Jump to content
Annons

Gitarrmikrofon

Recommended Posts

majan (oregistrerad)
Postat

Hej

Skall spela in stÄlstrÀngad gitarr i datorn. Gitarren har inbyggd mick men nÀr jag "linar" in den upplever jag ljudet som ganska grötigt och det lÄter till och med bÀttre att spela in det med vanlig mick.

Nu till frÄgan. Finns det spec gitarrmikrofoner till rimliga priser du ljudet blir med klangit Àn grötigt. Micen skall inte vara nÄgot man sÀtter in i gitarren alltsÄ utan nÄgot externt....

tack pÄ förhand // jocke

Annons
Postat

SÄvida du inte spelar live sÄ brukar en stormembranig kondensatormikrofon fungera finemang till akustisk gitarr.

Postat

Ett par Röde NT5 ger fint ljud (smÄmembransmikrofoner), speciellt om du vill ha gitarren i en mix med en massa andra instrument. Stormembran tar upp mycket mer bas och mid och lÀmpar sig bÀttre nÀr gitarren ska ha en mer framtrÀdande roll tycker jag.

Postat
Ett par Röde NT5 ger fint ljud (smÄmembransmikrofoner), speciellt om du vill ha gitarren i en mix med en massa andra instrument. Stormembran tar upp mycket mer bas och mid och lÀmpar sig bÀttre nÀr gitarren ska ha en mer framtrÀdande roll tycker jag.

beror ju ocksÄ pÄ hur man placerar micken!!

Postat
Hej

Skall spela in stÄlstrÀngad gitarr i datorn. Gitarren har inbyggd mick men nÀr jag "linar" in den upplever jag ljudet som ganska grötigt och det lÄter till och med bÀttre att spela in det med vanlig mick.

Nu till frÄgan. Finns det spec gitarrmikrofoner till rimliga priser du ljudet blir med klangit Àn grötigt. Micen skall inte vara nÄgot man sÀtter in i gitarren alltsÄ utan nÄgot externt....

tack pÄ förhand // jocke

Helt rÀtt uppfattat det lÄter alltid bÀttre med vanlig mick. Detta Àr vanligt förekommande att folk tror att det skall bli bra ljud ur ett inbyggt micksystem i gitarrer. Det finns dom som lÄter bÀttre Àn andra men ingen lÄter lika bra som en uppmickad gitarr utifrÄn.

Tycker du skall köpa dig en kondensatormick om du inte har en redan och micka med.

En bra utgÄngspunkt Àr att rikta micken mot 12:e band.

För det Àr samma sak dÀr, folk vill gÀrna tro att man skall rikta micken mot ljudhÄlet.

Lycka till

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Ur mixsynvinkel: banda in bÄda, koplla ihop dem sÄ att du skÀr bort bas frÄn ena, och vice versa pÄ den andra. Kan leda till intressanta effekter och mixmöjligheter. BEsvÀret att ta med linesignlaen Àr ju minimal, och man kan alltid skippa den om det inte vill sig att bli bra med tvÄ signaler. Man kan fÄ bra och breda stereobilder med tvÄ olika signaler ocksÄ, istÀllet för att artificiellt framstÀlla en bred stereogitarr.

Postat

Alla gitarrinspelningar pÄ min testsite Àr gjorda med micen rktad mot 12:e bandet, sÄ dÀr kan du kanske kolla lite pÄ vilka modeller som kan vara intressanta.

MĂ„nga gillar exempelvis Oktava MK012 pĂ„ akustisk gitarr... 😆

Postat
Om du vill ha myket för pengarna köp en Audio Line CM3. Otroligt lÀttarbetad mikrofon som lÄter vÀldigt bra!

InstÀmmer till fullo! Gör mycket stereoinspelningar pÄ ackustisk gitarr med dem, det lÄter oförskÀmt bra, tycker jag! Beror ju gitarren sÄklart, men mickarna levererar!

Postat

NÀr jag spelar in aukustisk stÄlstrÀngad gitarr sÄ brukar jag anvÀnda 2 mickar. En mic nedanför ljudhÄlet riktad lite snett nerÄt (30 graders vinkel nerÄt) ca 30~50 cm i frÄn.. Denna mic gör att jag fÄr mer botten och rum i ljudet. T.ex duger en ADK51. en Studio Projects B1 eller liknande..

Sen brukar jag ha en Line audio CM2 mer upp mot halsen vinklad lite snett upp mot halsen vid 12 bandet... Naturligtvis fÄr man justera avstÄnd, placering och vinkel efter hur det lÄter, man fÄr ocksÄ tÀnka pÄ eventuella fasfel, men sÄnt hör man ju.. Detta duger för mig.

Postat
NÀr jag spelar in aukustisk stÄlstrÀngad gitarr sÄ brukar jag anvÀnda 2 mickar. En mic nedanför ljudhÄlet riktad lite snett nerÄt (30 graders vinkel nerÄt) ca 30~50 cm i frÄn.. Denna mic gör att jag fÄr mer botten och rum i ljudet. T.ex duger en ADK51. en Studio Projects B1 eller liknande..

Sen brukar jag ha en Line audio CM2 mer upp mot halsen vinklad lite snett upp mot halsen vid 12 bandet... Naturligtvis fÄr man justera avstÄnd, placering och vinkel efter hur det lÄter, man fÄr ocksÄ tÀnka pÄ eventuella fasfel, men sÄnt hör man ju.. Detta duger för mig.

Cool. Senast jag mickade ackgura gjorde jag precis likadant som dig. AnvĂ€nde B1 dĂ€rnere och CM3 vid 12:e 🙂

majan (oregistrerad)
Postat

Tack för alla svar! 😎

Postat

Hörde för en vecka sen en Golden Age Project R2 pÄ akustisk gitarr, och den lÀt ovÀntat bra faktiskt. Mjukt och trevligt lÀt det. TÀnkte sjÀlv köpa en till studion som ett komplement till vÄr Soundelux U195. Den kostar ju inte allt för mycket heller (runt 1500.-). Mer info

• 1 mĂ„nad senare...
Postat
Är Rödes NT3 ocksĂ„ shysst rent mickmĂ€ssigt förutom alla kringgĂ„ende faktorer som uppmickning placering OSV...?

NT3 kom faktiskt med i senaste omgĂ„ngen testinspelningar pĂ„ min testsite, sĂ„ du kan lyssna pĂ„ hur den lĂ„ter tillsammans med en Martin-gitarr... 😠

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.