Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har suttit några år med Cubase VST 5.1 nu och börjar bli lite sugen på att uppgradera till något av SE/SL/SX3. Det jag undrar är om ljudkvalitén är bättre i SE/SL/SX3 verisionerna än vad det är i VST 5.1? Eller om ljudkvalitén enbart har att göra med vilket ljudkort man har?

Sen undrar jag också om det går att importera gamla projekt och låtar man gjort i Cubase VST 5.1 till nya Cubase SE/SL/SX3?

Tacksam för svar.

/Daniel

Annons
Posted

Ljudkvalitén i mjukvaran är nog försumbart bättre.

Kvalitén sitter mer i ljudkortet skulle jag gissa.

Det borde att få in VST 5.1 in i SX.

Värre var det med Cubase filer från Atari och dvs dem var från hedenhös.

Posted

Jag har för mig att vissa automations-prylar inte alltid följer med, men i övrigt ska det inte vara några problem.

...fast SX3 är ju inte det nya - utan det är Cubase 4... 😛

- och som sagt, så är skillnaden i ljudkvalitet mikroskopisk om det alls finns någon. Orsaken till att det förekommer rykten om att det är stor skillnad i ljudkvalitet mellan Cubase-versioner, är att det för flera år sedan kom en uppdatering där ljudmotorn var buggig och därför lät betydligt sämre än alla andra versioner som har funnits - både före och efter. Uppdateringen byttes snabbt ut till en som fungerade som den skulle, men ryktet spreds fort ändå... 😄

Posted (edited)
Varför 3 och inte 4?

5 eller 6?

Finns det 3 att köpa?

Edited by drloop