Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons

Om du inte vill vara en massproducent som alla andra, bryt dig ur trenden & gör egna vocals. Efter ett tag kan det faktiskt låta ganska bra!

Det är iallafall det jag ahr gjort, hatar färdiga texter! 🙂

Edit: Ex, på hur mina egna samples låter:Länk Lita gammal låt kanske men men det får duga =). Inspelat med En Samson C01u...

//Nexustwins

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte vill vara en massproducent som alla andra, bryt dig ur trenden & gör egna vocals. Efter ett tag kan det faktiskt låta ganska bra!

Det är iallafall det jag ahr gjort, hatar färdiga texter! 🙂

//Nexustwins

Word!

Spelaindom själv..

Blir både roligare och snyggare och mer passande.. En bunus är att du lär dig nått osså!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha aa, får väl testa ^^,

Har Venegeance skivan och jaa det finns några bra =)

men det måste ju finnas fler såna skivor ?!

Haha jag har Faktiskt en mick = var Tv-spels nörd ett tag och köpte Soccom ett krigspel, och där fick man med ett USB Headset, och Det funkar i Datan.

Så jag kör med dom i typ Ventrilo och sånt 😉

Men jag antar att jag måste skaffa ett bättre ^^,

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha aa, får väl testa ^^,

Har Venegeance skivan och jaa det finns några bra =)

men det måste ju finnas fler såna skivor ?!

Haha jag har Faktiskt en mick = var Tv-spels nörd ett tag och köpte Soccom ett krigspel, och där fick man med ett USB Headset, och Det funkar i Datan.

Så jag kör med dom i typ Ventrilo och sånt  😆

Men jag antar att jag måste skaffa ett bättre ^^,

Ja, om du vill ha hyffsade inspelningar så måste dy skaffa nått långt bätre än så! En riktig mick kostar ju 3 ggr så mycket som spelet kostade nytt. 😳

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha aa, får väl testa ^^,

Har Venegeance skivan och jaa det finns några bra =)

men det måste ju finnas fler såna skivor ?!

Haha jag har Faktiskt en mick = var Tv-spels nörd ett tag och köpte Soccom ett krigspel, och där fick man med ett USB Headset, och Det funkar i Datan.

Så jag kör med dom i typ Ventrilo och sånt  🙁

Men jag antar att jag måste skaffa ett bättre ^^,

Ja, om du vill ha hyffsade inspelningar så måste dy skaffa nått långt bätre än så! En riktig mick kostar ju 3 ggr så mycket som spelet kostade nytt. 😕

så sant så sant, men om man vill ha en konversationsnivå på sina samples funkar det bra med en 'mindre bra mic'. Själv har jag en Labtec mic som egentligen är avsedd för hardcore-gaming men funkar klockrent för mina behov!

Link to comment
Dela på andra sajter

Penta_P (oregistrerad)
usch cheesy fjomp. Snälla strunta i det... går aldrig hem man skäms bara själv när man lyssnar på en låt med sånt i =p IMOOOOOOOO

Vad du tycker är väl knappast relevant, killen undrar om ngn vill dela med sig av sådana samples, och har du inga kan du lika bra vara tyst.

Till lorden, ett tips är att checka gamla hip hop vinyler och sampla från dem... nästan uteslutande alla såna vox-shots kommer från gamla MC's.

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

usch cheesy fjomp. Snälla strunta i det... går aldrig hem man skäms bara själv när man lyssnar på en låt med sånt i =p IMOOOOOOOO

Vad du tycker är väl knappast relevant, killen undrar om ngn vill dela med sig av sådana samples, och har du inga kan du lika bra vara tyst.

/P

Där ser man!

Anser det inte orelevant att dela med mig att från vad jag hört av majoriteten jag umgås och pratar med tycker om topic. Jag menar verkligen det när jag säger det, det går verkligen inte hem. Sen är det ju självklart en smakfråga. Men som sagt har aldrig hört nån som tycker det låter "coolt"/bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cleff (oregistrerad)
usch cheesy fjomp. Snälla strunta i det... går aldrig hem man skäms bara själv när man lyssnar på en låt med sånt i =p IMOOOOOOOO

Vad du tycker är väl knappast relevant, killen undrar om ngn vill dela med sig av sådana samples, och har du inga kan du lika bra vara tyst.

/P

Där ser man!

Anser det inte orelevant att dela med mig att från vad jag hört av majoriteten jag umgås och pratar med tycker om topic. Jag menar verkligen det när jag säger det, det går verkligen inte hem. Sen är det ju självklart en smakfråga. Men som sagt har aldrig hört nån som tycker det låter "coolt"/bra.

Det där beror heeeeeeeeeeeeeeeeelt på vilka samples som används och till vilken låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna också vilja ha lite tal-samples.

Gärna någon som har talat in en väldigt "trippad" text.

För man behöver kanske inte använda den rakt av.

Men med lite glitchning och diverse effekter kan man få det till något snitsigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lets work it through the bone

Acieeeeed! Acieeeed!

Back to the sound of the underground

Im cerious as cancer when i say rythm is a dancer

Ja kunde bara inte låta bli 🙂 Gör dom där i ny tappning, ja kan hjölpa dig om du vill 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna också vilja ha lite tal-samples.

Gärna någon som har talat in en väldigt "trippad" text.

För man behöver kanske inte använda den rakt av.

Men med lite glitchning och diverse effekter kan man få det till något snitsigt!

BBC har mååånga bra dokumentärer som kan innehålla en del "trippat" tal!

T.ex:

"Space" där Sam Neil tar Dig med ut i rymden i 6 avsnitt! (6 gånger 30 min typ)

"LSD - The Beyond Within" som har blivit en klassiker! Alla som är det minsta nyfikna på de där med "trippat" borde se den! 🙂

Skit sak samma att dokumentären är söndersamplad, den är nyttig och man kan alltid lära sig något!

"Brian Green - The Fabric Of The Cosmos" är FANTASTISK! KLOCKREN!

Terence Mckenna är numera avliden men shit va skön han är att lyssna på!

Kika DÄR -- > http://deoxy.org/mckenna.htm

Men först och främst DÄR ---> http://deoxy.org/media/McKenna

Där finns ganska mycket att lyssna på, tråkigt bara att vissa audios inte funkar längre! MEN, där finns en del!

Jag har lyckats slarva bort den ultimata Terence Mckenna sidan så jag får återkomma när jag hittat den 🙂

OBS! OBS Å DE GRÖVSTA!

(ang "LSD - The Beyond Within" och Terence Mckenna´s material)

Jag är idag en drogfri människa och tänker inte uppmana andra att testa på droger! Jag är i allra högsta grad NEGATIV till drogmissbruk!

Jag är däremot FÖR alternativa livsstilar och hjärngympa! Sinnesutvidgning genom meditation och kontemplation.

Jag är FÖR rätten att få leva ett eget liv och om personer ska testa/bruka droger så skall det göras med moraliskt och socialt ansvar!

Nuff Said! 🙂

Hoppas att jag kunde hjälpa till! 🙂

Peace Out!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj tack så mycket för tipsen!

LSD dokumentären har jag sett och jag tänkte inte på att man kan sampla från filmer!

Tack ännu en gång.

PS.

Jag är också drogfri, röker bara cannabis några gånger om året. :rolleyes:

Droger!

DITT val!

Kan bara hoppas att Du tar ansvar för Dina handlingar! 🙂

Ang sampling av filmer!

Sony SoundForge gör det enkelt att spela av ljudet från datorn!

Huruvida det är lagligt att sedan ge ut Ditt material med samplingar från filmen är en annan fråga och jag tror Du vet svaret på den frågan! 😄

Men för att leka och lära så anser jag det bara vara bra och nyttigt och inte minst ROLIGT! 😄

Good Luck!

Ten Four...

Link to comment
Dela på andra sajter

Penta_P (oregistrerad)
usch cheesy fjomp. Snälla strunta i det... går aldrig hem man skäms bara själv när man lyssnar på en låt med sånt i =p IMOOOOOOOO

Vad du tycker är väl knappast relevant, killen undrar om ngn vill dela med sig av sådana samples, och har du inga kan du lika bra vara tyst.

/P

Där ser man!

Anser det inte orelevant att dela med mig att från vad jag hört av majoriteten jag umgås och pratar med tycker om topic. Jag menar verkligen det när jag säger det, det går verkligen inte hem. Sen är det ju självklart en smakfråga. Men som sagt har aldrig hört nån som tycker det låter "coolt"/bra.

Du nämnde "Ready to kick som ass" som ett exempel, och den tycker jag funkar.

Om du lyssnar mkt på elektronisk musik så borde du veta att dessa vox används mkt inom både hardcore och hardstyle (hardcore långt före hardstylen, t.ex. G-Town Madness om du känner till dem?), alltså inte bara inom cheezzz som jag gissar du ogillar.

"Let the beat control your body" är en annan, funkar grymt bra... och finnes inte bara i Roccos dance-spår utan främst på Qlimax-plattor (dock mer distade).

Det handlar om vad du gör med samplingen ju! Klipper du sönder den och hackar som fasen, får du både nyskapande men samtidigt lite retro-känsla - och det är gött!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl massvis med samplingsplattor med sångfraser på. Zero-G Vocal XTC är bara ett exempel som dök upp i mitt huvud nu.

Generellt har jag inte hört många användbara sångfraser på samplingsplatta.

Jag misstänker att många produktioner gått till såhär:

En "känd" danceproducent har en sångerska på plats i studion och spelar in en låt. När inspelningen är klar, och det finns en halvtimma studiotid över, bestämmer sig producenten och sångerskan för att tjäna snabba pengar.

Sångerskan går in i studion igen och extrem-wailar ett femtiotal ogenomtänkta fraser. Producenten klipper upp dem och säljer som samplingsplatta pga. sitt kända namn. Plattan säljer i 15000 ex. Alla 15000 köpare blir besvikna när de inser att de lagt ut mycket pengar på skivan och ändå inte hittat en enda vettig refränghook bland ljuden.

Feel the rhythm!

There's a fire in my heaaart

Take me hiiiiigher

You are my fantasy!

Be my desiiiire

I neeeeed your love

C'mon!

Do it!

Give it to me now

DJ!

Hey DJ!

Love is here tonight

Make my body mooove

Make me feeeel right

I'm in the groove!

Get ready!

We need that bass

Get on the floooor

Move it baby, MOVE IT!

...och en olycka kommer sällan ensam, så man kastar in några "vocoderrobotar" som bonus.

5

4

3

2

1

Techno!

Bass!

Dance!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt sådana vocals som jag tror du är ute efter finner du på battle skivor :)Sen samplar du dom vocalsen du vill ha från din turntable till datorn =) På dessa skivor finner du allt från MC fraser till cool ljud =)

Här är en schysst svensk sida med battle skivor: http://www.djservice.org/catalog.aspx?cid=137&c=Battle-Tools

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

såna där vocal sample som du vill ha ska man ha lite i bakgrunden på en låt

Bakgrunden, tycker inte att man ska försöka dölja något i en låt. Antingen är det bra eller dåligt, något mitt imellan finns inte. Tänk dig själv, ta ett sample, placera det i en existerande låt, försök att maskera det med reverb & sänk volymen tills du inte hör vad de säger i samplet. Bra resultat? Nej tack.

//Nexustiwns

Link to comment
Dela på andra sajter

såna där vocal sample som du vill ha ska man ha lite i bakgrunden på en låt

Bakgrunden, tycker inte att man ska försöka dölja något i en låt. Antingen är det bra eller dåligt, något mitt imellan finns inte. Tänk dig själv, ta ett sample, placera det i en existerande låt, försök att maskera det med reverb & sänk volymen tills du inte hör vad de säger i samplet. Bra resultat? Nej tack.

//Nexustiwns

handlar väl helt och hållet om vad man ska använda det till.. vill man ha ambienstal så gör man ju det, vill man ha snacksamples som är ledasången, tar man ju det..

och inget är fel inom musik.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju en inbyggd Speach grej i fruityloops.

Du kan välja röst, typ robot, child, male, female osv.. ändra tonläget och sedan skriver du bara en text som personen skall säga.

Men om du använder samma sak i varje låt så blir det ganska B:igt

Funkar nån gång.

Och du kan slica upp rösten och placera den precis vart du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

såna där vocal sample som du vill ha ska man ha lite i bakgrunden på en låt

Bakgrunden, tycker inte att man ska försöka dölja något i en låt. Antingen är det bra eller dåligt, något mitt imellan finns inte. Tänk dig själv, ta ett sample, placera det i en existerande låt, försök att maskera det med reverb & sänk volymen tills du inte hör vad de säger i samplet. Bra resultat? Nej tack.

//Nexustiwns

man ska ju inte sänka så jättemycket bara så att vocal sample inte blir dominerande

Redigerat av Uozon
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj.. vilken tråd.

Från vocals till LSD. Jag säger då det.

Som sagt så är det ju både roligare och lättare att göra det själv.

Annars kan du ju möjligen sampla sjuka saker.

Om jag fattar dig rätt så vill du ha det trippat?!

Det skulle ju möjligen kunna tollkas som tx att sampla ifrån någor repotage om strängteorin i vetenskapens värld.

Eller så ringer du Doktor Hoffman o ber han berätta lite om sina upptäkter på sin cyckel eller vad vet jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Om du inte vill vara en massproducent som alla andra, bryt dig ur trenden & gör egna vocals. Efter ett tag kan det faktiskt låta ganska bra!

Det är iallafall det jag ahr gjort, hatar färdiga texter! 😱

Edit: Ex, på hur mina egna samples låter:Länk Lita gammal låt kanske men men det får duga =). Inspelat med En Samson C01u...

//Nexustwins

Tja man!!.. Hur har du gjort din röst så grym??

Typ vocoders eller?

Ha det bra//Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag låter så 😎.

Effekt kedja:

Fruity Parametic EQ

Fruity Dist

Fruity Compressor

Fruity Chourios

Fruity Stereo enchaser

Waves 8:th paragraphic EQ

Fruity Reverb

Fruity Delay

Waves 8:th paragraphic EQ

Spelades in med en Samson C01U för ca 1000:-

//Nexustwins

Edit: Compressor såklart =).

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...