Jump to content
Annons

curium

Recommended Posts

Funderar lite på att köpa en xaphoon.. Någon som vet någon om detta intressanta instrument? Är det lätt att lära sig tror ni om man spelar klarinett sedan några år tillbaka? Är det roligt framförallt? Vad är skillnaden på dem i plast och dem i bambu? Vad ska man satsa på? Vilken musikstil/vilka låtar är roligast att spela? Mer info?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

Hej!

Det är klart att du ska köpa en xaphoon. Jag skickade efter en plast xaphoon stämd i C för ett år sedan och har aldrig ångrat mig. Den går att spela på var som helst, går att bära med i fickan, tål nästan vilken behandling som helst.

Jag fuskade lite på klarinett för några år sedan men det blev mindre och mindre. Den var besvärlig att sätta ihop och stämd i b så det blebv inget med det men xaphoonen är mycket lättar att plocka fram och öva på.

Den går inte att stämma man måste lära sig att intonera med munnen och det kan vara lite besvärligt om man ska spela med andra om man suttit mycket hemma och spelat en kvarts ton fel. Jag brukar tjata till mig nån som kan kompa på gitarr eller spela in ett komp då blir det rätt automatiskt.

Dom som vet säger att det inte är så stor skillnad på bambu och plast. Antar att den stora fördelen med plast xaphoonen är att den tål nästan vad som helst.

//Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...