Jump to content
Annons

spela in på flera spår?


Morlow

Recommended Posts

Tjena! Jag har ett mixerbord (bilden nedan) som jag nu spelar inte trummor och sånt med, just nu spelar jag in alla trummor på ett enda spår, jag vill kunna spela in typ 8 spår samtidigt.

Är det möjligt med detta mixerbordet eller måste man ha något annat? Tipsa gärna om ljudkort som man kan använda sig av med när man vill kunna spela in minst 8 kanaler samtidigt. MVH /Jeppe

yamaha_mg16_4.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kan man ta ut ljudet från varje kanal i I/O "hålet" på mixerbordet som finns på varje kanal? Eller hur kopplar man det till ljudkortet?

Precis så är det man gör, från mixerbordets "out" till ljudkortets "in". =)

Hur mycket hade du tänkt lägga på detta?

EDIT: Och enligt vad jag ser så har detta mixerbord utgångar. =)

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja den verkar trevlig men ganska dyr. Man får väl snåla ihop lite penningar då 😕

Surfade in en sväng på musikbörsens hemsida och sökte på delta 1010 och fick upp det som ni har länkat men även ett som kostar 2000, det är utan "racket" (bara själva pci-ljudkortet) det borde ju funka eller?

Så här står det om det:

Ljudkort M-AUDIO DELTA 1010 LT (Art: 173327)

Äntligen en lillebror till studiostandarden

Delta 1010. Här finner du samma kritikerrosade

konvertrar som i Delta 44/66, plus en

hel hög extra features som gör 1010T till

marknadens kanske mest prisvärda ljudkortslösning.

• 10 parallella ingångar (8 analoga +

2 digitala)

• 10 parallella utgångar (8 analoga +

2 digitala)

• 2 st. Inbyggda högkvalitativa

mikrofonpreamps

• SPDIF in/ut

• Extremt låg latency (ner till 1 ms med Mac

OS X)

• MIDI in /ut

• Wordclock in/ut

• Samtliga in och utgångar

stöder 24 bitar och 96 kHz

• Stöd för AC3 och DTS via

SPDIF-anslutning

• Inbyggd virtuell mixer

• Inbyggd virtuell patchbay

•Drivrutiner för Windows 2000, ME, 95/98,

and XP, ASIO, ASIO2, Direct Sound, EASI,

Multi-client, 95/98/ME & Multi-card drivers

för alla Windows OS, Gigasampler, Mac

Sound Manager Mac ASIO och Mac OS X.

Redigerat av Morlow
Link to comment
Dela på andra sajter

1010LT har ju allt integrerat i PCI-kortet, dvs alla sladdar o sånt shit!!

1010, är ju den "stora" modellen. och har en sk breakoutbox som man monterar i rack!!

rackljudkort e ju sjuktsnyggt!! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

rackljudkort e ju sjuktsnyggt!! 😆

Så länge det står 'Digidesign' eller 'Apogee' på dom 😕

Skriver under där, fast det är sjukt mycket bättre för självkänslan vilken rackenhet det än är.

Ja, det kan ju stå till exempel 1176 på dom.. eller VoxBox.. eller Neve... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

rackljudkort e ju sjuktsnyggt!! 😆

Så länge det står 'Digidesign' eller 'Apogee' på dom 😕

Skriver under där, fast det är sjukt mycket bättre för självkänslan vilken rackenhet det än är.

Ja, det kan ju stå till exempel 1176 på dom.. eller VoxBox.. eller Neve... 😆

i mitt rack står det nu digidesign en gång och 1176 två ggr.. 😎 står även neutrik joe meek o annat gött där.. och nej för ni som undrar.. jag har inte tejpat dit det.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag kan hålla med om att det är sjukt snyggt men jag lägger inte 2500 spänn mer bara för det:P för LT borde la funka lika bra eller?

Det funkar, jag sökte dock på Thomanns och då är det inte så stor prisskillnad som du angav var inte lika stora där: Delta 1010 kontra Delta 1010LT

Dessutom får du ju med rackversionen balanserade ingångar samt en del annat gött som kan vara bra, mao en bättre lösning och mer långsiktig investering. Sedan är ju faktiskt också frekvensåtergivningen och det dynamiska omfånget bättre på rackversionen, men det är försumbar skillnad kanske.

Kanske blir nudlar en månad? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

rackljudkort e ju sjuktsnyggt!! 😆

Så länge det står 'Digidesign' eller 'Apogee' på dom 😕

Skriver under där, fast det är sjukt mycket bättre för självkänslan vilken rackenhet det än är.

Ja, det kan ju stå till exempel 1176 på dom.. eller VoxBox.. eller Neve... 😆

i mitt rack står det nu digidesign en gång och 1176 två ggr.. 😎 står även neutrik joe meek o annat gött där.. och nej för ni som undrar.. jag har inte tejpat dit det.. 😆

Lyllo! Här står det bara ett produktnamn en gång! Men snart är det dags för momsavräkning, då kanske det händer saker?! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

rackljudkort e ju sjuktsnyggt!! 😎

Så länge det står 'Digidesign' eller 'Apogee' på dom 😕

Skriver under där, fast det är sjukt mycket bättre för självkänslan vilken rackenhet det än är.

Ja, det kan ju stå till exempel 1176 på dom.. eller VoxBox.. eller Neve... 😎

i mitt rack står det nu digidesign en gång och 1176 två ggr.. 😛 står även neutrik joe meek o annat gött där.. och nej för ni som undrar.. jag har inte tejpat dit det.. 😆

Lyllo! Här står det bara ett produktnamn en gång! Men snart är det dags för momsavräkning, då kanske det händer saker?! =)

ooh..vad trevligt.. 😛

jag ska nog skaffa lite nytt gött snart.. blir nog.. hmm.. ska försöka skaffa ngn gammal synth till.. eller kanske en ny lokal.. 😄

så jävla surt det är att flytta från en helt ok studio med mkt utrymme till en lägenhet med knappt plats för fötterna, o en katt som klättrar på allt!! 😆

😎😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner att jag behöver massor mer än mitt ljudkort, men jag vet inte vad jag skall investera i för utombordare härnäst, har lagt ribban lite väl högt. =)

Så, då var den tråden semi-kapad! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner att jag behöver massor mer än mitt ljudkort, men jag vet inte vad jag skall investera i för utombordare härnäst, har lagt ribban lite väl högt. =)

Så, då var den tråden semi-kapad! =)

come on and lets kap!!

tillverkning_2.jpg

jag slutar aldrig köpa saker.. till min egen fö- och nackdel.. jag har mkt saker, men inget o leva för.. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

...och 1176 två ggr.. 😎

Ja fast det är väl dina hemmabyggda prylar? (inte för att dom skulle vara sämre)

jovisst e det så.. men fan va snyggt frästa dom e!!

överträffar nästan originalet.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

...och 1176 två ggr.. 😛

Ja fast det är väl dina hemmabyggda prylar? (inte för att dom skulle vara sämre)

jovisst e det så.. men fan va snyggt frästa dom e!!

överträffar nästan originalet.. 😛

Så då kan man ju börja tala om falsk marknadsföring på din hemsida där du skriver om 'två UREI 1176or' 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

...och 1176 två ggr.. 😛

Ja fast det är väl dina hemmabyggda prylar? (inte för att dom skulle vara sämre)

jovisst e det så.. men fan va snyggt frästa dom e!!

överträffar nästan originalet.. 😛

Så då kan man ju börja tala om falsk marknadsföring på din hemsida där du skriver om 'två UREI 1176or' 😎

ahh.. javisst.. 😛

i will change in that case.. tänkte mig inte för en natt i somras.. 😛

ska ju självklart stå "gyraf, universal audio 117-kloner" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

åter till frågan kanske :rolleyes:😉

vill bara poängtera att om man ska köra en DAW situation med en dator tillsammans med en mixer så är det ju fundamentalt att man behöver ett ljudkort. Absolut funkar Delta 1010 eller några andra typer som klarar av 8 kanaler IN eller fler. Här så beror ju på hur mycket du önskar lägga pengar på ett ljudkort också.

När du väl skaffat dig ljudkortet så gäller följande: Main Out från mixer -> monitorer L/R

BUS-kanalerna OUT mixer -> In på ljudkort.

Alltså behövs det för att spela in 8 spår 4 grupper BUS:ar, där varje grupp består av 2. Så du måste kolla hur många bussar, förutom MAIN OUt du har på ditt yamaha kort. Det sätter också begränsningar hur många separata spår du kan föra över till ljudkortet.

Nu vet jag inte om någon har sagt detta tidigare då jag inte läst hela tråden men då får du väl det upprepat då 😆

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har ett sådant yamaha som du har. man kan få åtta kanaler ut efter lite trixande:

två från mainutgångarna som är märkte ST

panorera ut två kanaler fullt ut åt varsitt håll och tryck ner ON-knappen på båda kanalerna samt se till att 1-2 och pfl-knapparna inte är nertryckta och att auxrattarna inte är uppdragna något.

två stycken från group 1-2 utgångarna

panorera ut två kanaler fullt ut åt varsitt håll och tryck ner 1-2-knappen på båda kanalerna samt se till att ON och pfl-knapparna inte är nertryckta och att

auxrattarna inte är uppdragna något.

två från auxtappningarna.

tryck av on, pfl och 1-2-knapparna på två kanaler. dra upp aux 1-ratten på ena kanalen och aux 2-kanalen på andra.

obs! du måste fortfarande dra upp volymreglarna på den kanalen med aux2 efter som den inte har någon postknapp.

samt två från controlroom out.

panorera ut två kanaler åt båda hållen samt tryck av on och 1-2-knapparna samt dra ner aux rattarna. tryck ner pflknapparna.

nackdelen med detta är att du inte kommer kunna få någon vettig lyssning genom mixern. men kör genom stereon så är det lungt.

-----------------------

angående ljudkort. jag har ett 1010lt (den billiga varianten). jag är väldigt nöjd med det och tror att du kommer komma väldigt långt med det. börja med det och byt upp dig om känner behovet.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har ett sådant yamaha som du har. man kan få åtta kanaler ut efter lite trixande:

två från mainutgångarna som är märkte ST

panorera ut två kanaler fullt ut åt varsitt håll och tryck ner ON-knappen på båda kanalerna samt se till att 1-2 och pfl-knapparna inte är nertryckta och att auxrattarna inte är uppdragna något.

två stycken från group 1-2 utgångarna

panorera ut två kanaler fullt ut åt varsitt håll och tryck ner 1-2-knappen på båda kanalerna samt se till att ON och pfl-knapparna inte är nertryckta och att

auxrattarna inte är uppdragna något.

två från auxtappningarna.

tryck av on, pfl och 1-2-knapparna på två kanaler. dra upp aux 1-ratten på ena kanalen och aux 2-kanalen på andra.

obs! du måste fortfarande dra upp volymreglarna på den kanalen med aux2 efter som den inte har någon postknapp.

samt två från controlroom out.

panorera ut två kanaler åt båda hållen samt tryck av on och 1-2-knapparna samt dra ner aux rattarna. tryck ner pflknapparna.

nackdelen med detta är att du inte kommer kunna få någon vettig lyssning genom mixern. men kör genom stereon så är det lungt.

-----------------------

angående ljudkort. jag har ett 1010lt (den billiga varianten). jag är väldigt nöjd med det och tror att du kommer komma väldigt långt med det. börja med det och byt upp dig om känner behovet.

Vad du krånglar till det. 😮

köp en piska(=en tjock sladd med mnga småsladdar i) lämpligtvis en piska med 8 st telekontakter i ena änden och kontakter som passar i ditt ljudkort i andra änden(RCA-kontakter om du köper ett M-audio delta 1010LT t.ex). Sen trycker du i telekontakterna "halvt" i insertjacke elelr I/O som det står på ditt bord. Trycker du i telekontaterna helt får du inget ljud alls.

Ställ sedan nivån in i ljudkortet med hjälp av gainratten. inte det mest optimala, men det fungerar.

Lycka till!

/Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker också det där lät i det krångligaste laget.. 😮

Som sagt, via insert/direct out kan du tappa av signalen från varje kanal. Det brukar funka lite olika på olika mixers. Vet inte hur din mixer fungerar exakt eftersom jag inte kan läsa vad det står på bilden. Men tydligt är att det finns utgångar på varje kanal iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. 😕

Tip är utsignal och ring är insignal vid insert.

Det finns två alternativ som jag ser det.

1. Om du använder dig av kanal 1-8 så kopplar du i det översta hålet på baksidan en vanlig tele mono kontakt till ljudkortets åtta ingångar.

Detta kommer dock att strypa ljudet i mixern, dvs. kanalerna sänds inte vidare till master. Då kopplar du helt enkel main out från ljudkortet till line in på en av stereokanalerna i mixern och du får tillbaka ljudet i mixern för medhörning.

2. Eller så plockar du tillbaka ljudet till mixern via varje insert. Då måste du ha åtta förgreningskablar med en TRS (stereotele) i ena ändan och två st TS (monotele) i andra ändan. Sen kopplar du TRS plugger i insert och TS pluggarna till in och ut på varje kanal i ljudkortet.

Jag skulle nog köra på alt. 1. Skillnaden bli att du helt måste använda mixer i datorn då, även för medhörningen.

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...