sebbeh Postat 16 november 2006 Postat 16 november 2006 (redigerat) Hej jag Ă€r en nybörjar rappare, och jag hade tĂ€nkt att köpa en liten ny börjar studio. men vad behövs egentligen? sĂ„ det skall lĂ„ta rĂ€tt okej . sĂ„ det inte lĂ„ter som man sitter frĂ„n en mick frĂ„n 96 lixom. och det skall inte kosta allt för mycket . nĂ„n som har lust att gĂ„ in pĂ„ nĂ„n musik sida och lĂ€gga allt i en varukorg och sedan visa mig det eller liknande? skulle vara vĂ€ldigt snĂ€llt skulle Ă€ven veta, vad gör man med en mixxer egentligen? vad skall den vara bra för osv? jag kan inget om musik men vill lĂ€ra mig đ Tack pĂ„ för hand /sebastian Redigerat 5 december 2006 av sebbeh
Bassebas Postat 16 november 2006 Postat 16 november 2006 (redigerat) Det beror lite pĂ„ vad du behöver, tex. Ska du Ă€ven göra musik? eller ska du bara sjunga/rapa? Kommer du att ha behov av att spela in andra instrument? Som gitarr, trummor o.s.v Att en mikrofon Ă€r frĂ„n 96 betyder absolut ingenting! En gammal mikrofon kan lĂ„ta bra mycket bĂ€ttre Ă€n en ny, men det betyder ju inte heller att det alltid Ă€r sĂ„! đ Men frĂ„n grunden sĂ„ mĂ„ste du iallafall ha ett ljudkort som Ă€r gjort för att skapa musik/spela in. Om du bara ska spela in sĂ„ng,gitarr eller bas (Instrument med bara 1-2 ingĂ„ngar) sĂ„ tror jag att du kommer komma ganska lĂ„ngt med ett M-audio 2496 Sen för att du ska kunna anvĂ€nda en mikrofon behöver du en mic-preamp, d.v.s en förstĂ€rkare som höjer mikrofonens svaga output till line-signal. Mic output = lĂ„g Line output = Bra mycket högre Micpreamps finns det ett helt hav av, som mycket annat. Kolla gĂ€rna in Studio Projects vtb 1, eller ett lite billigare alternativ som mĂ€rket art. Mikrofoner har jag hört vĂ€ldigt bra om studio projects b1, som ger vĂ€ldigt bra ljud för pengen đ Till sist behöver du programvara och kablar! Specifera dig lite mer om hur stor budget du kan anvĂ€nda dig av! đ //Basse Edit: VĂ€lkommen till forumet förresten! Redigerat 16 november 2006 av Bassebas
Piccazzo Postat 16 november 2006 Postat 16 november 2006 skulle Àven veta, vad gör man med en mixxer egentligen? vad skall den vara bra för osv? jag kan inget om musik men vill lÀra mig I dom flesta studion INGET. I vissa ( dÀr det finns en BRA mixer ) sÄ skickar man alla instrument och sÄng in i mixer och stÀller nivÄerna , lÀgger pÄ effekter i den ( kallas Mixning ). = Old Shool I dag gör dom flesta samma sak fast i datorn , stÀller nivÄerna lÀgger pÄ effekter. = New Shool. Det du behöver Àr Dator med Mjukvara & pluggar Ljudkort med 2 in / 2 ut Preamp ( alternativt en Channelstrip ) Högtalare ( Alternativt Hörlurar ) Och en Mic Exklusive datorn kan du fÄ bra grejer för ca 10 000 kr Det gÄr Ä fÄ billigare men dÄ offrar du kvalitet.Det gÄr Ä fÄ Mycker , Mycket , mycket dyrare men dÄ tjÀnar du kvalitet. Det e lite svÄrt att svara pÄ vad exakt du bör köpa dÄ du inte anger inom vilken ram din Budget ligger. Och gör du en sökning hÀr pÄ forumet " Bygge av stufio , Hemstudio , Ljudkort , Mic m.m m.m sÄ kommer du fÄ hundratals svar om just denna frÄga och rekkomendationer om vad ma kan tÀnkka sig införskaffa.
Crownfield Postat 16 november 2006 Postat 16 november 2006 (redigerat) AlltsĂ„, vad du behöver beror huvudsakligen pĂ„ tvĂ„ saker; 1. AmbitionsnivĂ„ 2. Budget Jag utgĂ„r ifrĂ„n att ambitionsnivĂ„n Ă€r relativt lĂ„g (dvs du ska inte starta nĂ„gon proffsstudio) och att budgeten Ă€r rimligt begrĂ€nsad. För det första Ă€r det bra att ha en dator. Mac eller PC fĂ„r du sjĂ€lv avgöra efter tycke, smak och erfarenhet. FrĂ„ga inte vilket som Ă€r bĂ€st bara. Det Ă€r en livsfarlig frĂ„ga. En lagom instegsdator för musikproduktion hittar du kanske för typ 5000 kronor och upp. Det beror helt pĂ„ hur snabb och ny och avancerad den ska vara. Var noga med att ha rimligt mycket RAM-minne bara. Minst 1 GB rekommenderas. Rimligt stor hĂ„rddisk behöver du ocksĂ„. Ă tminstone 80GB och upp. Du klarar dig förstĂ„s pĂ„ mindre ocksĂ„, men det kostar inte sĂ„ mycket mer att gĂ„ upp ett par storlekar i hĂ„rddisk sĂ„ det Ă€r klart prisvĂ€rt att sĂ€kra upp sĂ„ du inte fĂ„r platsbrist redan efter ett par mĂ„nader. En bra skĂ€rm att ocksĂ„ att rekommendera att lĂ€gga lite pengar pĂ„. Betala hellre ett par hundralappar mer och fĂ„ en större skĂ€rm (tum och upplösning). Ex minst 17 tum stor TFT-skĂ€rm Ă€r att rekommendera. Och gĂ€rna en upplösning pĂ„ minst 1280 x 1024. Helst högre (typ 1600x1280). Din budget bestĂ€mmer. Stor skĂ€rm Ă€r bra för musikprogrammen Ă€r ofta plottriga och du behöver ha mycket uppe samtidigt för att kunna jobba. Men i Ă€rlighetens namn hade man ju kunnat klara sig pĂ„ en 12" skĂ€rm med 800x600 i upplösning ocksĂ„. Allt Ă€r en frĂ„ga om budget och ambitionsnivĂ„. I din dator behöver den sen en mjukvara för musikproduktion. DĂ€r finns en uppsjö. Sonar, Cubase, ProTools, Reason, osv. Det beror pĂ„ vad du vill göra. Cubase LE Ă€r en klart prisvĂ€rd mjukvara för inspelning, mixning, arrangemang och komposition av musik. Jag vet inte priset men ett par tusenlappar hittar du det nog för. Du kan kolla pĂ„ www.musikborsen.se, www.luthman.se eller www.jam.se. Dessa programmer har ofta medföljande sĂ„ kallade mjukvarusynthar, effekter och trummaskiner, Ă„tminstone tillrĂ€ckligt bra för att komma igĂ„ng. Börja att lĂ€ra dig dem och lĂ€r dig vad du gillar och inte gillar. DĂ€refter har du en hel marknad med tusentals sĂ„dana mjukvarusynthar och effekter att vĂ€lja bland; frĂ„n ett par hundralappar upp till tiotusentals kronor. Det finns ocksĂ„ en uppsjö gratis mjukvarusynthar och effekter att ladda hem. Bara sök hĂ€r pĂ„ forumet pĂ„ "gratis" och "vst" eller "vsti" sĂ„ hittar du. Vad gĂ€ller mikrofon sĂ„ finns det mĂ„nga att vĂ€lja bland. StudioProjects och TCM har ett antal riktigt bra micar för under 2000 kronor. Det finns Ă€ven riktigt bra alternativ under 1000 kronor. Kolla efter en anvĂ€ndare hĂ€r som heter Claes. Han har sjukt mĂ„nga bra mikrofontester pĂ„ sin hemsida (han sĂ€ljer hĂ„rdvara). DĂ€r hittar du jĂ€mförelser mellan massor av billigare och dyrare mikrofoner. Du behöver ocksĂ„ nĂ„gon form av sĂ„ kallad "preamp" (förförstĂ€rkare) för att förstĂ€rka den lĂ„ga utsignalen som din mikrofon levererar innan du skickar in det i datorn. Du kopplar alltsĂ„ miken till preampen och sen preampen till datorn. DĂ€r finns en uppsjö preamps att vĂ€lja bland. Kolla efter Behringer som har bra grejjer för under tusenlappen. Ofta Ă€r det dĂ„ smĂ„ "mixers" med inbyggd preamp pĂ„ mic-ingĂ„ngen/-arna. Det finns ocksĂ„ dyrare saker förstĂ„s. TĂ€nk pĂ„ att du nog behöver fantommatning till micen. Det Ă€r en egenskap hos mixern/preampen som du mĂ„ste kolla att det finns (finns oftast en knapp som stĂ€nger av o sĂ€tter pĂ„ fantommatningen). SĂ„ tĂ€nk pĂ„ att kolla nĂ€r du köper din mic om den krĂ€ver fantommatning eller ej. Om du kopplar en mic som EJ ska ha fantommatning till en mixer/preamp som har fantommatningen igĂ„ng sĂ„ kan micen gĂ„ sönder. En mixer gör förövrigt vad namnet antyder; blandar (mixar) signaler. AlltsĂ„, du kopplar in olika ljudkĂ€llor (mikrofoner, instrument, synthar, osv) och sĂ„ blandas signalerna och skickas ut ur mixerbordet igen. DĂ€rimellan finns tiotusentals funktioner och anvĂ€ndningsomrĂ„den, ex att styra vissa signaler höger eller vĂ€nster, upp eller ner i volym, med eller utan ekoeffekter, reverb, equalizing, och sĂ„ vidare och sĂ„ vidare. Riktigt enkla smĂ„ minimixrar finns för ett par hundralappar (men dĂ„ har dom kanske ett par tre ingĂ„ngar bara och fĂ„ funktioner) till hundratusentals kronor (eller mer, och dĂ„ har dom allt som behövs i en proffsstudio). Sen behöver du högtalare. Du kan anvĂ€nda vanliga datorhögtalare. Men ljudet brukar inte vara nĂ„gon höjdare. Dvs dom Ă„terger inte ljudet speciellt Ă€rligt. Det rekommenderas att du lĂ€gger ett par kronor pĂ„ att fĂ„ lite bĂ€ttre grejjer. Det du ska frĂ„ga efter i musikaffĂ€ren Ă€r "monitorer". Priserna hĂ€r börjar pĂ„ strax under tusenlappen per par och uppĂ„t. Du bör rimligen fĂ„ ett par hyffsade startmonitorer för 800-1500 kronor. Hörlurar rekommenderas ocksĂ„. Om inte annat sĂ„ för grannarnas skull đ . Skaffa sĂ„ kallade "slutna". Dvs sĂ„dana som sluter runt öronen, som hörselskydd gör. SĂ„ att nĂ€r du har dem pĂ„ dig nĂ€r du spelar in sĂ„ng/rap, att det som spelas upp i hörlurarna inte "lĂ€cker" över och fĂ„ngas upp av micen. DĂ„ blir det ju konstigt. Slutligen behöver du ett ljudkort. Ăven hĂ€r rekommenderas att inte snĂ„la för mycket. Nöj dig Ă„tminstone inte med det inbyggda som följer med datorn. Dom brukar vara skrĂ€p. LĂ€gg dĂ„ hellre en tusenlapp pĂ„ ett riktigt musikljudkort. TĂ€nk pĂ„ att du nog vill ha ett par tre ingĂ„ngar, kanske du vĂ€ljer ett kort som har inbyggda preamps sĂ„ slipper du kanske köpa mixer. Fundera ocksĂ„ pĂ„ om du vill ha kortet inbyggt inuti datorn eller om du vill ha ett externt (isĂ„fall antingen firewire eller USB; vĂ€lj dĂ„ firewire). Externa Ă€r bra för att du kan flytta dem. Inbyggda Ă€r bra för att, well, du Ă€r i regel sĂ€ker pĂ„ att fĂ„ ut max i form av hastighet/prestanda. Men externa firewirekort Ă€r nog lika bra nuförtiden. SĂ„ för att summera; - Dator 5000-10000 kronor inkl 17" TFT-bildskĂ€rm och 1GB RAM - "Riktigt" ljudkort, ca 1000-1500 kronor - Monitorer (högtalare), 1000-2000 kronor - Hörlurar, 500-1000 kronor kanske - Mikrofon, 1000-2000 kronor - Preamp/mixer om du inte har inbyggt i ljudkortet; ca 1000 kronor - Mjukvara, 2000 - 4000 kronor kanske - Kablar (ex mikkabel, nĂ„gra telekablar, högtalarkablar), ca 500 kronor. Totalt: 12000 - 20000 kronor typ. Du kan nog hitta billigare grejjer Ă€n sĂ„. Hur som helst, jag rekommenderar dig att ta god tid pĂ„ dig. Sök reda pĂ„ vad du behöver, och lĂ€r dig varför. LĂ€s. Det hĂ€r forumet hĂ€r pĂ„ Studio Ă€r jĂ€vligt bra. HĂ€r finns massvis med nyttiga trĂ„dar om olika hĂ„rdvaror, tekniker, mjukvaror, osv, osv. Det handlar ju trots allt Ă€ndĂ„ om en hel del pengar (15.000 Ă€r ju rĂ€tt mycket pengar för vem som helst liksom) sĂ„ det Ă€r klart vĂ€rt att veta varför du köper det du köper; sĂ„ du fĂ„r rĂ€tt grejer till rĂ€tt ambitionsnivĂ„ liksom. Kan du undvara nĂ„gon extra hundralapp eller tusenlapp genom att vĂ€nta nĂ„gon extra vecka eller mĂ„nad och spara, eller kĂ€ka nudlar nĂ„gra dagar, sĂ„ Ă€r det i regel vĂ€rt det. Lycka till! Redigerat 16 november 2006 av Crownfield
sebbeh Postat 16 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 16 november 2006 (redigerat) Tack sĂ„ mycket för alla svar. Kan sĂ€ga sĂ„hĂ€r att jag inte förstog allt va ni skrev men jag kan berĂ€tta vad jag har och inte behöver köpa Dator DatorskĂ€rm Hörlurar Högtalare Och program till datorn fixar jag ganska lĂ€tt, med tanke pĂ„ att min farbror Ă€ger datorföretag osv. Som sagt jag behöver ingen proffs studio utan jag vill bara att de ska lĂ„ta rĂ€tt bra och sĂ„. Det ni sa om att integrerade ljudkort va kasst, det mĂ€rkte ja nĂ€r ja stoppa in min systers kareoke mick i datorn. det funka inte. SĂ„ jag bytte till ett Soudblaster live 5.1. Och jag undrar, rĂ€cker det ljudkortet? eller mĂ„ste jag ha vĂ€rre? Jag kan rĂ€kna med att köpa nytt. NĂ„n som kan ge mig tips pĂ„ nĂ„n hemsida man kan köpa dessa saker? det Ă€nda jag vet Ă€r musikborsen.se och dĂ€r kan jag kanske fĂ„ 10% rabbat đ± men jag vet inte om de kanske Ă€r rĂ€tta stĂ€llet jag skall leta pĂ„. Ingen som har lust att gĂ„ in pĂ„ en sĂ„dan sida och lĂ€gga saker i varukorgen och sedan ta en printscreen och lĂ€gga upp hĂ€r . O.B.S Behöver inte vara nĂ„tt sĂ„dant mixxer bord för flera hundra tusen lappar. utan runt tusingen för varje sak om det gĂ„r att hitta. Som sagt. jag Ă€r inte sĂ„ pĂ„lĂ€st utan försöker lĂ€ra mig! EDIT: Jag har tittat lite pĂ„ micken ADK A51e. Ăr den nĂ„got att ha? nĂ„n som har testat den eller hört nĂ„tt. ? Tack pĂ„ förhand /sebastian Redigerat 16 november 2006 av sebbeh
Torwald Postat 16 november 2006 Postat 16 november 2006 Grymt utförligt svar Crownfield! Svar till sebbeh: Jag ska inte ljuga och sÀga att ditt soundblasterkort inte fungerar, för det gör det. DÀremot har jag följande att sÀga om det: - Det finns ingen regel som sÀger att interna ljudkort Àr sÀmre Àn externa - Ditt soundblasterkort mÄste ha en lineingÄng för du ska kunna anvÀnda den kategori av mickar som ADG A51E tillhör (kondensatormikrofon). - Du behöver dessutom en extern preamp (som jag rekommenderar istÀllet för mixer, inte som komplement till en) - Ditt ljudkort har inte vÀldigt bra brusförhÄllanden, men, som sagt, det fungerar
Claes Holmerup Postat 16 november 2006 Postat 16 november 2006 Det Ă€r ju bara att maila till nĂ„gon trevlig handlare och frĂ„ga vad du fĂ„r för paketpris... đ± Crownfield skrev ett helt underbart inlĂ€gg som nog sĂ€ger det mesta - men det Ă€r viktigt att du försöker tĂ€nka efter lite sjĂ€lv innan du börjar shoppa runt - och inte bara köper enligt en inköpslista som nĂ„gon annan totar ihop. Skapa först en klar bild av hur du vill jobba och stĂ€ll sedan frĂ„gor utefter det... Ibland kan det vara bĂ€ttre att dela upp frĂ„gorna, eftersom mĂ„nga uppfattar en sĂ„ omfattande frĂ„ga som denna, som lite för jobbig att svara pĂ„. FrĂ„ga hellre om mikrofon - och kanske preamp ocksĂ„ - i en trĂ„d, ljudkort i en annan etc - eller anvĂ€nd gĂ€rna ocksĂ„ sökfunktionen, sĂ„ finns det enormt mycket information att hĂ€mta, sĂ„ att du kan fĂ„ lĂ€ttare att stĂ€lla "rĂ€tt" frĂ„gor. Som Crownfield namnde, sĂ„ kan du gĂ€rna hĂ€mta smakprov pĂ„ hur olika mikrofoner kan lĂ„ta i hemstudiomiljö, pĂ„ min testsite (adress i signaturen), sĂ„ kan du jĂ€mföra och se om du fastnar för ljudet i nĂ„gon speciell. đ
funky monk Postat 16 november 2006 Postat 16 november 2006 Shoppa runt kan du bl.a. göra pÄ www.thomann.de www.musicstorekoeln.de www.4sound.se www.zzsounds.com (akta utanför EU skatten)
sebbeh Postat 16 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 16 november 2006 (redigerat) Torwald , Okej. Tack sĂ„ mycket. Claes, HĂ„ller pĂ„ att ladda ner micktesterna nu. Jag mailar Ă€ven dig snart om paket pris đ funky monk, tack sĂ„ mycket! đ Redigerat 16 november 2006 av sebbeh
sebbeh Postat 17 november 2006 TrÄdstartare Postat 17 november 2006 (redigerat) Ja hej igen. Jag har tittat runt lite och hitta en rÀtt skön sida. har tittat pÄ lite saker hÀr. Jag vet att jag har lagt till 3 st Mikpreamps. SÀg vilken utav dom 3 som Àr bra och dÄliga osv. Till lÀgg ocksÄ fall de finns nÄn annan som inte jag har lagt i kundvagnen som Àr helt ok. Kom gÀrna me tips pÄ andra saker i ganska samma prisklass eller liknande. Och lÀgg till nÄtt fall det Àr nÄtt mer man ska för att det ska funka som det skall. Tack pÄ förhand! Redigerat 17 november 2006 av sebbeh
sebbeh Postat 20 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 20 november 2006 FörlĂ„t att ja trippel postar nu, men behöver svar ganska snart. med tanke pĂ„ att min polare sĂ€ljer en usb mick (samson c01u) och undrar fall ni vet nĂ„got om den? Ăr den bra för första mick?
Claes Holmerup Postat 20 november 2006 Postat 20 november 2006 FörlĂ„t att ja trippel postar nu, men behöver svar ganska snart. med tanke pĂ„ att min polare sĂ€ljer en usb mick (samson c01u) och undrar fall ni vet nĂ„got om den? Ăr den bra för första mick? Den micen diskuterades i DENNA trĂ„den hĂ€rom dagen... đ Jag har förresten inte glömt dig - svarar pĂ„ ditt PM senare i kvĂ€ll (natt?)... đ
drloop (oregistrerad) Postat 20 november 2006 Postat 20 november 2006 Strunta i USB micken. Köp en "vanlig" mick och ett ljudkort istÀllet. USB micken kommer nÀmligen att uppfattas av din dator som ett ljudkort till och det kan leda till trubbel med latency. Men det finns sÀkert nÄgon som kan ge ett exakt svar hur det lirar med USB mick och ett ljudkort vad det gÀller latency. Men mitt tips Àr som ovan, strunta i USB micken.
Torwald Postat 20 november 2006 Postat 20 november 2006 Ja hej igen. Jag har tittat runt lite och hitta en rĂ€tt skön sida. har tittat pĂ„ lite saker hĂ€r. Jag vet att jag har lagt till 3 st Mikpreamps. SĂ€g vilken utav dom 3 som Ă€r bra och dĂ„liga osv. Till lĂ€gg ocksĂ„ fall de finns nĂ„n annan som inte jag har lagt i kundvagnen som Ă€r helt ok. Kom gĂ€rna me tips pĂ„ andra saker i ganska samma prisklass eller liknande. Och lĂ€gg till nĂ„tt fall det Ă€r nĂ„tt mer man ska för att det ska funka som det skall. Tack pĂ„ förhand! En del underliga val i det dĂ€r inköpet. ADK-micken lĂ„ter helt ok faktiskt, jag Ă€ger ingen sjĂ€lv, men jag har testat den flera gĂ„nger. Juli@ har jag inte heller nĂ„got sjĂ€lv, men det har fĂ„tt rĂ€tt bra kritik i tester och sĂ„vitt jag förstĂ„r Ă€r anvĂ€ndare nöjda. CME Matrix har jag aldrig hört nĂ„got om, men jag sĂ€ger som sĂ„hĂ€r, att om du ska köpa en VTB1, nöj dig med den, och köp möjligtvis en till preamp nĂ€r du Ă€r bekant med den du har. VTB1 Ă€r en sjysst preamp, sĂ€rskilt med tanke pĂ„ kostnaden, sĂ„ den Ă€r ett sĂ€kert kort. Sist, men inte minst, skippa rackskenan! Du köper ju Ă€ndĂ„ bara en VTB1, och sĂ„ sparar du femhundra spĂ€nn đ Summa summarum sparar du cirka 1500 spĂ€nn pĂ„ att stryka det jag sa frĂ„n listan, och för dessa 1500 kanske du kan köpa en bra dynamisk mick för lite större bredd i mickarsenalen. En Shure Beta57 kostar 2000 ny, sĂ„ du hittar sĂ€kert en begagnad för 1000-1500! Det Ă€r en kalasbra mick, som lĂ„ter super pĂ„ det mesta. Om du kör billighetsvarianetn Shure SM57 kommer du ocksĂ„ ganska lĂ„ngt, men i min mening lĂ„ter SM57 nĂ€stan bara bra pĂ„ uppmickad gitarrstĂ€rkare och pukor (men Ă€ndĂ„ sĂ€mre Ă€n mĂ„nga bra alternativ). Bara mina 50 öre!
sebbeh Postat 27 november 2006 TrÄdstartare Postat 27 november 2006 Ja har funderat pÄ att ta en billigare preamp och en dyrare mick. funderar pÄ en RODE NT1A Àr den nÄgot att ha? vet att den Àr bra, men ja menar va kan man gÀmföra den med? om man gÀmför me b1 hur stor skillad Àr de dÄ?
Zyan Postat 27 november 2006 Postat 27 november 2006 Ja har funderat pÄ att ta en billigare preamp och en dyrare mick. funderar pÄ en RODE NT1A Àr den nÄgot att ha? vet att den Àr bra, men ja menar va kan man gÀmföra den med? om man gÀmför me b1 hur stor skillad Àr de dÄ? Det Àr en ide att köpa dyrare mick och billigare preamp om du kommer skaffa en bÀttre preamp senare. Det blir ju en svag lÀnk med en billig som gör att du inte kan uppskatta mickens fulla kvalitet.
Ohem Postat 27 november 2006 Postat 27 november 2006 Detta kan vara nÄgot? Presonus Inspire: http://www.thomann.de/thoiw5_presonus_insp...bdab1c5a8cb4d50 Studio Projects B1: http://www.thomann.de/thoiw5_studio_projec...1_prodinfo.html
sebbeh Postat 30 november 2006 TrÄdstartare Postat 30 november 2006 jaha ok, va för preamp bör jag ha till en röde mick dÄ?
Zyan Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 jaha ok, va för preamp bör jag ha till en röde mick dÄ? Ingen billig iaf.
sebbeh Postat 4 december 2006 TrÄdstartare Postat 4 december 2006 Tjenare tjenare, va pÄ musik börsen idag. och dÄ sa dom att ja skulle köpa nÄtt paket som hette typ "Mbox 2 mini" för 2995:- och det var typ med integrerat ljudkort i, och de skulle vara bÀttre Àn ESI Juli@ och en Behringer mic 800 tillsammans, sÄ ist för att köpa esi juli@ & behrninger mic 800 sÄ skulle ja köpa mbox 2 mini. och sÄ skulle jag köpa en "akg perception 200" ist för en röde nt1-a eller akd vienna mick. sÄ undrar jag. ska ja lira pÄ dessa saker som jag hade skrivit upp; ESI Juli@ Röde NT1-A Behringer Mic 800 eller deras saker som dom tipsa om : Mbox2 mini akg perception 200 skulle behöva svar tills imÄn, det Àr dÄ de gÀller att köpa!
drloop (oregistrerad) Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Du blir sÀkert nöjd med Mboxen. Micken vet jag inget om sÄ den fÄr du klura pÄ sjÀlv. Googla pÄ nÀtet efter recensioner.
joachime Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Tjenare tjenare, va pÄ musik börsen idag. och dÄ sa dom att ja skulle köpa nÄtt paket som hette typ "Mbox 2 mini" för 2995:- och det var typ med integrerat ljudkort i Mbox Àr ett bra koncept. Pro Tools LE följer med sÄ med en mick och ett par hörlurar Àr det bara att köra igÄng!
sebbeh Postat 4 december 2006 TrÄdstartare Postat 4 december 2006 (redigerat) okej okej , jo de sa han att de följde med. men ska ja sÀtta mboxen framför juli@ och nÄn preamp runt 500-1000 ~ Redigerat 4 december 2006 av sebbeh
Torwald Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Du kan ju komplettera med en extern preamp senare, om du köper mboxen, om du kÀnner för det. Mbox mini har fÄtt bra kritik, sÄvitt jag vet.
sebbeh Postat 4 december 2006 TrÄdstartare Postat 4 december 2006 Torwald, okej okej. men ja tror ja kör pÄ de som ja skrev innan. va tror du om det?
Zyan Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Zyan, bra svar đ Kanske skulle ha förtydligat. Köper du en bra mick, sĂ„ mĂ„ste du köpa en nĂ„golunda preamp. Köper du behringers billigaste preamp kan du lika gĂ€rna köpa en billigare mick för dĂ„ framhĂ€vs inte mickens kvalitet. Blir den svaga lĂ€nken.
joachime Postat 5 december 2006 Postat 5 december 2006 okej okej , jo de sa han att de följde med. men ska ja sÀtta mboxen framför juli@ och nÄn preamp runt 500-1000 ~ PrismÀssigt hamnar du ungefÀr pÄ samma. Om du Àr nybörjare kan det sÀkert vara enklare att satsa pÄ ett paket (typ mbox). FÄr du problem har du support frÄn ett företag (digidesign) och massor avanvÀndare pÄ forum runtom som har liknande uppsÀttning som du.
Light Head Postat 5 december 2006 Postat 5 december 2006 Hur har det gÄtt för dig Zeb?? Vad köpte du till sist? Du har ju fÄtt massa tips och rÄd, var de till nÄgon hjÀlp? Har du testat det du köpt, har du kanske nÄgon feedback kring prylarna??
sebbeh Postat 5 december 2006 TrÄdstartare Postat 5 december 2006 okey okey, nae jag har inte köpt nÄtt Àn utan klurar som fan endÄ,. men de lutar sig Ät att ja ska ta den andra micken ist "AKG Perception 200", och lira en preamp runt 800 kr och esi juli@!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.