Jump to content
Annons

Hemmastudio - mixer/preamp?


Berggrund

Recommended Posts

Men ada8000 har ju både obalanserade/balanserade utgångar, så då kan jag väl bara dra en kabel (obalanserad mono) med XLR i ena änden till rca i andra änden?

Eller så kan jag väl köpa adapters med rca-telehona och sätta i ljudkortet så kan jag dra tele-kablar från ada8000? Skulle det funka?

Redigerat av Berggrund
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

8 stycken bra adapters från XLR->RCA kostar också en del (en ganska exotisk grej). Eller att köpa såna kablar. Bara att tänka på. Man spenderar ofta 30% av en ny apparats pris i kablage och tillbehör som behövs.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag är förundrad. Du köper att kort med ett flertal analoga ingångar. Sen köper du en micpreamp med ADAT-utgång, men istället för att använda dig av det, kopplar du preampen rakt (och obalanserat) in i ditt ljudkort, och slösar bort ljudkortets ingångar.

Varför inte köpa en ADA och ett billigt ADAT-kort, så sku du komma lättare undan. Typ det billigasta Marian-kortet, eller ett RME DIGI-kort - bägge med 1 ADAT-ingång? Då behöver du bara koppla in dina mikrofoner och köpa en ADAT-kabel. Inge konvertrar eller skit att ligga i fötterna.

Eller har du nåt specifikt behov av just en sån setup som du nu planerar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är förundrad. Du köper att kort med ett flertal analoga ingångar. Sen köper du en micpreamp med ADAT-utgång, men istället för att använda dig av det, kopplar du preampen rakt (och obalanserat) in i ditt ljudkort, och slösar bort ljudkortets ingångar.

Varför inte köpa en ADA och ett billigt ADAT-kort, så sku du komma lättare undan. Typ det billigasta Marian-kortet, eller ett RME DIGI-kort - bägge med 1 ADAT-ingång? Då behöver du bara koppla in dina mikrofoner och köpa en ADAT-kabel. Inge konvertrar eller skit att ligga i fötterna.

Eller har du nåt specifikt behov av just en sån setup som du nu planerar?

Instämmer. Jag bara berättade vad som skulle fungera och inte, kunde väl ha varit lite tydligare med det. M-Audio har ju något kort med uteslutande ADATingångar, om man vill komma billigt udnan, men det kanske är lite mycket om man ändå bara tänkt köra 8 kanaler...

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Du kopplar adat in/ut till dit ADA8000s adat in/ut. ADA8000har både analoga ingångar 8 och utgångar 8. Månntro inte 8 åt båda hållen räcker åt dig? Kvaliteten blir bättre generellt sett, det blir bara en AD-omvandlijng på vägen in. Adat är digitalt, så marian-kortet gör egentligen inget förutom processerar den digitala adat-signalen om till 8 separata audiokanaler, ingen egentlig signalprocessering av din audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men utgångarna (de 8 analoga)på ada8000 kommer väl direkt från preampen? Alltså det ljudet som kommer ut där är väl ljudet som spelas in i varje mikrofon på varje kanal?

För hade jag tagit ett delta 1010lt hade jag ju dragit sladdar från de analoga utgångarna på ada8000 till ingångarna i ljudkortet. Eller har jag fel? 😳😆

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Nej, ingångarna (line in, mic in) routas inte direkt till de analoga utgångarna, utan till ADAT-utgångarna.

Varför skulle man ens villa det och behöva de om man kopplar

MIC -> MIC IN (ADA8000) ADAT out -> ADAT IN (ljudkort) -> input bus i Cubase

och vice versa:

output bus i Cubase -> (ljudkort) ADAT OUT -> ADAT IN (ADA8000) LINE OUT -> Monitorer eller mixer eller whatever

Iden med en ADA8000 är ju just det att kunna ha mikrofonförsteg och ADAT-portar i en kompakt burk så man kan expandera ett existerande ljudkort eller använda ett enkelt ADAT-interface i sin dator. Vill man ha ett mikrofonförsteg as is utan ADAT väljer man ju hellre ett sånt. Varför betala för AD/DA-konverters om man bara vill ha en preamp? Till exempel en SM PRO AUDIO PR 8 E, som skulle kopplas in i det där Delta-kortet som omtalades tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har erfarenhet av Art tube MP eller vet om den är bra?

Isåfall tänkte jag mej ett 1010lt och 6 sådana.

Har jag missförstått dig, eller har du tänkt att du behöver mickpremp till 6mickar för att du ska micka upp trummor?? Varför ska du förstärka dynamiska mickar för? (Om du nu inte bara använder kondensatormickar 😳 )

/adama

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Varför ska du förstärka dynamiska mickar för?

För att få nånslags in-nivå kanske? 😳

En mikrofonpreamp behövs också då man inte behöver 48V phantom. Phantom är bara en specialegenskap i ett försteg för att kunna köra kondensatormikrofoner. Alla mikrofoner behöver ett försteg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men förstärks ut-signalen från ljudkortet i ada8000 så att man kan koppla in hörlurar direkt från utgångarna i ada8000?

Nej - det är linenivå ut från den: http://www.behringer.com/ADA8000/index.cfm?lang=ENG

Har du inte hörlursförstärkare i ljudkortet, så behöver du en separat sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej igen,

nu har jag just köpt grejerna, men jag måste ha adapters för att kunna koppla in hörlursförstärkaren från utgångarna. Då är det en sak som jag undrar, är det stereo output från utgångarna så att jag exempelvis kan koppla hörlursförstärkaren endast i 1an och få både höger och vänster kanal?

Eller måste jag dra 2 kablar från utgång 1 och 2 som är mono och går ihop i en adapter och blir stereo (tele).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är 8 kanaler in och 8 kanaler ut, så du behöver använda två för att få stereo...

Håll tungan i rätt mun när du pillar ihop kablarna. Det är balanserade XLR-utgånger, så jag är tveksam om det finns någon färdig adapter att köpa för att få två sådana till en obalanserad stereotele. Om du har separata ingångar på hörlursförstärkaren för vänster och höger, så finns det däremot XLR -> tele-adaptrar att köpa färdiga, så att man slipper tänka... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...