Jump to content
Annons

Gibson Vs Ibanez


Jonnie

Recommended Posts

Tjenare tjenare. Har spanat in den sk. "Gibson Explorer" gitarren och jag e så gott som såld. Har även fastnat för ES-335:an.

Exploren ligger ju på runt 11 lappar och ES:an på 17-18 😄, kan inte riktigt bestämma mig utan frågar er som kan skillnaden om tips och rekomendationer.

Sedan finns ju även en sk. "Ibanez Explorer/Destroyer" och enligt sidor skall t.ex Eddie Van Halen och några galningar i Kizz använt den sorten. Ibanez gitarrerna skall ju ha börjat tillverkats på 1970 talet har jag för mig och Gibsons Explorer 1958 ungefär?....Jag antar att Ibanez gjort kopia av Gibsons för de e ju exakt likadana.

Men isåfall undrar jag. Vad är skillnaded på Gibsons Explorer modell och Ibanez?

Spamma mig med teorier och konkreta svar!!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bara för att du springer runt med en värdelös nylonsträngad som låter skit. Det skall vara stål Adam. Och dessutom kan du ju verkligen inte klassa elgitarren som död. Den finns i så gott som allt. Den e nödvändig (tummen upp)

Och den länken jag fick har jag redan suttit och bläddrat mig igenom lille vän.

Puss o kram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska du spela? Hårdrock, pop, fusion?

En explorer och 335:a är ganska olika gitarrer.

Tänk på att en 335: lättare rundar (vilket kan vara skoj)

och har en något mer akustisk ton.

Tycker du ska köpa den gitarren du tycker ser ballast ut,

och kan du inte bestämma dig vilken det är, så ta den som

känns skönast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv en Gibson Les paul.

Många av mina bekanta har Gibson Les paul. En bekant har en SG.

Har aldrig blivit besviken när jag spelat på en Gibson.

Stabila gitarrer om du gillar soundet.

Kanske att Gibson gitarrerna är lite mer mångsidiga jämfört med exempelvis Ibanez RG gitarrer. Fungerar till fler musikstilar.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv en gammal Ibanez Destroyer som självklart är en kopia av explorer! Ibanezen är djävligt skönspelad och möjligen lite mer "metal" än Gibson som är lite tyngre och mer "hårdrock" om det är någon som förstår distinktionen!!!

För övrigt gjorde Satyricon årets "hårdrocksplatta" och Gorgoroth/Converge årets "metalplatta"!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provspelat en Ibanez Destroyer en gång men det var på 80-talet. Tycker nog att det är helt ok gitarrer o är själv rätt sugen på en. Det verkar ju rätt dött med begagnade Destroyers i Sverige (gjorde ett snabbt sök på Google o hittade bara folk som ville köpa en...) men på Ebay/US finns det en del och därtill ganska billiga. Klart snyggast tycker jag modellen som han i Def Leppard körde med (3 mickar) - finns en sådan på Ebay men han skickar inte utanför US... 😆 Och som någon ovan sa; de är lite mer metall än Gibsons original men det går väl att ändra med byte av mickar.

Edit:

Såg på Instrument Online från oktober 2002:

Till och med många icke-gitarrister känner till Ibanez Destroyer om än inte vid namn. Det är många rockdiggare som haft posters med Paul Stanley (KISS) på väggen poserande med en Destroyer. Ibanez ger därför ut en reissue som är så lik att prislappen sägs likna originalets.

Undrar vad som hände med den...? Eller den kanske bara kom ut (punkt). 😉

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare tjenare. Har spanat in den sk. "Gibson Explorer" gitarren och jag e så gott som såld. Har även fastnat för ES-335:an.

Exploren ligger ju på runt 11 lappar och ES:an på 17-18 😆, kan inte riktigt bestämma mig utan frågar er som kan skillnaden om tips och rekomendationer.

Var hittar du ES-335 runt 17-18?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Har förstått att Explorern/Destroyen e lite mer metalinspirerad. Får ge mig på jakt efter en annan. Undrade bara eftersom jag såg Dave Keuning (Gitarrist i The Killers) springa runt med en. Och dom lirar ju vanlig indierock.

Kanske lite löjligt för mig att sitta och lira lite vanlig soft rock med en Xformad värsting.

Tack för svaren

ES-335an kostar la typ 17-22 tusen överallt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör att det är många här som yttrar sig om exempelvis Gibson Explorer utan att veta så mycket, själv äger jag en (plus tio andra riktigt bra gitarrer) och den är riktigt bra. Mikrofonerna har hög output inget snack om saken, men volymkontrollerna fungerar utmärkt vilket gör att om du drar ner dessa till sisådär 6-7 så får du ett silkeslent och vackert mjukt ljud. Allt detta gör Explorern till en sanslöst mångsidig gitarr.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...