Jump to content
Annons

Behöver en hylla till studion


DrHans

Recommended Posts

Hej vänner!

Behöver något att lägga mickar etc på.

Har funderat lite. Min studio är ju ganska liten så allt måste kluras ordentligt.

Mixning och inspelning sköts på samma 10m2

Rummet är rektangulärt och jag sitter med mitt Jerkerbord på ena kortsidan med ryggen mot den andra.

Inspelnigar görs i andra änden på rummet.

Hursomhelst behöver jag en hylla/skåp. Tänkte att den kanske kunde jobba lite samtigt med ljudet.

Jag har ju jobbat bort en hel del bas redan i rummet men tänkte att den kanske kunde få dämpa lite ljud ändå.

Tänkte mig så här, försök att få en bild nu framför er.

Tänkte bygga ett skåp, utan luckor dock, mera som en upphängd bokhylla. Mått vet jag inte. Djup ungefär som en cd skiva kanske ( då den inte får äta för mycket utrymme och jag tror jag klarar mig på det.

Fyra skivor stvlimmat trä bildar en ram, sen kommer hyllplanen att inte vara lika djupa. Hyllplanen fästs i ramen dikt mot ytterkant så att dom bildar ett glapp i bakkant. på baksidan av ramen fäster jag en boardskiva ( masonit ).

Hela hyllan monterar jag en liten bit utanför väggen med hhjälp av distanser.

Alltså kommer boardskivan börja svänga med ljudet och äta ljud, eller?

Används med fördel boardskiva med hål i?

I hyllorna kan jag även ställa träskivor stående i olika vinklar för att skapa lite diffusion.

Eller tänker jag dumt?

Skulle jag istället jobba med olika djup på bakväggarna mellan hyllorna.

Att reflektera över att det främst bara är en hylla jag behöver och det andra är en ren bonus.

Och såklart, jag gillar att bygga saker till studion.

Tankar kring detta uppskattas, fick ni ingen bild i huvudet så får jag väl rita lite i paint.

God Jul / Doktorn

EDIT: Ändrade lite stavfel

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det går så bygg det med mdf-skivor. Trä har ju mycket resonans i sig. Mdf är väldigt stumt och är väldigt dött matreal. Nackdelen är dock att det lätt kan gå sönder eller slitas ner rätt fort. Fast om det ska sitta på väggen permanent så lär det ju hålla länge.

Jag vet när jag byggde 2x18" basar så gjordes det i prima plyfa. Låter bra osv. Tills vi byggde basar som skulle stå permanent och inget roddande i mdf så blev det mer destinkt bas. Så jämförde vi med att knacka på lådan och det var helt stumt. Medans den i plyfa hade en resonanston i sig.

Så mdf är väldigt stumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det går så bygg det med mdf-skivor. Trä har ju mycket resonans i sig. Mdf är väldigt stumt och är väldigt dött matreal. Nackdelen är dock att det lätt kan gå sönder eller slitas ner rätt fort. Fast om det ska sitta på väggen permanent så lär det ju hålla länge.

Jag vet när jag byggde 2x18" basar så gjordes det i prima plyfa. Låter bra osv. Tills vi byggde basar som skulle stå permanent och inget roddande i mdf så blev det mer destinkt bas. Så jämförde vi med att knacka på lådan och det var helt stumt. Medans den i plyfa hade en resonanston i sig.

Så mdf är väldigt stumt.

Fast tanken var ju att den skulle svänga med och inte vara stum och reflekterande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bumba min tråd.

F-n ni brukar ju gilla bygg trådar ju.

Jag sitter mest bara och väntar på att du ska börja 🙂

Självklart kommer det bilder, men det hade varit fint med några funderingar då tanken att den eventuellt kunde jobba som absorbent/difusor samtidigt som ett stället att förvara mina fina mikrofoner på.

Men får jag inga funderinger så får jag väl bygga efter mina egna funderingar helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske något i den här stilen kan vara något att snegla på? http://www.auralex.com/partscience/spacecoupler.asp

Precis var inne på din sida och sneglade igenom allt och hittade precis den du länkade till. Min hylla blir nog nått i den stilen men med större rutor där man får plats med lite i.

Alltså bara en tomt rutnät som jag sätter en liten bit ut från väggen.

Så det blir nog en sväng Brädgården imorgon igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

i min värld kan man inte kombinera ljudabsortion och diffusering med samma konstruktion. Det kanske går vad vet jag, men om du är ute efter diffusering så är det ju lätt som en plätt, svårt att se hur det inte kan lyckas med en hylla med prylar i om kraven inte är att det ska vara "matematiskt" korrekt diffuserat osv.

Panel absorbenter osm diskuterats här tidigare fungerar ju bäst om de har en distans mot väggen för att ta upp ljudvågen, absorbera och omvandla till värme och sedan inte resonera med samma frekvens och omfång.

Om man då t.ex diffuserar "framför" absorbenten vet i tusan om man får ett bra resultat.

a

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

det kan jag svara på. sheetblock eller annan MLV (mass loaded vinyl) fungerar som ett viskoelastiskt lager mellan två vibrerande ytor.

Att montera och fästa sheetblock eller liknande gummi mellan lager av gips fungerar men är önödigt komplicerat att ett tjock lager greenglue eller annat dämplim har samma effekt. minimerar också antalet skruvar som behövs för att hålla allt uppe.

a

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åkte till IKEA och köpte deras billigaste hyllplan, tror de kostar 19.- /st och har gjort små lådor där jag skruvat in rackskenor. Mitt tips är väl mest att det är billigt med hyllplan på IKEA, billigare än byggvaruhusen...

I ett så litet rum som 10m2, hur stor roll spelar en hylla här eller där? Finns det inte förmodligen redan från början så många påverkande faktorer så att lite "hit eller dit" inte kommer att märkas?

Kan du inte lägga upp en bild eller sju?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...