Jump to content
Annons

Praktiskt Problem


Hemluth

Recommended Posts

Om jag har en Mbox 2 och en kondensatormic och vill koppla in en hårdvarukompressor (som dessutom bara har telein- och utgångar), vad gör jag då?

(Klockan är snart halv två på natten så jag kanske bara är småkorkad men tanken slog mig nu)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dessvärre finns det ingen lösning på ditt problem eftersom mikrofonen kräver phantommatning för att fungera. Självklart även XLR-ingång.

Det du behöver är en Channelstrip som innehåller en kompressor.

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du redan har en kompressor - och eftersom det inte finns något Insertjack på M-box 2, så är lösningen att skaffa en lös preamp. Du kopplar då micen till preampen - och går från preampen till din kompressor och därifrån till en lineingång på M-boxen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du redan har en kompressor - och eftersom det inte finns något Insertjack på M-box 2, så är lösningen att skaffa en lös preamp. Du kopplar då micen till preampen - och går från preampen till din kompressor och därifrån till en lineingång på M-boxen.

Det va en bättre och billigare lösning faktiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket bättre/sämre blir ljudet med en dynamisk mikrofon i stället för en kondensatormic? JAg har inga erfarenheter om detta, men i portabla sammanhang börjar jag känna att kondensatormicrofoner känns lite ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket bättre/sämre blir ljudet med en dynamisk mikrofon i stället för en kondensatormic? JAg har inga erfarenheter om detta, men i portabla sammanhang börjar jag känna att kondensatormicrofoner känns lite ute.

Jasså är kondensatormikrofoner ute i portabla sammanhang? Då måste jag sälja mitt stereopar och köpa två SM58:er istället 😄

Skämt å sido så får du bättre ljud med en kondensatormikrofon om du ska göra portablainspelningar såsom inspelning av kör i kyrka eller annan akustisk upptagning utanför studions väggar.

Men självklart kan dynamiska mikrofoner låta bra dom också men är ju inte avsedda för portabla inspelningar som man brukar göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju jätteportabelt att behöva ha 3m^3 olika grejor för att f å grejorna att fungera. 🙂

Men du föreslår alltså att jag hellre införskaffar mig en extern preamp än en dynamisk microfon? Vad ska jag ha för sådan? Kan tilläggas att jag har låg budget så jag är ute efter grejor som är billigt men prisvärt, så som SPB1:an är i mickategorin och "ReallySmartCompressor" (eller vad den heter igen) är bland kompressorer. ett primärt mål är även att preampen gärna ska vara minst lika bra som den i Mboxen.

Eller ska jag göra ny tråd om det, för just nu känns detta lite fel, eller skall den kanske flyttas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Really Nice Compressor är ju en väldigt transparent kompressor, så du är kanske ute efter en transparent och prisvärd preamp också i så fall?

Mitt förslag är i så fall den svenska Line Audio Design 2MP.

Hur ljudet är jämfört med M-boxen har jag dessvärre inte en aning om...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fått så pass bra svar av såväl Claes som lavrell att jag inte ids svara nåt mera... Men att kondenastormickar känns ute vid liveinspelningar skulle jag gärna vilja ha en kommentar från Helmut om.. Låter fånigt ju... Snarar är det väl som så att kondensatormicar blir mer och mer inne vid liveinspelningar allt eftersom tekniken utvecklas.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar. 2MP:n ser jättebra ut. Iofs har jag inget emot att utrustningen färgar ljudet, bara det blir till det bättre. 😲

Det jag sade om att kondensatormicrofoner känns lite ute i portabla sammanhang menade jag med att det krävs dubbelt så många prylar för att få de att fungera än dynamiska. 😲

För övrigt är jag fortfarande intresserad av en kommentar från någon som vet hur bra/dåliga preampsen Mboxen är.

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt är jag fortfarande intresserad av en kommentar från någon som vet hur bra/dåliga preampsen Mboxen är.

Det här är en REN gissning, men jag skulle tro att de flesta externa preamps är bättre än de flesta preamps som är integrerade i ljudkort. Självklart har det ju med dina behov att göra, om du tycker att preampsen i din mbox låter bra så gör de det, jag har hört några inspelningar som jag vet gjorts enbart med mbox och de låter riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett om du har en konding eller dynamisk så måste du ha en preamp innan kompressorn eftersom micken skickar en svagare signal än vad kompressorn "vill ha". Du kanske har det på det klara men det framgick inte att det var så ur tråden!

Jaså? Detta kände jag faktiskt inte till.

Angående Mboxpreampen; Jag vill bara få det officiellt konstaterat att Mboxpreampen inte råkar vra jättebra (vilekt känns osannolikt, fast ingen har sagt sig veta bättre än).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara använt den första mboxen och tyckte att preampsen låter ok men har för lite gain, studio skrev väl i senaste numret om mbox2 pro och tyckte samma sak (bara 40dB förstärkning, från 60dB är väl att föredra), blir ofta man får ligga på maxgain då man spelar in, ett tips kan vara att köpa en preamp med spdif ut så kan du spela in 4 mickar samtidigt, ex Art DPSII finns fler men denna har jag själv å den funkar bra, har rör så du kan få lite färgning om du vill, går att köra utan rörinblandning också

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.

En liten grej bara, om jag ska använda en Mbox (med två ingångar), varför skulle jag då använda en preamp med fyra utgångar? Eller tänke rjag fel nu? 😳😕🙂😎

Om du skaffar en preamp med S/Pdif ut, så kan du koppla den till S/Pdif in på M-boxen (om det finns S/Pdif in på den), medan du är fri att använda de 2 inbyggda analoga ingångarna till annat samtidigt.

Det kan ju vara bra om du har behov av att kunna spela in 4 kanaler samtidigt, men ganska meningslöst annars...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mboxar har tydligen EN S/Pdifingång. Tre ingångar känns lite udda kanske, men jag vet inte riktigt.

S/Pdif är alltid stereo, så det blir 4 ingångar totalt i så fall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mboxar har tydligen EN S/Pdifingång. Tre ingångar känns lite udda kanske, men jag vet inte riktigt.

S/Pdif är alltid stereo, så det blir 4 ingångar totalt i så fall. 😉

Fast det är bara ett hål, och S/Pdif är väl alltid två ändar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mboxar har tydligen EN S/Pdifingång. Tre ingångar känns lite udda kanske, men jag vet inte riktigt.

S/Pdif är alltid stereo, så det blir 4 ingångar totalt i så fall. 🙂

Fast det är bara ett hål, och S/Pdif är väl alltid två ändar?

S/Pdif är två kanaler i en kabel. Det är en vanlig RCA-kontakt, men kabeln ska vara en 75 ohms koaxialkabel för att det inte ska finnas risk för problem.

S/Pdif förekommer också med optisk överföring och då används TOSlink med plastfiber eller glasfiberkabel - alltså precis samma kabel som används för att föra över 8 kanaler med ADAT Lightpipe-interface.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mboxar har tydligen EN S/Pdifingång. Tre ingångar känns lite udda kanske, men jag vet inte riktigt.

S/Pdif är alltid stereo, så det blir 4 ingångar totalt i så fall. 🙂

Fast det är bara ett hål, och S/Pdif är väl alltid två ändar?

Kanal vänster + kanal höger ger två kanaler! I en kabel som har två ändar får man alltså två kanaler. Capisch?

Redigerat av Kryckan
Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är alltså hålet som är stereo och inte kabeln?

hur viktigt tycker ni det är att micka upp något i stereo? Hur stor skillnad blir det? Är det ens hörbart?

En S/Pdif-kabel innehåller stereo i en enda kabel, så det ser helt annorlunda ut än analog överföring.

Att micka upp i stereo kan göra en stor skillnad - på gott och ont. Har du ett rum som låter bra, så kan det vara trevligt att micka upp saker i stereo - men om rummet inte låter bra, så kan det också bli rena katastrofen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, nu begrep jag. 😄😄

Jag tänkte mest tex röst och gitarr. Gör de så stor skillnad vid stereo vs mono? Jag har aldrig testat så jag vet inte, en rent teoretiskt så borde det bli viss skillnad då musikern flyttar sig smått hela tiden men ajg vet inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fundera över vitsen med att spela in i stereo... Ett trumset har ju många olika delar och det kan vara nice att med OH och Ambiensmickning fånga upp soundet som en hel stereobild istället för att lägga dom i dödsmono!

Leadsång t.ex. ser jag ingen som helst anledning att banda i stereo, en kör däremot. Är det en enda källa för ljudet ser jag just nu ingen direkt anledning att banda i stereo.

Att närmicka och distansmicka, tex en gitarrlåda som många gillar är ju nåt helt annat än stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det blir skillnad av att mica upp trumset i stereo finner jag ganska uppenbart, men att det skulle göra så stor skillnad med just gitarrer och leadsång däremot, det är lite mer diskutabelt. Iofs kan jag fortfarande teretiskt tänka mig att det låter stereo då en sångare/gitarrist inte i hela tiden ligger i mitten, men risken är ändå att det eventuellt bara låter som att man randompanorer runt det l ite grann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...