Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om jag har en Mbox 2 och en kondensatormic och vill koppla in en hÄrdvarukompressor (som dessutom bara har telein- och utgÄngar), vad gör jag dÄ?

(Klockan Àr snart halv tvÄ pÄ natten sÄ jag kanske bara Àr smÄkorkad men tanken slog mig nu)

Annons
Postat (redigerat)

DessvÀrre finns det ingen lösning pÄ ditt problem eftersom mikrofonen krÀver phantommatning för att fungera. SjÀlvklart Àven XLR-ingÄng.

Det du behöver Àr en Channelstrip som innehÄller en kompressor.

Redigerat av lavrell
Postat

Eftersom du redan har en kompressor - och eftersom det inte finns nÄgot Insertjack pÄ M-box 2, sÄ Àr lösningen att skaffa en lös preamp. Du kopplar dÄ micen till preampen - och gÄr frÄn preampen till din kompressor och dÀrifrÄn till en lineingÄng pÄ M-boxen.

Postat
Eftersom du redan har en kompressor - och eftersom det inte finns nÄgot Insertjack pÄ M-box 2, sÄ Àr lösningen att skaffa en lös preamp. Du kopplar dÄ micen till preampen - och gÄr frÄn preampen till din kompressor och dÀrifrÄn till en lineingÄng pÄ M-boxen.

Det va en bÀttre och billigare lösning faktiskt!

Postat

Hur bra Àr preampen i Mboxen och i vilken priskategori ska man ligga för att ligga pÄ samma nyvÄ som den eller högre?

Postat

Hur mycket bÀttre/sÀmre blir ljudet med en dynamisk mikrofon i stÀllet för en kondensatormic? JAg har inga erfarenheter om detta, men i portabla sammanhang börjar jag kÀnna att kondensatormicrofoner kÀnns lite ute.

Postat
Hur mycket bÀttre/sÀmre blir ljudet med en dynamisk mikrofon i stÀllet för en kondensatormic? JAg har inga erfarenheter om detta, men i portabla sammanhang börjar jag kÀnna att kondensatormicrofoner kÀnns lite ute.

JassĂ„ Ă€r kondensatormikrofoner ute i portabla sammanhang? DĂ„ mĂ„ste jag sĂ€lja mitt stereopar och köpa tvĂ„ SM58:er istĂ€llet 😄

SkÀmt Ä sido sÄ fÄr du bÀttre ljud med en kondensatormikrofon om du ska göra portablainspelningar sÄsom inspelning av kör i kyrka eller annan akustisk upptagning utanför studions vÀggar.

Men sjÀlvklart kan dynamiska mikrofoner lÄta bra dom ocksÄ men Àr ju inte avsedda för portabla inspelningar som man brukar göra.

Postat

Det Ă€r ju jĂ€tteportabelt att behöva ha 3m^3 olika grejor för att f Ă„ grejorna att fungera. 🙂

Men du föreslÄr alltsÄ att jag hellre införskaffar mig en extern preamp Àn en dynamisk microfon? Vad ska jag ha för sÄdan? Kan tillÀggas att jag har lÄg budget sÄ jag Àr ute efter grejor som Àr billigt men prisvÀrt, sÄ som SPB1:an Àr i mickategorin och "ReallySmartCompressor" (eller vad den heter igen) Àr bland kompressorer. ett primÀrt mÄl Àr Àven att preampen gÀrna ska vara minst lika bra som den i Mboxen.

Eller ska jag göra ny trÄd om det, för just nu kÀnns detta lite fel, eller skall den kanske flyttas?

Postat

Really Nice Compressor Àr ju en vÀldigt transparent kompressor, sÄ du Àr kanske ute efter en transparent och prisvÀrd preamp ocksÄ i sÄ fall?

Mitt förslag Àr i sÄ fall den svenska Line Audio Design 2MP.

Hur ljudet Àr jÀmfört med M-boxen har jag dessvÀrre inte en aning om...

Postat

Du har fĂ„tt sĂ„ pass bra svar av sĂ„vĂ€l Claes som lavrell att jag inte ids svara nĂ„t mera... Men att kondenastormickar kĂ€nns ute vid liveinspelningar skulle jag gĂ€rna vilja ha en kommentar frĂ„n Helmut om.. LĂ„ter fĂ„nigt ju... Snarar Ă€r det vĂ€l som sĂ„ att kondensatormicar blir mer och mer inne vid liveinspelningar allt eftersom tekniken utvecklas.. 🙂

Postat

Tackar. 2MP:n ser jĂ€ttebra ut. Iofs har jag inget emot att utrustningen fĂ€rgar ljudet, bara det blir till det bĂ€ttre. đŸ˜Č

Det jag sade om att kondensatormicrofoner kĂ€nns lite ute i portabla sammanhang menade jag med att det krĂ€vs dubbelt sĂ„ mĂ„nga prylar för att fĂ„ de att fungera Ă€n dynamiska. đŸ˜Č

För övrigt Àr jag fortfarande intresserad av en kommentar frÄn nÄgon som vet hur bra/dÄliga preampsen Mboxen Àr.

Postat

Oavsett om du har en konding eller dynamisk sÄ mÄste du ha en preamp innan kompressorn eftersom micken skickar en svagare signal Àn vad kompressorn "vill ha". Du kanske har det pÄ det klara men det framgick inte att det var sÄ ur trÄden!

Postat
För övrigt Àr jag fortfarande intresserad av en kommentar frÄn nÄgon som vet hur bra/dÄliga preampsen Mboxen Àr.

Det hÀr Àr en REN gissning, men jag skulle tro att de flesta externa preamps Àr bÀttre Àn de flesta preamps som Àr integrerade i ljudkort. SjÀlvklart har det ju med dina behov att göra, om du tycker att preampsen i din mbox lÄter bra sÄ gör de det, jag har hört nÄgra inspelningar som jag vet gjorts enbart med mbox och de lÄter riktigt bra.

Postat
Oavsett om du har en konding eller dynamisk sÄ mÄste du ha en preamp innan kompressorn eftersom micken skickar en svagare signal Àn vad kompressorn "vill ha". Du kanske har det pÄ det klara men det framgick inte att det var sÄ ur trÄden!

JasÄ? Detta kÀnde jag faktiskt inte till.

AngÄende Mboxpreampen; Jag vill bara fÄ det officiellt konstaterat att Mboxpreampen inte rÄkar vra jÀttebra (vilekt kÀnns osannolikt, fast ingen har sagt sig veta bÀttre Àn).

Postat

Har bara anvÀnt den första mboxen och tyckte att preampsen lÄter ok men har för lite gain, studio skrev vÀl i senaste numret om mbox2 pro och tyckte samma sak (bara 40dB förstÀrkning, frÄn 60dB Àr vÀl att föredra), blir ofta man fÄr ligga pÄ maxgain dÄ man spelar in, ett tips kan vara att köpa en preamp med spdif ut sÄ kan du spela in 4 mickar samtidigt, ex Art DPSII finns fler men denna har jag sjÀlv Ä den funkar bra, har rör sÄ du kan fÄ lite fÀrgning om du vill, gÄr att köra utan rörinblandning ocksÄ

Postat

Tack för svaren.

En liten grej bara, om jag ska anvĂ€nda en Mbox (med tvĂ„ ingĂ„ngar), varför skulle jag dĂ„ anvĂ€nda en preamp med fyra utgĂ„ngar? Eller tĂ€nke rjag fel nu? 😛😛😉😎

Postat
Tack för svaren.

En liten grej bara, om jag ska anvĂ€nda en Mbox (med tvĂ„ ingĂ„ngar), varför skulle jag dĂ„ anvĂ€nda en preamp med fyra utgĂ„ngar? Eller tĂ€nke rjag fel nu? 😳😕🙂😎

Om du skaffar en preamp med S/Pdif ut, sÄ kan du koppla den till S/Pdif in pÄ M-boxen (om det finns S/Pdif in pÄ den), medan du Àr fri att anvÀnda de 2 inbyggda analoga ingÄngarna till annat samtidigt.

Det kan ju vara bra om du har behov av att kunna spela in 4 kanaler samtidigt, men ganska meningslöst annars...

Postat

Var glad att du har ett praktiskt problem - det hade ju varit vÀrre om det hade varit opraktiskt! [insert burkskratt here]

Postat

Mboxar har tydligen EN S/PdifingÄng. Tre ingÄngar kÀnns lite udda kanske, men jag vet inte riktigt.

Postat
Mboxar har tydligen EN S/PdifingÄng. Tre ingÄngar kÀnns lite udda kanske, men jag vet inte riktigt.

S/Pdif Ă€r alltid stereo, sĂ„ det blir 4 ingĂ„ngar totalt i sĂ„ fall. 😉

Fast det Àr bara ett hÄl, och S/Pdif Àr vÀl alltid tvÄ Àndar?

Postat

S/Pdif Ă€r alltid stereo, sĂ„ det blir 4 ingĂ„ngar totalt i sĂ„ fall. 🙂

S/Pdif Àr tvÄ kanaler i en kabel. Det Àr en vanlig RCA-kontakt, men kabeln ska vara en 75 ohms koaxialkabel för att det inte ska finnas risk för problem.

S/Pdif förekommer ocksÄ med optisk överföring och dÄ anvÀnds TOSlink med plastfiber eller glasfiberkabel - alltsÄ precis samma kabel som anvÀnds för att föra över 8 kanaler med ADAT Lightpipe-interface.

Postat (redigerat)

S/Pdif Ă€r alltid stereo, sĂ„ det blir 4 ingĂ„ngar totalt i sĂ„ fall. 🙂

Kanal vÀnster + kanal höger ger tvÄ kanaler! I en kabel som har tvÄ Àndar fÄr man alltsÄ tvÄ kanaler. Capisch?

Redigerat av Kryckan
Postat

SÄ det Àr alltsÄ hÄlet som Àr stereo och inte kabeln?

hur viktigt tycker ni det Ă€r att micka upp nĂ„got i stereo? Hur stor skillnad blir det? Är det ens hörbart?

Postat
SÄ det Àr alltsÄ hÄlet som Àr stereo och inte kabeln?

hur viktigt tycker ni det Ă€r att micka upp nĂ„got i stereo? Hur stor skillnad blir det? Är det ens hörbart?

En S/Pdif-kabel innehÄller stereo i en enda kabel, sÄ det ser helt annorlunda ut Àn analog överföring.

Att micka upp i stereo kan göra en stor skillnad - pÄ gott och ont. Har du ett rum som lÄter bra, sÄ kan det vara trevligt att micka upp saker i stereo - men om rummet inte lÄter bra, sÄ kan det ocksÄ bli rena katastrofen...

Postat

Tack, nu begrep jag. 😄😄

Jag tÀnkte mest tex röst och gitarr. Gör de sÄ stor skillnad vid stereo vs mono? Jag har aldrig testat sÄ jag vet inte, en rent teoretiskt sÄ borde det bli viss skillnad dÄ musikern flyttar sig smÄtt hela tiden men ajg vet inte.

Postat

Fundera över vitsen med att spela in i stereo... Ett trumset har ju mÄnga olika delar och det kan vara nice att med OH och Ambiensmickning fÄnga upp soundet som en hel stereobild istÀllet för att lÀgga dom i dödsmono!

LeadsĂ„ng t.ex. ser jag ingen som helst anledning att banda i stereo, en kör dĂ€remot. Är det en enda kĂ€lla för ljudet ser jag just nu ingen direkt anledning att banda i stereo.

Att nÀrmicka och distansmicka, tex en gitarrlÄda som mÄnga gillar Àr ju nÄt helt annat Àn stereo.

Postat

Att det blir skillnad av att mica upp trumset i stereo finner jag ganska uppenbart, men att det skulle göra sÄ stor skillnad med just gitarrer och leadsÄng dÀremot, det Àr lite mer diskutabelt. Iofs kan jag fortfarande teretiskt tÀnka mig att det lÄter stereo dÄ en sÄngare/gitarrist inte i hela tiden ligger i mitten, men risken Àr ÀndÄ att det eventuellt bara lÄter som att man randompanorer runt det l ite grann.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.