Jump to content
Annons

En liten fråga ang kablar osv.


TobbeE

Recommended Posts

Jag är mycket intreserad av musik och speciellt hifi anläggningar där är ju valet av kablar A och O en bra kabel kan göra mycket på ljudet även strömkablar osv är ju super viktigt för att få ett bra ljud .. det jag nu undrar är om det är lika viktigt att jag satsar på dessa saker i min lilla hemmastudio för att få ut så mkt som möjligt av ljudet .. är det speciellt viktigt att ha bra kablar till monitorerna eller är det inte lika viktigt att ha riktigt bra kablar i en hemma studio så som det är i en hifi anläggning ..?

mvh Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kablarna är viktiga överallt där man håller på med ljud - men i Hifi-världen finns så mycket humbug och tro på övernaturliga fenomen, att man blir rädd...

Med strömkablar - menar du då 220V-kabeln från väggurtaget till enheterna? Om det finns några problem där så blir det samma problem oavsett vilken typ av 220V-kabel du använder. Spänningen kommer fram - eller så kommer den inte fram, helt enkelt. Finns det störningar i spänningen på något sätt, så kommer de igenom klockrent vilken nätkabel du än använder... Om man ska dra det vidare - vad har du för kabel i väggarna? Jo, helt vanlig enkel installationskabel på 1.5 mm2. Varför i hela fridens namn skulle de sista 2 meterna från väggurtaget till apparaten göra minsta lilla skillnad om den håller en extrem kvalitet...?

När det gäller högtalarkablar är det också många missförstånd och rena lögner som förekommer i Hifi-världen. Själva högtalaren och delningsfiltret påverkar ljudet oändligt mycket mer på ett negativt sätt, än vad kabeln någonsin kan göra. Om du kör med längder upp till 10m och inte har extremt hög uteffekt från slutsteget, så fungerar vanlig lampsladd precis lika bra som hypad, svinaktigt dyr bluffkabel som högtalarkabel! Detta både om man mäter och om man lyssnar (om man inte hör som en fladdermus - men då är det frekvenser som högtalarnen ändå inte kan återge...).

Signalkablar är däremot viktiga. I en Hifi-anläggning har man aldrig balanserad överföring - och då är skärmningen i kablarna extremt viktig om man ska slippa få in störningar utifrån. I studion har man ofta balanserade in- och utgångar - och då eliminerar man till mycket stor del konstanta störningar, som nätbrum och liknande - men det är ändå alltid bättre att satsa på kablar med en riktigt tät skärmstrumpa i - och gärna dubbelskärmad. Ofta hävdas det att guldpläterat alltid är bäst, men det är bara en del av sanningen. Om man har guldpläterat både i kabelns kontakt och apparatens kontakt, så är det frid och fröjd - om det är kablar som är tänkta att sitta permanent kopplade, för om man drar ut/in kontakterna, så slits den extremt tunna guldpläteringen av ganska snabbt. Om det är olika material i kabelns och apparatens audiokontakt, så finns däremot risken att det kan uppstå krypströmmar som påskyndar oxideringen och försämrar ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack för svaren men du har fel på några punkter, själva ljudkabeln kan göra en jävla stor skillnad i ett hifi system märkte att det vart ett super stort lyft när jag bytte i min anläggning samma sak med strömmkablarna ljudet i sterion vart mycket mycket bättre med dyrare strömkablar (ca 3000 kr st) samt ett annat väguttag detta hittar ja bara på utan vi testade och lyssna helt blint med både orginal samt nya kablar jag kör själv med Rotel stärkare o cd samt Canton högtalare i det övresegmentet ca 100 tusen kronors klassen jag lovar dig om du inte tror på mig kan du få en demo..

mvh Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Var och en blir salig på sin tro... 😆

Den effekt du får med annan nätkabel ligger helt på det psykologiska planet och det är samma sak med högtalarkablarna. Det är samma sak som den påstådda positiva effekten om man målar kanten på en CD grön - en myt som levde kvar länge i Hifi-kretsar... Lågnivåkablarna kan däremot göra stor skillnad eftersom signalerna är just lägre där och därför lättare kan påverkas av yttre störningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är samma sak som den påstådda positiva effekten om man målar kanten på en CD grön - en myt som levde kvar länge i Hifi-kretsar...

Oj! Den har jag missat...

ungefär som att man ska sätta en strumpa över den svartvita tv'n och så blir det färg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är samma sak som den påstådda positiva effekten om man målar kanten på en CD grön - en myt som levde kvar länge i Hifi-kretsar...

Oj! Den har jag missat...

ungefär som att man ska sätta en strumpa över den svartvita tv'n och så blir det färg.

Det fanns faktiskt många som under flera år hävdade stensäkert att det faktiskt blev bättre ljud med målad kant. Förmodligen blev dessa huvudlösa teorier kraftigt underblåsta av skrupellösa butiker som ville tjäna en extra hacka på sina pennor med den perfekta färgen... 😛

När det gäller kablarna, så hade vi en liten diskussion om sådant på VST-Forum för länge sedan: http://vstforum.clubcubase.net/viewtopic.php?t=5619 . Kanske tillför det något...?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen inte mitt område men...

samma sak med strömmkablarna ljudet i sterion vart mycket mycket bättre med dyrare strömkablar (ca 3000 kr st) samt ett annat väguttag

Allvarligt?! För om det handlar om priset så kan du få köpa lite "strömkabel" av mig. Bara 6000:- kr/m. Den fungerar även till hemmastudios, så att du får bra ljud där oxå.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej men allvarligt alltså varför läggs det ner helt enorma summor på att ta fram kablar osv då? Det går ju att mäta upp olika effekter i olika kablar osv .. du verkar ju uppenbarligen inte har lyssnat på något liknande själv? Prova själv med en schysst anläggning be en polare rigga iordning o få lyssna på ex 3 olika "sättningar" ja lovar dig du kommer märka skillnad . men men alla tror väll på olika saker jag tror på det jag hör själv ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo då, först: När det handlar om varför det tas läggs enorma summor på att ta fram nya produkter så handlar det om försäljning och vinst för företaget. Det har inte så mycket med ljudkvalité att göra.

Visst spelar signalöverföringen roll och ju svagare signal (lågnivå) desto större känsligare. Det verkar oxå vettigt.

Men strömkabel(tolkar det i sammanhanget som nätsladd) för 3000:- ? Väggurtag...?

Precis som Claes skrev; strömmen färdas via kraftledningar från gud vet vart... transformeras och leds som trefas (antagligen) till din fastighet. Där kopplas den till säkringsskåpet och vidare genom billig tunn installationskabel genom huset i massor av meter, genom tvinnade skarvar och kopplingsplinter... och du pratar om att hänga på ett par meter extra i slutet på den kabeln i form av väggurtag och dyr kabel, och det skulle ge dig bättre ljud?

Ser du någon som helst logik i detta? Det låter faktiskt lite som den gammla historien med en nylonstrumpa över tv-rutan. Det är väl ett kul skämt, men om den skulle kosta tusentals kronor så kanske det kan vara värt att ifrågasätta.

Förresten så var det en intressant tråd som Claes tipsade om i VST-forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår vad du menar strömmen som kommer in i vårat hur är ju inte lika vågig och fin som ska vara utan är "hackig" hifi nätfiltret samt kopplingsdosan omvandlar signalen och ger den en mjukare och vågigare form som i sin tur gör att recivern får en jämn och fin strömm så uppfattar jag det som iallfall ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det läggs ner stora summor på specialkablar för att det finns en marknad för det. Att det sedan inte tillför något spelar ingen roll - så länge det finns folk som köper.

Som man kan se i tråden jag hänvisade till på VST-Forum, så har s.k. audiofiler t o m valt den vanliga lampsladden som vinnare vid blindtest av högtalarkabel.

Nätkabeln har garanterat ännu mindre betydelse...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår vad du menar strömmen som kommer in i vårat hur är ju inte lika vågig och fin som ska vara utan är "hackig" hifi nätfiltret samt kopplingsdosan omvandlar signalen och ger den en mjukare och vågigare form som i sin tur gör att recivern får en jämn och fin strömm så uppfattar jag det som iallfall ..

Kan du förklara för mig hur det på något som helst vis kan påverka ljudkvalitén?

Den enda nyttan me dessa 3000:- kablar (såvitt jag kan förstå) är att man eventuellt sparar livslängden på apparaterna eftersom kabeln (rättare sagt dosan om jag fattat det hela rätt) skyddar från spikar och ojämnheter i spänningen som kan skada transformator och likriktare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett nätavstörningsfilter (om man har många spikar i nätspänningen, som behöver filtreras bort), hittar man exempelvis här: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2017051.htm . Spänningen är dock som regel väldigt bra hos oss i Sverige och man behöver därför sällan sådant - men om det behövs så kostar det långt ifrån 3000:-...

Man ju också köpa en UPS, som är ett betydligt bättre skydd än ett filter - och även den mycket billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnar (oregistrerad)

Att anläggningen jordas kan spela roll. Om du inte hade en jordat nätsladd till din hifi anläggning vid första testet, kan det blivet bättre med nya dyra sladdar med jord. Fast, detta har inget med att dom är dyra att göra... Bara att du nu har jordat utrustningen, och en vilken som helst vanlig nätsladd med jord gör samma nyttja.

Filter för att ta bort strömtoppar (peaks) är bra att ha vid stormiga höstkvällar där åskan härjar villt. Jag fick själv fördärvat en av mina datorer, en rack synth och ett 12 ports mixbord sist vinter i blixten som slog ner i EL-stationen 300meter ifrån min villa.

Vid att använda ett sådant filter så brukar det gå bättre, dock finns det inget garanti att filtret klarar reagera snabbt nog till att "glatta ur" en strömpeak efter blixten. Ofta har filteret alltför dålig reaktionstid, och det blir mera en "falsk trygghet". Det kan dock vara bra att ha filtret mot långvariga störningar på nätet, och på det sättet förhindra att din 230v-12v transformator blir skadat.

Jag håller med Claes i allt han skriver annars. Tror tyvärr inte på att dyra nätsladdar gör att ljudet blir bättre i din hifi-anläggning, och har du investerat i sladdar till kr 3000 så måste jag nog skicka ett stort grattis till försäljaren.

Lampsladdar till högtalaren kanske inte är att ropa hurra för. Jag har själv bodd i en villa inte så långt ifrån en stor radiomast, och fick då in radio signal på alla kablar som inte var riktigt skärmat. Jag köpte guldkablar till alla mina HW-burkar, och sen blev det tyst på alla radio kommentarerna mitt i mina ljudinspelningarna. 😠

//Magnar

www.tbl.org

Redigerat av Magnar
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mycket intreserad av musik och speciellt hifi anläggningar där är ju valet av kablar A och O en bra kabel kan göra mycket på ljudet även strömkablar osv är ju super viktigt för att få ett bra ljud .. det jag nu undrar är om det är lika viktigt att jag satsar på dessa saker i min lilla hemmastudio för att få ut så mkt som möjligt av ljudet .. är det speciellt viktigt att ha bra kablar till monitorerna eller är det inte lika viktigt att ha riktigt bra kablar i en hemma studio så som det är i en hifi anläggning ..?

mvh Tobbe

Hej!

Min uppfattning är att ljudkvaliten som går igenom kablarna (billiga eller dyra) är viktigare än kablarna.

Jag tror att folk som lyssnar på din inspelning som du har gjort i "din lilla hemstudio" inte hör om du har jättedyra eller billiga kablar.

..Utan man hör isåfall lättare om du har ett bra/dåligt inspelningsrum, bra/dåliga micar, bra/dåliga preamps.. osv..

Mitt tycke i denna tråd

Mvh

Könstige

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej men allvarligt alltså varför läggs det ner helt enorma summor på att ta fram kablar osv då? Det går ju att mäta upp olika effekter i olika kablar osv .. du verkar ju uppenbarligen inte har lyssnat på något liknande själv? Prova själv med en schysst anläggning be en polare rigga iordning o få lyssna på ex 3 olika "sättningar" ja lovar dig du kommer märka skillnad . men men alla tror väll på olika saker jag tror på det jag hör själv ..

haha... om det finns en marknad för att sälja kablar i 3000 klassen när tillverkningskostnaden i massproduktion knappast kan överstiga ett par 100 är väl inte så konstigt. Håller med de föregående talarna i den här tråden. En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk. Jag har heller aldrig förstått poängen med att ha en stereo för flera hundra tusen. Penisförlängande är ju förståss en anledning, men rent ljudmässigt betalar man ju sjukt mycket för väldigt lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja.

Om jag inte vore så himla ärlig (och lat) så skulle jag börja sälja nätkablar också.

Nog kan det göra skillnad om du använder telefontrådar som nätkabel, eller en riktigt kabel i stället. Men ingen skall få mig att tro att det när kabeln är bra nog gör någon skillnad som jag kan höra och tro på.

För mycket handlar just om tro. Låt mig börja med en liten utvikning.

Alla läkemedel går igenom tester för att se om de verkligen fungerar. Och helst skall de fungera bättre än de läkemedel som redan finns inom området. Av erfarenhet vet man nämligen att sockerpiller hjälper mot nästan allt. Det intressanta är att om patienten tror på medlet så blir han / hon rätt ofta bättre eller till och med frisk. Om patienten inte tror på det, så blir han inte frisk.

Så för att bevisa att ett läkemedel fungerar måste man oftast göra en så kallad dubbelblind-test. Den går ut på att varken läkaren som skriver ut medlet eller patienten skall veta om det är sockerpiller eller läkemedel han/hon får. (För allvarliga sjukdomar är man väl lite humanare, kanske provar det nya medlet jämfört med ett gammalt som man vet fungerar). Sen ser man om patienten blir bättre. Och för att vara säker måste man prova på många patienter. I själva verket måste man visa att det inte är en statistisk slump att just de som fick läkemedlet blev bättre än de som fick sockerpiller. (I statistikens grundkurs fick man lära sig hur många som krävdes, och av någon orsak som jag glömt krävdes det alltid minst 7). Det är faktiskt möjligt att slå 5 sexor i rad med tärning, bara ganska osannolikt om tärningen inte är falsk.

Och eftersom nästan ingen av de här monsterkablarna faktiskt testats dubbelblinda så kan jag med säkerhet säga att från statistisk synpunkt är testerna meningslösa.

Och just där kommer tron in. Tron kan som man brukar säga "försätta berg". Och tror man så hör man skillnader.

Eftersom jag inte tror, varken på Jesus eller på monsterkablarna, så får jag därför vara pojken som i sagan med kejsarens nya kläder säger att kabeln är naken. (Hmm, det där blev väl snurrigt).

Det viktiga i sammanhanget är att den som hör skillnaden faktiskt hör skillnaden. Precis som patienten som fick sockerpiller som faktiskt blev frisk, så hör personen tydliga skillnader. Och egentligen räcker det väl för den personen. Och egentligen räcker väl det för mig också -- hör jag ingen skillnad så gör jag inte. Och ingen skall komma här och försöka få mig att tro att det skiljer. Basta! (Hann nästan bli arg).

Gunnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle tro att väldigt många mikrofoner tillverkas i samma fabrik, det är bara verkstäderna som svarvar höljena som är olika (eller samma. varför inte 😉) . sen kan det skilja flera tusen, och folk tycker dom har helt olika "karaktärer". yeye...

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle tro att väldigt många mikrofoner tillverkas i samma fabrik, det är bara verkstäderna som svarvar höljena som är olika (eller samma. varför inte 😉) . sen kan det skilja flera tusen, och folk tycker dom har helt olika "karaktärer". yeye...

Visst är det så - men fabrikerna ger också möjlighet till modifieringar av deras grundkonstruktion. Vissa märken använder grundkonstruktionen rakt av och får bara sitt "märke" tryckt på höljet, medan andra lägger mer jobb på det och gör något eget av det.

Man kan märka att det är ganska små skillnader mellan en del micar i mina testinspelningar - medan det är ganska stora skillnader mellan andra...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle tro att väldigt många mikrofoner tillverkas i samma fabrik, det är bara verkstäderna som svarvar höljena som är olika (eller samma. varför inte 😉) . sen kan det skilja flera tusen, och folk tycker dom har helt olika "karaktärer". yeye...

Och antagligen (bevisligen på claes sida) så har mikrofonerna olika karaktäristik!

Sen är det av någon konstig anledning så inom "ljudvärlden" att det som är dyrt eller svårt att få tag på väldigt ofta anses låta "bättre", vare sig det gäller nätkabel till stereon för 3000, en 12strängad rickenbacker från 1967 eller en kanske just en ovanlig gitarrförstärkare.

Gemensamt har dessa varor, att dess innehavare(som betalat jättemycket pengar), tillverkare och/eller försäljare(som tjänar pengar på försäljningen) har ett intresse i att uppehålla den -när det gäller ljud- ofta subjektiva sanningen att det är just dessa saker som "låter bra" och därför skall användas som referens.

På det sättet är det jäkligt skönt att det finns så många "billiga" märken (vare sig det gäller studioutrustning eller hifi-högtalarkablar) som klarar sig förvånansvärt bra i blindtest.

Men men... visst kan tro försätta berg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...