Jump to content
Annons

M1 - vad är din åsikt om synten?


DJ_Smiley

Recommended Posts

Annons
MrPhil (oregistrerad)

Att den lät helt fantastiskt när den kom, men ljuden bygger mycket på effekterna, o idag känns den nog rätt passé.

Då tycker jag nogWavestation och Rolands D50 klarat sig något bättre över tid, även om den inte är multitimbral.

Många tycker tydligen om M1:ans klav.

Link to comment
Dela på andra sajter

När den kom tyckte man om den vädigt mycket, använde den under ett par år i början på 90-talet (då den höll på att bli gammal) på scen för sina orgelljud bl.a.

Den kostar väl inte mer än 2000:- idag,mer skall man inte ge i alla fall...duger för en del grejeor-för dom pengarna och klaviaturen är bra så därför är den ju användbar som midi-klav också... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har uppföljaren som skulle ha hetat M10, men när nån direktör såg namnet upp och ner och gilla vad han såg. Så därför heter den 01W.

Har den som seq, 16 program som styrs från cubase, midiklaviatur till vst er och sen så tar jag in ett och annat audio när jag jobbar med någon låt. Har bland annat bas därifrån på alla mina låtar som ligger på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en i föräldrarnas förråd. Det var min första "riktiga" synth och jag har jobbat med den hur mycket som helst. När jag någon gång om året råkar se den blir jag inte det minsta nostalgisk. En totalt könlös skitsynth som bara låter dåligt. Det enda som kan tänkas vara positivt är klaviaturet. Allt annat är katastrofalt. Tycker jag. Blir fortfarande lätt illamående när jag hört musik med M1:ans pianoljud. Hur fan tänkte dom? Diskanten låter skit, basen låter skit, effekterna är skrattretande och mellanregistret jobbigt stickande i öronen. Och alla samplingar är dessutom otroligt plastiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl kanske så att när den kom "slog" tyckte många att den var bra.

Men idag ? Mnja 😄

Kanske skulle kunna ha den som blomsterlåda

En S.k Korg

Som sagt det s.k Pianot "16" Är bra kräkmedel. Undrar förresten om inte Michael Learns To Rock använde det i "The Actor"

Men som första synth & sitta och progga & spela & göra ljud. Javisst.

🙂

Redigerat av fogden2000
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl kanske så att när den kom "slog" tyckte många att den var bra.

Men idag ? Mnja  😄

Kanske skulle kunna ha den som blomsterlåda

En S.k Korg

😆  🙂😉

Näää...nu ska vi inte vara sån. 🙂

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Men herregud, syntar har ju genomgett en otrolig utveckling sedan dess.

Det går inte att säga att M1an är kass utan att titta på vad det fanns att jämföra med just precis då. INTE ett år senare eller så, utan vad som fanns innan releasen av M1.

Saker hände så otroligt fort under runt -83 till 95, eller så....

Kan ta exempel när jag köpte min Korg Polysix... Den var ju grym och fick finfin kritik. En ( hör och häpna) hela sexrösters polyfonisk synth för strax över tio lök, har jag för mig. Det fanns i princip ingen annan polyfonisk synth om du inte tog steget upp till Prophet 5...

Den blev gammal medans man packade upp den.. Nästa supertabbe blev Rolands värsting-analog-synth, "Super-JX".. Knappt 20 papp för den... ett tag senare kom väl DX7 och Roland D-50....Suck va fel ute man va då med sin analogsynt som inte kunde göra alla balla digitala ljud... Fy fan vad pengar man slängt på syntar....

De enda som jag inte ångrar är min allra försra synth, back in 1981 eller så..Ung pojk köpte en MOOG Prodigy, grym ! Funkar inte bra idag, men går nog at fixa, hoppas jag.. Jag har den kvar... 🙂

I början på 90talet nån gång köpte jag Den första ( ? ) synten i Rolands JV-serie.

"JV-80" heter den och funkar väl än idag om man inte har några jättekrav på blås, pianon och pads med massa rörliga ljud i.... Men faktiskt den synthsom stått sig bäst och fortfarande används som midisynth till datorn....

Min Hammond C3 har åxå klarat motståndet bra ( än så länge) 😄

Redigerat av onedown
Link to comment
Dela på andra sajter

Men herregud, syntar har ju genomgett en otrolig utveckling sedan dess.

Det går inte att säga att M1an är kass utan att titta på vad det fanns att jämföra med just precis då. INTE ett år senare eller så, utan vad som fanns innan releasen av M1.

Men grejjen är lite att i stort sett alla gamla synthar har någon sorts karaktär. Även om dom har si eller så bra tekniska specar så kan man digga sounden liksom. M1an har i mitt tycke total avsaknad av karaktär. Det låter helt enkelt bara riktigt jädra tråkigt om allting. För mig har vilken sketen gammal casiosynth från 80talet som helst större berättigande till en plats i patchen än en M1. Även om M1an har fler röster och midikanaler. Hade den haft EN röst och EN midikanal hade det varit bättre för då kan man bara använda ett riktigt dåligt ljud i taget istället för 16. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade iofs synthar innan jag skaffade M1:an, men M1:an är den synth som jag skaffade istället för moppe. Jag dreglade länge innan jag tillslut lyckades lägga vantarna på en. Jag lärde mig den ut och innan och presetljuden är mer eller mindre inbrända i huvudet. Många låtar har jag gjort med den inbyggda sequencerna genom åren, men idag är M1:an enbart mitt masterkeyboard - både i studion och live. Jag gillar fortfarande känslan i anslaget. Ljuden är naturligtvis väldigt daterade idag, men när de kom var de banbrytande - speciellt när de användes tillsammans med den inbyggda effektenheten.

Att säga att ljuden är helt ute är fel - det går fint att göra bra ljud som funkar klockrent i låtar av idag. Visst saknar man resonans i lågpassfiltret, men det är sånt man får leva med 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, åsikterna går isär om den synten och dess ljud. Men faktum är att det finns folk som köper den som vst instrument. Och då är det ju ljudet som de är ute efter. Personligen så gillar jag klaviaturen. Även om den tar en hel del plats 😎

🙂 PRODUCERA MERA 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Hej!

Skulle hellre rekommendera Ensoinic workstation (ASR, SD, SQ) som kom lite senare, eller en Korg T3/T2/T1. T1 har 88 hammeraction tangenter tror jag, T3an kostar ungefär begagnad ungefär lika mycket men är enligt mig mycket bättre.

M1:an är i mitt tycke överskattad. Wavestation A/D är nog den roligaste korgen från denna tid, men vocoder och wave modulations som var midistyrt, lite samma möjligheter att bygga loopar och trumloopar som man har i tex reason idag.

Då var det riktig hitec!

🙂

Kollat Kurzweil?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med helt!

T3/T2/T1 är precis som M1 fast bättre! Wavestation A/D var den roligaste korgen från den tiden!

Och precis när M1 kom så var den utan tvivel det absolut bästa (i jämförbar prisklass), precis som D-50, Trinity eller Triton var dagen efter dom stod i musikaffären!

Kurzweil (K2000?) är jämfört med Korg M1 ifrån en annan planet, än mer välljudande planet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med helt!

T3/T2/T1 är precis som M1 fast bättre! Wavestation A/D var den roligaste korgen från den tiden!

Och precis när M1 kom så var den utan tvivel det absolut bästa (i jämförbar prisklass), precis som D-50, Trinity eller Triton var dagen efter dom stod i musikaffären!

Kurzweil (K2000?) är jämfört med Korg M1 ifrån en annan planet, än mer välljudande planet!

M1:an har ju faktiskt ett sjukt högt andrahandsvärde, jag tror faktiskt att K2000 och M1 ligger i samma trakt, har sett bägge för 4 loppr typ.

Korg har alltid haft lite tunna trummor dock i min smak, ENsoniq hade lite fläskigare ljug 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat på att köpa en M1:a och ha när vi spelar live. Har beslutat oss för att skippa fast keyboardist (på skivorna kommer det nog dock fortsättas användas ganska friskt) och istället så kör jag de keyboardbitar som är absolut nödvändiga när vi är ute och spelar.

Spelar ju inte piano/keyboard egentligen, och har inga jättekrav. Har Korg Legacy i mjukvaruform, och som det låter där så skulle ljuden som finns i M1:an duga alldeles utmärkt. Men det kanske inte låter samma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det låter inte riktigt samma tror jag. Original-M1:an har t.ex inte resonant filter, vilket de lagt till i Legacy Collection... Men nån enorm skillnad borde det inte vara.

Men frågan är ändå om du inte kan hitta mycket bättre synth för pengarna på annat håll. M1:an är ändå typ 20 år gammal nu, och det hörs!

Att bara gå 10 år framåt i tiden tror jag gör stor skillnad ljudmässigt, och väldigt liten skillnad prismässigt.

-Av nån sjuk anledning verkar M1:an fortfarande säljas för relativt mycket pengar. Höll på att sätta godiset i halsen häromdag när jag såg att JAM har en till salu för 3900kr!! 😱

Kolla t.ex. om du inte kan hitta en gammal Kurzweil istället, eller nån av Korgs lite nyare modeller, eller kanske nån av Rolands ROMplers...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl i och för sig så att jag hoppats på att man kanske kunde hitta någon trött M1-användare (eller snarare någon som inte använder den) som vill bli av med en och få pengar till en rejäl krogkväll (tusenlapp?). Men vad heter de här nyare modellerna man ska försöka hålla utkik efter?

Har nämligen nyss shoppat upp ca 11 000 på andra prylar (mixerbord, nya monitorer bl a) och ska nog ta det lite försiktigt med utgifterna ett tag 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

M1:ans ljud är ju väldigt daterade... Om man ska stoppa in ironiska referenser till hur det lät i slutet av 80-talet och början av 90 så är den utmärkt, jag använder själv den till just sådant, samplad då: Ultradiskantiga pads och klockor och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Diaks (oregistrerad)

Jag har en korg n364 har fått höra att den påminner om m1:an ... sen ifall det är bra eller inte det vet jag ej 🙂

Den ska säljas det vet jag i alla fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hygienteknikern (oregistrerad)
Jag har en korg n364 har fått höra att den påminner om m1:an ... sen ifall det är bra eller inte det vet jag ej  🙂

Den ska säljas det vet jag i alla fall  😄

🙂

Hur mycket hade du tänkt dig för den dååååååe?

Är lite sugen.

*edit* Sorry för OT:t som DIAKS påpekade.

För övrigt anser jag M1:an vara en av de tre stora.

Förvisso har glansen falnat genom åren men jag är en öm nostalgiker.

Nu vill jag bara ha tag i en SY77 med (igen) så är lyckan total (igen) 😛

Redigerat av hygienteknikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Diaks (oregistrerad)
Jag har en korg n364 har fått höra att den påminner om m1:an ... sen ifall det är bra eller inte det vet jag ej  🙂

Den ska säljas det vet jag i alla fall  😄

🙂

Hur mycket hade du tänkt dig för den dååååååe?

Är lite sugen.

vi kan ta det via msn eller pm det känns lite ot 😛

ska köpa en ny synth så du kan få ett bra pris.

Redigerat av Diaks
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...