Jump to content
Annons

Multiface II


basshole

Recommended Posts

Jag sitter här med mitt sproilans nya multiface II och mitt magnus ladulås-gamla logic 5.51..

Jag måste m.a.o kompensera för latency om jag vill inserta t.ex DSP effekter eller som i mitt fall, externa effekter.

mitt ljudkort är ställt till 512 samples.

i logic har jag insertat en "sample delay"-plugin på en buss där alla icke-externeffekt-processade ljud passerar. på den andra bussen har jag patchat ut signalen igenom en extern kompressor.

jag har testat att ställa sample delay pluggen till värdena 512 samt 1024 (och en hel radda andra icke logiska värden) men ändå får jag fasfel emellan oprocessade och processade signaler.

finns det någon generell siffra på hur mycket tid AD/DA omvandlarna tar på sig?

borde inte dubbla värdet, alltså 1024 stämma? jag menar in 512 samples, ut 512 samples.

tacksam för tips.

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Största Cubase-versionen har numera kompensering för externa effekter, som ställs in genom att programmet självt mäter skillnaden. Det borde finnas i nyare Logic också...? Annars är det bara att prova sig fram, eftersom jag inte tror att det finns något generellt man alltid kan räkna med...

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

In och utlatensen är ofta olika, och dina externa burkar har också en viss latens. Mät. Spela upp en sinusvåg genom dina externa burkar. Banda in den på ett nytt spår. Lägg spåren bredvid varandra, och backa den nyinbandade med 1 sampel i taget tills du har exat samma startpunkt.

Finns säkert nåt på google med "how to measure latency" el. dyl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...