Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej jag Àr en nybörjar rappare, och jag hade tÀnkt att köpa en liten ny börjar studio. men vad behövs egentligen? sÄ det skall lÄta rÀtt okej . sÄ det inte lÄter som man sitter frÄn en mick frÄn 96 lixom. och det skall inte kosta allt för mycket . nÄn som har lust att gÄ in pÄ nÄn musik sida och lÀgga allt i en varukorg och sedan visa mig det eller liknande? skulle vara vÀldigt snÀllt

skulle Ă€ven veta, vad gör man med en mixxer egentligen? vad skall den vara bra för osv? jag kan inget om musik men vill lĂ€ra mig 😉

Tack pÄ för hand

/sebastian

Redigerat av sebbeh
Annons
Postat (redigerat)

Det beror lite pÄ vad du behöver, tex.

Ska du Àven göra musik? eller ska du bara sjunga/rapa?

Kommer du att ha behov av att spela in andra instrument? Som gitarr, trummor o.s.v

Att en mikrofon Ă€r frĂ„n 96 betyder absolut ingenting! En gammal mikrofon kan lĂ„ta bra mycket bĂ€ttre Ă€n en ny, men det betyder ju inte heller att det alltid Ă€r sĂ„! 🙂

Men frÄn grunden sÄ mÄste du iallafall ha ett ljudkort som Àr gjort för att skapa musik/spela in.

Om du bara ska spela in sÄng,gitarr eller bas (Instrument med bara 1-2 ingÄngar) sÄ tror jag att du kommer komma ganska lÄngt med ett M-audio 2496

Sen för att du ska kunna anvÀnda en mikrofon behöver du en mic-preamp, d.v.s en förstÀrkare som höjer mikrofonens svaga output till line-signal.

Mic output = lÄg

Line output = Bra mycket högre

Micpreamps finns det ett helt hav av, som mycket annat. Kolla gÀrna in Studio Projects vtb 1, eller ett lite billigare alternativ som mÀrket art.

Mikrofoner har jag hört vĂ€ldigt bra om studio projects b1, som ger vĂ€ldigt bra ljud för pengen 🙂

Till sist behöver du programvara och kablar!

Specifera dig lite mer om hur stor budget du kan anvÀnda dig av!

😉

//Basse

Edit: VÀlkommen till forumet förresten!

Redigerat av Bassebas
Postat
skulle Àven veta, vad gör man med en mixxer egentligen? vad skall den vara bra för osv? jag kan inget om musik men vill lÀra mig

I dom flesta studion INGET.

I vissa ( dÀr det finns en BRA mixer ) sÄ skickar man alla instrument och sÄng in i mixer och stÀller nivÄerna , lÀgger pÄ effekter i den ( kallas Mixning ). = Old Shool

I dag gör dom flesta samma sak fast i datorn , stÀller nivÄerna lÀgger pÄ effekter. = New Shool.

Det du behöver Àr

Dator med Mjukvara & pluggar

Ljudkort med 2 in / 2 ut

Preamp ( alternativt en Channelstrip )

Högtalare ( Alternativt Hörlurar )

Och en Mic

Exklusive datorn kan du fÄ bra grejer för ca 10 000 kr

Det gÄr Ä fÄ billigare men dÄ offrar du kvalitet.Det gÄr Ä fÄ Mycker , Mycket , mycket dyrare men dÄ tjÀnar du kvalitet.

Det e lite svÄrt att svara pÄ vad exakt du bör köpa dÄ du inte anger inom vilken ram din Budget ligger.

Och gör du en sökning hÀr pÄ forumet " Bygge av stufio , Hemstudio , Ljudkort , Mic m.m m.m sÄ kommer du fÄ hundratals svar om just denna frÄga och rekkomendationer om vad ma kan tÀnkka sig införskaffa.

Postat (redigerat)

AlltsÄ, vad du behöver beror huvudsakligen pÄ tvÄ saker;

1. AmbitionsnivÄ

2. Budget

Jag utgÄr ifrÄn att ambitionsnivÄn Àr relativt lÄg (dvs du ska inte starta nÄgon proffsstudio) och att budgeten Àr rimligt begrÀnsad.

För det första Ă€r det bra att ha en dator. Mac eller PC fĂ„r du sjĂ€lv avgöra efter tycke, smak och erfarenhet. FrĂ„ga inte vilket som Ă€r bĂ€st bara. Det Ă€r en livsfarlig frĂ„ga. En lagom instegsdator för musikproduktion hittar du kanske för typ 5000 kronor och upp. Det beror helt pĂ„ hur snabb och ny och avancerad den ska vara. Var noga med att ha rimligt mycket RAM-minne bara. Minst 1 GB rekommenderas. Rimligt stor hĂ„rddisk behöver du ocksĂ„. Åtminstone 80GB och upp. Du klarar dig förstĂ„s pĂ„ mindre ocksĂ„, men det kostar inte sĂ„ mycket mer att gĂ„ upp ett par storlekar i hĂ„rddisk sĂ„ det Ă€r klart prisvĂ€rt att sĂ€kra upp sĂ„ du inte fĂ„r platsbrist redan efter ett par mĂ„nader. En bra skĂ€rm att ocksĂ„ att rekommendera att lĂ€gga lite pengar pĂ„. Betala hellre ett par hundralappar mer och fĂ„ en större skĂ€rm (tum och upplösning). Ex minst 17 tum stor TFT-skĂ€rm Ă€r att rekommendera. Och gĂ€rna en upplösning pĂ„ minst 1280 x 1024. Helst högre (typ 1600x1280). Din budget bestĂ€mmer. Stor skĂ€rm Ă€r bra för musikprogrammen Ă€r ofta plottriga och du behöver ha mycket uppe samtidigt för att kunna jobba. Men i Ă€rlighetens namn hade man ju kunnat klara sig pĂ„ en 12" skĂ€rm med 800x600 i upplösning ocksĂ„. Allt Ă€r en frĂ„ga om budget och ambitionsnivĂ„.

I din dator behöver den sen en mjukvara för musikproduktion. DÀr finns en uppsjö. Sonar, Cubase, ProTools, Reason, osv. Det beror pÄ vad du vill göra. Cubase LE Àr en klart prisvÀrd mjukvara för inspelning, mixning, arrangemang och komposition av musik. Jag vet inte priset men ett par tusenlappar hittar du det nog för. Du kan kolla pÄ www.musikborsen.se, www.luthman.se eller www.jam.se. Dessa programmer har ofta medföljande sÄ kallade mjukvarusynthar, effekter och trummaskiner, Ätminstone tillrÀckligt bra för att komma igÄng. Börja att lÀra dig dem och lÀr dig vad du gillar och inte gillar. DÀrefter har du en hel marknad med tusentals sÄdana mjukvarusynthar och effekter att vÀlja bland; frÄn ett par hundralappar upp till tiotusentals kronor.

Det finns ocksÄ en uppsjö gratis mjukvarusynthar och effekter att ladda hem. Bara sök hÀr pÄ forumet pÄ "gratis" och "vst" eller "vsti" sÄ hittar du.

Vad gÀller mikrofon sÄ finns det mÄnga att vÀlja bland. StudioProjects och TCM har ett antal riktigt bra micar för under 2000 kronor. Det finns Àven riktigt bra alternativ under 1000 kronor. Kolla efter en anvÀndare hÀr som heter Claes. Han har sjukt mÄnga bra mikrofontester pÄ sin hemsida (han sÀljer hÄrdvara). DÀr hittar du jÀmförelser mellan massor av billigare och dyrare mikrofoner.

Du behöver ocksÄ nÄgon form av sÄ kallad "preamp" (förförstÀrkare) för att förstÀrka den lÄga utsignalen som din mikrofon levererar innan du skickar in det i datorn. Du kopplar alltsÄ miken till preampen och sen preampen till datorn. DÀr finns en uppsjö preamps att vÀlja bland. Kolla efter Behringer som har bra grejjer för under tusenlappen. Ofta Àr det dÄ smÄ "mixers" med inbyggd preamp pÄ mic-ingÄngen/-arna. Det finns ocksÄ dyrare saker förstÄs.

TÀnk pÄ att du nog behöver fantommatning till micen. Det Àr en egenskap hos mixern/preampen som du mÄste kolla att det finns (finns oftast en knapp som stÀnger av o sÀtter pÄ fantommatningen). SÄ tÀnk pÄ att kolla nÀr du köper din mic om den krÀver fantommatning eller ej. Om du kopplar en mic som EJ ska ha fantommatning till en mixer/preamp som har fantommatningen igÄng sÄ kan micen gÄ sönder. En mixer gör förövrigt vad namnet antyder; blandar (mixar) signaler. AlltsÄ, du kopplar in olika ljudkÀllor (mikrofoner, instrument, synthar, osv) och sÄ blandas signalerna och skickas ut ur mixerbordet igen. DÀrimellan finns tiotusentals funktioner och anvÀndningsomrÄden, ex att styra vissa signaler höger eller vÀnster, upp eller ner i volym, med eller utan ekoeffekter, reverb, equalizing, och sÄ vidare och sÄ vidare. Riktigt enkla smÄ minimixrar finns för ett par hundralappar (men dÄ har dom kanske ett par tre ingÄngar bara och fÄ funktioner) till hundratusentals kronor (eller mer, och dÄ har dom allt som behövs i en proffsstudio).

Sen behöver du högtalare. Du kan anvÀnda vanliga datorhögtalare. Men ljudet brukar inte vara nÄgon höjdare. Dvs dom Äterger inte ljudet speciellt Àrligt. Det rekommenderas att du lÀgger ett par kronor pÄ att fÄ lite bÀttre grejjer. Det du ska frÄga efter i musikaffÀren Àr "monitorer". Priserna hÀr börjar pÄ strax under tusenlappen per par och uppÄt. Du bör rimligen fÄ ett par hyffsade startmonitorer för 800-1500 kronor.

Hörlurar rekommenderas ocksĂ„. Om inte annat sĂ„ för grannarnas skull 😉 . Skaffa sĂ„ kallade "slutna". Dvs sĂ„dana som sluter runt öronen, som hörselskydd gör. SĂ„ att nĂ€r du har dem pĂ„ dig nĂ€r du spelar in sĂ„ng/rap, att det som spelas upp i hörlurarna inte "lĂ€cker" över och fĂ„ngas upp av micen. DĂ„ blir det ju konstigt.

Slutligen behöver du ett ljudkort. Även hĂ€r rekommenderas att inte snĂ„la för mycket. Nöj dig Ă„tminstone inte med det inbyggda som följer med datorn. Dom brukar vara skrĂ€p. LĂ€gg dĂ„ hellre en tusenlapp pĂ„ ett riktigt musikljudkort. TĂ€nk pĂ„ att du nog vill ha ett par tre ingĂ„ngar, kanske du vĂ€ljer ett kort som har inbyggda preamps sĂ„ slipper du kanske köpa mixer. Fundera ocksĂ„ pĂ„ om du vill ha kortet inbyggt inuti datorn eller om du vill ha ett externt (isĂ„fall antingen firewire eller USB; vĂ€lj dĂ„ firewire). Externa Ă€r bra för att du kan flytta dem. Inbyggda Ă€r bra för att, well, du Ă€r i regel sĂ€ker pĂ„ att fĂ„ ut max i form av hastighet/prestanda. Men externa firewirekort Ă€r nog lika bra nuförtiden.

SÄ för att summera;

- Dator 5000-10000 kronor inkl 17" TFT-bildskÀrm och 1GB RAM

- "Riktigt" ljudkort, ca 1000-1500 kronor

- Monitorer (högtalare), 1000-2000 kronor

- Hörlurar, 500-1000 kronor kanske

- Mikrofon, 1000-2000 kronor

- Preamp/mixer om du inte har inbyggt i ljudkortet; ca 1000 kronor

- Mjukvara, 2000 - 4000 kronor kanske

- Kablar (ex mikkabel, nÄgra telekablar, högtalarkablar), ca 500 kronor.

Totalt: 12000 - 20000 kronor typ. Du kan nog hitta billigare grejjer Àn sÄ.

Hur som helst, jag rekommenderar dig att ta god tid pÄ dig. Sök reda pÄ vad du behöver, och lÀr dig varför. LÀs. Det hÀr forumet hÀr pÄ Studio Àr jÀvligt bra. HÀr finns massvis med nyttiga trÄdar om olika hÄrdvaror, tekniker, mjukvaror, osv, osv. Det handlar ju trots allt ÀndÄ om en hel del pengar (15.000 Àr ju rÀtt mycket pengar för vem som helst liksom) sÄ det Àr klart vÀrt att veta varför du köper det du köper; sÄ du fÄr rÀtt grejer till rÀtt ambitionsnivÄ liksom. Kan du undvara nÄgon extra hundralapp eller tusenlapp genom att vÀnta nÄgon extra vecka eller mÄnad och spara, eller kÀka nudlar nÄgra dagar, sÄ Àr det i regel vÀrt det.

Lycka till!

Redigerat av Crownfield
Postat (redigerat)

Tack sÄ mycket för alla svar. Kan sÀga sÄhÀr att jag inte förstog allt va ni skrev men jag kan berÀtta vad jag har och inte behöver köpa

Dator

DatorskÀrm

Hörlurar

Högtalare

Och program till datorn fixar jag ganska lÀtt, med tanke pÄ att min farbror Àger datorföretag osv. Som sagt jag behöver ingen proffs studio utan jag vill bara att de ska lÄta rÀtt bra och sÄ. Det ni sa om att integrerade ljudkort va kasst, det mÀrkte ja nÀr ja stoppa in min systers kareoke mick i datorn. det funka inte. SÄ jag bytte till ett Soudblaster live 5.1. Och jag undrar, rÀcker det ljudkortet? eller mÄste jag ha vÀrre? Jag kan rÀkna med att köpa nytt.

NĂ„n som kan ge mig tips pĂ„ nĂ„n hemsida man kan köpa dessa saker? det Ă€nda jag vet Ă€r musikborsen.se och dĂ€r kan jag kanske fĂ„ 10% rabbat đŸ˜± men jag vet inte om de kanske Ă€r rĂ€tta stĂ€llet jag skall leta pĂ„.

Ingen som har lust att gÄ in pÄ en sÄdan sida och lÀgga saker i varukorgen och sedan ta en printscreen och lÀgga upp hÀr . O.B.S Behöver inte vara nÄtt sÄdant mixxer bord för flera hundra tusen lappar. utan runt tusingen för varje sak om det gÄr att hitta. Som sagt. jag Àr inte sÄ pÄlÀst utan försöker lÀra mig!

EDIT:

Jag har tittat lite pÄ micken ADK A51e. med_74831.jpg

Är den nĂ„got att ha? nĂ„n som har testat den eller hört nĂ„tt. ?

Tack pÄ förhand

/sebastian

Redigerat av sebbeh
Postat

Grymt utförligt svar Crownfield!

Svar till sebbeh: Jag ska inte ljuga och sÀga att ditt soundblasterkort inte fungerar, för det gör det. DÀremot har jag följande att sÀga om det:

- Det finns ingen regel som sÀger att interna ljudkort Àr sÀmre Àn externa

- Ditt soundblasterkort mÄste ha en lineingÄng för du ska kunna anvÀnda den kategori av mickar som ADG A51E tillhör (kondensatormikrofon).

- Du behöver dessutom en extern preamp (som jag rekommenderar istÀllet för mixer, inte som komplement till en)

- Ditt ljudkort har inte vÀldigt bra brusförhÄllanden, men, som sagt, det fungerar

Postat

Det Ă€r ju bara att maila till nĂ„gon trevlig handlare och frĂ„ga vad du fĂ„r för paketpris... đŸ˜±

Crownfield skrev ett helt underbart inlÀgg som nog sÀger det mesta - men det Àr viktigt att du försöker tÀnka efter lite sjÀlv innan du börjar shoppa runt - och inte bara köper enligt en inköpslista som nÄgon annan totar ihop. Skapa först en klar bild av hur du vill jobba och stÀll sedan frÄgor utefter det...

Ibland kan det vara bÀttre att dela upp frÄgorna, eftersom mÄnga uppfattar en sÄ omfattande frÄga som denna, som lite för jobbig att svara pÄ. FrÄga hellre om mikrofon - och kanske preamp ocksÄ - i en trÄd, ljudkort i en annan etc - eller anvÀnd gÀrna ocksÄ sökfunktionen, sÄ finns det enormt mycket information att hÀmta, sÄ att du kan fÄ lÀttare att stÀlla "rÀtt" frÄgor.

Som Crownfield namnde, sĂ„ kan du gĂ€rna hĂ€mta smakprov pĂ„ hur olika mikrofoner kan lĂ„ta i hemstudiomiljö, pĂ„ min testsite (adress i signaturen), sĂ„ kan du jĂ€mföra och se om du fastnar för ljudet i nĂ„gon speciell. 😎

Postat (redigerat)

Torwald , Okej. Tack sÄ mycket.

Claes, HĂ„ller pĂ„ att ladda ner micktesterna nu. Jag mailar Ă€ven dig snart om paket pris 🙂

funky monk, tack sĂ„ mycket! 😄

Redigerat av sebbeh
Postat (redigerat)

Ja hej igen. Jag har tittat runt lite och hitta en rÀtt skön sida. har tittat pÄ lite saker hÀr. Jag vet att jag har lagt till 3 st Mikpreamps. SÀg vilken utav dom 3 som Àr bra och dÄliga osv. Till lÀgg ocksÄ fall de finns nÄn annan som inte jag har lagt i kundvagnen som Àr helt ok.

studiobf2.jpg

Kom gÀrna me tips pÄ andra saker i ganska samma prisklass eller liknande. Och lÀgg till nÄtt fall det Àr nÄtt mer man ska för att det ska funka som det skall.

Tack pÄ förhand!

Redigerat av sebbeh
Postat

FörlĂ„t att ja trippel postar nu, men behöver svar ganska snart. med tanke pĂ„ att min polare sĂ€ljer en usb mick (samson c01u) och undrar fall ni vet nĂ„got om den? Är den bra för första mick?

Postat
FörlĂ„t att ja trippel postar nu, men behöver svar ganska snart. med tanke pĂ„ att min polare sĂ€ljer en usb mick (samson c01u) och undrar fall ni vet nĂ„got om den? Är den bra för första mick?

Den micen diskuterades i DENNA trĂ„den hĂ€rom dagen... 😄

Jag har förresten inte glömt dig - svarar pĂ„ ditt PM senare i kvĂ€ll (natt?)... 😉

drloop (oregistrerad)
Postat

Strunta i USB micken.

Köp en "vanlig" mick och ett ljudkort istÀllet.

USB micken kommer nÀmligen att uppfattas av din dator som ett ljudkort till och det kan leda till trubbel med latency. Men det finns sÀkert nÄgon som kan ge ett exakt svar hur det lirar med USB mick och ett ljudkort vad det gÀller latency.

Men mitt tips Àr som ovan, strunta i USB micken.

Postat
Ja hej igen. Jag har tittat runt lite och hitta en rÀtt skön sida. har tittat pÄ lite saker hÀr. Jag vet att jag har lagt till 3 st Mikpreamps. SÀg vilken utav dom 3 som Àr bra och dÄliga osv. Till lÀgg ocksÄ fall de finns nÄn annan som inte jag har lagt i kundvagnen som Àr helt ok.

studiobf2.jpg

Kom gÀrna me tips pÄ andra saker i ganska samma prisklass eller liknande. Och lÀgg till nÄtt fall det Àr nÄtt mer man ska för att det ska funka som det skall.

Tack pÄ förhand!

En del underliga val i det dÀr inköpet. ADK-micken lÄter helt ok faktiskt, jag Àger ingen sjÀlv, men jag har testat den flera gÄnger.

Juli@ har jag inte heller nÄgot sjÀlv, men det har fÄtt rÀtt bra kritik i tester och sÄvitt jag förstÄr Àr anvÀndare nöjda.

CME Matrix har jag aldrig hört nÄgot om, men jag sÀger som sÄhÀr, att om du ska köpa en VTB1, nöj dig med den, och köp möjligtvis en till preamp nÀr du Àr bekant med den du har. VTB1 Àr en sjysst preamp, sÀrskilt med tanke pÄ kostnaden, sÄ den Àr ett sÀkert kort.

Sist, men inte minst, skippa rackskenan! Du köper ju Ă€ndĂ„ bara en VTB1, och sĂ„ sparar du femhundra spĂ€nn 😄

Summa summarum sparar du cirka 1500 spÀnn pÄ att stryka det jag sa frÄn listan, och för dessa 1500 kanske du kan köpa en bra dynamisk mick för lite större bredd i mickarsenalen. En Shure Beta57 kostar 2000 ny, sÄ du hittar sÀkert en begagnad för 1000-1500! Det Àr en kalasbra mick, som lÄter super pÄ det mesta. Om du kör billighetsvarianetn Shure SM57 kommer du ocksÄ ganska lÄngt, men i min mening lÄter SM57 nÀstan bara bra pÄ uppmickad gitarrstÀrkare och pukor (men ÀndÄ sÀmre Àn mÄnga bra alternativ).

Bara mina 50 öre!

Postat

Ja har funderat pÄ att ta en billigare preamp och en dyrare mick. funderar pÄ en RODE NT1A Àr den nÄgot att ha? vet att den Àr bra, men ja menar va kan man gÀmföra den med? om man gÀmför me b1 hur stor skillad Àr de dÄ?

Postat
Ja har funderat pÄ att ta en billigare preamp och en dyrare mick. funderar pÄ en RODE NT1A Àr den nÄgot att ha? vet att den Àr bra, men ja menar va kan man gÀmföra den med? om man gÀmför me b1 hur stor skillad Àr de dÄ?

Det Àr en ide att köpa dyrare mick och billigare preamp om du kommer skaffa en bÀttre preamp senare. Det blir ju en svag lÀnk med en billig som gör att du inte kan uppskatta mickens fulla kvalitet.

Postat

Tjenare tjenare, va pÄ musik börsen idag. och dÄ sa dom att ja skulle köpa nÄtt paket som hette typ "Mbox 2 mini" för 2995:- och det var typ med integrerat ljudkort i, och de skulle vara bÀttre Àn ESI Juli@ och en Behringer mic 800 tillsammans, sÄ ist för att köpa esi juli@ & behrninger mic 800 sÄ skulle ja köpa mbox 2 mini. och sÄ skulle jag köpa en "akg perception 200" ist för en röde nt1-a eller akd vienna mick.

sÄ undrar jag. ska ja lira pÄ dessa saker som jag hade skrivit upp;

ESI Juli@

Röde NT1-A

Behringer Mic 800

eller deras saker som dom tipsa om :

Mbox2 mini

akg perception 200

skulle behöva svar tills imÄn, det Àr dÄ de gÀller att köpa!

drloop (oregistrerad)
Postat

Du blir sÀkert nöjd med Mboxen.

Micken vet jag inget om sÄ den fÄr du klura pÄ sjÀlv.

Googla pÄ nÀtet efter recensioner.

Postat
Tjenare tjenare, va pÄ musik börsen idag. och dÄ sa dom att ja skulle köpa nÄtt paket som hette typ "Mbox 2 mini" för 2995:- och det var typ med integrerat ljudkort i

Mbox Àr ett bra koncept. Pro Tools LE följer med sÄ med en mick och ett par hörlurar Àr det bara att köra igÄng!

Postat (redigerat)

okej okej , jo de sa han att de följde med. men ska ja sÀtta mboxen framför juli@ och nÄn preamp runt 500-1000 ~

Redigerat av sebbeh
Postat

Du kan ju komplettera med en extern preamp senare, om du köper mboxen, om du kÀnner för det.

Mbox mini har fÄtt bra kritik, sÄvitt jag vet.

Postat
Zyan, bra svar :rolleyes:😎

Kanske skulle ha förtydligat.

Köper du en bra mick, sÄ mÄste du köpa en nÄgolunda preamp. Köper du behringers billigaste preamp kan du lika gÀrna köpa en billigare mick för dÄ framhÀvs inte mickens kvalitet. Blir den svaga lÀnken.

Postat
okej okej , jo de sa han att de följde med. men ska ja sÀtta mboxen framför juli@ och nÄn preamp runt 500-1000 ~

PrismÀssigt hamnar du ungefÀr pÄ samma. Om du Àr nybörjare kan det sÀkert vara enklare att satsa pÄ ett paket (typ mbox). FÄr du problem har du support frÄn ett företag (digidesign) och massor avanvÀndare pÄ forum runtom som har liknande uppsÀttning som du.

Postat

Hur har det gÄtt för dig Zeb??

Vad köpte du till sist? Du har ju fÄtt massa tips och rÄd, var de till nÄgon hjÀlp? Har du testat det du köpt, har du kanske nÄgon feedback kring prylarna??

Postat

okey okey, nae jag har inte köpt nÄtt Àn utan klurar som fan endÄ,. men de lutar sig Ät att ja ska ta den andra micken ist "AKG Perception 200", och lira en preamp runt 800 kr och esi juli@!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.