Jump to content
Annons

DJ_Smiley

Recommended Posts

Tja.

Nu till ännu ett midi problem.

När jag har laddat vst instumentet(i detta fall ett piano) och ställt in volym osv, och ska spela in, så går det bra. sedan när jag spelar upp det jag nyss spelat in, så merker jag att bara den första tonen spelats in. HÖGT. Och sedan är det tyst. Som om en kompressor skulle klippa den. Men det är varken kompressor eller nåt annat med. Bara vst pianot. I detta fall "Virtual Grand Piano".

Nån som vet??

Tack på förhand.

😕 PRODUCERA MERA 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inte så att du har satt dina locators för trångt så att det bara spelar in det som ryms innanför dessa?

Ett annan idé kan ju vara om du har kvantisering med typ helnoter el. större på vid inspelning så alla toner hamnar på samma plats? Fast du sa ju iofs att det bara var en ton som hördes... 🙂

Ja, det var vad jag hade att komma med 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tja.

Nu till ännu ett midi problem.

När jag har laddat vst instumentet(i detta fall ett piano) och ställt in volym osv, och ska spela in, så går det bra. sedan när jag spelar upp det jag nyss spelat in, så merker jag att bara den första tonen spelats in. HÖGT. Och sedan är det tyst. Som om en kompressor skulle klippa den. Men det är varken kompressor eller nåt annat med. Bara vst pianot. I detta fall "Virtual Grand Piano".

Nån som vet??

Tack på förhand.

😆 PRODUCERA MERA ☺️

Det är inte så att det är ett M-Audio Axiom du använder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så att du har satt dina locators för trångt så att det bara spelar in det som ryms innanför dessa?

Ett annan idé kan ju vara om du har kvantisering med typ helnoter el. större på vid inspelning så alla toner hamnar på samma plats?

Allt ovanstående är ok, men det är fortfarande samma problem. Har även provat utan kvantisering. Samma där.

🙂 PRODUCERA MERA 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"Nu till ännu ett midi problem.

När jag har laddat vst instumentet(i detta fall ett piano) och ställt in volym osv, och ska spela in, så går det bra. sedan när jag spelar upp det jag nyss spelat in, så merker jag att bara den första tonen spelats in. HÖGT. Och sedan är det tyst. Som om en kompressor skulle klippa den. Men det är varken kompressor eller nåt annat med. Bara vst pianot. I detta fall "Virtual Grand Piano".

--------------------------------------------------------------------------------------------

Ingen som vet??"

😮 PRODUCERA MERA 😄

Redigerat av DJ_Smiley
Link to comment
Dela på andra sajter

"Nu till ännu ett midi problem.

När jag har laddat vst instumentet(i detta fall ett piano) och ställt in volym osv, och ska spela in, så går det bra. sedan när jag spelar upp det jag nyss spelat in, så merker jag att bara den första tonen spelats in. HÖGT. Och sedan är det tyst. Som om en kompressor skulle klippa den. Men det är varken kompressor eller nåt annat med. Bara vst pianot. I detta fall "Virtual Grand Piano".

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har försökt med det mesta. Till och med installerat om cubase och alla vst. Men det funkar fortfarande inte. Jag har lyckats spela in en gång. När jag försökte igen, med samma instrument, inställningar och nivåer, så funkade det inte. Undrar vad det kan vara? Nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så, att du har råkat spela in automation av midivolymen eller något sådant av misstag?

Nej, så är det inte. Det konstiga var att jag försökte o försökte, utan framgång. Så lyckades jag en omgång i några sekunder, sedan så provade jag med samma inställningar med ett annat intrument, o då funkade det inte. När jag sen bytte tillbaka till det instrumentet som jag lyckades med(fortfarande med samma inställningar) då funkade det inte. Funkade inte heller med att starta om datorn och cubase. Har till och med installerat om cubase och alla vst.

Nån som har en anning om vad det kan vara??

Majken?

NÅN?

😳 PRODUCERA MERA 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om du testat att installera om etc... och inget hjälpte och vu på forumet inte har några fler idéer så är nog Cubase supporten lösningen.

Jag har dock en sista fråga och uppmaning:

Starta ett nytt projekt, tomt.

Lägg upp ett VST instrument.

Spelar på detta instrument utan att spela in funkar det då?

Sedan när du spelar in så låter det men vid uppspelning ballar det ur?

Efter inspelning kan du se vad som spelats in i Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du testat att installera om etc... och inget hjälpte och vu på forumet inte har några fler idéer så är nog Cubase supporten lösningen.

Jag har dock en sista fråga och uppmaning:

Starta ett nytt projekt, tomt.

Lägg upp ett VST instrument.

Spelar på detta instrument utan att spela in funkar det då?

Sedan när du spelar in så låter det men vid uppspelning ballar det ur?

Efter inspelning kan du se vad som spelats in i Cubase?

När jag startar ett nytt projekt, tomt, och lägger upp ett vst + ställer in nivåer. Så hör jagNär jag spelar. Sedan så ställer in rec (bredvid monitor) och har ställt in left right markörerna, det lyser blått, jag trycker på rec för att spela in....jag spelar, hör det jag spelar, sedan så trycker jag på stop. Spelar upp det jag nyss spelat in, då låter det, "bliong" eller liknande i ca ½ sekund (högre än när jag spelade innan, och spelade in) sen är det tyst i resten av midiinspelningen. oavsett hur lång den är.

Efteråt så fins bara den tonen i miditracket. inget annat. Som om det är nåt som klipper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken Cubase-version använder du och vilken midi-klaviatur?

I Cubase-mappen finns en katalog som heter MIDI Port Enabler, flytta filen som heter ignore port filter från katalogen till roten i Cubase-katalogen. Starta sedan Cubase och öppna menyn Devices, Device Setup. Titta på midi-delen och se om du nu har dubbla uppsättningar av midi-portarna. Inaktivera i såna fall de portar som heter "emulerad" eller "emulated".

Testa att spela in igen och försäkra dig om att midi-ingången avänder en midi port som INTE är emulerad.

Gör det någon skillnad? Eller blir resultatet detsamma?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken Cubase-version använder du och vilken midi-klaviatur?

I Cubase-mappen finns en katalog som heter MIDI Port Enabler, flytta filen som heter ignore port filter från katalogen till roten i Cubase-katalogen. Starta sedan Cubase och öppna menyn Devices, Device Setup. Titta på midi-delen och se om du nu har dubbla uppsättningar av midi-portarna. Inaktivera i såna fall de portar som heter "emulerad" eller "emulated".

Testa att spela in igen och försäkra dig om att midi-ingången avänder en midi port som INTE är emulerad.

Gör det någon skillnad? Eller blir resultatet detsamma?

/Majken

Vad händer om alla midi-ingångar blir emulated/emulerade??

Vad händer om man använder en ingång som är emulated/emulerad??

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen expert men vad händer om du startar ett nytt projekt, skapar en midikanal, väljer VSTi, skapar ett event och slänger in lite slumpvisa noter med ritverktyget och sedan spelar upp detta? Är det samma sak då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen expert men vad händer om du startar ett nytt projekt, skapar en midikanal, väljer VSTi, skapar ett event och slänger in lite slumpvisa noter med ritverktyget och sedan spelar upp detta? Är det samma sak då?

Hmm...det har jag däremot inte provat än.

Fast, man kan inte hålla på o skriva sin musik på det sättet. Man ska ju spela den 😉

Ska prova dock.

😆 PRODUCERA MERA 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara kollar... Testade du Majkens tips? Jag har aldrig råkat ut för det själv, men efter att ha läst på forumet så verkar det som om ganska många har haft problem med emulerade portar, i form av hög latency alternativt borttappade noter/ur synk och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är konstigt är att förut så hade jag inga emulerade midiportar. Nu är alla emulerade. inklusive focisrite som jag kör med. Helt skumt. Vet inte var felet ligger. Har letat, men inte hittat nåt än. Det som är ännu skummare är att det funkade, o sen så slutade det fungera igen. Hade tänkt köpa cubase 4 uppgraderingen, men efter det här problemmet så tvivlar jag att så kommer bli fallet.

Förresten, klaviaturen är en "midistart 2". Tillfälligt tills jag skaffat nåt ordentligt.

🙂 PRODUCERA MERA 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer om alla midi-ingångar blir emulated/emulerade??

Det kan de inte, vara. Det finns alltid en icke emulerad port. Men den kan vara dold vilket är anledningen till att du måste flytta filen ignore port filter.

Vad händer om man använder en ingång som är emulated/emulerad??

Enkelt förklarat så går midi-signalerna omvägen förbi Windows vilket i vissa lägen kan ställa till med problem.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...