Jump to content
Annons

#1 Kebabtråd


Joelstromgren

Recommended Posts

Mumsar just på ärtsoppa. 10 kr för en "korv"..

Såg på ICA Maxi att de kränger plastkorvarna (risgrynsgröt/ärtsoppa/bruna bönor) av sitt eget märke för 5:90 numera...

😄

Då blir det....

..få se....

50-5:90=44.1x30=1323 kr

inte såå stor skillnad. Men för mellanskillnaden (om man köper ICAs soppa) kan man t.ex. köpa en sånhär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Mumsar just på ärtsoppa. 10 kr för en "korv"..

Såg på ICA Maxi att de kränger plastkorvarna (risgrynsgröt/ärtsoppa/bruna bönor) av sitt eget märke för 5:90 numera...

😛

Då blir det....

..få se....

50-5:90=44.1x30=1323 kr

inte såå stor skillnad. Men för mellanskillnaden (om man köper ICAs soppa) kan man t.ex. köpa en sånhär.

🙂 Ett... Kromat sugrör..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Falafel e me fint. Men vi måste hålla oss till topic 😛

Sorry. 🙁

Inga problem 🙂

Förresten:

Det allmänna Kebabtråden, Här diskuteras kebab och dylikt.

ROCK ON!

Borde inte falafel kvala in under dylikt?

Nejnej, Asså dylikt när det gäller kebab är liksom, Kebab med stark sås, mild sås. Kebab i bröd, Tallrik, rulle etc. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mumsar just på ärtsoppa. 10 kr för en "korv".. Jättebra mat om man är student och vill köpa tex en mikrofon till baskagge...  😛

Om man äter ärtsoppa istället för kebab i en månad så tjänar man massor.

Ärtsoppa=10 kr.

Kebab=50 kr.

Man tjänar 40 kr per dag.

Under en månad blir det ca 1200 kr.

Då kan man köpa massa saker. T.ex. en sån här, eller en dylik, eller varför inte dessa?

Men hur gott är ärtsoppa och korv jämfört med kebab då?

Vafan, har du aldrig hört talas om kebablån?

Var man/kvinna är värd en välsmakande kebab om dagen.

OM du röstar på Joel-partiet nästa val så ska jag (blivande statisminister) införa ett 10:onde budord. och det är det jag skrev här över. Även sänka räntan på kebablån.

"Rösta på JOEL-PARTIET

- Mer kebab åt folket "

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som inte bott så jättelänge i Stockholm (kommer från Sveriges sydligare delar) måste säga att jag hittills är lite besviken på kebabutbudet här. Jag har varit på några ställen, men inte hittat nåt klockrent än.

Det jag har mest synpunkter på är såserna man brukar få här: I stockholm verkar det vanligt att man får en slags tomatsås (som ser lite ut som krossade tomater) och ibland en annan sås också, medan man söderut brukar få en "krämig" vitlökssås (typ med bas av gräddfil eller något sånt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som inte bott så jättelänge i Stockholm (kommer från Sveriges sydligare delar) måste säga att jag hittills är lite besviken på kebabutbudet här. Jag har varit på några ställen, men inte hittat nåt klockrent än.

Det jag har mest synpunkter på är såserna man brukar få här: I stockholm verkar det vanligt att man får en slags tomatsås (som ser lite ut som krossade tomater) och ibland en annan sås också, medan man söderut brukar få en "krämig" vitlökssås (typ med bas av gräddfil eller något sånt).

Detta har jag också tänkt på. En gräns verkar iallafall gå mellan Linköping och Norrköping, i Linköping får man den goda vitlökssåsen, medan man i Norrköping oftare träffar på tomatsåsen. En av få nackdelar med Norrköping imho.

Det är också skillnad på köttet. Där det är röd sås är kebabköttslamsorna ganska stora och breda. Dom har ofta något som heter gyros också, som är lite mindre bitar. Denna gyros är ofta inte alls speciellt god. Kebabköttet är dock helt okej.

Där det är vit sås brukar det vara kebabkött som ser ut som gyros, men som smakar himmelskt.

Är från början från södra västergötland, och där är det 100% vit sås och "rätt" kött. Enligt folk på andra sidan kebabgränsen är det såklart "fel" kött.

Min fråga är, var går kebabgränsen? Hur ser det ut hos er, och var bor ni?

edit: den vita såsen är inte nödvändigtvis med vitlök, och den finns även i stark variant som är lite lätt röd/rosa

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer ursprungligen från södraste norrland.

Där har man också alltid fått den krämiga vitlökssåsen till kebaben, nåt jag saknar nåt enormt här i Sthlm.

Folkets är grymma. Men hade de dessutom haft den krämiga vitlökssåsen hade det varit absolut toppbetyg. Nu får man kompensera med en klick aioli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer ursprungligen från södraste norrland.

Där har man också alltid fått den krämiga vitlökssåsen till kebaben, nåt jag saknar nåt enormt här i Sthlm.

Folkets är grymma. Men hade de dessutom haft den krämiga vitlökssåsen hade det varit absolut toppbetyg. Nu får man kompensera med en klick aioli.

Men det finns ju hundratals kebabhak i Sthlm... Om man missat vitlökssåsen har man nog bara haft otur. Testa massa olika ställen. Jag upplever att en hel del har vitlökssås. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer ursprungligen från södraste norrland.

Där har man också alltid fått den krämiga vitlökssåsen till kebaben, nåt jag saknar nåt enormt här i Sthlm.

Folkets är grymma. Men hade de dessutom haft den krämiga vitlökssåsen hade det varit absolut toppbetyg. Nu får man kompensera med en klick aioli.

Men det finns ju hundratals kebabhak i Sthlm... Om man missat vitlökssåsen har man nog bara haft otur. Testa massa olika ställen. Jag upplever att en hel del har vitlökssås. 🙂

Men så dela med dig då!! 😮

Skulle lugnt sätta mig på tuben nånstans för att få en kebab med the right stuff på.

Men som sagt, det ska ju vara den krämiga varianten. Håller med om att många har vitlökssås...eller iallafall nån slags vit sås, men som oftast är blaskig och ganska smaklös.

Link to comment
Dela på andra sajter

edit: den vita såsen är inte nödvändigtvis med vitlök, och den finns även i stark variant som är lite lätt röd/rosa

Precis! Kan ingen vänlig själ berätta var man kan hitta det här i Stockholm?

😏

Finns väl lite här och var.. På ersta pizzeria (erstagatan södermalm) har dom jättegod vitlökssås. Men dom säljer mest pizza, t.ex. kebabpizza. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 Kebabpizza kan ju för allt i världen vara gott, men är det inte en smula vulgärt också. En kebab kan ju vara lagom stor och degig, men en skriker formligen ut hjärtinfarkt, eller förstoppning. Ett kilo kött på ett kilo bröd dränkt i ett kilo sås. typ.... 😛 Föredrar nog vanlig kebab om jag någon gång äter det.

I kebabens ursprung (typ 1980 någonting) i malmö så minns jag en kamrat som varit Fn-soldat. Han vägrade konsekvent att äta kebab, eftersom han varit i kebabens hemland. Han påstod att det kunde vara precis vad som helst från hamster till ökenråtta till gammal labrador i kebaben.

Undrar hur nyttovärdet är förresten vad säger näringsexpertisen om kebab? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...