Jump to content
Annons

Alternativ till EAC rippning?


Magpie

Recommended Posts

Gokväll allihopa!

Jag har beslutat mig för att rippa min cd samling till ett lossless format och har läst på och kommit fram till att FLAC verkar bäst. EAC ska rippa exakta kopior men är ju så jäkla svåranvänt. Jag har kollat på två setup guider för EAC men det blir aldrig rätt verkar det som. Om jag inte har fel så ska det väl komma en mer "färdig" version av EAC snart.

Jag har provat att rippa till WMA lossless genom mediaspelaren och det är ju en barnlek. Tyvärr så har jag läst att mediaspelaren aldrig ger en exakt rippning pga dålig felkorrigering mm.

Måste jag helt enkelt äta mer vitaminer för att öka min hjärnkapacitet så att jag klarar av EAC, eller finns det något likvärdigt alternativt program som är mer användarvänligt?

Tacksam för alla synpunkter och svar. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Audiograbber, gör direkt MP3 eller FLAC. Man kan/bör använda externa codecs. Bara att downbloada audiograbber, LAME och FLAC. Berätta åt audiograbbern var flac.exe och lame.exe finns and off you go.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du tänker helt rätt med att spara dina filer i ett förlustfritt format så du slipper göra om processen igen om du framöver behöver använda andra format. Kodning från förlustfritt till mp3/aac/vorbis med mera är betydligt enklare och snabbare än att gå igenom skivsamlingen igen.

Har använt EAC mycket genom åren, men tröttnade till slut på att det tog för lång tid att få över materialet säkert till hårddisken. Efter mycket testande kom jag fram till att kombinationen Plextor-läsare tillsammans med det medföljande Plextools är alldeles lysande och säkert. Jag rekommenderar varmt, även om du får lägga några hundralappar extra på en sådan läsare.

Annars finns cdex som många föredrar. Dock har den inte samma funktioner för att säkerställa en exakt kopia som EAC har.

Utöver detta finns även cdparanoia från Xiph, vilket är ganska vanligt i Linux-miljöer. Dock verkar många vara mer inriktade på att köra EAC eller Plextools under Windows-emulering i Linux då detta trots allt ger ett bättre resultat i slutänden.

EDIT: För tydlighetens skull, Plextools har inbyggt stöd för Flac (inget krångel med kommandorader), och lägger automatiskt med märkningar av spåren. Naturligtvis även andra format också.

Audiograbber skulle jag personligen inte rekommendera, eftersom det inte rapporterar alla eventuella fel.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de snabba svaren!

Om Audiograbber är mer lättanvänt än EAC så blir det mitt val.

Det är väl isåfall det här med exakt rippning som gör en fundersam. Vad blir skillnaden om jag rippar med Audiograbber eller EAC?

Har läst att folk hör skillnad på WMA filer som rippats med mediaplayer och EAC. EAC blir exakt som originalet. Hoppas Audiograbber klarar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Audiograbber skulle jag personligen inte rekommendera, eftersom det inte rapporterar alla eventuella fel.

Elaborera.

EAC och Plextools har båda mycket gedigna funktioner som hittar c1/c2/cu-fel på en skiva, samt att båda hanterar cd-läsare som har inbyggd cache. Problemet med cache är annars att om läsaren ska läsa en misstänkt sektor igen för att se om sektorn verkligen är trasig så läses felet från cachen. Två likadana läsningar = korrekt läsning = felet slinker igenom.

I EAC bör man göra två läsningar (finns val vid kopieringen för detta) för att säkerställa att kopieringen har gått rätt till.

Det är dock en del upp till vilken läsare man använder, min erfarenhet är att EAC (går ofta att få fungera med alla läsare) och Plextools (fungerar endast med Plextor-läsare men är superenkelt att sätta upp) fungerar bäst med skivor som kan innehålla fel.

Felen vid en inkorrekt överföring uppkommer som digitala hack/klick eller jitterfel.

En ny bra mastrad cd utan någon repa kommer troligtvis i Audiograbber fungera bra, om man inte använder läget Burst.

Hur snabbt man kan läsa in en cd har jag också märkt är upp till vilken enhet man använder. Gör två kopieringar i Audiograbber och jämför med en binary comparator. Är det skillnader i kopieringen så är det fel någonstans. Prova då med att sänka läshastigheten. Det kan naturligtvis även handla om andra saker (som cx-fel) och då är det inte säkert att en sänkning av hastigheten hjälper.

Ämnet är vansinnigt stort om man vill vara säker på att få en tillräckligt bra kopia från alla skivor man stoppar i. Istället för massa trial & error så rekommenderar jag en bra setup som alltid fungerar. Men det är jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat audiograbber nu men har problem med direktkonvertering till flac mm. På olika forum tas samma problem upp mm med olika nödlösningar och att audiograbber inte har uppdaterats på väldigt länge. dBPoweramp och foobar verkar ta över och få bättre funktioner.

Problemet med audiograbber var att jag först behövde rippa till wav (ska gå direkt till flac). Från wav till flac så blev det problem med taggar. Det fanns inte någon funktion för felkorrigering. Annars tyckte jag om den.

Som jag skrev först så är EAC på tok för komplicerat för mig och jag letar efter ett enkelt och bra program som både rippar och konverterar. Gärna i ett steg.

Windows Mediaplayer är föredömligt enkelt att använda men så synd att det inte kan konvertera till flac.

Har börjat titta på Foobar 2000 nu. Tyckte mig se en felkorrigeringsinställning där.

Haha, känner mig lite lost i det här men man lär sig sakta men säkert. 😲

Någon som rekommenderar Foobar 2000? Fördelar och nackdelar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som rekommenderar Foobar 2000? Fördelar och nackdelar?

Foobar2000 är en alldeles utmärkt spelare som hanterar konvertering mellan format med glans. Kör den själv sedan några år. Har dock inte testat att använda den för ljudkopiering från cd.

Vill du ha det enkelt och ändå vara "tillräckligt" säker på att få ut det som finns på cd-skivan - använd dBpowerAMP Music Converter med Accuraterip (som för övrigt även anammats av EAC sedan ett tag).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just provat db poweramp och tycker att det är klart bäst. Tack för tipset! 😆

Rippning och konvertering fungerar utmärkt. Läste att Alpha utvecklingen av poweramp kommer att innehålla de funktioner som EAC har med cue sheet, ännu säkrare rippning mm.

Liksom många andra så tycker jag att flac är det bästa lossless formatet. Det är opensource och fungerar bra. Det jag saknar är att när jag ser flac filerna i windows xp så ser jag bara filnamnet. På mina mp3 och wma filer ser jag artist, skivnamn, år, spår mm i kollumnerna. Dessutom visas skivans omslag när jag spelar upp filen i mediaplayer 10 (jag har tillägget som kan spela flac).

Jag överväger nästan att rippa till wma lossless eftersom det erbjuder denna översikt. Går det att få en sådan bra översikt av flac filer?? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag överväger nästan att rippa till wma lossless eftersom det erbjuder denna översikt. Går det att få en sådan bra översikt av flac filer?? 😆

Inte vad jag känner till på rak arm (jag har säkert missat något bra tillägg för ändamålet), men vad medveten om att du med wma lossless kommer vara begränsad i dina omkodningsmöjligheter framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just provat db poweramp och tycker att det är klart bäst. Tack för tipset!  😆

Rippning och konvertering fungerar utmärkt. Läste att Alpha utvecklingen av poweramp kommer att innehålla de funktioner som EAC har med cue sheet, ännu säkrare rippning mm.

Liksom många andra så tycker jag att flac är det bästa lossless formatet. Det är opensource och fungerar bra. Det jag saknar är att när jag ser flac filerna i windows xp så ser jag bara filnamnet. På mina mp3 och wma filer ser jag artist, skivnamn, år, spår mm i kollumnerna. Dessutom visas skivans omslag när jag spelar upp filen i mediaplayer 10 (jag har tillägget som kan spela flac).

Jag överväger nästan att rippa till wma lossless eftersom det erbjuder denna översikt. Går det att få en sådan bra översikt av flac filer??  😆

MediaMonkey stödjer FLAC och låter dig lagra och visa skivomslag och all annan spårinfo, genre mm. Det har automatiskt hämtning av saknad spårinfo (och albumbilder) från nätet. Jag har själv (nästan) hela min skivsamling på hårddisken och blev överlyckling när jag hittade MediaMonkey pga de bra databasfunktionerna.

Precis som FooBar stödjer det ASIO också..om man nu vill ha det på sin audioplayer.

Skärmdump 1

Skärmdump 2

www.mediamonkey.com

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för tipset!

Jag ska definitivt kolla upp mediamonkey 😳 Jag antar att gratisversionen har det som krävs.

Det känns säkrast att rippa till flac för man vet aldrig vad ett låst format som wma kan ställa till i framtiden. Snart så är det dags att ta sig an skivsamlingen och då känns det bra att man har efterforskat lite så att man slipper göra om allt.

Har läst att senaste flac versionen 1.1.3? ska ha bilder i tagsen eller hur det nu var. Vad innebär det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för tipset!

Jag ska definitivt kolla upp mediamonkey :rolleyes: Jag antar att gratisversionen har det som krävs.

Det känns säkrast att rippa till flac för man vet aldrig vad ett låst format som wma kan ställa till i framtiden. Snart så är det dags att ta sig an skivsamlingen och då känns det bra att man har efterforskat lite så att man slipper göra om allt.

Har läst att senaste flac versionen 1.1.3? ska ha bilder i tagsen eller hur det nu var. Vad innebär det?

Det innebär att albumbilderna kan lagras i själva musikfilen. På så sätt behöver du inte ha lösa bildfiler ligga vid sidan om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mediamonkey kommer jag att använda när jag har rippat alla skivor för att få en bra översikt. Jag kommer att fortsätta att rippa med db poweramp men jag tror inte att jag då får flac med bilder i tagsen ännu. Om jag nu vill ha album art när jag spelar en flac fil, måste jag vänta på en uppdatering i db poweramp? Måste jag hämta bilden separat från monkey eller poweramp? Hur gör ni andra som rippar till flac med db poweramp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...