Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag håller på att testa mej fram med att spela in distad elgitarr direkt in till datorn, utan mikrofon.

Kör Cubase SL2 med en VTB-1 preamp in till mitt Audiophile 2496-ljudkort.

Sen kör jag Guitarrig på den rena signalen. Fungerar väl sådär. Får inte riktigt till det där "hårda" distljudet jag letar efter.

Har även testat att köra via en Marschall 900Hgm-topp och dragit ut signalen från "direct" på baksidan av toppen och vidare till preampen, för att sedan lägga på enbart högtalarsimuleringen i Guitarrig. Det fungerar skapligt, men lite för snällt där med (är ju en lite för snäll stärkare också iofs... :-)).

Hur gör ni andra? Nån annan som fått till precis det där ljudet ni letade efter?

Eller kanske nån som har tips på inställningar i Guitarrig?

Annons
Posted

Ett ljudexempel hade ju inte varit fel.

Jag antar att du redan kollat så att du inte har för låg input?

Annars är det bara inställningarna i GuitarRig som gäller. Ett tips är att leka mycket med uppmickningen i programmet. Exempelvis sätta en mic bakom lådan eller långt ifrån och kombinera olika. I övrigt funkar det ju precis som en vanlig stärkare.

Något annat att tänka på är ju att du får fetare gitarrer genom att dubba dem vid inspelning. När du dessutom lägger på basen i mixen så kommer det bli ännu fetare. Så en gitarr solo behöver nödvändigtvis inte låta så fet för att slutmixen ska göra det.

Posted

Precis som rainydays sa är dubbning ett effektivt sätt att få det att låta fetare. Man får emellertid se upp med disten, och inte fastna i tänktet "ju mer dist, desto fetare". Skruva hellre ner disten lite och lägg gitarren flera gånger så kommer det låta hårdare.

Jag har skruvat till ett distljud i Guitarrig 2 som jag är rätt nöjd med, försökte efterlikna ett typiskt göteborgs-thrash-ljud à la The Haunted. Kan kika på inställningarna när jag är hemma om du vill, är på jobbet nu.

Lycka till.

Guest tsmalmbe
Posted

Ett alternativ jag ibalnd använder är att köra Marshall -> speaker out -> HK Red Box (-> ART TPS) -> ljudkortet.

Är det en rörpreamp skall du givetvis INTE göra sådär.

Posted

Rainydays: Input-nivåerna är tillskruvade efter konstens alla regler! :-)

Kör med aktiva EMG 81'or så signalen är hög från gitarren, och det är smidigt att ställa nivåerna på VTB1'an. Så där är det inga problem.

Och gitarrerna är dubbade både en och två gånger.

Det är ju det där med inställningarna i Guitarrig då. Personligen tycker jag samtliga distade presets i GR suger fårtoffla - låter alldeles för "processat" för min smak.

Har dock lyckats skruva till ett par som låter rätt ok, när jag utgått från tomt.

Gsol: Det vore kalas det! Kul att se hur du har "ställt in det".

Tsmalmbe: Hur fungerar Red boxen då? Är det högtalarsimulering i den också?

Guest tsmalmbe
Posted

Högtalarsimulering, jo. Men i praktiken ser jag det som en lite annorlunda användbar signal, som jag åndä fortsätter att processera. Då jag kommit in i datorn ända med min redboxade signal, brukar jag sen helt normalt köra in den i nån ampmodell-typs grej. Bl.a simulanalogs JCM-emulation, som jag tycker är skitbra.

Posted (edited)

Här är ett gitarrklipp med ett metalljud som jag fått med hjälp av högtalarsimuleringen i guitar rig och med disten från en annan plugg som heter Green Machine Amp... låter rätt gött tycker jag 😱

Observera att ljudet inte är EQat...

Gitarren är en sjusträngad Schecter Black Jack, med Jeff Beck mick i stallet, och rätt gamla strängar.

....Annars har jag fått rätt feta ljud genom att lina en stärkare och köra högtalarsimulering i Amplitube 2 eller Guitar Rig, men Amplitube 2 är rätt överlägsen tycker jag.

Tycker jag får bättre resultat än att micka upp en stärkare, men notera att man måste dra på volymen för att det ska låta bra, och du måste fortfarande ha ett motstånd i form av en 4:12 eller liknande i högtalarutgången, annars pajar slutsteget.

Edited by Frank Zappa