Jump to content
Annons

AmpliTube2 vs Guitar rig2


Shuggah (oregistrerad)

Recommended Posts

Shuggah (oregistrerad)

Hej! Jag är i valet och kvalet mellan att köpa AmpliTube2 eller Guitar rig2. Någon som har erfarenhet av dessa och kan hjälpa mig att bestämma vilken som ger mest valuta för pengarna? Spelar det någon roll vilken jag väljer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

båda låter väl bra fast jag tycker guitarrig var lite bättre, den drar väl rätt mycket prosessor kraft.

Därför köpte jag en Vox tonelab, som jag kan rekomendera. finns andra liknande prylar som vamp och pod. men lirar du inte riktigt hård metal så funkar den bra.

du kan lyssna på en låt jag gjort med voxen om du klickar på länken nedan.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker personligen att alla hårdvarueffekter för gitarr låter bättre (rent generellt) än mjukvarudito och därtill skiljer inte priset så mycket. Så min rekommendation är att du kollar PodXT, ToneLab o liknande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Amplitube 2 går just nu att köpa bundlad med Ampeg SVX (TOK-bra basplugg) samt CSR (reverb) och T-racks (Mastringsverktyg) för 3995:-

Guitar Rig 2 kostar 5295:- inkl fotpedal.

Ska du inte använda grejerna live spelar det ju ingen roll om det ingår fotpedal eller ej.

Jag hade alla gånger satsat på alternativ 1, bara Kombinationen Amplitube 2 / Ampeg SVX gör det paketet till en vinnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vox Tonelab is the shit, spöar de mesta.

Jepp Word på det. 😳

Annars tycker jag nog att båda pluggarna låter bra, fast på olika sätt. Amplitube har bättre presets och är lättare att arbeta med. Guitarrig har mer möjligheter, men är svårare att få att låta riktigt bra. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kört både POD och V-amp och blev inte riktigt vän med någon av dem. Testade Amplitube och lyckades krana ur bättre ljud.

Det slutade dock med GuitarRig2 eftersom den var ännu bättre (i mitt tycke). Dessutom har en av gitarristerna som jag jobbar med skaffat GuitarRig för att leka. Och med tanke på vad han lägger i pengar på de riktiga förstärkarna och gitarrerna så skulle inte han acceptera något som låter skit. Men att jämföra honom och mig när det gäller att ratta fram ljud ur gitarrmjukvaran är väl som att jämföra Formel1 med folkrace. 😳

Bundlingen som Basshole talar om gör dock valet lite knivigare. Hade det funnits när jag köpte GuitarRig, och jag inte hade lyckats få tag i GuitarRig2 för under 3000kr (nypris ca 4500), så hade valet --kanske-- blivit ett annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu inte har toleranta grannar eller en "stor" studio där man kan krana ordentligt eller för att travestera Yngvie Malmsten mörsa stacken så tycker jag att Amplitube 2 är överlägsen speciellt Hi Gain ljud för extrem metal. Formligen älskar Scott Hulls v.i.p presets, mumma för death,black och grind älskare!!! Scott Hull är för övrigt gitarrist i eminenta grindcombot Pig Destroyer och producent med Relapse meriter bl. a Upphill Battle och Producent av senaste Phobia plattan "Cruel", Willowtip records/Earache!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Rig 2 är en extremt kompetent plugg får man väl säga. Som tidigare nämnts är väl kanske Metal och Hi Gain presetsen/ljuden den svaga länken.

Har beställt Total Effects bundle'n nu i veckan och är mäkta upprymd. Kommer att köra ett hårt jämförelserace mellan Guitar Rig 2 och Amplitube 2.

Scott Hull presetsen, hur får man tag på dem? Låter extremt intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jämfört guitarrig 2 med amplitube 2 och anser att amplitube låter betydligt mycket bättre. Amplitube har mera dynamik och svarar på ett sätt som förstärkare gör medans guitarrig känns mer som den färgar ljudet i likhet med förstärkaren. Har inte testat amplitube tillräkligt dock för att fastställa att det inte bara är nyhetens behag. Guitarrig gillade jag ochså i början men har tröttnat på det dära väsiga guitarrigg-ljudet i mina mixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det finns bara en som reagerar på gitarrens volymkontroll på ett trovärdigt sätt och det är faktiskt Logics Guitar Amp Pro som faktiskt låter riktigt bra. Ingen av dom slår Tonelaben dock och en riktig stärkare är alltid en riktig stärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Träffade en en grabb från Kanada igår som driver studio, när han inte är på turné själv. Jag kommer inte ihåg precis vilka stärkare han nämnde för testen men jag tror det var Mesa Boogie, 5150 och Fender Twin nånting. Hans studioarsenal är rätt imponerande, även om han själv är trummis.

Hur som helst hade han mickat upp tre olika förstärkare och spelat in dem. Sedan hade han spelat in den simulerade motsvarigheten med GuitarRig. Han hade kranat ljuden så lika originalet han kunde för att testa hur likt det faktiskt blev med mjukvara. Han blev både missnöjd och nöjd, kan man säga. När han ping-pongade ljuden efteråt så kunde han inte höra någon skillnad! "Fuck! You buy all this expensive equipment and then some programmers do it in software and it only costs a couple of hundred bucks!" Så han använder visst GuitarRig en hel del numera. Men imponansvärdet på kunderna gör ändå att han har hela arsenalen kvar! 😄

Kändes rätt OK att man hade satsat på samma mjukvara i det läget. Jag undrar bara om jag någonsin kommer att kunna lära mig att krana till samma ljud. Tvivlar starkt på det...

När han ändå hälsade på så passade han på att stämma mina trummor. På mindre än tio minuter sjöng dom jävlarna. Och jag tycker att jag kan stämma hyfsat normalt sett... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...