Jump to content
Annons

Dyra hårdvarusynthar?


expanded

Recommended Posts

Tjohej!

Tänkte att vi kanske kunde skapa en skön liten debatt här?!

I dagens läge så fullständigt sprutar det ut olika mjukvarubaserade synthar på marknaden. Det ena företaget efter det andra sätter patenter på nya "förfinade" metoder om filter/oscilator-återgivnignar & nya syntesmetoder etc

Jag började som färsking redan på slutet av 90-talet med att procudera musik i en mjukvarubaserad studio. Detta var när mjukvaru-instrumenten kunde räknas på 1 hand (om man bortser från primitiva ointressanta programvaror som knappt kunde användas i musikalikt syfte). Jag var ju givetvis mer intresserad av hårdvarusyntharna eftersom att jag tyckte dom levererade ett levande och mer "äkta" ljud.

Som fattig student hade jag absolut inte råd att köpa en synth av dom som jag var intresserad av, och skulle det knappast räcka med bara en för att börja producera med ett varierande resultat. Jag pratar givetvis om Roland...

Så en Roland TB-303:a+TR-808 & 909 skulle ju bli lite väl dyrt... dom är ju fortfarande dyra? Men det kan jag ha förståelse för i och med att dom är rariteter och inte tillverkas längre (komponenter och dylikt).

Jag tyckte fortfarande det var okej att köra samplade stråkar & pads för det var ändå hyfsat flexibelt att arbeta med i trackers/samplers.

Som det ser ut idag, så arbetar jag och marknaden har ju förändrats lite sen slutet av 90-talet också. Idag räcker inte alla världens människors händer till för att räkna alla synthar som finns tillgängliga i mjukvaruform.. skämtåsido! 🙂

Mjukvaruinstrument är ju betydligt intressantare/attraktivare än vad den var för 10 år sen och kollar vi på de "stora" tillverkarna av hårdvaru-syntharnas utbud så ser vi ju att priserna inte har förändrats speciellt mycket till förhållande av våran valuta(?).. Access Virus... Korgs "flaggskepps synthar"... Vad har egentligen dagens synthar att komma med mot mjukvaran? Virus TI är ju inte Native Instruments Reaktor tex!? Det är fortfarande EN synth, som bara är väldigt flexibel, Men för att ge er en bild på vad som faktiskt finns tillgängligt för en billigare peng!

Sen har vi ju givetvis LJUDET ... jaa... ljudet. Men 303:an då? Nej jag kan erkänna att det inte finns något i mjukvaruväg som låter lika fint mullrande 303 bassline! Sen hur trött man är på att höra 303:an som instrument i en låt idag är en annan sak och det lämnar jag till var och en att avgöra! 😆

Men borde verkligen karaktären på ljudet sätta mellanskillnaden på priset mellan mjukvara och hårdvara?

Lilla-jag har fortfarande inte köpt en synth än för att man behöver fortfarande leva på vatten och bröd i några månader för att få ihop till en Access Virus TI om man inte ska bli bostadslös... Jaa... jag är små-intresserad av att köpa en synth bara för att jag aldrig har ägt en ... 😳

... men över till frågan, vad tycker ni?

. Vad motiverar synthtillverkarnas huttlösa priser?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ptja, det här kommer från en kille som dumpat det mesta i hårdvaruväg för att köra in-the-box, men:

  • Jag har aldrig klivit upp på scen med en synt och oroat mig för den kanske BSOD:ar i andra refrängen.
  • Jag blir inte bekymrad över latencytiden när jag slår an tangenterna på klaviaturen.
  • Jag har inte upplevt någon multitimbral synt där antalet möjliga parter plötsligt halverats för att lead och pad råkade bli lite feta och cpu-intensiva ljud.
  • Jag trycker på Power-knappen. Max två sekunder senare spelar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med expanded.

själv är jag jävligt färsk än så länge, började prodda Trance

årskiftet 04/05, så har vart aktiv i snart 2 år.

köpte en PC,hörde talas om en grundkurs i något som hette Cubase

på kulturama. Nice,när kan man börja göra Trance då =) ??

du måsta skaffa plug ins osv först, vad är plug ins ??

i alla fall, jag forskade runt och lyssnade på en hel del mjukvaror ett tag,

skaffa några tex. RGC Audio Z3an var min första, Trilogy mm.

MEN, så ringer jag till gamla estrad en dag på jobbet och killen frågar,

har du testat Virus ? vad är det frågade jag, han förklarade

och nämnde sen priset ! visst, okej !!

men jag tog mig faktiskt dit och lyssnade/rattade på den (Virus C),

sedan dess är jag HELT såld,ljudet,arpen,effekterna osv +

att man får ratta på riktigt, kan inte bli bättre.

för mig personligen går det inte att jämföra en grymm hårdvara

med en mjukvara !

men visst fan kostar det,pluggar till ljudtekniker just

för tillfället och lever på csn men var bara tvungen att ta

ett lån för att köpa nya TI´n =),bästa jag köpt!!

/Cience.

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus:

Bra där! Jag glömde fullständigt bort ur live perspektivet.

-----

Cience

Ja, jag har rattat Virus TI:n och den låter väldigt fint. Steglösa effekter och annat mums. Vem vet, jag kanske blir en lycklig ägare en dag också? :rolleyes:

Men... Hur många hör egentligen att det faktiskt är en Virus man använder i sin produktion förutom dom som själva äger en?

Link to comment
Dela på andra sajter

Trist faktum är att det mest är vi som nördar runt bland mjukvaror och prylar som bryr sig.. det är nästan aldrig motiverat att investera i någonting för att någon hör skillnaden.. mickar, synthar, gitarrer och programvaror är sällan så pass unika att folk känner igen dem direkt.. undantaget är kanske Hammond-orglar och liknande, men t.o.m där faller de flesta när någon kommer med en snygg emulering istället.. Personligen tycker jag att "the real thing" är just något personligt som hjälper min kreativitet, och är fullt medveten om att varje krona jag lägger på micken som ger mig gåshud på den där tjejens röst är bortkastat rent allmänt.. Och tur är väll det, för hade musik varit en rent ekonomisk fråga, så hade jag nog aldrig blivit intresserad..

MEN, folk är inte helt dumma, de känner igen vad som låter "dyrt".. när en bekant till mig skulle spela in ett band fick han slänga på en autotuner, inte för att det behövdes, men för att sångerskan kände igen färgningen som gav en subtil känsla av något dyrt, dvs: sånt man hör på teve eller radio.. Den där subtila känslan lyser igenom i en hel del prylar, rullbandare, klassiska synthar, och välgjorda plugins.. Jag tror att folk reagerar över att man använder en Virus som något eventuellt positivt, men nästan aldrig att det är just Virus-synthen som är orsaken..

Bara en tanke eller två.. inte nån lag eller så *julrimmar lite*

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus, jag vet inte om du verkligen har lyssnat ordentligt på

hårdvara vs mjukvara. Det är en klar skillnad i dynamiken.

Det är som att gämnföra mp3 med audio plattor. Det är ändå

lite *.dll = hell med mjukvarusyntar. Även om dom förvisso blivit

bättre dom senaste åren. Lite av digital skymmning över resonemanget.

Hur kan du påstå att en plugg låter bättre en än Nord eller Triton ?

Det är som att gämnföra äpplen med päron. Sjäv så använder jag

Korg Triton och den kommer inte i närheten av en mjukvaruplugg

på långa vägar. Det är ungefär som att påstå att en gitarrplugg låter

bättre än en riktig gitarr. Så lång har inte den digitala skymmningen

kommit än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men... Hur många hör egentligen att det faktiskt är en Virus man använder i sin produktion förutom dom som själva äger en?

Väldigt få tror jag, Några veckor efter att man har köpt en virus kan man komma på att det just är den de har använt i låten som man diggade så mycket för bara några månader 😆.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om många är mjukvaruskadade. Power on/off är väl inte det

viktigaste man tänker på när man ska välja synth ? Snacka om i-landsproblem.

Ljuden i Korg Triton har jag aldrig ens kunnat gämnföra med mjukvara eftersom det är mils avstånd på ljuden. Tar det plats så låter det bra är device:en. Det låter lite bostadrättsoul över att man inte har plats för en riktig synth. Iallafall i Stockholms innerstad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om många är mjukvaruskadade. Power on/off är väl inte det

viktigaste man tänker på när man ska välja synth ? Snacka om i-landsproblem.

Ljuden i Korg Triton har jag aldrig ens kunnat gämnföra med mjukvara eftersom det är mils avstånd på ljuden. Tar det plats så låter det bra är device:en. Det låter lite bostadrättsoul över att man inte har plats för en riktig synth. Iallafall i Stockholms innerstad.

Ovanligt att välja en heldigital samplebaserad synth i jämförelse med mjukvara.

Vad har du lyssnat på för mjukvarusynthar om jag får fråga?

Redigerat av expanded
Link to comment
Dela på andra sajter

Linus, jag vet inte om du verkligen har lyssnat ordentligt på

hårdvara vs mjukvara. Det är en klar skillnad i dynamiken.

Vad pratar du om? Har du blandat ihop mitt inlägg med någon annans?
Hur kan du påstå att en plugg låter bättre en än Nord eller Triton ?
Kan du säga var jag skulle sagt det?

Men - för att svara på din fråga, så går det inte att säga att pluggar generellt låter bättre eller sämre.

Likväl kan du inte säga att hårdvarusyntar generellt låter bättre eller sämre.

Sjäv så använder jag

Korg Triton och den kommer inte i närheten av en mjukvaruplugg

på långa vägar.

Jag är ledsen att jag måste berätta en sak. Triton är en digital synt. Digitala oscillatorer, digitala filter, digitala LFO:s, you name it. Det skulle vara fullt möjligt för Korg att stöpa om HI Synthesis med samma matematiska beräkningar, likväl som deras M1-plugg simulerar de digitala kretsarna i M1.
Det är ungefär som att påstå att en gitarrplugg låter

bättre än en riktig gitarr. Så lång har inte den digitala skymmningen

kommit än.

Nej, gitarren är ett fysiskt instrument. Den går inte att "översätta/stöpa om" från en form av digitala beräkningar till en annan form av digitala beräkningar.

Du nämnde också Nord Lead-syntarna, men de är heller inte analoga. De är 'virtuella analoga' dvs. de efterliknar analoga syntar med digital teknik.

Att Nord sedan är bättre på att efterlikna analoga kretsar än många mjukvarusyntar i datorn är en fråga om produkternas skillnad i kvalitet.

Jag hade hållt med ifall du hade sagt Det är ungefär som att påstå att programmet Kalkylatorn i Windows kan beräkna samma saker som den digitala miniräknaren som ligger i min skrivbordslåda.

En PC och en Mac kan visa samma bilder. Där har du jämförelse mellan digitalt och digitalt.

Ett foto från negativkamera, och bilden inscannad i dator kan komma nära men är inte identiska. Där har du jämförelse mellan digitalt och analogt.

Power on/off är väl inte det

viktigaste man tänker på när man ska välja synth ? Snacka om i-landsproblem.

Haha, det stämmer att det inte avgör ett köp. Det är sant.

Jag pekade bara på en enkel skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjäv så använder jag

Korg Triton och den kommer inte i närheten av en mjukvaruplugg

på långa vägar.

Jag är ledsen att jag måste berätta en sak. Triton är en digital synt. Digitala oscillatorer, digitala filter, digitala LFO:s, you name it. Det skulle vara fullt möjligt för Korg att stöpa om HI Synthesis med samma matematiska beräkningar, likväl som deras M1-plugg simulerar de digitala kretsarna i M1.

Du nämnde också Nord Lead-syntarna, men de är heller inte analoga. De är 'virtuella analoga' dvs. de efterliknar analoga syntar med digital teknik.

Att Nord sedan är bättre på att efterlikna analoga kretsar än många mjukvarusyntar i datorn är en fråga om produkternas skillnad i kvalitet.

Jo, både Nordlead och Triton skulla antagligen kunna släppas som VSTi i morgon... om Clavia och Korg inte ville tjäna pengar längre :rolleyes:!

Jag skulle också kunna tänka mig att det ligger väldigt mycket i skickligheten att programmera ljuden!

Dvs ifall presetljud-programmerarna på Korg och Clavia hade skapat preset-ljuden i diverse mjukvarusynthar så hade dessa antagligen låtit mycket bättre,

kanske lika bra (eller bättre) än Triton/Nordlead!

Sen kan man ibland förväxla användarvänlighet och ljudkvalitet, Triton och Nordlead är väldigt användarvänliga och deras ljud funkar väldigt bra i olika låtar!

En del mjukvarusynthar låter bra men inga av dess ljud passar när man väl ska använda dom i en låt... typ, och där kommer ljudprogrammerarna in!

Måhända har Korg, Clavia och Access paxat allihop 😆!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är ljudkvalitet helt enkelt bitar och frekvensbandbredd..

Triton, Clavia, Virus you name it.. Det är digitala syntar som inte är ett dugg bättre (eller sämre heller för den delen) än en mjukvarusynt i datorn.

Om man däremot jämför ljudkvaliten på en digital synt (mjukvara eller hårdvara same same) mot en analog synt typ Minimoog, Doepfer eller för att vara lite modern Alesis Andromeda så är det en annan sak. Ok att dom analoga bestarna kan brusa och vara lite oberäkneliga i bland.. Men då märkar man skillnad i ljudkvalitet sen. En digital synt låter likadant överallt.. Men dra upp resonace och svep bak cutoff så de tjuter och vid vissa frekvenser motsvarar nog dynamiken betydligt mer än 24 bitar i en digital synth? 😏 Och inga problem med aliasing när det blir höga toner heller.. Ofta kan en analog synt ha övertoner betydligt över 96 Khz (även om vi inte hör det).

En modern mjukvarusynt har dessutom bättre bit-upplösning och högre frekvensbandbredd än dom flesta hårdvarudigitalsyntarna (phu..). 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men... Hur många hör egentligen att det faktiskt är en Virus man använder i sin produktion förutom dom som själva äger en?

Well, nu är det inte det det handlar om. Om du lyckas göra skön musik med hjälp av din Virus – om du blir inspirerad och kan va kreativ med den – då kan den vara värd pengarna.

Själva ljuden – dom kan du säkert skapa på annat sätt. Tar lite tid bara. 😏

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan du påstå att en plugg låter bättre en än Nord eller Triton?

Humor – det är digitala syntar. Jobbar med algoritmer. Precis som en dator.

Jämför med Receptor www.museresearch.com - som kör vst:s i ett hårt skal. Same same but different.

Jäklar i mig.. Tack för tipset Milton.. Jag som gått och grunnat på vilken ny hårdvarusynth som skulle få ersätta min nyss sålda Kurzweil K2000.

En Receptor Pro får det naturligtvis bli.. Tusan va skönt att kunna ha i princip alla kända syntar i världen i en enkel hårdvarulåda.. Hmm.. Nya FM8. Och naturligtvis arturias moog och CS-80V, Och alla goa gratis VST som finns också förstås.. Tack för tipset.. Visste inte att det fanns en sån ball låda 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan du påstå att en plugg låter bättre en än Nord eller Triton?

Humor – det är digitala syntar. Jobbar med algoritmer. Precis som en dator.

Jämför med Receptor www.museresearch.com - som kör vst:s i ett hårt skal. Same same but different.

Jäklar i mig.. Tack för tipset Milton.. Jag som gått och grunnat på vilken ny hårdvarusynth som skulle få ersätta min nyss sålda Kurzweil K2000.

En Receptor Pro får det naturligtvis bli.. Tusan va skönt att kunna ha i princip alla kända syntar i världen i en enkel hårdvarulåda.. Hmm.. Nya FM8. Och naturligtvis arturias moog och CS-80V, Och alla goa gratis VST som finns också förstås.. Tack för tipset.. Visste inte att det fanns en sån ball låda 😉

...och kör du CS-80V slipper du kånka 90-100 kg eller vad bjässen väger.... 😛🙁

(fast jag har ingen aning hur Arturias version låter...)

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

...och kör du CS-80V slipper du kånka 90-100 kg eller vad bjässen väger.... 😛🙁

(fast jag har ingen aning hur Arturias version låter...)

Haha.. Ja det är sant.. Inga ryggskott här inte..

Hur den låter.. Tjaa.. så här http://www.arturia.com/en/cs80/cssamplesongs.php

Och på tal om hårdvara kontra mjukvara.. 64 bit floating point och 96 Khz sampling.. Bättre än det flesta hårdvarusyntarna va? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

För 10 år sedan hade vi/jag (bandet jag spelade med) flera analogsynthar, orglar, trummaskiner, pedaler och allt möjligt. Nu har jag 1 dator, 1 midiklaviatur och 1 par högtalare men säkert 1000 ggr fler möjligheter att ratta mina ljud. Det tycker jag är utveckling.

Å andra sidan är det svårt att få samma känsla som att tokvrida på cutoffen (eller nåt annat roligt reglage) på en riktig burk. För tillfället är jag inne på att skaffa mig en rolig synthpark igen men bara för känslan av att få trilskas med massor av sladdar, synkproblem och annat 😛. Kommer med värme ihåg mitt första möte med en MS20...satt och kopplade och vred och spelade i typ 2 dar i sträck.

Vad jag vill säga är nog: Ljud är ljud och passar det i din produktion så spelar det väl inte så stor roll hur det är alstrat? En del tycker att det är skitenkelt att ratta fram ljud i ett VST-instrument, andra gillar fysiska burkar. Och som sagt: de virtuellt analoga syntharna kan ju omöjligt låta bättre än pluggar (med motsvarande "prestanda"), men jag tycker nog personligen att de är roligare att skruva på. Det är ju upp till en själv om man tycker att det väger upp kostnaden.

Ibland kan jag känna att de många möjligheter datorn ger mig snarare begränsar min kreativitet, då brukar jag sätta mig vid en orgel eller plinka på en gura en stund istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ur min personliga synvinkel,, Det beror rätt mycket på hur du spelar och vad du skall använda instrumenten till för musik..

Jag har konstaterat att det är väldigt bra om man inte har massa ljud att välja på, eller extremt feta multilayer-ljud och arpar som skulle kunna vara hela låten inkl. trummor och allt....

Kreativiteten hämmas rejält när man hamnar i "testacoolaljud"-träsket.

Samma sak om man ser till de begränsningar som de gamla syntarna har. Jag vill påstå att just dessa begränsningar öppnar världen till en helt obegränsad kreativitet!

Vill man att det skall låta TB-303 så är det inte bara ljudet!! Det är hur man kan spela på den oxo. Att man helt plötsligt har helt andra möjligheter kommer ju inte att ge dig rätt känsla?!

Beg syntar är dessutom inte mycket dyrare än mjukvarupluggarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

är inte typ alla synthar som görs nuförtiden bara ett skal med ett litet dsp-chip inuti?

Borde inte priserna på DSP syntharna sjunka lite då? Det måste ju finnas flera bra anledningar till att tillverkarna väljer att gå över till DSP i stället för "oldfashion" komponenter?

Koden i DSP chippet kan man ju säga att den säljs för motsvarande mjukvarusynth priset för att göra det enkelt.

Hur mycket kostar produktionen av skalet?

Ja menar... herregud, vi får ju en riktigt bra studiodator för 20 000:- idag? 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

är inte typ alla synthar som görs nuförtiden bara ett skal med ett litet dsp-chip inuti?

Jo!

Eller "typ" iaf. 😠

Jag skulle aldrig köpa en VA-synt idag, inte till studion iaf. Och absolut ingen sampler. Själv sålde jag min sista bit hårdvara i våras och har aldrig ångrat mig. Lånade en fin analogis i nån månad och rörde den knappt.

Hårdvarusyntarna har spelat ut sin roll tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdvara vs mjukvara tror jag i första hand handlar om hur man trivs med att arbeta.

Tycker man att det funkar att använda mus och en MIDI-controller för att styra syntharna i datorn, så är ju mjukvara kanon med tanke på pris och möjligheter.

Men vill man, som jag, ha ett dedikerat interface för varje synth att skruva på, så är det hårdvarusynthar som gäller. Och jag släpar hellre med mig ett gäng synthar på en livespelning än datorburk, skärm och midiklav... 😠

Och jag vet inte om det är för att jag inte vill gilla det, men jag har faktiskt ALDRIG blivit särskilt imponerad av nån mjukvarusynth.... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag vet inte om det är för att jag inte vill gilla det, men jag har faktiskt ALDRIG blivit särskilt imponerad av nån mjukvarusynth.... 😎

Wow-faktorn är ju klart mindre... mjukvaran ser ofta tråkig ut och ger inte alls samma spelglädje som en hård synt.

Idag har jag ett piano för instant plink som fyller den där omedelbara attackera-tangenterna-behovet, funkar ännu bättre. 0 sek uppstartningstid. 😄

Men att stå och pilla på syntar i studion, koppla sladdar, nollställa reglar, stämma osv osv - det är jag väldigt färdig med. 😄 Speciellt med tanke på att det i en mix är totalt omöjligt att skilja hårt från mjukt.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller priser på hårdvarusynthar, så måste man ju tänka på vad det är man får...

VA-syntharna bygger ju på kod och DSP-chip, helt jämförbart med dator + mjukvarusynth. Och lika självklart som att Arturia och andra VSTi-tillverkare vill ha pengar för sitt programmeringsarbete, så vill ju Clavia och Access ha sina pengar för detta... (Får en känsla av att folk ibland glömmer att även VSTi's kostar pengar.) Och så tillkommer ju dessutom alla knappar och reglage och tangenter.

Jag tycker alltså inte att priset på en Virus TI är så särskilt farligt (även om jag aldrig skulle köpa en!), med tanke på vad man får... Fixar era datorer 100 röster av t.ex. CS80V utan att klaga..?

Och visst tillverkas det fortfarande annat än VA-synthar!

-Det är DE STORA (Korg, Yamaha och Roland) som hörs och syns mest...

Det finns en ganska så stor skara av små företag som tillverkar "äkta" analoga synthar även nu. Dessa är däremot ofta ganska dyra, mycket på grund av att de tillverkas i små serier och så är det ju dyrare med riktiga komponenter jämfört med några DSP-chip...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tidigare körde jag med HW precis som alla andra.

Jag har lättare att acceptera mjuka synthar, körde nästan uteslutande samplers tidigare så digitalt är naturligt för mig.

Nåväl det intressanta i diskussion är väl vad som skiljer sig mellan HW och SW.

När man designar en ny HW synth så antar jag att man använder en kombination av vad som finns på marknaden och en egen designad VLSI.

Den enda synth som känner till från 90 talet som använde 100% standard komponenter var Peavey DPM 3 och deras sample player.

För att plocka ned kostnader måste man ha stora volymer på sina egen designade VLSI annars går inte affären ihop.

Med tanke på att man vill tjäna pengar på sin HW så tror jag designen är mer eller mindre designad på standard komponenter.

Yamaha har jättevolymer inte bara med sina synthar så dem har råd att designa egna VLSI. För mindre tillverkare har jag svårt att tro ett dem har råd att göra detta.

Min slutsats, desto mer exotisk (digitalsynth) från en mindre tillverkare desto mer sannolikt är det standard komponenter i denna.

Så ur mitt perspektiv är analoga synthar i ett eget skrå, går ej att ersätta med digitala. I övrigt ljudmässigt går allt att göra med SW.

Men jag ansluter mig till Linus att jag har aldrig varit orolig när jag kört live med en HW synth. Eftersom jag jobbade med samplers live så tog uppstarten lite mer än 2 sekunder 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...