Jump to content
Annons

Transistor scream


Debul

Raket, Fågel, Fisk, mittimellan eller bakterie??  

7 röster

  1. 1. Raket, Fågel, Fisk, mittimellan eller bakterie??

    • 5 Poäng - RAKET!!
      0
    • 4 Poäng - Fågel
      3
    • 3 Poäng - Mittimellan
      1
    • 2 Poäng - Fisk
      1
    • 1 Poäng - Bakterie
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Transistor Scream

ARTIST/GRUPP: The VCF

GENRE: Breakbeat/Acid

LÅTLÄNGD: 2:18

PRODUCENT: Tom Andersson

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: MP3

STORLEK: 2,1 mb

LÅTLÄNK: Borttagen

Klicka på transistor scream

I den här låten så blöder transistorerna från mina analoga vänner 😠

Låten är ej färdig, ska läggas sång (röst) mm

Redigerat av Debul
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Japp, den står för det mesta 😠

Fast min underskattade siel opera 6 har också bidragit till lite acid skrik.

Mycke vridande på cutoff ratten i denna låt. Fick nästan träningsverk i fingrarna 😠

-Nattvaktaren

Är kass på trummor 😠

kan ingen hjälpa mig med tips, effekter och beats??

Redigerat av Debul
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, synthar är ju bara externt. mestadels analogt.

När det gäller trummor så arbetar jag med loopar som jag skitar ner med typ Qadrafuzz i cubase.

Vill ha ett typ prodigyaktigt sound, eller typ chemical brothers, Aphex Twin.

Har du några tips på pluggar, sequenser?? Har ej provat battery.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Använd Reason + Recycle!

Det går snabbt som fan att pilla med loopar och Redrum är kanon!

Battery är bra, men det finns ju ingen sequencer...

Redrums stepsequencer inspirerar mig, iallafall.

Generellt vill jag säga att Prodigy/Chemicals-låtar går ordentligt mycket fortare än denna (med det vet du ju förstås...) samt att det är oändligt mycket coolare om du kan programmera svängiga trummor själv, jämfört med att köra loopar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick en fågel av mig. Med feta trummor blir det ev. en raket! Själv brukar jag ta loopar som jag spelat in med trumsetet eller helt enkelt synttrummor som man klipper om, lägger baklänges, lägger på effekter på. Trummorna brukar jag fila mest med. Men en jäkligt shysst grej är att sampla in trummor (antingen riktiga eller synt) i en sampler t.ex. Halion och göra så att dom slutar låta när man släpper en tangent vilket inte brukar vara fallet på synttrummor (inte riktiga trummor heller för den delen 😳 ). Sen spelar man in en loop med dessa samplingar på en klaviatur. Har man ingen klaviatur får man väl programmera in det. Lycka till!

Redigerat av Jojje84
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tja, vet ej om jag ska slopa det synthpopiga och fortsätta

med ett mer expermentiellt sound. Det är svårt, Fundera på att använda det synthpopiga temat till en annan låt.

Sången för övrigt kommer att vara ganska rappaktig, med en tuff attityd.

Redigerat av Debul
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, synthar är ju bara externt. mestadels analogt.

När det gäller trummor så arbetar jag med loopar som jag skitar ner med typ Qadrafuzz i cubase.

Vill ha ett typ prodigyaktigt sound, eller typ chemical brothers, Aphex Twin.

Har du några tips på pluggar, sequenser?? Har ej provat battery.

Ge faen i looparna och programmera säger jag 😮 - Vill du låta aphextwin så är det bara att gå lös på retrigs, filtersvep och dylikt. Prova att lägga trummor i lager med flera olika trumset. Vad gäller effekter så kan du testa StepFilter och BitCrusher vilket kan ge trevliga ljud. Tips om plugins säger du? Twitch! 😆

http://www.majken.se/twitch

Riktigt trevliga syntslingor med ett gudomligt MS-20 filter.. mysigt! 🙂 - Vid 00:43 borde du fläska på med mer grejer, en bassyntslinga och hårdare trummor. Det hade varit kalas.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt vill jag säga att Prodigy/Chemicals-låtar går ordentligt mycket fortare än denna (med det vet du ju förstås...) samt att det är oändligt mycket coolare om du kan programmera svängiga trummor själv, jämfört med att köra loopar.

Alltså, varför tror alla att Prodigy och Chemical Brothers programmerar alla loopar sjävla? De samplar ju från gamla funkplattor. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Alltså, varför tror alla att Prodigy och Chemical Brothers programmerar alla loopar sjävla? De samplar ju från gamla funkplattor. 😆

Jaså du?

Ja då är det väl bara och ta några gamla loopar och smälla ihop, så är saken biff: topp 10 in no time, typ? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså du?

Ja då är det väl bara och ta några gamla loopar och smälla ihop, så är saken biff: topp 10 in no time, typ? 😆

Precis. Du anar inte 😮

Det kallas för crate digging, btw. Dvs att man letar efter vinyler med schysst material att sampla.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Det kallas för crate digging, btw. Dvs att man letar efter vinyler med schysst material att sampla.

Jättetack för upplysningen. Kjamizzaj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättetack för upplysningen. Kjamizzaj.

Ingen orsak. Det känns dock som om att du inte tror på mig när jag påstår att Chemical Brothers använder loopar :/ Självklart gör de om dem lite, men de programmerar sällan beatsen helt från scratch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...