Jump to content
Annons

Live-Loop show!


Jojje84

Fränt? (5=bäst, 1= sämst)  

21 röster

  1. 1. Fränt? (5=bäst, 1= sämst)

    • 5
      11
    • 4
      8
    • 3
      0
    • 2
      0
    • 1
      1


Recommended Posts

Tjena! Det var riktigt länge sedan nu som jag var aktiv här på forumet. Har sysslat med lite allt möjligt och helt enkelt inte haft tid med livet som studioforum-nörd (saknar det!!)

Jag har börjat intressera mig för live-looping och detta är min första video där jag gör en live-loop "show" hemma i studion.

Ett kul och inspirerande sätt att göra musik av rent spontan kreativitet. Har alltså ingenting förberett om hur det skall låta förutom texten på "rappen" (och tonarten på ölflaskan 🙂 )

Dock så är jag fortfarande i inlärningsstadiet och kommer med tiden att få mer kläm på det tekniska för att få ett bättre flyt.

"Låten" består av lite flummig stämsång blandat med beatboxing, pukor och spel på ölflaska, dessutom lite rap, koklocka och en riven Telia-räkning 🙂

Låter det helt sjukt? Då tycker jag att du ska ta dig tid att ladda ner och enjoy

OBS: Ingenting är redigerat i efterhand

Säg vad ni tycker!

Ursäkta den dåliga videokvaliteten.

Nu fungerar länken!

LÄNK TILL VIDEOKLIPPET (97mb):

http://www.flowvibestudio.com/07-01-05_Joj...loop%20TEST.wmv

(Nu direktlänk dvs. högerklicka/spara mål som)

Redigerat av Jojje84
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jäklar vad skönt!

Precis när man tycker det börjar bli tråkigt så hittar du på något nytt.

Så tänker man.. nu kan han fan inte komma på något mer att lägga över men det gör du. Underhållande!

Frågan är om det funkar utan video.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur styrs det? Är det en midi pedal?

Påminner om ett klipp från en scen jag såg här på forumet, var en tjej som sitter på en scen och spelar gitarr, det första hon gör är att dunka på gitarren och loopar det. Sen byggde hon bara på. Kommer inte ihåg mer, vet någon vad jag talar om?

Edit: Just ja, visst är det grymt det du gör.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Påminner om ett klipp från en scen jag såg här på forumet, var en tjej som sitter på en scen och spelar gitarr, det första hon gör är att dunka på gitarren och loopar det. Sen byggde hon bara på. Kommer inte ihåg mer, vet någon vad jag talar om?

Jag såg nån norsk singer songwriter på hultsfred för kanske tre år sen som gjorde så, han hade elgitarr... han gjorde feta baskaggar genom att slå strängarna mot mickarna på olika sätt... och så gjorde han värsta kompet åt sig själv med loopar som han sjöng över. Det var coolt.

Ang filmen i fråga här så kan jag av nån anledning inte se själva bilden men jag kan iaf höra ljudet. Det svänger. 😄 Det är inspirerande, man vill sjunga med. 😄 Kul sätt att bygga musik på... Man skulle dra ihop några stycken, göra sånt här tillsammans... starta en live-loop-improvisationsorkester. 😄 Kanske kombinera med turntables och lite elektronik också... skulle kunna bli hur mysigt som helst ju. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Svängigt var det. Vad använder du för program.

Jag håller själv på en del med liveelektronik, men på lite annat sätt. Jag och en kompis brukar koppla ihop vra laptops och köra ableton. Kombinerat med sånt här skulle det riktigt trevligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäklar vad skönt!

Precis när man tycker det börjar bli tråkigt så hittar du på något nytt.

Så tänker man.. nu kan han fan inte komma på något mer att lägga över men det gör du. Underhållande!

Frågan är om det funkar utan video.

Kul och tack 😲

Ja, det är det som är själva grejen. Som låt så funkar det kanske inte att bara sitta och lyssna på. Det man bör veta är att det är just de spontana idéerna som kommer till då man inte har förberett något med musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur styrs det? Är det en midi pedal?

Påminner om ett klipp från en scen jag såg här på forumet, var en tjej som sitter på en scen och spelar gitarr, det första hon gör är att dunka på gitarren och loopar det. Sen byggde hon bara på. Kommer inte ihåg mer, vet någon vad jag talar om?

Edit: Just ja, visst är det grymt det du gör.

Det styrs via en midi-pedal a la Behringer FCB 1010 och programmet jag använder heter Möbius.

Har nog sett det jag med, bygger på samma princip.

Tack 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Svängigt! :-)

Påminner om en tomte som håller på och gör beatboxgrejor med enbart sin röst, ableton live och en hemmabygd pedaluppsättning. Har provat göra liknande grej på skoj med enbart ett delay, funkade dock inte riktigt bra. Men sjysst :-) Börja köra konceptet live vetja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, äntligen live looping på forumet! =) Snyggt jobbat! Går själv i live-looping funderingar men i en helt annan genre/sammanhang. Vi har dock inte kommit så långt att vi börjat loopa än...men snart så. Kör du mobius standalone eller i host?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla: Kul att ni gillar det!!

Dock så kommer en bättre version snart.

Silkwood: Jag använder Mobius på videon. Använder även Ambiloop ibland. Är Standalone och Host gratisprogram? Var kan man isf ladda ner dem?

Olsberg: Tjena Olsberg! BTW, kul att du en gång recenserade min låt "Stereophonic Sound Dance Bussiness" i er grymma tidning! Lyssna gärna på mitt senaste projekt här.

Gällande Boysen så var det hans tips om Mobuis i tidningen som gjorde att jag upptäckte det programmet, hade dock mixtrat en del med Ambiloop innan.

Kul att du tycker det var svängigt, men kommer snart ett bättre exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

erikk1 (oregistrerad)
😎 Otroligt snyggt - det är coolt at lyssna på en mäniska som har koll på allt! Från trumrytmer till körsång. Jag säger bara "let you entertain us!" Fatboy - släng dig i väggen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Silkwood: Jag använder Mobius på videon. Använder även Ambiloop ibland. Är Standalone och Host gratisprogram? Var kan man isf ladda ner dem?

Sorry, tog lång tid för mig att se dit svar....jag menade alltså om du använder Mobius som standalone - alltså fristående - eller i en host - alltså som VST i ett värdprogram, exempelvis Ableton Live eller något annat. Har själv börjat fingra på Mobius och lutar åt att köra det som VST i Plouge Bidule som verkar grymt bra program för att routa ljud i livesammanhang. T.ex. verkar man kunna koppla vst:s så att de slås av - och därmed inte snor nån CPU - när man inte använder dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ser kul ut som fan kan man göra längre loopar och byta mellan loopar i realtid oxå? Går det att styra in syntar oxå?

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser kul ut som fan kan man göra längre loopar och byta mellan loopar i realtid oxå? Går det att styra in syntar oxå?

Göran

Jajjamen, man kan göra så långa loopar som ens hårddisk klarar...man har åtta olika tracks som kan köras simultant och -tror jag - hur många loopar som helst (rätta mig gärna jojje). Tänk åtta separata stereo-looping-pedaler som är ihopsynkade!

Däremot har mobius ännu inte något eget stöd för mjukvarueffekter/instrument, då får man köra den som vst i ett inspelningsprogram eller liknande. Men det går lika bra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Tack, och kul att det är så uppskattat trots att det bara var ett test och jag inte var så hajpad på tekniken.

Håller på att öva mer och lägger kanske upp en MySpace-sida snart.

Silkwood: Jaha, nu fattar jag, jodå ska nog testa Möbius med Plouge Bidule (visste inte att det gick att köra som en VST-plug) Det verkar helt underbart då jag fantiserat om att använda andra VST-effekter samtidigt och dessutom Midi.

Tack för tipset!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...