Jump to content
Annons

Vad behövs för att sända webbradio?


Shame

Recommended Posts

Annons
Va du behöver är inte så mkt:

1Dator med server program Tx; ShootCast

Ett program för att sända tx; SAM2

En massa låtar

Tillstånd/Licens ifrån STIM

En massa låtar behöver man väl knappast för att göra webradio? Och STIM behöver du ju bara kontakta om du har en massa låter med artister som dessutom är STIM-anslutna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va du behöver är inte så mkt:

1Dator med server program Tx; ShootCast

Ett program för att sända tx; SAM2

En massa låtar

Tillstånd/Licens ifrån STIM

En massa låtar behöver man väl knappast för att göra webradio? Och STIM behöver du ju bara kontakta om du har en massa låter med artister som dessutom är STIM-anslutna.

Nja.

Rikgtigt så enkelt är det inte.

STIM vill ha pengar ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen folks.

Behöver man nån särskilld slags server eller bandbredd för att kunna streama?

du behöver rätt mkt bandbredd oim du har många som lyssnar. Men man klarar sig om man har ett fåtal.

själva serven är ett litet program bara. TX http://www.shoutcast.com/

om du inte har ett fast ip så kan du köra med en såkallad no-ip grej.

har du en router så måste du ställain lite protar o sånt men det e inte så svårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är medlemm i radio stationen "www.neradio.se". Vi kör med Sam 3 eller octimax. Du måste ha en jäkla snabb lina efter som du ska sända ut ca 128 kb/s mp3 till alla som lyssna rpå radion.

Tex 50 lyssnare blir då: 128 * 50. En jäkla massa bandbredd så alltså =).

Stim licens kostar ungefär 1000:- per månad vad jag vet 24/7 då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna inte på dem!!! Du behöver absolut inte betala STIM! Lyssna på mig bara:

Installera winamp (eller foobar) och ladda ner icecast, sen skyfflar du ihopa det på lämpligt vis (beskrivs säkert luddigt nånstans på icecasts hemsida),

sen proppar du den full med musik och stänger aldrig mera av den så folk kan lyssna dygnet runt. Skitenkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Bandbredd.

Nämnde någon bandbredd?

Jag tror man behöver brett band åt båda hållen.

😄

ps. glöm inte att köpa ordentligt med bandbredd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna inte på dem!!! Du behöver absolut inte betala STIM! Lyssna på mig bara:

Installera winamp (eller foobar) och ladda ner icecast, sen skyfflar du ihopa det på lämpligt vis (beskrivs säkert luddigt nånstans på icecasts hemsida),

sen proppar du den full med musik och stänger aldrig mera av den så folk kan lyssna dygnet runt. Skitenkelt.

men hallå!?

Det är ju som att säga: "Cubase fins på PirateBay, bara att laddener o släppa en skiva sen".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

hej ja undrar om hur man gör en radio via nätet kan non jälpa mig 😮😑🙂😎🙂☺️😮

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik från "radio" - se Forumregel 5: //forum.studio.se/index.php?s=&showtopic=149&view=findpost&p=759. EDIT 2: Slår samman med tidigare inlägg.
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna inte på dem!!! Du behöver absolut inte betala STIM! Lyssna på mig bara:

Installera winamp (eller foobar) och ladda ner icecast, sen skyfflar du ihopa det på lämpligt vis (beskrivs säkert luddigt nånstans på icecasts hemsida),

sen proppar du den full med musik och stänger aldrig mera av den så folk kan lyssna dygnet runt. Skitenkelt.

Men hallå!?

Piratradio är olagligt!

Så är det bara!

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna inte på dem!!! Du behöver absolut inte betala STIM! Lyssna på mig bara:

Installera winamp (eller foobar) och ladda ner icecast, sen skyfflar du ihopa det på lämpligt vis (beskrivs säkert luddigt nånstans på icecasts hemsida),

sen proppar du den full med musik och stänger aldrig mera av den så folk kan lyssna dygnet runt. Skitenkelt.

Men hallå!?

Piratradio är olagligt!

Så är det bara!

.

Njaaaa......Nu generaliserar du lite Thomas...

All piratradio är inte olaglig...Det där med lagar och paragrafer är som med bibeln,

en tolkningsfråga...Du tolkar på ditt sätt och jag på mitt...Sen är det upp till massan

att avgöra vilken tolkning som ska vara den riktiga och slutgiltliga.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som är fakta, och vad som har hänt vid några tillfällen, är att piratradiostationer har blivit ålagda att retroaktivt betala avgifter för den musik de har sänt ut under den tid de har varit verksamma. Vet man som radioutsändare om att den risken finns, och är beredd på att ta striden om man anser att man har rätten på sin sida - ja då är det väl en sak. Men att låtsas som att det inte är några problem är att tolka verkligheten något snett i mitt tycke. Framförallt om det är andra medlemmar här på forumet som är genuint nyfikna på att sätta igång.

Att sätta igång en webbradio för skojs skull och låta några enstaka i ett slutet sällskap lyssna borde - om jag har förstått saken rätt - inte innebära någon risk. Men korrigera mig gärna på denna punkt om jag har fel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som är fakta, och vad som har hänt vid några tillfällen, är att piratradiostationer har blivit ålagda att retroaktivt betala avgifter för den musik de har sänt ut under den tid de har varit verksamma. Vet man som radioutsändare om att den risken finns, och är beredd på att ta striden om man anser att man har rätten på sin sida - ja då är det väl en sak. Men att låtsas som att det inte är några problem är att tolka verkligheten något snett i mitt tycke. Framförallt om det är andra medlemmar här på forumet som är genuint nyfikna på att sätta igång.

Att sätta igång en webbradio för skojs skull och låta några enstaka i ett slutet sällskap lyssna borde - om jag har förstått saken rätt - inte innebära någon risk. Men korrigera mig gärna på denna punkt om jag har fel!

Ja, du har nog rätt i det.

Fast om man skall dra det till sin spetts är det iallafall olaglit om inte något avtal fins.

Menar inte att jag tycker det är fel att som du skriver, "i ett slutet sällskap " att sända sköna låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej!

Jag har lekt med tanken att börja sända webbradio. Och då vill jag gärna ha lite tips om påbörjande osv.

T.ex. behöver jag en egen Hemsida? eller om hur upphovsrätt och så vidare har för inflytande i sändandet.

MvH

Brainy

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver först en server som lyssnarna kopplar upp sig mot. Tänker du använda en egen server eller någon annans?

Sedan behöver du en programvara där du sköter radiostationen. Många mindre webbradiokanaler använder SAM Broadcaster och skickar ljudet med t ex Icecast eller Shoutcast till en streamingserver. Större radiostationer använder professionella system som är för dyrt för dig, därför skippar jag detaljerna kring dessa.

Nästa steg är STIM-avtal för att få sända ut upphovrättsskyddad musik. Läs mer hos STIM.

Till sist behöver du lyssnare. Vad kan du erbjuda i radion som får folk att lyssna på dig istället för alla andra kanaler som finns?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...