Jump to content
Annons

Är Sonar eller Cubase bäst för en nybörjare?


nonackord (oregistrerad)

Recommended Posts

nonackord (oregistrerad)

Hej alla erfarna musikmakare!

Jag vet inte exakt under vilken rubrik denna fråga skall ställas----ni får väl flytta mig om jag är på fel ställe.

Hur vet en nybörjare om man skall köpa Sonar 3 eller Cubase SX 3?

Vilket program är lättast att " få grepp om" ? Komma igång med och hitta logik i?

Vilket är stabilast i PC bärbart?

Är båda lika krävande mot datorn?

Kan båda samma saker eller är något bättre i ngt avseende?----vilket?

Har inga runtomkring polare som har ngt av prgrammen så ur den synpunkten kvittar det.

Såg i någon tråd att man slipper "dongel-eländet" (som det uttrycktes) om man väljer Sonar.

Tacksam för era råd

Nonackordet

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det har nog inte så stor skillnad vilkendera du använder, men Cubase är mer "känt" alltså finns det fler böcker, videon etc om hur man skall använda cubase. Själv har jag hört att Pro tools skulle vara det mest användar-vänliga programmet, men det har jag aldrig ens testat själv så jag kan int säga nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började med Sonar, 1.2 hette det då, just pga att det var lätt att komma igång med. Sedan har jag i stort varit nöjd med det programmet förutom att VST-stödet har varit knackigt men skall väl vara helt avhjälpt i o m 6:an. Sneglar ändå då och då mot Cubase dels pga att det inte finns några tips för Sonar i tidningen Studio, ingen skriver om Sonar där. Dels för Cubase VST-stöd och för deras time-warp-funktion där man kan tajta upp en ex-vis tafflig gitarr i efterhand, rena drömmen för en tafflig gitarrist som jag. I Sonar 6 finns dock en liknande funktion.

Cubase används betydligt mer i Europa och Sverige, tvärtom i USA. Förmodligen går det snabbare att få hjälp med Cubaseproblem då åtminstone på svenska. Verkar som plug-ins som ex reverb är mer påkostade och håller högre kvalitet i Sonar än i Cubase och ändå är priset för nya Sonar 6 tre tusen kronor lägre än Cubase 4 SX (6000 resp 9000 kr), en viktigt faktor. Du slipper dessutom "dongle-eländet".

Link to comment
Dela på andra sajter

...och jag röstar på Cubase - eftersom fler använder det och det därför är lättare att få hjälp om man kör fast på något sätt.

Jag skulle dock inte välja Cubase4 - utan kanske hellre börja med det billigare Cubse Studio4, för att kanske uppgradera om något år eller två - om du tycker att det behövs då...

Något "dongel-elände" har jag aldrig råkat ut för under alla år (började med Pro24 på Atari och har sedan dess uppgraderat genom alla versioner, tills nu, med Cubase4 - och jag har aldrig haft anledning att snegla på annat), så du kan räkna med att den biten är grovt överdriven om du hör rykten om att dongeln ställer till problem... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan tvekan Sonar!!! Jag har kört med Cakewalk Pro Audio från version 6 som efter version 9 blev Sonar 1, som nu är uppe i version 6. Under åren jag jobbat med Sonar så har jag vid flertalet tillfällen försökt att jobba med Cubase. Flera av momenten i Cubase känns omständiga och ologiska jämfört med Sonar. Ta bara exemplet midifiler... I Cubase måste man först starta ett nytt projekt och sedan importera midifilen. I Sonar kan du öppna midifilen direkt. Rätta mig om jag har fel (eller om den omständiga proceduren är borta i senaste Cubase).

Sonar = mer för pengarna. Och vad det gäller vst-stödet så har det blivit mycket bättre. Samtidigt som vst är (vad jag läst mig till) en ganska föråldrad och halvtaskig standard. De flesta pluggar släpps dock även som RTAS, AU och DXI.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och jag röstar på Cubase - eftersom fler använder det och det därför är lättare att få hjälp om man kör fast på något sätt.

Med Sonar är det svårt att köra fast 😄

Skämt å sidå det handlar nog mycket om tycke och smak. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta bara exemplet midifiler... I Cubase måste man först starta ett nytt projekt och sedan importera midifilen. I Sonar kan du öppna midifilen direkt. Rätta mig om jag har fel (eller om den omständiga proceduren är borta i senaste Cubase).

Sonar = mer för pengarna. Och vad det gäller vst-stödet så har det blivit mycket bättre. Samtidigt som vst är (vad jag läst mig till) en ganska föråldrad och halvtaskig standard. De flesta pluggar släpps dock även som RTAS, AU och DXI.

Hur länge sedan testade du Cubase egentligen...? Det gick att importera midifiler redan i VST32 v5 (har ingen äldre version installerad, så jag vet inte hur det var tidigare...) utan att behöva skapa ett nytt projekt först - och annars är det ju inte så farligt omständligt om man behöver skapa ett projekt genom att skriva ett nytt mappnamn och ett projektnamn (alternativt bara ett projektnamn om man vill lägga det i en default-folder) innan importen dras igång... 😎

VST-standarden är gammal och beprövad, ja - men den har ju också uppdaterats - och i Cubase4, är den uppe på version 3 - och är helt omskriven för att bli ännu bättre. VST-pluggar är den standard som det finns tveklöst mest av och det finns flest programmerare som gör gratis sådana, av skiftande kvalisort - men det finns så stort utbud av VST-pluggar och VSTi, att de flesta andra programmen har blivit mer eller mindre tvingade av sina användare att stödja VST-standarden - men vem är bäst på VST-standarden, om inte Steinberg, som skapade den...? 🙂

- och med Cubase kör man inte heller fast, men OM man mot förmodan gör det (något som kan hända i alla program utan undantag), så finns hjälpen alltid nära... 🙂

Som sagt, så är det i mångt och mycket en smaksak - och alla de olika programmen följer varandras utveckling mycket noga, så de har i princip samma funktioner och är lika stabila - och låter lika bra, så av den anledningen behöver man inte fundera på det - utan det är då viktigare att överväga vilket användarinterface man tror att man kommer att trivas bäst med. Om man skulle välja "fel", så vänjer man sig nog ändå ganska snabbt vid vilket som helst av dem. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase SE.

SX3/Cubase4 är dyrt, innehåller saker du inte behöver och du kommer gå vilse bland alla extra funktioner i jakten på det viktigaste.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

nonackord (oregistrerad)

Hej alla fantastiskt hjäpsamma människor

TACK för alla era råd och synpunkter!

Suveränt FORUM där även vi som är nybörjare får ställa våra frågor

Toppen !!!!

Ha det gott alla!

Nonackordet

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett hett tips är att när du köper ljudkort, köp ett ljudkort där du får med miniversionerna Cubase LE och Sonar LE på köpet.

De kan duga i början, du kan använda båda programmen och i lugn och ro själv finna ut vilket du trivs bäst med den dag du vill uppgradera till större version.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mmmm, är gammal cubase användare, tittar på Sonar 6 och blir sugen på Sonar 6.

Men det verkar som om ingen säljer Sonar 6 i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas jag inte upprepar vad alla redan har sagt i den här tråden, men min åsikt är som följer:

Jag kan inte rekommendera Sonar, eftersom jag har för lite erfarenhet av det, men jag kan inte avråda från det heller. Såhär tycker jag dock om Cubase:

-Jag gillar Cubase4 skarpt. Känns faktiskt betydligt mer lättjobbat än SX3, även om även den verisionen kändes enkel. Däremot måste ja å det bestämdaste avråda från att köpa en så tung verision om man är nybörjare! Som någon sa: Köp ett ljudkort där du får gratisverisionen boundlad. Tycker du att den är bra, köp Cubase Studio4. För en nybörjare skulle jag säga att Studio4 egentligen är mer lättjobbat nä C3, bl.a. eftersom det finns drag'n'drop-stöd för inserteffekter, vilket gör att man som nybörjare snabbare lär sig i vilken ordning man ska ha saker, och varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

nonackord (oregistrerad)

TACK än en gång alla vänliga och hjälpsamma musikmakare!

Detta Forumet är Guld värt

Ha det gott!

Hälsn

Nonackordet

Redigerat av nonackord
Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag säger Cubase, trots att jag uteslutande kör Pro Tools numer.. Pro Tools är helt klart lättast att arbeta med, har många användare och om man siktar högt: Pro Tools är proffsstandard (tillsammans med Logic får man väll erkänna). MEN steget till Pro-nivå med detta program är chockerande.. vill man leka lite i surround får man sälja lägenheten för att ens vara kompatibel med pluggarna, som i sin tur kräver att du säljer bilen, kroppen och själen också..

Cubase fungerar på alla datorer (även om vissa datorer inte fungerar med Cubase) och i teorin alla ljudkort.. har helt klart fler användare och är så pass bekant för alla att vissa proffsstudior har det bara för att kunna plocka in Cubase-projekt om det skulle dyka in demoband med halvfärdiga projekt (för att sedan spara det som OMF och mixa i Pro Tools). Sonar stöter man aldrig på. Vill minnas att Sonar endast fungerar med PC, och det kan vara en bidragande faktor eftersom det råder Mac religion på denna mörka sida av mixerbordet.

Kan förövrigt inte så mycket om Sonar, så alla är välkomna att rätta mig.. hade folk använt Sonar hade jag nog kunnat mer.. har aldrig träffat någon som haft det.. men jag vill minnas att jag i min ungdom hade nån crackad variant av Cakewalk, tillsammans med "Ejay"..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag är ju en Cubase kille.

Nu har jag testat Sonar.

Jösses jag gillar det.

Förvisso får du inte med dem riktigt goa kanalstripparna med demon.

Men V-vocal är värt pengarna:-) pitchkorrigering som man kan jobba raketfort med.

Jag tycker Sonar är lättjobbat och snabbt efter 2 dagars användande.

En detalj jag tycker är lite cool, startar man en låt i Sonar som reason skall vara med i så går Reason igång själv. Tyvärr laddar inte låten automatiskt i Reason men ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

nonackord (oregistrerad)

Hej drloop

Tack för ditt svar !!

Undrar bara har du hittat en demo eller har du köpt programmet?

Det vore himla kul om det fanns demo att prova.

Har du tips om var man hittar demon (är det Sonar 6?) så hör gärna av dig

Tack för alla era svar

Keep swingning!!

Nonackordet

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...