Jump to content
Annons

Iggy & The Stooges influerad låt


sixties

Recommended Posts

LÅTNAMN: i make it anyhow

ARTIST/GRUPP:Sixties

GENRE:Stooges Rock

LÅTLÄNGD:2.27

KOMPOSITÖR:Dahlberg

PRODUCENT:Dahlberg

EV. MEDVERKANDE:Mick Wall:sång (inspelad av Bajenuffe)

INSPELNINGSÅR:2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 3,5mb

STATUS: Färdig demo

Satt och testade min Voxtone lab och hittade en massa sköna gitarrljud. Kom på ett bra riff som jag gjorde en låt av och bad Mick Wall sjunga eftersom han gjort en del Stooges liknade låtar tidigare.

Nån Som Gillar Stooges? kanske inte vart helt likt men kommentera gärna mix, låt osv.

Sixties_I_make_it_anyhow.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Uj, här har du träffat mitt i prick...detta är smaskigt... 🙂

Gillar det klassiska "midguitar-soundet" och den framträdande basen. Snyggt gjort med den "feedbackade" guran i början åxå...livekänslan från en studio där ett helt band spelar infinner sig... :rolleyes:

Mucho najs, sixties...den här ska gå på röjarfesterna... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för de positiva omdömena! 🙁

Sången tycker jag är riktigt bra.

Det är ju Mick Wall´s förstjänst, utan honom hade det inte blivit lika bra.

Gillar det klassiska "midguitar-soundet" och den framträdande basen. Snyggt gjort med den "feedbackade" guran i början åxå...livekänslan från en studio där ett helt band spelar infinner sig...

Jag körde med några presets på min Vox tonelab. "sabbath" på solot och kompgitarren på refrängen, sen tror jag det var "viable" till vänster och "zep" till höger, finns massor av bra ljud att välja på.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis kommit till jobbet, fredag morgon..-hällt upp en kopp kaffe och petat in en fet generalprilla....börja jobba? näe...kollar lite på forumet först bara....-Se där ja! -en demopost från Sixties...

Duns! -Nu har Sixties ställt ner skåpet 😛

Det här är ju kanonbra...-den livfulla basen mot dom spretiga gurorna, här fanns det ju all världens möjligheter att gröta till det, men alla instrument ligger snyggt separerade trots att ljudbilden känns kraftfull och tight.

Sången är lysande, Om jag sitter hemma och spelar in "larmmusik", så får jag ofta problem med headroom över till sången...får alltid skära/komprimera kraftigt för att sången ska gå igen mixen, men här har du lyckats att få med hela registret på nåt sätt, som man inte hör så ofta i denna typ av musik.

-Den högerpanorerade cymbalen har dock för mycket "kropp"... 😮

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ju kanonbra...-den livfulla basen mot dom spretiga gurorna, här fanns det ju all världens möjligheter att gröta till det, men alla instrument ligger snyggt separerade trots att ljudbilden känns kraftfull och tight.

kul att höra, för jag har alltid problem med att få gitarrerna att höras, helst när det är flera.

skulle gärna vilja ha lite tips hur man ska EQ:a flera gitarrer för att alla ska höras bra.

trummorna är som vanligt Groove Agent 1, men snart kommer GA 3 så det kanske är dags att byta upp sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör tre till o släpp en 7":a!!

funderar på en Saints liknande låt som nästa projekt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

mycket öppnare ljudbild än vad som är typiskt för den här musikstilen

valde mellan "Loose" och " Search & Destroy" ljudet men det blev som det blev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får nog lite Roky Erikson vibbar oxå

har inte hört så mycket Roky men 13th floor elevators har jag givetvis lyssnat på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, nu har jag lyssnat flera gånger och det är en klart bra låt, babe 🙂 .. Jag gillar shakern eller vad det nu kallas, jag är dessvärre inte så förtjust i gitarrljudet, det låter ganska "lajjnat" lixom och har lite lite klös, det är skrammligt men saknar kanske det där lilla extra..basen är skitskön, trummorna skulle jag vilja ha lite mer blod, svett och alkohol i(finns det ingen blod och svett-knapp i Groove Agent 1? Kanske den kommer först i 4:an, the beer-button). Sången är råbra..

Du säger Iggy, ja, jag är helt enig, men jag måste även nämna Nomads, erkänn att du håller med, haha.. Jag kanske låter kritisk på några punkter, men då måste du förstå att jag jämför det här med en platta jag skulle köpa och inte med en demo gjord på forumet.. Det här är kanon, keep up the good work 🙂

Kram Mathias

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar shakern eller vad det nu kallas

Det är nog tamburinen, finns inte shakers/maraccas i GA1.

finns det ingen blod och svett-knapp i Groove Agent 1? Kanske den kommer först i 4:an, the beer-button

GA 3:an borde vara släppt nu. vi får hoppas den finns med. 😳

Du säger Iggy, ja, jag är helt enig, men jag måste även nämna Nomads, erkänn att du håller med, haha..

Jo, fast det beror nog på att Nomads har lite Iggy influenser oxå. men Nomads är aldrig Fel.

får överlag tacka för alla positiva omdömen, de värmer och inspirerar till nya låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en nyinspelning av Kapitalet med nytt sound??   

jag använde voxen till den också men "clean-edge" eller om det var "blues" för att få till Gbg Sounds tunna odistade ljud. 😉 men jag har funderat på att mixa om den och göra en modernare och råare version.

Link to comment
Dela på andra sajter

J-vligt sjysst sound du fått till, jag gillar det skarpt. Låten är inte så mycket å hänga i julgran dock. Låter inte så mycket Iggy för mig, det som får Iggy att hänga med än är ju att han gjorde riktigt hittiga låtar maskerade av sitt sound. Det elementet saknas här, sångaren gör inte så bra ifrån sig heller. Sparka honom hårt i magen precis innan han ska sjunga nästa gång så kanske han kan börja närma sig Iggy 😛

En annan sak är att detta påminde mig väldigt mycket om Primal Screams första platta(1996). Lyssna på den om du inte gjort det innan, speciellt "Gimme Teenage Head" är grym. Den plattan är inte så bra producerad däremot. Din låt här är faktiskt bättre producerad. 😳

Grymt gitarrspel förresten!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt gitarrspel förresten!

Tack, hade egentligen velat ha hjälp av en duktigare gitarrist ( Bajenuffe) men jag orkade inte vänta så jag gjorde så gott jag kunde, kul att du gillade det.

Själv är jag missnöjd med solo ljudet, lyckades inte få det som jag ville ha det.

detta påminde mig väldigt mycket om Primal Screams första platta(1996). Lyssna på den om du inte gjort det innan,

har bara hört nån låt och det var nog inte från första plattan, så den måste jag kolla.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Fan vad rätt sound!

Trummorna lite väl clean va!? 😱

Gillar sololjudet!

Slutet har jäkla attityd.

Det är djup i ljudbilden ändå så hörs allt bra, detta var nice genomfört!

/aROCKER

EDIT:Denna hamnade lite fel i vyträdet, hm! (jag är ju nykter!)

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...