Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

NÀr jag ska exportera mitt 24-bitars stereospÄr till 16-bits och jag lÀgger dither sist i mastringskedjan , ska jag dÄ anvÀnda 16-bits dithering eller 24? Mitt hjÀrta sÀger 16...

mvh...

Redigerat av Yllet
Annons
Postat

Är ingen expert pĂ„ detta men antar att det Ă€r 16bitar eftersom det Ă€r 16bitar man ska ned till för en CD-master.

För övrigt gör vÀll diddringen samma sak för ljudet som det gör för grafik dvs. interpolerar toner som ligger emellan bitarna för att slippa bandning istÀllet fÄr man enslaggs rastrering som istÀllet för att ge det faktiska innehÄllet ger en blandning av den nÀrliggande 16bitars datan för att ge en 24bitars aproximation.

Postat
  DivineCo sa:
Är ingen expert pĂ„ detta men antar att det Ă€r 16bitar eftersom det Ă€r 16bitar man ska ned till för en CD-master.

För övrigt gör vÀll diddringen samma sak för ljudet som det gör för grafik dvs. interpolerar toner som ligger emellan bitarna för att slippa bandning istÀllet fÄr man enslaggs rastrering som istÀllet för att ge det faktiska innehÄllet ger en blandning av den nÀrliggande 16bitars datan för att ge en 24bitars aproximation.

Dither lÀgger till brus pÄ ett smart sÀtt, som gör att dynamiken bibehÄlls bÀttre Àven vid fade-out. Det Àr egentligen bara vid fade-out som skillnaden med eller utan Dithering hörs.

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

Om jag har en dither i min limiter, ska jag ta bort den som ligger sist i kedjan av default i Cubase och bara köra dithering EN gÄng? dvs nÀr jag mastrar i Wavelab?

Postat
  Riff sa:
Om jag har en dither i min limiter, ska jag ta bort den som ligger sist i kedjan av default i Cubase och bara köra dithering EN gÄng? dvs nÀr jag mastrar i Wavelab?

japp!

Postat
  Citat
Det Àr egentligen bara vid fade-out som skillnaden med eller utan Dithering hörs.

Och nÀr man jobbar med virtuella instrument utan nÄgra inspelade ljudspÄr. Riktigt lÄga brusnivÄer tillsammans med bitdjupsreducering Àr inte nÄgon vidare lyckad kombination.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.