Jump to content
Annons

Ljudkort som avbelastar?


Patbos

Recommended Posts

Jag kikar runt efter ett ljudkort till den bärbara datorn som kommer om nån månad.

Just nu lutar det åt ett indigo i/o. litet, bra kritik, ok pris osv.

Men funderar lite på att skaffa ett ljudkort med många in och ut, eller ja, ca 6-10 st.

Men vill i så fall ha ett kort som avbelastar själva datorn.

Tex så man kan köra in alla syntar m.m. in i datorn, lägga på FX i datorn, och ut med det igen till mixern.

Interna kort av bättre märken har ju en egen "kraft" att hantera och avbelasta, men finns sådana kort som externa?

Och finns det sådana som inte kostar 10000:-?

En sak till! vad är skillnaden mellan a-dat in/utgångar och vanliga analoga?

analoga fattar jag vad det är =) men hur ser adat ut? och hur används dom?

//Patbos

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns några få kort som hanterar plugins - men de hanterar inte vanliga Native VST-pluggar eller VSTi, utan bara de pluggar som är gjorda för kortet i fråga.

DSP:n i de flesta ljudkort som har en sådan, är till för att avlasta audiohanteringen och sköta ljudkortets inbyggda mixer och routing - men en sådan DSP kan inte göra någonting alls med plugins...

ADAT eller Lightpipe (kärt barn har många namn...) är optisk överföring av 8 kanaler digitalt ljud i 24 bitars upplösning och upp till 48kHz. Det gör att man kan skicka ljud fram och tillbaka mellan ljudkortet och en digital mixer eller externa A/D-D/A-omvandlare, med hjälp av fiberkablar.

Till en bärbar skulle du kanske titta på Echo Layla med PCMCIA-kort, eller RME Multiface med PCMCIA-kort. Det är beprövade prylar med hög kvalitet. Båda modellerna har 8 balanserade analoga I/O, en Lightpipe I/O och midi I/O. Layla är något billigare än Multiface-lösningen. Till båda dessa lösningar kan du dessutom köpa ett PCI-kort så att du kan använda samma interface i både din bärbara och i en stationär om du skaffar en sådan senare...

Eftersom dessa interface har Lightpipe I/O, så kan du koppla till en extern omvandlare med 8 analoga I/O, så att du får totalt 16 analoga I/O till ditt system.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla plugins hanteras som sagt av datorns CPU - så om du skickar in ljudet och lägger t ex ett reverb, för att sedan lyssna på allt, kommer datorns CPU att sätta gransen för vilken latency du kommer att kunna gå ner till.

Det enda ljudkortets DSP tar hand om är alltså audiohanteringen och kortets egen mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående ifall allt hänger på datorn när man använder plugins: När jag jämförde mitt ESI Quatafire 610 (firewire) mot ett ST Audio DSP2000 (PCI) belastade samma projekt CPU:n lite mindre med ST Audio kortet (på samma latens). Dessutom kunde jag köra med hälften lägre latens, vilket belastade lite mer men inte så märkbart.

I princip stämmer det ju att det är helt och hållet beroende på CPU:n hur pluggar hanteras, men beroende på anslutningsmetod, drivers och din dators interna andevärld så kan samma situation te sig rätt olika med olika kort. T.ex. hade jag något strul med mina inbyggda firewire portar, de var väldigt känsliga för grafisk aktivitet, så jag fick köpa ett extra firewire pci kort för att få bättre prestanda.

Ifall du funderar på firewire- eller usb-baserade kort som ett alternativ så rekommenderar jag att yrka på "öppet köp", dvs ifall kortet inte fungerar bra så kan du lämna tillbaka det. Det här fungerar dock oftast enbart med varor som redan finns på lager.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...