Neosus Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 HoHoSeupp för dåårarna! Läget med gottfolk då? Var ett tag sedan! Tjenare fan! Lite trött men annars äre skitbra.. repar som satan med skitbandet jag spelar i nu. Fan! 🙂 😕
Overkill Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Färgningar av ackord, är det typ Cmaj7, Csus4 och såna ackord? Och vad är 9, 11 och 13-ackord? 😕
Overkill Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 HoHoSeupp för dåårarna! Läget med gottfolk då? Var ett tag sedan! Tjenare fan! Lite trött men annars äre skitbra.. repar som satan med skitbandet jag spelar i nu. Fan! 🙂 😕 Du "låter" som Idol-Markus! 😄 Han sa alltid "Tack som faaan!" 🙂
Neosus Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Färgningar av ackord, är det typ Cmaj7, Csus4 och såna ackord? Och vad är 9, 11 och 13-ackord? 🙂 Det är oxå färgade ackord.. 😄 HoHoSeupp för dåårarna! Läget med gottfolk då? Var ett tag sedan! Tjenare fan! Lite trött men annars äre skitbra.. repar som satan med skitbandet jag spelar i nu. Fan! 😄 😕 Du "låter" som Idol-Markus! 😄 Han sa alltid "Tack som faaan!" 😉 🙂
Overkill Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Färgningar av ackord, är det typ Cmaj7, Csus4 och såna ackord? Och vad är 9, 11 och 13-ackord? 😕 Det är oxå färgade ackord.. 🙂 Jomen vad är det och hur "räknar" man ut dem? När man räknar ut ett moll-ackord för t.ex A så tar man ju varannan; A B C D E F G. Hur gör man när man ska räkna ut ett 11-ackord? Och hur skriver man dem?
Micke H Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 (redigerat) Precis samma sätt! Ta en C-durskala (eller A-moll): C D E F G A B Numret du ser i ackordet refererar till vilken ton det är. Vill du ha ett sju-ackord, måste du ha med sjunde tonen någonstans. Exempel: C D E F G A B C E G B ger oss alltså ett sjuackord, i detta fall tror jag (men är inte säker) att det är ett Cmaj7. Men exempelvis nio då? Jo, då går du till nionde tonen! C D E F G A B C D E F Vilket ger oss C E G B D F. Vad det ackordet kallas vet jag inte. 🙂 Susackord är dock en helt annan femma... Notera att jag nog kanske har fått ett och annat om bakfoten, jag skyller på att jag är självlärd. 🙂 Grahn borde egentligen veta mer om det här än jag, han är ju musiklärare. 😕 Redigerat 24 maj 2007 av Lynxo
Micke H Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Är förresten inte så vanligt på gitarr (eller omöjligt utan att pröva alternativa stämningar) att ta ett elvaackord och ha med ALLA tonerna. På piano kan man det dock. På gitarr lämnar man därför ut vissa toner, de toner som anses som "självklara", som ackordet klarar sig utan. Grundtonen, tersen och kvinten är väl de viktigaste, sedan själva "färgningen", om man har en sådan. (Sjuan, elvan, osv)
Neosus Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Ja... precis. 😕 Räkna i skalan alltså. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, osv... Hajjarú 🙂
Micke H Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 (redigerat) Ja... precis. 😕 Räkna i skalan alltså. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, osv... Hajjarú 🙂 Vad pedagostisk. 😄😉 EDIT: Ähum, hur fan stavar man det ordet? 🙂 Redigerat 24 maj 2007 av Lynxo
Overkill Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 C D E F G A B C E G B D F A är alltså ett 11-ackord? Men hur blir ett 13-ackord då? 😕 För då blir det ju 7 "bokstäver" fast två likadana. Alltså tar man väl samma som ett 11-ackord?
Micke H Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 (redigerat) C D E F G A B C E G B D F A är alltså ett 11-ackord? Men hur blir ett 13-ackord då? 🙂 För då blir det ju 7 "bokstäver" fast två likadana. Alltså tar man väl samma som ett 11-ackord? Där har jag ingen aning faktiskt... 🙂 EDIT: för det kan inte vara samma, då är det ju ingen skillnad alls mellan dom... 😕 Redigerat 24 maj 2007 av Lynxo
Neosus Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Ja.. Ett helt vanligt ackord typ...ja...typ c då va... tonerna C, E, G...va.... åsså lägger till en fjärde ton...va... till exempel 6:an va som är tonen A va.. är ett färgat ackord... men sedan om du väljer att ta det där C6:an... va... så här va: E, G, A, C...va så blir det ändå lixom ett C6 efter som man har valt att...ja... ni fattar va... men om man tar samma toner men väljer att byta bastonen mot ett A...va... så blir det ett Amoll7 va... de e bara att räkna i skalan va... lixom.. Va? 😕
ThomasJ Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 HoHoSeupp för dåårarna! Läget med gottfolk då? Var ett tag sedan! Tjenare fan! Lite trött men annars äre skitbra.. repar som satan med skitbandet jag spelar i nu. Fan! 😆 😊 Wiee. Skojjigt. Spelar ni in nått ? Kul är det ett nytt band du lirar i nu eller? Btw, snackar du med Jenny nått? Inte hört ifrån henne på evigheter:s
Overkill Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Är förresten inte så vanligt på gitarr (eller omöjligt utan att pröva alternativa stämningar) att ta ett elvaackord och ha med ALLA tonerna. På piano kan man det dock. På gitarr lämnar man därför ut vissa toner, de toner som anses som "självklara", som ackordet klarar sig utan. Grundtonen, tersen och kvinten är väl de viktigaste, sedan själva "färgningen", om man har en sådan. (Sjuan, elvan, osv) Aha! Så ett Cmaj9 är C E G B D och ett Cadd9 är C E G D - man har lämnat ute en "självklar" ton. Rätt? Och samma princip fungerar med 11 och 13-ackord också då va? Men Cmaj9 är ju ett dur-ackord, hur skriver man moll-ackord? Cmadd9 borde väl vara moll-varianten av Cadd9?
Neosus Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 C D E F G A B C E G B D F A är alltså ett 11-ackord? Men hur blir ett 13-ackord då? 😳 För då blir det ju 7 "bokstäver" fast två likadana. Alltså tar man väl samma som ett 11-ackord? Där har jag ingen aning faktiskt... 😱 EDIT: för det kan inte vara samma, då är det ju ingen skillnad alls mellan dom... 😊 Ja fast vänta lite nu va... Om du tänker dig C6 va.. och C13 va... så är det ju samma ton va... MEN skillnaden är att i ett 13 ackord tillkommer 7:an Du behöver alltså inte ta ALLA toner... lixom. Det viktigaste är att du har...eh...typ.. grundtonen...åsså nått mer...kommer inte ihåg.... 😆 Men ungefär så va.. om jag nu minns rätt 😱
Neosus Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Alltså alla siffror över 8 så lägger man till 7:an OM det INTE står add före siffran. Ungefär så va... 😊
Neosus Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Är förresten inte så vanligt på gitarr (eller omöjligt utan att pröva alternativa stämningar) att ta ett elvaackord och ha med ALLA tonerna. På piano kan man det dock. På gitarr lämnar man därför ut vissa toner, de toner som anses som "självklara", som ackordet klarar sig utan. Grundtonen, tersen och kvinten är väl de viktigaste, sedan själva "färgningen", om man har en sådan. (Sjuan, elvan, osv) Aha! Så ett Cmaj9 är C E G B D och ett Cadd9 är C E G D - man har lämnat ute en "självklar" ton. Rätt? Och samma princip fungerar med 11 och 13-ackord också då va? Men Cmaj9 är ju ett dur-ackord, hur skriver man moll-ackord? Cmadd9 borde väl vara moll-varianten av Cadd9? Uj va klurigt... 😊 Vänta nu ska vi se.. (Skitbra musiklärare jag är va 😆 )
Neosus Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 HoHoSeupp för dåårarna! Läget med gottfolk då? Var ett tag sedan! Tjenare fan! Lite trött men annars äre skitbra.. repar som satan med skitbandet jag spelar i nu. Fan! 😆 😊 Wiee. Skojjigt. Spelar ni in nått ? Kul är det ett nytt band du lirar i nu eller? Btw, snackar du med Jenny nått? Inte hört ifrån henne på evigheter:s Jodå lite ibland så där
Emulator Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Morrn 😊 här har ni nåt boys 😆 http://musikakuten.se/klaviatur/ackord-C/index.html
Emulator Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 (redigerat) usch. det går verkligen JÄTTEDÅLIGT detta. 😊 blir bara skräp av den här SALLADEN som skulle bli så bra 😆 Redigerat 24 maj 2007 av Emulator
Fidden Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Men hallå puckon, nu får ni skärpa er! Denna forumdelen är OFF TOPIC! Inget jävla musikersnack om jag får be! 😊
Recommended Posts