Jump to content
Annons

Digirack 002 + Digitala inserts


limpan666

Recommended Posts

Jag har en RME ADI 96 PRO som jag använder som mikpreamp + att jag använder RME's ad-omvandlare in i digirack002. RME har bara digitala utgångar och jag kör optisk spdif/adat 96khz in i 002'an när jag använder den som preamp. RME är då masterklocka och 002'an slav. Det funkar utmärkt men när jag vill använda RME'ns dsp effekter bla vid nermixning och mastring så blir det mer komplicerat. Först blir jag lite konfunderad över vilken som ska vara master /slav vid routningen/insert förfarandet? Jag skickar exempelvis track1 ut från 002 via output 3-4 och in i RME'ns line 1-2. Jag får utslag i RME'ns input och sen skall ju signalen gå digitalt ut från RME och in i 002'ans optiska ingång. I setup I/O insert är RME inskriven på ADAT 1-2. Det funkar inte att använda som en vanlig insert,vilket jag vill utan jag får skicka en send(bus 1-2) till ett master track för att få ljudet att höras i 002'an. Min fråga är helt enkelt hur gör man (om det går) för att använda RME som en vanlig insert effekt + vilken skall vara master respektive slav gällande klockan!?

Hoppas någon orkar läsa och bena ut detta delikata problem. Det går för övrigt alldeles utmärkt att använda hårdvaruinserts med mina andra outboard som har analog I/O.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag blir lite förvirrad av att läsa allt det här, men du pratar lite om att inserten står på ADAT1-2...Den fixar väl inte adat-protokollet. Ändra där då så att du sätter RME'n till rätt I/O så du kan köra som insert.

Huruvida det är bättre eller sämre att ha den ena eller andra som masterklocka får du väl prova dig fram. Men funkar det bra att ha RME som master när du trackar så fortsätt med det...

Redigerat av Kryckan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

ProTools vet jag ingenting alls om, men du kan normalt ha samma enhet som klocka i alla lägen. Kör du med Wordclock eller låter du S/Pdif vara klocka...?

EDIT:Du har förresten inte ADAT ut från den, utan det är optisk eller koaxial S/Pdif - eller AES/EBU...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...