Jump to content
Annons

Mixa trummor på ett enda spår?


Hellhoff

Recommended Posts

Hej!

Har tyvärr inte tillräckligt med ingångar på mitt kort för att spela in trummor, skall dock skaffa ett nytt så tipsa inte om det. Saken är ju den att jag får mixa i förväg, spela in, mixa, spela in, mixa spela in, tills jag når ett hyfsat resultat, och kan inte använda mig av kompressor eller nånting.

Det är nytt för mig och därför vill jag ha lite tips på vad jag kan göra med detta trumljud för att få det att låta så bra som möjligt innan inspelning. Jag kan ju förmixa i bordet så alla inställningar som ni kan tänka er kan ni posta. 🥰 Betänk att alla trummor ligger på ETT spår.

Trummorna

EDIT: Råkade posta den i fel ämne, moderator får gärna flytta.

Redigerat av Hellhoff
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Jaja. Sannigen? Du komemr att få problem. Och du behöver mcyket hårdvara. Gate på varje kanal, åtminstone två kompressorer. Ett reverb för lite trevligare virvelsound. Eq... på varje kanal. Det enda du kan göra med stereospåret är att sätta en slutkompressor och lite rum. Så mixen måste vara klar till dess förstås. Hur veta om det kommeratt passa in i låten du jobbar på? Jaa-a, det är frågan. Många omtagningar gissar jag. Men otrevligt att spela in nya trummor en vecka efter förra tagningen, bara för att virveln är "fel".

Bara tankar, inga lösningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

och glöm inte att stämma något fruktansvärt ordentligt innan.. finns inget värre än en virvel mitt i trumspåret som låter skit!!

bestäm er för en virvel och kör på den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hei Helhoff!

Jeg er norsk, så jeg håper du forstår hva jeg skriver. Om noe er utydelig, bare spør!

Og hvis det jeg beskriver er ting du allerede vet, så beklager jeg. Du har ikke skrevet så mye om hvilken erfaring du har eller hvilket utstyr du bruker - så jeg prøver å forklare så bredt som mulig.

Om man har litt tålmodighet (patience) trenger man egentlig bare tre mikrofoner for å få et ganske bra resultat. To mic's som overhead - og en mick for kick/rom.

Det første du må gjøre er å finne ut hvor i rommet ditt du skal plassere trommene. Det du trenger er å finne (hitta) det stedet i rommet hvor trommene er mest mulig punchy og resonerer dypest. Du vil ikke ha det stedet hvor trommene høres mest "stereo" ut, og hvor det buldrer mest. Dette gir deg bare et muddy og ufokusert opptak. For å finne det stedet som gir deg mest fokusert lyd tar du din floor tam - og slå på den mens du går rundt i rommet. Se for deg at øret ditt er den første overhead mic'en. Gå rundt i rommet, og finn det stedet hvor du synes du hører (og kjenner?) den mest fokuserte og definerte bassen i trommen. Når du er fornøyd, sett trommen rett ned, og plasser den første overhead-mic'en i samme høyde som øret ditt. Bygg så resten av trommesettet rundt floor-tam'en. (Hvis du har en person som kan hjelpe deg, kan din assistent gå rundt og slå på tam'en mens du går rundt og lytter..)

Ta på deg et headset (et som er tett og lydisolert). Koble til den mikrofonen du nettopp har plassert. Få din assistent til å spille på trommene mens du forsiktig vender mikrofonen du har plassert mot trommesettet.. Hør etter et sted som ikke nødvendigvis gir deg mest lyd, men gjerne det stedet hvor lyden er mest konsentrert og fokusert. Og ikke minst - dypest. Ikke dyp som i mest bass. Det er vanskelig å forklare, men etterhvert som du står og lytter skjønner du kanskje hva jeg mener.

Den andre overhead'en plasserer du ganske enkelt. Ta på deg et headset (et som er tett og lydisolert). Koble til begge mikrofonene (OH-left OH-right) og still dem i CENTER (ikke pan left mot left, og right mot right). Gå rundt med OH-left (OH-right har du allerede plassert). Når du hører begge mikrofonene i "mono" er det lettere å høre når de to mikrofonene samarbeider, og jobber i samme fase (phase). Igjen - finn det stedet hvor du føler lyden går dypere, og blir mer fokusert. Ikke bli lurt av steder som låter mer "surround"). Det du vil ha er dybde og fokus.

Når begge overheads er satt har du i teorien laget deg et "canvas". Et grunnlag for å male (paint) et motiv på. Nå er det på tide å sette de siste mikrofonene. Her går vi ut på samme prinsipp - dybde og fokus. Men nå må du lytte på dine overheads, og høre hvilken del av trommesettet du savner å høre mer av. Kanskje det er kick, kanskje det er snare. Kanskje kjennes tammene (paukarna?) litt svake. Bruk dine siste mikrofoner til å virkelig definere trommesettet. Husk, dybde og fokus. Hvis det ikke høres dypere ut, eller mer fokusert - prøv igjen.

Bruk ørene hele tiden - ikke tenk på hvor du plasserer mikrofonene. Det skal ikke se pent ut, det skal HØRES pent ut!

Angående eq og kompressor:

Smak og behag. Bruk ørene og anvend eq'en til å kutte bort ting du ikke liker ved lyden. Det er ikke vanskeligere.

Kompressor generelt: Lang attack på kompressoren (20-50 ms) gir lyden mer attack. Kort attack (1-25) jevner ut lyden. Lang release (150-350) gjør lyden jevnere. Kort release (50-120) gjør lyden mer puncy og konsentrert.

Dette er bare generelle tips, og stemmer ikke alltid. Bruk ørene 🙂

Håper dette hjelper!

- Jan H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär som sagts, koncentrera dig inte för mycket på att "fixa till" soundet innan det går till disk, utan försök jobba med att skära bort det som låter illa, hipass på det som det funkar på, etc... Sedan kan man faktiskt få till ett rätt livligt och trevligt trumljud med bara en busskompressor och EQ på hela trumspåret sedan!

EDIT: Dock förutsätter det ett bra grundljud, så välstämda trummor och så bra rum och mickar (och mickplaceringar!) som möjligt är att föredra, såklart.

Förresten, du har väl ändå möjlighet att spela in stereo? Blir lite konfunderad när du skriver "ett spår".

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, en hel del nyttiga svar. Speciellt tack till jahala: Det skall jag prova!

Torwald: Min tanke var faktiskt att lägga hela trumsetet på en kanal och virveln på en egen för att jag kände att virveln var det jag alltid ville ändra på mest, men jag inser att det nog är smartare att tänka på att panorering och stereobredd uteblir i ett sådant fall. Så hädanefter är det stereo som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...