jobbet efter semester", medan "Tillbaka till bruket" återför realismen i vardagen, men lite efterkloka betraktelser!

Måste säga att jag är lite impad av amitionsnivån, att verkligen sy ihop en sån här svit av låtar! Bra jobbat! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det finns inte mycket att tillägga. Ett helgjutet projket. Hoppas att du har tur och får någon förstående person som vill lägga ut det på vinyl.

(Håller för övrigt med om att det saknas temaplattor man minns med rysningar av välbehag plattor som The Lamb Lies Down on Broadway , The Wall m fl.)

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Det borde väl gå att trycka vinylomslag men ha en sån där som man knipsar fast cdplattor på inuti?

Cred för temaplattor

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir nästan ett lite sorgset farväl, den här avslutningen(?) på eposet. 😎

Det är verkligen en talande atmosfär i låtarna "Sista dansen i Amsterdam" andas optimism, ungefär som man intalar sig att det "ändå ska bli kul att komma tillbaka till jobbet efter semester", medan "Tillbaka till bruket" återför realismen i vardagen, men lite efterkloka betraktelser!

Måste säga att jag är lite impad av amitionsnivån, att verkligen sy ihop en sån här svit av låtar! Bra jobbat! 😆

Hoho, var inte orolig. Det finns totalt 15 låtar om Grums, det här är typ del 9-12! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir nästan ett lite sorgset farväl, den här avslutningen(?) på eposet.  😆

Det är verkligen en talande atmosfär i låtarna "Sista dansen i Amsterdam" andas optimism, ungefär som man intalar sig att det "ändå ska bli kul att komma tillbaka till jobbet efter semester", medan "Tillbaka till bruket" återför realismen i vardagen, men lite efterkloka betraktelser!

Måste säga att jag är lite impad av amitionsnivån, att verkligen sy ihop en sån här svit av låtar! Bra jobbat!  😆

Hoho, var inte orolig. Det finns totalt 15 låtar om Grums, det här är typ del 9-12! 😆

Keep 'em commin' ! 😆

EDIT: Och här snackar folk om Sagan om Ringen-Triologin?!?! 😎

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Härlig "efter semester stämning". Mat-Fat, you gatta love it. 😆😄😉 Mixningen låter också djävligt bra i mina lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många mil till grums blev mer mogen med orgeln isf sax'en.. har inte låten blivit tajtare också? lite bättre jämnhet i mixen.

Sista dansen i amsterdam...wohooooo...vilket nostalgisound.. refrängen "Jag dansar runt som en väderkvarn" 😄😉😆 Forbes gamla dänga "Beatles" dök upp i skallen..

Tillbaka på bruket... sommarn är över, alla löven börjar så smått bli gula, tillbax till den gråa vardagen...

Mixmässigt låter det lite annorlunda mot dina tidigare grejer...ganska "icke-programmerat"

Du har verkligen hittat ett homogent sound nu..tum-tum-tummarna upp

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså. De e f-n nästan bud på att sponsra dig med ett skivkontrakt, om man nu kan köpa ett för pengar... man blir lixom sådär harmonisk och glad när man hör din trallvänliga trubadurpop med dina fyndiga texter. Att du gjort ett tema av det hela är bara så attans rätt. Och att gå in på din hemsida är verkligen som att hälsa på i en annan värld, en sagovärld. Du borde nästan göra lite illustrationer till dina texter som målar upp sagovärlden ännu mer på din hemsida. 😄

Näfan, kan man beställa en såndär CD sådär som Rockfart gjorde? Hur mkt $ skickar jag vart? 😳

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså. De e f-n nästan bud på att sponsra dig med ett skivkontrakt, om man nu kan köpa ett för pengar... man blir lixom sådär harmonisk och glad när man hör din trallvänliga trubadurpop med dina fyndiga texter. Att du gjort ett tema av det hela är bara så attans rätt. Och att gå in på din hemsida är verkligen som att hälsa på i en annan värld, en sagovärld. Du borde nästan göra lite illustrationer till dina texter som målar upp sagovärlden ännu mer på din hemsida. 😄

Näfan, kan man beställa en såndär CD sådär som Rockfart gjorde? Hur mkt $ skickar jag vart? 🙂

Sure! PMa adress till mig så skickar jag. Du kanske vill ha hela "Vykort från Grums" som snart är klar i uppfräschad version, typ 15 låtars pop-opera! Pretentiöst, javisst!!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså. De e f-n nästan bud på att sponsra dig med ett skivkontrakt, om man nu kan köpa ett för pengar... man blir lixom sådär harmonisk och glad när man hör din trallvänliga trubadurpop med dina fyndiga texter. Att du gjort ett tema av det hela är bara så attans rätt. Och att gå in på din hemsida är verkligen som att hälsa på i en annan värld, en sagovärld. Du borde nästan göra lite illustrationer till dina texter som målar upp sagovärlden ännu mer på din hemsida. 😕

Näfan, kan man beställa en såndär CD sådär som Rockfart gjorde? Hur mkt $ skickar jag vart? 😕

Sure! PMa adress till mig så skickar jag. Du kanske vill ha hela "Vykort från Grums" som snart är klar i uppfräschad version, typ 15 låtars pop-opera! Pretentiöst, javisst!!! 😕

You've got (hot)mail! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså. De e f-n nästan bud på att sponsra dig med ett skivkontrakt, om man nu kan köpa ett för pengar... man blir lixom sådär harmonisk och glad när man hör din trallvänliga trubadurpop med dina fyndiga texter. Att du gjort ett tema av det hela är bara så attans rätt. Och att gå in på din hemsida är verkligen som att hälsa på i en annan värld, en sagovärld. Du borde nästan göra lite illustrationer till dina texter som målar upp sagovärlden ännu mer på din hemsida. 🙂

Näfan, kan man beställa en såndär CD sådär som Rockfart gjorde? Hur mkt $ skickar jag vart? 🙂

Sure! PMa adress till mig så skickar jag. Du kanske vill ha hela "Vykort från Grums" som snart är klar i uppfräschad version, typ 15 låtars pop-opera! Pretentiöst, javisst!!! 😄

You've got (hot)mail! 🙂

Nu är den klar! "Vykort från Grums" - hela storyn om Åke och hans värld ( 😉 ). = 15 låtars ällpe!

Hacke, se fram emot paket i veckan!

Nån annan som mot förmodan är intresserad, av en copy, PMa mig förstås!! 🙂

Vet inte om jag slänger ut mer låtar från Grumspaketet på forumet, det känns som om det är dax att avsluta det kapitlet nu. Stort tack till all fantastisk hjälp och glada tillrop som hjälpt till med tips på vägen, inte minst när det gäller instumentering, mixning och sångljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Postat (redigerat)
Hur mycket har du varit i Grums?

Mentalt - konstant i långa perioder. Fysiskt - inte alls.

Men å andra sidan var Bowie aldrig på Mars heller.... 🙂 (utan andra liknelser)

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...