Jump to content
Annons

MIDI-missar


CryingFreeman

Recommended Posts

Av någon anledning så ville inte min USB-MIDI-enhet vara med och leka igår. Jag routade midi från mitt klaviatur, till USB-burken och från USB-burken till en NordLead Rack, MIDIn borde alltså ha tagit vägen genom datorn och Seq24 (som det blev igår).

Det blinkade och hade sig när MIDI-signalerna gick genom USB-burken, men ändå var det vissa nerslag som missades när det routades till NordLeaden. Jag har ju realtidskärna, och t o m utan den borde MIDI-signalerna inte vara något större problem för min 2GHz Pentium att orka med. 😄

Det har fungerat hur bra som helst förut och jag vet inte vad jag har ändrat på. :/

Nån som har en idé om vad som kan ha gått snett?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har du burken inställd på "USB"- eller "MIDI thru"-läget (knappen på framsidan)?

USB. Vad jag har förstått ska man ha den på MIDI-thru bara när datorn är avstängd.

Och som sagt, det har funkat klockrent förut. Det är som att nordLeaden missar tangentnedslag, jag får trycka flera gånger på samma tangent för att få ljud. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du burken inställd på "USB"- eller "MIDI thru"-läget (knappen på framsidan)?

USB. Vad jag har förstått ska man ha den på MIDI-thru bara när datorn är avstängd.

Hur fungerar det om du kör på "MIDI Thru"-läge? Det kan ju berätta om felet ligger i eller utanför datorn (om det ligger utanför datorn så finns det ju en risk att det, precis som Vacum säger, rör sig om trötta midikablar). För övrigt skulle jag rekomendera dig att ominstallera drivrutingerna till din midiburk om du nu inte redan har gjort det. Annars

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt säker på att det är mjukvarurelaterat, alternativt hårdvarurelaterat på datorsidan. Är inte på plats så att jag kan testa, tyvärr.

Såhär är det kopplat iaf:

Klaviatur -> MIDI IN 1 -> USB-port -> Dator -> USB port -> MIDI OUT 1 -> Nordlead

En relativt enkel kedja som inte borde innebära några som helst problem. Om jag kör direkt mot NordLeaden är det inga problem, och MIDI-kablarna har knappt raknat efter att jag tog ur dem ur kartongen för några veckor sedan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...