Jump to content
Annons

Going Down..


Recommended Posts

Låt namn:Going Down

Artist:Harmonica mike/Josse

Text:Hm

Musik:Hm/Josse

Prod/mix:Hm

Gitarr/Bas:Josse "The mail man"

Övrigt slammer:Det får jag ta på mig

Genre:Nån typ av rock kanske..

Status:Färdig demo

Storlek:6.1 meg

Format:mp:3a

Inspelnigs år:2005

Tjena boys and girls.

Donat lite till med en del prylar.Josse la en till ackegura som komp i stället för hammond orgeln jag tänkte från början..Lagt lite munspel under ackesolot.Sänkt sången.Fast ställer denna som finalmix,men med en reservation - ifall vi har missat nåt..

Det finns en mix lite längre ned,men den som ligger här är den "rätta".

Lite feedning skulle inte vara så dumt..

Mvh

Micael

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Låter bra överlag.

Men om jag skulle ändra något så skulle det vara det här...

För mycket kompressor på trummorna.

Du skall nog värma mixen med några db extra 250-500Hz.

Antingen när du mastrar eller kolla igenom mixen spår för spår. Det låter lite kallt, inte den där goa värmen som din låt behöver:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra överlag.

Men om jag skulle ändra något så skulle det vara det här...

För mycket kompressor på trummorna.

Du skall nog värma mixen med några db extra 250-500Hz.

Antingen när du mastrar eller kolla igenom mixen spår för spår. Det låter lite kallt, inte den där goa värmen som din låt behöver:-)

Thanx Loopen.

Jag körde en Multibands kompressor på mastern,kanske förtog lite av drumsen..Och diskanten överlag..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt ok låt. Trummorna är lite stela. Hammond är aldrig fel. Sången är mycket bra, samt körerna. Lite blåsriff och linjer här och där skulle inte skada i denna typ av låt, du vet lite som Joe Cocker på nittiotalet.

Munspelet tycker jag tog över lite mycket, eller om sången tog över munspelet på några ställen.

Bra jobbat som vanligt! // Steffo

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt ok låt.

Äsch, fan va snål jag var. 4 av 5 på låten. Låtar i den här stilen är ju inga brottarhits direkt så jag måste höja lite. 🙂

Thanx Steffo.

Jag kastar nog in en hammond..om jag fixar det...Blås var ingen dum ide´..Trombon/sax..kanske?

Jag tycker gurorna blev lite låga överlag,i synnerhet på stick/reff.Josse gjorde en del snygga grejer där..men det hörs ju inte 🙂 ..Munspelet klart för högt under sången.Mixade i natt,i lurarna - ska se över det..

Mvh

Micael

Ps.Fick du filen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inga bra grejor att lyssna med men iaf: Schysst låt med bra gung, gillar naturligtvis din sång, munspel och det lite ovanliga med mjuka akustiska gitarrslingor i en annars tuff omgivning. Får lite Fogerty-vibbar och hitpotentialen skulle öka med en riktig gitarrhook. Tycker inte din röst lämpar sig till körande, kan ingen annan i bandet fixa det? Hammond kan nog tillföra men annars känns arret rätt lagom nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Låten är värd en bättre mix tycker jag.

Sen ett par detaljer. Du har en closed hihat på flere ställen som är så onaturligt avklippt att det skär i öronen. Ta ner på hihattarna överhuvudtaget, låter inte realistiskt med dem så högt och torrt (du skulle ha läckage i verkligheten som skulle ge liv åt det hela på ett annat sätt).

Sen skall du testa och experimentera med ett ganska långt gatereverb på harmonican. Jag tycker det hämtar jättemycket stämning till harmonican överlag.

Sen har du ett motslag med virveln, som fungerar bra som effekt, men då den går på genom hela låten så blir det lite maskinellt.

Sologitarrens "rum" är intressant, men fungerar inte med lurar. Har du panorerat ut reverbet i ena kanalen eller? Tycker predelayen är lite för påtaglig, det låter bra, men det passar inte in i den ganska torra helhetsmixen för övrigt. Låter lite som om man skulle sitta i rummet bredvid och lyssna på gitarren.

I slutet äter elgitarren upp diskanten från trummorna, liksom som en multibandkompressor gone wrong.

Detta var ett försök till konstruktiv kritik, ta det som så! (=låten var värd att kommenteras och analyseras)

Link to comment
Dela på andra sajter

Feedback yes yes yes ..

Equality:Jag har mixat bort Josses acke lir under reffarna/stick eller vad man skall kalla det.Felet består nog i att munspelet och gurorna ligger och brottas i samma frekvens område,,hörde inte det inatt när jag mixade.Basisten i bandet (Robert N.)sjöng lite stämmor när vi lirade i replokalen(men inte ute,han tordes nog inte då 😕 ),hans röst är betydligt ljusare än min.Tål att tänkas på..Tack för feedback.

TSMalmbe:Här fick jag lite att bita i.Suverän feedback!

Jag drog ned rums ljudet och läckaget(EZ Drummer) lite för mycket.Den avklippta highaten härrör sig från det "gamla"trum spåret,den är nog inte riktigt rätt placerad..Jag skippar den.Mot slaget på virveln ville gitarr polarn skippa helt,men inte jag..Jag kör en kompromiss enligt ditt förslag,på väl valda ställen.

Jag kollar munspel och solo gura enligt dina tips..

Det ligger en multibands kompressor på masterspåret,mest för att få lite tryck - jag öser på med limitern istället och minskar/byter ut den mot en "vanlig" komp..

Jag tackar än en gång för din utmärkta feedning.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

"Sen har du ett motslag med virveln, som fungerar bra som effekt, men då den går på genom hela låten så blir det lite maskinellt." Absolut!

Sen tycker jag det känns som trummisen är lite väl på. Tröttnar på "honom". "Han" spelar inte med i gunget utan jobbar i ett eget race - mycket slag men får lite sagt. Skulle vilja ha ett det lite enklare och mustigare. Men det är också en ljudfråga. Trummorna har ingen kraft, must, perkele. Bara hög frekvens.

Bitvis för mycket munspel som konkurerar under för långa passager med sången vilket redan har påpekats. Kanske skulle munspelet panoreras annorlunda?

Den akustiska gitarren låter varm, men nästan för basig och mjuk. Skulle vilja ha den aningen tydligare. SAmtidigt tycker jag det saknas värme och lite botten på rösten. Känns aningen tunnt och litet för att vara din röst. Men jag har ingen bra lyssning så ta det med en nypa salt.

Hmmm :rolleyes: förlåt men är den inte lite väl lång? Behövs avslutningssolo? Börja tona ut/ta ner vid 3:10-3:20?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Låter bra överlag.

Men om jag skulle ändra något så skulle det vara det här...

För mycket kompressor på trummorna.

Du skall nog värma mixen med några db extra 250-500Hz.

Antingen när du mastrar eller kolla igenom mixen spår för spår. Det låter lite kallt, inte den där goa värmen som din låt behöver:-)

Thanx Loopen.

Jag körde en Multibands kompressor på mastern,kanske förtog lite av drumsen..Och diskanten överlag..

Mvh

Micael

Jag är själv en aning less på Multibandskompressorer.

Man kör bort sig och ljudet blir konstigt.

Har man inte behov av att ligga 0.1db under absoluta "nollpunkten" kan man med gott resultat använda sig av en "vanlig" kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Sen har du ett motslag med virveln, som fungerar bra som effekt, men då den går på genom hela låten så blir det lite maskinellt." Absolut!

Sen tycker jag det känns som trummisen är lite väl på. Tröttnar på "honom". "Han" spelar inte med i gunget utan jobbar i ett eget race - mycket slag men får lite sagt. Skulle vilja ha ett det lite enklare och mustigare. Men det är också en ljudfråga. Trummorna har ingen kraft, must, perkele. Bara hög frekvens.

Bitvis för mycket munspel som konkurerar under för långa passager med sången vilket redan har påpekats. Kanske skulle munspelet panoreras annorlunda?

Den akustiska gitarren låter varm, men nästan för basig och mjuk. Skulle vilja ha den aningen tydligare. SAmtidigt tycker jag det saknas värme och lite botten på rösten. Känns aningen tunnt och litet för att vara din röst. Men jag har ingen bra lyssning så ta det med en nypa salt.

Hmmm 🙁 förlåt men är den inte lite väl lång? Behövs avslutningssolo? Börja tona ut/ta ner vid 3:10-3:20?

Thanx DG.

Jag fimpade Multi bands komp..Plötsligt hände det grejer i mixen..Antar att man inte ska ge sig in i det man inte förstår.

Donar lite med trummorna nu,jag är ju definitivt ingen trummis,utan får luta mig mot det jag hört under åren..Virvelslaget är under storstädning,highaten likaså.Fillsen på virveln är ju lite marigare.Testar lite pukor emellanåt,så blir det lite variation..

Munspelet,jag får nog offra nån strof - jag lyckas inte få fram de snygga gurorna som ligger under.Två olika spelsätt panorerat 70-30,30-70 dom hörs knappt i det här läget 🙁

Möjligen skulle jag kunna dubba m-splt. och köra en snävare panorering..Samt lite eq kring gurorna för att få fram dom..Ena guran ligger farligt nära basen,så det är lite marigt.Största boven i mixen tror jag var multik:n..Den sabbade mycket,trummorna bl.a..

Sången har jag inte hunnit lyssna på,men jag vet att jag har dragit upp lite på det ljusa - för att kompensera för kompressorn..?

Nåväl,tack för lysande inputs - nu har jag kvälls skift med denna.. 😄

Låtlängden..Nej för Guds skull! Jag vägrar 😆 Guran och munspelet i slutet är höjdarn väl..?

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra överlag.

Men om jag skulle ändra något så skulle det vara det här...

För mycket kompressor på trummorna.

Du skall nog värma mixen med några db extra 250-500Hz.

Antingen när du mastrar eller kolla igenom mixen spår för spår. Det låter lite kallt, inte den där goa värmen som din låt behöver:-)

Thanx Loopen.

Jag körde en Multibands kompressor på mastern,kanske förtog lite av drumsen..Och diskanten överlag..

Mvh

Micael

Jag är själv en aning less på Multibandskompressorer.

Man kör bort sig och ljudet blir konstigt.

Har man inte behov av att ligga 0.1db under absoluta "nollpunkten" kan man med gott resultat använda sig av en "vanlig" kompressor.

Helt rätt Loopen.

Multi k:n var en stor marodör.Det blev ett helt annat sound i låten när jag stängde ned den.Det funkade bra med limitern tryck mässigt,kör nog en vanlig K inför slut mixen..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Munspelet,jag får nog offra nån strof

Kill your darlings 😆

Och visst är Multibandskompressor bra men . . . ibland åker man iväg på okända vägar och en hederlig "bredbands" kompressor är sin bästa kompis för att hitta tillbaka hem.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bättre.

Värme i mixen.

Lite för mycket kompressor pump.

Sedan undrar jag om du inte skall byta trumset. Testa ett som är mindre tight. Mer slammer. Kanske räcker om du byter virveln mot någon med mer rassel som känns mer bluesig om du fattar vad jag menar. Nuvarande virvel känns som om den passar bättre för en Toto produktion än till denna lilla pärla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Feedback Yes!

MacTS:Tack för att du gillar låten och liret.Vi skippade hammond orgeln..La en ackegura till istället,det blev inte så dumt.

drloop:Det var multibands K:n som sabbade allt.Jag körde en limiter på master regeln,alltså ingen kompressor.Pumpandet vet jag inte..menar du basen?

Jag kör ju EZ,tycker att det låter rätt bra..Virvel soundet är ju en smaksak,kanske har jag fel - vi får se vad dom andra säger..Om final mix som ligger längst upp.

tsmalbe:Av dig fick jag kanon feedback.Försökte förvalta det,men det är ju svårt det här med mixning..Jag skalade rätt mycket i trum "liret".Tanken med trummorna är att dom växer lite under låten - för att blomma ut helt mot slutet.

Ska jag skala ännu mer? Är inte risken att jag tappar gung och sväng då?

Jag är ju definitivt ingen trummis,allt är loopar och programmerade fills.

Tack till er alla.

Nu har jag lagt upp FINAL MIX! Längst upp i tråden,en lyssning är lika med noll - 2 lyssningar är lika med en kommentar 😆 En savening är lika med en bira på Puben 😳

Feeda lite,kring mix och sound...och ja - fajdningen sitter! Kanske lite för brant?

Mvh

micael

Link to comment
Dela på andra sajter

En savening är lika med en bira på Puben 😏

Det skulle bli dyrt med en IRL-träff ... 😳

Schysst låt det här, jag känner ju gunget även om det kanske inte riktigt är mitt förstahandsval vad gäller typ av musik. Har dock märkt att den funkar utmärkt som promenad musik 😱.

Du har fått till en skön varm atmosfär. Tror jag gjorde en miss detta året när jag skippade att prenumenrera på studio. Har märkt en enorm utveckling bland dem som jag vet följt mixologi-serien... Det blir att införskaffa.

Det enda skulle vara att jag tycker som en del andra att munspelet slåss lite med sången fast nu har jag vant mig så nu vet jag inte längre annars var första tanken att det var märkligt att du la den på sången istället för mellan fraserna nu blir det tomt där och vad vet jag det kanske är mer effektfullt så.

Varför brusar det så innan musiken kommer igång? Gjorde det på förra versionen också men nu har det blivit värre.

Sjutton vad du är produktiv, skall ta en kik på New york också.

Gott jobb!

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst låter det överlag bättre!

Tycker att munspel och sång fungerar klart bättre nu. Dock kan jag tycka att sången göms lite bakom kompet. Jag vet inte hur man skall göra (om man skall göra) men upplever det som att antingen sången upp (mer utrymme) eller ner lite med bas och även kanske lite ak.git.

Hmm... vad det gäller trummorna så har jag redan sagt mitt. Fast du är en sådan där hopplös EZ-kille 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst låter det överlag bättre!

Tycker att munspel och sång fungerar klart bättre nu. Dock kan jag tycka att sången göms lite bakom kompet. Jag vet inte hur man skall göra (om man skall göra) men upplever det som att antingen sången upp (mer utrymme) eller ner lite med bas och även kanske lite ak.git.

Hmm... vad det gäller trummorna så har jag redan sagt mitt. Fast du är en sådan där hopplös EZ-kille 😆

Thanx DG.

Sången var högre på mixen före finalmix(vet inte om du hörde den,längre ned på sid ett)..Drog nog ned lite för mycket. Försökte rädda trummorna,det mesta beror på att det "gamla liret" ligger som ett paralell spår till de nya looparna.Jag försökte städa i fills å komp så mycket som möjligt..Slagverk är ju liksom ingen lek.

Fast det hade varit enklare om nån grym trummis hade lirat nåt vettigt 🙂

Tack igen.

Mvh Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev det inget blås!! 😆

Trummorna är inget vidare. Väldigt maskinella, och soundet på dom matchar inte resten av låten tycker jag. Som sa längre upp i tråden, ett skitigare set skulle göra susen. På några ställen i låten stannan trummorna upp och går över på hihat, det låter som trummisen tappar stockarna i mina öron. Hihaten skulle vara öppen och bara spela fjärdedelar, sedan bastrumma på ettan och virvel på trean, åsså lite fills här och där. Du säger att du bara använder färdiga loopar och fills. Lär din banka in trummor med keyboardet, det kommer du tjäna på i längden.

Resten är kanon!! Se bara till att klippa låten i början så tänker man nog inte på bruset. Mycket snygg gitarrspel.

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Blev det inget blås!!  😆

Trummorna är inget vidare. Väldigt maskinella, och soundet på dom matchar inte resten av låten tycker jag. Som sa längre upp i tråden, ett skitigare set skulle göra susen. På några ställen i låten stannan trummorna upp och går över på hihat, det låter som trummisen tappar stockarna i mina öron. Hihaten skulle vara öppen och bara spela fjärdedelar, sedan bastrumma på ettan och virvel på trean, åsså lite fills här och där. Du säger att du bara använder färdiga loopar och fills. Lär din banka in trummor med keyboardet, det kommer du tjäna på i längden.

Resten är kanon!! Se bara till att klippa låten i början så tänker man nog inte på bruset. Mycket snygg gitarrspel.

Thanx Steffo.

Vete fasiken vad felet är med EZ.Polarn och jag håller på med en annan låt,lite JJ Cale stuk,där låter trummorna grymt! Betydligt skitigare och - bättre helt enkelt.

Denna spelade vi in 2005,med urusla trumljud. Filen ligger kvar och jag har använt delar av det till fills och dylikt.Kanske blir det för mycket för EZ med flera midispår? Det kan vara en förklaring.Drivet under verserna är nya loopar från EZ,likaså merparten av fillsen..fast några har jag snickrat ihop 🙂

Det är fler som klagar på trummisen. Jag lägger ned nån timme till på trummorna,det är låten värd.Jag hörde bruset för sent,givetvis efter att jag hade lagt upp den här..typiskt!

Nu blir min Gura polare Josse glad,så här kommer han att le när han ser detta 😄 .

Kanske blev sista acke guran lite hög,den som rullar med under låten..Intro guran alltså..Men det är helt klart snyggt lirat..

edit:Inge blås å inge hammond 🙁

Mvh

Micael

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

En savening är lika med en bira på Puben 😱

Det skulle bli dyrt med en IRL-träff ... 😳

Schysst låt det här, jag känner ju gunget även om det kanske inte riktigt är mitt förstahandsval vad gäller typ av musik. Har dock märkt att den funkar utmärkt som promenad musik 😄.

Du har fått till en skön varm atmosfär. Tror jag gjorde en miss detta året när jag skippade att prenumenrera på studio. Har märkt en enorm utveckling bland dem som jag vet följt mixologi-serien... Det blir att införskaffa.

Det enda skulle vara att jag tycker som en del andra att munspelet slåss lite med sången fast nu har jag vant mig så nu vet jag inte längre annars var första tanken att det var märkligt att du la den på sången istället för mellan fraserna nu blir det tomt där och vad vet jag det kanske är mer effektfullt så.

Varför brusar det så innan musiken kommer igång? Gjorde det på förra versionen också men nu har det blivit värre.

Sjutton vad du är produktiv, skall ta en kik på New york också.

Gott jobb!

Tjena Stajo.

Jag har skickat ett mejl till dig.

Tack för feedning på mixen.

Jo det mixas för fullt nu, du har ju också EZ - så det finns lite att göra 😲

Bruset i början hörde jag inte förrän jag la upp den här.Lite fel balans mellan mixern/mickarna och ena guran,jag ska klippa bort det.Munspelet hamnade där av en slump,inte genomtänkt på någe vis - det bara blev så..Jag tycker också att det krockar med sång och guror - men det får duga,jag drog ned det lite mer.

Det blir nog ingen IRL här uppe,alldeles ensamt och tyst..Förmodligen den ende från Lule/Boden hållet.Men å andra sidan,det blir ju lite billigare - jag behöver inte bjuda på så många bärs till alla nedladdare 🙂

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena majken. Denna låten har jag missat helt. Sjukt fett sväng.

Sången ligger helt naturligt i mixen och stämmorna känns helt rätt. Kanske att helhetsintrycket blir lite instängt när trummorna är så "dova" och komprimerade. Har du skurit allt från 5khz o neråt? 😳 Samtidigt kan detta bidra till det där softa 70-talssoundet som jag gillar skrapt. Med rätt mastring löser du detta problem enkelt.

Efter första lyssningen hittade jag annars inget speciellt som störde mig. Sitter visserligen med lurar nu. Vid en andra lyssning reagerade jag på basljudet som duckar skönt mot bastrumman, detta har jag saknat i dina tidigare alster. Det blir bra driv nu.

Gitarrerna är kanske lite dova för min smak, men det är nog hela mixen som bidrar till den känslan.

Munspelet är strålande och varierat och funkar utmärkt även om plocksolot.

Tja det var allt för mig.

Härlig lyssning!

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenis Miiikee!

Riktigt skönt sväng i den här dängan. Klockren sång, klockren gura och klockrent munspel. Blir nästan lite sugen själv på att införskaffa ett trots att jag aldrig provat att spela någon gång. Om jag nu måste klaga på något så får det bli trummorna som känns lite väl programmerade och för dova. Annars toppen!

MVH

Conan

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt skönt flyt i versen, gillar verkligen gitarr och baslir där. I refräng försvinner dock det lite, och mitt förslag är att kanske fylla på med lite ride istället för hihat.

Gillar låten och hur den framförs. Kan nog vara den bästa i min smak som du slängt hit tror jag 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena majken. Denna låten har jag missat helt. Sjukt fett sväng.

Sången ligger helt naturligt i mixen och stämmorna känns helt rätt. Kanske att helhetsintrycket blir lite instängt när trummorna är så "dova" och komprimerade. Har du skurit allt från 5khz o neråt? 🙂 Samtidigt kan detta bidra till det där softa 70-talssoundet som jag gillar skrapt. Med rätt mastring löser du detta problem enkelt.

Efter första lyssningen hittade jag annars inget speciellt som störde mig. Sitter visserligen med lurar nu. Vid en andra lyssning reagerade jag på basljudet som duckar skönt mot bastrumman, detta har jag saknat i dina tidigare alster. Det blir bra driv nu.

Gitarrerna är kanske lite dova för min smak, men det är nog hela mixen som bidrar till den känslan.

Munspelet är strålande och varierat och funkar utmärkt även om plocksolot.

Tja det var allt för mig.

Härlig lyssning!

Yllet: Jo det svänger det här.Det är helt omastrat.Bara en limiter på master b:n.

Det går nog att brighta upp en del med eq:n.Den dova ljud bilden är resultatet av att jag inte har använt eq:n nånstans.Det strulade lite när vi la gurorna.Alldeles för hög mix signal från mixern samt för lite volym på mickarna..Jag rattade bort mig lite där.Men det löser sig med en eq i mastringen.

Munspels soundet blev däremot rätt coolt,jag fick bra tips av tsmalmbe så han ska ha all credits för det.

Tack för feedback.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...