Jump to content
Annons

Übernaiv tuggummipop för vuxna barn


tbruce

Recommended Posts

UPPDATERAD igen (4/1).

 

Fick stämmor av Signert (på hans eget initiativ, tack igen!) som är med nu. Solot är kortat... så detta är en radio edit. Fullversionen har förutom solot också en snutt extra på slutet... kan ev posta den också om intresse finns.

LÅTNAMN: Helkontroll (radio edit)

GENRE: Tuggummipop

LÅTLÄNGD: 3.09

KOMPOSITÖR: Jag

MEDVERKANDE: Signert på stämmor

FORMAT: mp3 (192 kbps)

STORLEK: 4.3 mb

STATUS: Ganska färdig

NY VERSION nu, tror att arret och produktionen har gått från skissartat till mer färdigt nu. Tog in lite andra element för att bryta av mot det elektroniska, en muted guitar t ex (vad heter det på svenska? Dämpad?). Här följer den gamla texten som stod här:

 

Okej här kommer bortförklaringarna: Det viktiga här är själva låten, alltså melodi + text + ackord. Syntharna och trummorna är skissartade, visserligen är dom väl inne på rätt spår men de behöver egentligen göras om typ helt från början. Sportspegelnackordet vet jag inte vad man ska göra med. Sången... sången. Eller "sången" kanske? 🙁 Jag la den i natt klockan 3 ungefär. Kass mick och endast en tagning (pga trötthet/lathet) och tänkte "äh jag autotunar skiten sen". Och det var, som ni hör, precis vad jag gjorde. Den är så hårt processad att det låter mer som vocoder än autotuner ffs. Mixningen tänker jag inte ens kommentera.

 

Men som sagt. Låten i sig är poängen här. Lite inspirerad av Rosa helikopter, Hej Monika och liknande mysigt naiv musik. Också den där låten "Åka bil" som lades upp här på forumet för ett tag sen. Älskar sånt. 🥰

 

Jaja. Go ahead and slakta. :rolleyes:

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Sjukt bra låt, ljuden är ju helt rätt och god damn it vilken härlig text! :rolleyes:

"jag har hundra tusen poäng nu jävlar åker bossen på däng"

Posta den här så har du en internethit som börjar spelas på radio: Superplay

Den här hamnar lätt i min partyspellista i iTunes 🥰

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag tycker själva upplägget, texten (riktigt fyndig som vanligt!) och soundet är helt rätt!

Lite mer välproddat men i samma anda skulle inte skada, tycker även att den borde sluta vid 3:06 med syntht-tonen :rolleyes:

Du har verkligen ett eget sound som du säkert kan komma långt med

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt jävla rätt!!!

Ligger nu i min Itunes!

Helt rätt känsla för vad det är för låt, lagom glatt helhetsintryck med en gnutta dramatik i versen. Skulle inte förvåna mig om det blir en radioplåga (positiv plåga).

Men nu lite kritik. Det instrumentala/solot innan sista refrängen är för långt, speciellt för radio.

Nu efter andra lyssningen, När första refrängen startar så tappar det lite. Det är en bra refräng men strax innan avslutas versen med en ganska stor ljudbild. Andra refrängen funkar bra när du tar ner den med endast sång och bas i kontrast till versen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh vilken trevlig respons. 😎

Phobos: Den passar nog bra på partyspellistan... Faktum är att jag gjorde "klart" den i natt för att kunna köra den ikväll. 🙂 Tack för orden. 😄

Elof: Tacktack. Neeej den kan ju inte sluta efter solot... måste sluta med refräng. 😄

Tobbe7: Tack! Bra synpunkter där...! Kanske är en bra idé att stryka en vända i solot ja. Gå upp en oktav tidigare typ. Jag förstår också vad du menar med att det tappar fart i början på första refrängen. Gillar dock dynamiknergången, men den kanske kunde göras på nåt annat sätt... ska klura på det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Wheeee!!!

Underbar låt som värmer i själen, även i en metal-själ!

Refrengen sitter som fett gammalt troll uppochnedvänt i en tunna.

Håller med föregående talare om arrangemanget. Kanske behöver petas lite där?

Klart en av årets bästa låtare, sådär i sista minuten! Håller alla tummar jag har att den här låten blir en hit under 2007!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta borde jag tycka illa men känner hur det rycker lite i ena benet,hum.

Beror nog på att du gjort detta bättre än dina kokurenter i generen. 😛

Man blir lite ambivavlent..

Rolig början på året..Nöd rimmat o klart..

Ynot

Link to comment
Dela på andra sajter

gillar det du gör. Skönt att det är så lätt att sätta sig in i samt att man blir på gott humör. Har förstått sen tidigare att du har en sjuk förkärlek till vocoder vilket jag egentligen skulle avsky om det inte hade varit för sättet du använder det på. Känns liksom helt rätt i dina låtar. Det bästa med denna låt är syntljuden, melodierna samt den underbart opretentiösa texten. Om jag ska ska klaga på något är det möjligtvis syntsolot som är en aning för långt.

Du får fyra lastbilsflak av fem möjliga

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånna här kommentarer blir man glad av. 🥰

Wernborg: Fruktansvärt arr, javisst. Missade du min klagan över det i första inlägget? 😉 Eller egentligen är det inget fel på arret i sig, däremot är det lite taskigt producerat. Jag ska jobba vidare med detta så... Tre gånger? Det är rätt hyfsat va?

Nexustwins: Tack. 🙂

peterthegreat: Njaa, tror inte den funkar på engelska tyvärr. 😄 "Fiendegubbe" låter typ för häftigt på engelska för att det ska bli bra. 😉

Jejje: Tack. Men vad är goff-goff-trummor för nåt? 😄

Fras: Vocoderhits? Menar du låtar med vocoder eller menar du det sportspegelnaktiga ackordet (som avslutar låten)?

Steinberg: Tacktack. 😄 Arret är en oslipad diamant. 😉 Host. 🙂

ynot: Tack, bra musik ska man inte kunna motstå även om man hatar den. 😛

Lådan: Tack. 🙂

conanbarberaren: Kanske är den sjuk... eller kanske så är det min enda utväg. 😆 Den här tänkte jag först att jag skulle köra helt plain förutom lite uppitchad för att få rätt stuk... Men som sagt, pga lathet/trötthet/oförmåga så blev inte resultatet riktigt som jag hade hoppats, och då experimenterade jag med det jag hade... resultatet blev såhär. 😉 Det är autotune > formantpitch > nån sorts chorusaktig grej > svag dist. Ingen vocoder m a o. Tack för inlägget. 🙂 Solot ska bli kortare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wernborg: Fruktansvärt arr, javisst. Missade du min klagan över det i första inlägget? 😉

Nädå, missade inte din klagan....

Fast jag hade önskat ännu mer syntetiskt arr, nu känns det lite som vänsterhanden spelar bas och högerhanden ackord växelvis. Blir onödigt naivt och "levande" på nåt sätt. Ljuden överlag känns naiva förresten. Jag tror detta skulle kunna stå på egna ben utan fånig text och ûbernaivt arr. Melodin håller för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är bara inne på första lyssningen, men visst är det en hit! även om arret gärna hade fått sett lite annorlunda ut om jag fått bestämma.

Mer farfisa orglar och kanske lite mer powerpop och Ramones influenser,kanske gärna en gitarr som spelar melodi slingan.

kanske ett högre tempo också.

DU har ju gjort en bättre låt än Basshunter och Hej Monica. Du blir miljonär i år, kolla vem som släppt Basshunter! de släpper garanterat dig för du är Bättre!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad faen. Låter grymt intressant, men jag kan inte lyssna av någon konstig jävla anledning. Kom någon fram till någon lösning hur man fick det att fungera när det bara dyker upp en ny sida med massor av konstiga tecken när man försöker följa en studioforumlänk?

Jag har provat i fler olika webbläsare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad faen. Låter grymt intressant, men jag kan inte lyssna av någon konstig jävla anledning. Kom någon fram till någon lösning hur man fick det att fungera när det bara dyker upp en ny sida med massor av konstiga tecken när man försöker följa en studioforumlänk?

Jag har provat i fler olika webbläsare.

Högerklicka och spara som. Döp den till "vad du vill" punkt mp3

Ska tillägga att jag vet fan inte varför det ska vara så. Det var inte så i början.

Om det finns en anledning till att det ska vara så, så borde det framgå under regler. Om inte, FIXA DÅ för i helvete 🙂 !!! Det är ju ändå ett forum med musik. Funkar det inte att lyssna på folks låtar, ja då vetefan om det är det ger så mycket att hänga här.

Rätt så ruttet! 🙂

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...