Hemluth Postat 11 december 2006 Postat 11 december 2006 Om jag har en Mbox 2 och en kondensatormic och vill koppla in en hÄrdvarukompressor (som dessutom bara har telein- och utgÄngar), vad gör jag dÄ? (Klockan Àr snart halv tvÄ pÄ natten sÄ jag kanske bara Àr smÄkorkad men tanken slog mig nu)
lavrell Postat 11 december 2006 Postat 11 december 2006 (redigerat) DessvÀrre finns det ingen lösning pÄ ditt problem eftersom mikrofonen krÀver phantommatning för att fungera. SjÀlvklart Àven XLR-ingÄng. Det du behöver Àr en Channelstrip som innehÄller en kompressor. Redigerat 11 december 2006 av lavrell
Claes Holmerup Postat 11 december 2006 Postat 11 december 2006 Eftersom du redan har en kompressor - och eftersom det inte finns nÄgot Insertjack pÄ M-box 2, sÄ Àr lösningen att skaffa en lös preamp. Du kopplar dÄ micen till preampen - och gÄr frÄn preampen till din kompressor och dÀrifrÄn till en lineingÄng pÄ M-boxen.
lavrell Postat 11 december 2006 Postat 11 december 2006 Eftersom du redan har en kompressor - och eftersom det inte finns nÄgot Insertjack pÄ M-box 2, sÄ Àr lösningen att skaffa en lös preamp. Du kopplar dÄ micen till preampen - och gÄr frÄn preampen till din kompressor och dÀrifrÄn till en lineingÄng pÄ M-boxen. Det va en bÀttre och billigare lösning faktiskt!
Hemluth Postat 11 december 2006 TrÄdstartare Postat 11 december 2006 Hur bra Àr preampen i Mboxen och i vilken priskategori ska man ligga för att ligga pÄ samma nyvÄ som den eller högre?
Hemluth Postat 11 december 2006 TrÄdstartare Postat 11 december 2006 Hur mycket bÀttre/sÀmre blir ljudet med en dynamisk mikrofon i stÀllet för en kondensatormic? JAg har inga erfarenheter om detta, men i portabla sammanhang börjar jag kÀnna att kondensatormicrofoner kÀnns lite ute.
lavrell Postat 11 december 2006 Postat 11 december 2006 Hur mycket bĂ€ttre/sĂ€mre blir ljudet med en dynamisk mikrofon i stĂ€llet för en kondensatormic? JAg har inga erfarenheter om detta, men i portabla sammanhang börjar jag kĂ€nna att kondensatormicrofoner kĂ€nns lite ute. JassĂ„ Ă€r kondensatormikrofoner ute i portabla sammanhang? DĂ„ mĂ„ste jag sĂ€lja mitt stereopar och köpa tvĂ„ SM58:er istĂ€llet đ SkĂ€mt Ă„ sido sĂ„ fĂ„r du bĂ€ttre ljud med en kondensatormikrofon om du ska göra portablainspelningar sĂ„som inspelning av kör i kyrka eller annan akustisk upptagning utanför studions vĂ€ggar. Men sjĂ€lvklart kan dynamiska mikrofoner lĂ„ta bra dom ocksĂ„ men Ă€r ju inte avsedda för portabla inspelningar som man brukar göra.
Hemluth Postat 11 december 2006 TrĂ„dstartare Postat 11 december 2006 Det Ă€r ju jĂ€tteportabelt att behöva ha 3m^3 olika grejor för att f Ă„ grejorna att fungera. đ Men du föreslĂ„r alltsĂ„ att jag hellre införskaffar mig en extern preamp Ă€n en dynamisk microfon? Vad ska jag ha för sĂ„dan? Kan tillĂ€ggas att jag har lĂ„g budget sĂ„ jag Ă€r ute efter grejor som Ă€r billigt men prisvĂ€rt, sĂ„ som SPB1:an Ă€r i mickategorin och "ReallySmartCompressor" (eller vad den heter igen) Ă€r bland kompressorer. ett primĂ€rt mĂ„l Ă€r Ă€ven att preampen gĂ€rna ska vara minst lika bra som den i Mboxen. Eller ska jag göra ny trĂ„d om det, för just nu kĂ€nns detta lite fel, eller skall den kanske flyttas?
Claes Holmerup Postat 11 december 2006 Postat 11 december 2006 Really Nice Compressor Àr ju en vÀldigt transparent kompressor, sÄ du Àr kanske ute efter en transparent och prisvÀrd preamp ocksÄ i sÄ fall? Mitt förslag Àr i sÄ fall den svenska Line Audio Design 2MP. Hur ljudet Àr jÀmfört med M-boxen har jag dessvÀrre inte en aning om...
hegobald Postat 11 december 2006 Postat 11 december 2006 Du har fĂ„tt sĂ„ pass bra svar av sĂ„vĂ€l Claes som lavrell att jag inte ids svara nĂ„t mera... Men att kondenastormickar kĂ€nns ute vid liveinspelningar skulle jag gĂ€rna vilja ha en kommentar frĂ„n Helmut om.. LĂ„ter fĂ„nigt ju... Snarar Ă€r det vĂ€l som sĂ„ att kondensatormicar blir mer och mer inne vid liveinspelningar allt eftersom tekniken utvecklas.. đ
Hemluth Postat 12 december 2006 TrĂ„dstartare Postat 12 december 2006 Tackar. 2MP:n ser jĂ€ttebra ut. Iofs har jag inget emot att utrustningen fĂ€rgar ljudet, bara det blir till det bĂ€ttre. đČ Det jag sade om att kondensatormicrofoner kĂ€nns lite ute i portabla sammanhang menade jag med att det krĂ€vs dubbelt sĂ„ mĂ„nga prylar för att fĂ„ de att fungera Ă€n dynamiska. đČ För övrigt Ă€r jag fortfarande intresserad av en kommentar frĂ„n nĂ„gon som vet hur bra/dĂ„liga preampsen Mboxen Ă€r.
Christoffer Bergfors Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 Oavsett om du har en konding eller dynamisk sÄ mÄste du ha en preamp innan kompressorn eftersom micken skickar en svagare signal Àn vad kompressorn "vill ha". Du kanske har det pÄ det klara men det framgick inte att det var sÄ ur trÄden!
surikatmamma Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 För övrigt Àr jag fortfarande intresserad av en kommentar frÄn nÄgon som vet hur bra/dÄliga preampsen Mboxen Àr. Det hÀr Àr en REN gissning, men jag skulle tro att de flesta externa preamps Àr bÀttre Àn de flesta preamps som Àr integrerade i ljudkort. SjÀlvklart har det ju med dina behov att göra, om du tycker att preampsen i din mbox lÄter bra sÄ gör de det, jag har hört nÄgra inspelningar som jag vet gjorts enbart med mbox och de lÄter riktigt bra.
Hemluth Postat 12 december 2006 TrÄdstartare Postat 12 december 2006 Oavsett om du har en konding eller dynamisk sÄ mÄste du ha en preamp innan kompressorn eftersom micken skickar en svagare signal Àn vad kompressorn "vill ha". Du kanske har det pÄ det klara men det framgick inte att det var sÄ ur trÄden! JasÄ? Detta kÀnde jag faktiskt inte till. AngÄende Mboxpreampen; Jag vill bara fÄ det officiellt konstaterat att Mboxpreampen inte rÄkar vra jÀttebra (vilekt kÀnns osannolikt, fast ingen har sagt sig veta bÀttre Àn).
kempor Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 Har bara anvÀnt den första mboxen och tyckte att preampsen lÄter ok men har för lite gain, studio skrev vÀl i senaste numret om mbox2 pro och tyckte samma sak (bara 40dB förstÀrkning, frÄn 60dB Àr vÀl att föredra), blir ofta man fÄr ligga pÄ maxgain dÄ man spelar in, ett tips kan vara att köpa en preamp med spdif ut sÄ kan du spela in 4 mickar samtidigt, ex Art DPSII finns fler men denna har jag sjÀlv Ä den funkar bra, har rör sÄ du kan fÄ lite fÀrgning om du vill, gÄr att köra utan rörinblandning ocksÄ
Hemluth Postat 12 december 2006 TrĂ„dstartare Postat 12 december 2006 Tack för svaren. En liten grej bara, om jag ska anvĂ€nda en Mbox (med tvĂ„ ingĂ„ngar), varför skulle jag dĂ„ anvĂ€nda en preamp med fyra utgĂ„ngar? Eller tĂ€nke rjag fel nu? đđđđ
Claes Holmerup Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 Tack för svaren. En liten grej bara, om jag ska anvĂ€nda en Mbox (med tvĂ„ ingĂ„ngar), varför skulle jag dĂ„ anvĂ€nda en preamp med fyra utgĂ„ngar? Eller tĂ€nke rjag fel nu? đłđđđ Om du skaffar en preamp med S/Pdif ut, sĂ„ kan du koppla den till S/Pdif in pĂ„ M-boxen (om det finns S/Pdif in pĂ„ den), medan du Ă€r fri att anvĂ€nda de 2 inbyggda analoga ingĂ„ngarna till annat samtidigt. Det kan ju vara bra om du har behov av att kunna spela in 4 kanaler samtidigt, men ganska meningslöst annars...
tbruce Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 Var glad att du har ett praktiskt problem - det hade ju varit vÀrre om det hade varit opraktiskt! [insert burkskratt here]
Hemluth Postat 13 december 2006 TrÄdstartare Postat 13 december 2006 Mboxar har tydligen EN S/PdifingÄng. Tre ingÄngar kÀnns lite udda kanske, men jag vet inte riktigt.
Claes Holmerup Postat 13 december 2006 Postat 13 december 2006 Mboxar har tydligen EN S/PdifingĂ„ng. Tre ingĂ„ngar kĂ€nns lite udda kanske, men jag vet inte riktigt. S/Pdif Ă€r alltid stereo, sĂ„ det blir 4 ingĂ„ngar totalt i sĂ„ fall. đ
Hemluth Postat 15 december 2006 TrĂ„dstartare Postat 15 december 2006 Mboxar har tydligen EN S/PdifingĂ„ng. Tre ingĂ„ngar kĂ€nns lite udda kanske, men jag vet inte riktigt. S/Pdif Ă€r alltid stereo, sĂ„ det blir 4 ingĂ„ngar totalt i sĂ„ fall. đ Fast det Ă€r bara ett hĂ„l, och S/Pdif Ă€r vĂ€l alltid tvĂ„ Ă€ndar?
Claes Holmerup Postat 15 december 2006 Postat 15 december 2006 Mboxar har tydligen EN S/PdifingĂ„ng. Tre ingĂ„ngar kĂ€nns lite udda kanske, men jag vet inte riktigt. S/Pdif Ă€r alltid stereo, sĂ„ det blir 4 ingĂ„ngar totalt i sĂ„ fall. đ Fast det Ă€r bara ett hĂ„l, och S/Pdif Ă€r vĂ€l alltid tvĂ„ Ă€ndar? S/Pdif Ă€r tvĂ„ kanaler i en kabel. Det Ă€r en vanlig RCA-kontakt, men kabeln ska vara en 75 ohms koaxialkabel för att det inte ska finnas risk för problem. S/Pdif förekommer ocksĂ„ med optisk överföring och dĂ„ anvĂ€nds TOSlink med plastfiber eller glasfiberkabel - alltsĂ„ precis samma kabel som anvĂ€nds för att föra över 8 kanaler med ADAT Lightpipe-interface.
Christoffer Bergfors Postat 16 december 2006 Postat 16 december 2006 (redigerat) Mboxar har tydligen EN S/PdifingĂ„ng. Tre ingĂ„ngar kĂ€nns lite udda kanske, men jag vet inte riktigt. S/Pdif Ă€r alltid stereo, sĂ„ det blir 4 ingĂ„ngar totalt i sĂ„ fall. đ Fast det Ă€r bara ett hĂ„l, och S/Pdif Ă€r vĂ€l alltid tvĂ„ Ă€ndar? Kanal vĂ€nster + kanal höger ger tvĂ„ kanaler! I en kabel som har tvĂ„ Ă€ndar fĂ„r man alltsĂ„ tvĂ„ kanaler. Capisch? Redigerat 16 december 2006 av Kryckan
Hemluth Postat 17 december 2006 TrĂ„dstartare Postat 17 december 2006 SĂ„ det Ă€r alltsĂ„ hĂ„let som Ă€r stereo och inte kabeln? hur viktigt tycker ni det Ă€r att micka upp nĂ„got i stereo? Hur stor skillnad blir det? Ăr det ens hörbart?
Claes Holmerup Postat 17 december 2006 Postat 17 december 2006 SĂ„ det Ă€r alltsĂ„ hĂ„let som Ă€r stereo och inte kabeln? hur viktigt tycker ni det Ă€r att micka upp nĂ„got i stereo? Hur stor skillnad blir det? Ăr det ens hörbart? En S/Pdif-kabel innehĂ„ller stereo i en enda kabel, sĂ„ det ser helt annorlunda ut Ă€n analog överföring. Att micka upp i stereo kan göra en stor skillnad - pĂ„ gott och ont. Har du ett rum som lĂ„ter bra, sĂ„ kan det vara trevligt att micka upp saker i stereo - men om rummet inte lĂ„ter bra, sĂ„ kan det ocksĂ„ bli rena katastrofen...
Hemluth Postat 17 december 2006 TrĂ„dstartare Postat 17 december 2006 Tack, nu begrep jag. đđ Jag tĂ€nkte mest tex röst och gitarr. Gör de sĂ„ stor skillnad vid stereo vs mono? Jag har aldrig testat sĂ„ jag vet inte, en rent teoretiskt sĂ„ borde det bli viss skillnad dĂ„ musikern flyttar sig smĂ„tt hela tiden men ajg vet inte.
Christoffer Bergfors Postat 18 december 2006 Postat 18 december 2006 Fundera över vitsen med att spela in i stereo... Ett trumset har ju mĂ„nga olika delar och det kan vara nice att med OH och Ambiensmickning fĂ„nga upp soundet som en hel stereobild istĂ€llet för att lĂ€gga dom i dödsmono! LeadsĂ„ng t.ex. ser jag ingen som helst anledning att banda i stereo, en kör dĂ€remot. Ăr det en enda kĂ€lla för ljudet ser jag just nu ingen direkt anledning att banda i stereo. Att nĂ€rmicka och distansmicka, tex en gitarrlĂ„da som mĂ„nga gillar Ă€r ju nĂ„t helt annat Ă€n stereo.
Hemluth Postat 19 december 2006 TrÄdstartare Postat 19 december 2006 Att det blir skillnad av att mica upp trumset i stereo finner jag ganska uppenbart, men att det skulle göra sÄ stor skillnad med just gitarrer och leadsÄng dÀremot, det Àr lite mer diskutabelt. Iofs kan jag fortfarande teretiskt tÀnka mig att det lÄter stereo dÄ en sÄngare/gitarrist inte i hela tiden ligger i mitten, men risken Àr ÀndÄ att det eventuellt bara lÄter som att man randompanorer runt det l ite grann.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.