Jump to content
Annons

Inspelning av elbas


guitarfreak

Recommended Posts

Väntar på en elbas som jag beställt från japan nyligen och är mycket ivrig att komma igång att spela in. Är dock nybörjare på just basinspelningar. Så fyll på med era bästa tips om hur just Ni går till väga för att få det rätta "soundet". Ljudex. är mycket uppskattat 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Bra idé att lägga ner lite tid på att få ett så bra utgångsljud som möjligt beroende på vad man är ute efter(jämföra med någon skiva)...själv så slarvar jag ofta här vilket resulterar i mycket pillande (rensande!) när det ska mixas...Inte så mycket till konkret tips kanske, men en liten tanke! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Line in + uppmickning

Två kanaler, blanda vid mixningen.

Glöm inte att fasvända en av signalerna.

Det där beror ju helt på hur man mickat, o vilken karaktär på ljudet man vill uppnå.

Oftast har jag INTE vänt fasen.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
ja lite mer detaljerat vore kul, MrPhil  😉

Då ska vi se:

Använde senast en split för att skicka signalen till dels en förstärkare (Peavey Musician kopplad till en Fender baslåda med två 15" högtalare) där jag skruvar till ett ljud som är dels lite urholkat runt 500-800 Hz, dels ganska mycket lågbas och högt mellanregister/diskant. Mickade upp den med en kondensatormick som har väldigt rak upptagning ända ner i lågbasen. Använde oxå en MD421 ibland. Hade på förstärkaren riktigt onödigt högt oxå. Gav ett ganska tydligt och vasst ljud med en del djup botten (lite för lite efter vad jag strävade efter). Hade oxå en gnutta dist på förstärkaren, bara så mycket så tonerna hänger längre.

Den andra signalen varvade jag ibland rent in, eller via en pedal om jag ville ha effekt av något slag. Det line-ade ljudet blir mer luddigt/fylligt o kompletterar det som inte det mickade framhäver. Spelar in på två separata kanaler. Jag komprimerar sen de två spåren separat. Sen blandar jag de två olika spåren vid mix beroende på vilken karaktär jag vill ha. Spelar med plektrum numera o har ett ganska skarpt tydligt ljud, inte speciellt typiskt egentligen.

Men att blanda line-ad o mickad signal brukar ge bra resultat oavsett ljudideal, o att ha dem på två olika kanaler ger dig frihet att laborera i efterhand istället för vid inspelningstillfället.

MM!! Glömde en viktig sak som egentligen är självklar men som ofta glöms ändå: fräscha strängar! 🙂

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Line in + uppmickning

Två kanaler, blanda vid mixningen.

Glöm inte att fasvända en av signalerna.

Varför då?

Det du förmodligen tänker på är om man sätter en mik framför ett kabinett och en bakom då man oftast gör på detta vis, om man "bara" blandar en linebas med en mik-kanal så har detta ingen som helst betydelse! 😉

Experimentera, allt i mån av tid och mikrofon-uppsättning i studion-har du en fet basrigg så micka upp 10" 12" 15" för sig med väl valda mickar som du lägger på varsin kanal och sedan mixar ihop snyggt senare-det är kul!

Man skär bas på de mickar man vill ha str-ljud på osv och tvärtom så att man inte har samma energi-innehåll på allt för då tjocknar det till rejält, man kan också sätta en mikfrofon på lite avstånd och blanda in=ambience!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Line in + uppmickning

Två kanaler, blanda vid mixningen.

Glöm inte att fasvända en av signalerna.

Varför då?

Det du förmodligen tänker på är om man sätter en mik framför ett kabinett och en bakom då man oftast gör på detta vis, om man "bara" blandar en linbas med en mik-kanal så har detta ingen som helst betydelse! 😉

Nej, det menar jag inte. Men om du tror att en line-signal och en mikrofondito inte kan vara ur fas, så har du nog missuppfattat det hela lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Line in + uppmickning

Två kanaler, blanda vid mixningen.

Glöm inte att fasvända en av signalerna.

Varför då?

Det du förmodligen tänker på är om man sätter en mik framför ett kabinett och en bakom då man oftast gör på detta vis, om man "bara" blandar en linbas med en mik-kanal så har detta ingen som helst betydelse! 😄

Nej, det menar jag inte. Men om du tror att en line-signal och en mikrofondito inte kan vara ur fas, så har du nog missuppfattat det hela lite.

😉 nu får du ta mig jävlar förklara dig lite 🙂🙂😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Fas handlar inte enbart om positiv/negativ ljudenergi. Visst, en mik under virveln ska fasvändas mot miken på ovansidan. Och en bakom ett högtalarkabinett kan ska också fasvändas mot den framför.

Men fasen handlar också om tid, dvs "när" i ljudvågen den träffar en mikrofon eller, som i detta fall, när i ljudvågen den lineade basen "träffar" hårddisken. Förstår du?

Eftersom mikrofonen står en bit ifrån högtalaren är det inte säkert att den fångar ljudvågen i samma stund som den lineade basen spelas in på hårddisken, den mikade kan vara i en topp och den linade i en dal, och då blir det fasutsläckning när ljuden spelas upp samtidigt.

Det enklaste sättet att titta på om någon av kanalerna behöver fasvändas, är att zooma in ljudfilerna och jämföra. Är den ena i topp och den andra i dal behövs en fasvändning. Detta är det puritanska sättet att tänka, självklart beror det på vilket ljud som eftersträvar. En fasutsläckt signal kännetecknas dock av att den låter basfattigt och lite ihåligt.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

PD77 (oregistrerad)

en kanal är väl tillräckligt? En bra dynamisk mik som dessutom ger ett fint komprimerat ljud.

Eller en line. Spela gärna in fler men välj en i mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när är du min lärare Dex? 😎

Elementärt watson,elementärt---spela givetvis in på olika spår och lyssna vid mix......(jag har ALDRIG varit med om att en linad bas varit fasutsläckt mot den mickade...)

😉

Oj, du bad mig ju att förklara. Jag trodde i min enfald att syftet med forumet är att dela med sig av sina kunskaper. Själv har jag lärt mig oerhört mycket av att läsa inlägg här och är väldigt tacksam för det. Så därför ställer jag mig lite frågande till din snäsiga kommentar. Men man är väl olika.

För övrigt har jag själv varit med om den fasutsläckning du ställer dig så frågande till. Och med tanke på att du rekommenderar uppmikning med flera mikar på samma kabinett så är en infasning de mikarna emellan ännu viktigare. Men det vet du väl redan. Dock kan det vara bra att nämna för någon som är helt ny i detta, precis som Guitarfreak som startade denna tråd och frågade efter tips.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

går till väga för att få det rätta "soundet"

Vad är det ? 😉

Subjektiv bedömmning som skiljer sig från person till person.

Men dom flesta har redan förklarat sina tekniker och alla dom bra och fungerar.

Men att få till " det rätta " Soundet " " har även mycket med att göra med låten och mixningen.Framför allt samspelet mellan trummor och bas , både ljudmässing och känslan.där är EQ & Kompressor dina vänner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när är du min lärare Dex? 😎

Elementärt watson,elementärt---spela givetvis in på olika spår och lyssna vid mix......(jag har ALDRIG varit med om att en linad bas varit fasutsläckt mot den mickade...)

😕

Jag har varit med om att det kan skilja oerhört mycket på hur det låter med den ena kanalen fasvänd mot den andra. Vad man gillar bäst är dock en annan fråga.

Alltid bäst att prova och lyssna tycker jag. Blir det bättre så kan man ju fasvända... Blir det sämre så kan man ju hoppa över det.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

detta med att fasvända typ micken i förhållande till linesignalen känns för det första som ett onödigt steg. själv har då aldrig märkt av en klockren utfasning dem emellan, snarare tvärtom.

dexter: problemet med ditt resonemang är att fas är ju beroende av längden på ljudvågen. vid sådana låga frekvenser som det handlar om (vi pratar alltså om bas) så måste uppmickningen stå typ en meter ifrån basförstärkaren innan ljudet som träffar mickmembranet ligger i helt motfas med linesignalen. Kan inte förstå hur en mick som står någon centimeter ifrån gallret kan fasa ut en bassignal på 100 Hz, det är ju helt otroligt omöjligt ju! Då snackar vi om en frekvens på några 1000 Hz för att kunna snacka om utsläckningar!

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
hej

detta med att fasvända typ micken i förhållande till linesignalen känns för det första som ett onödigt steg. själv har då aldrig märkt av en klockren utfasning dem emellan, snarare tvärtom.

dexter: problemet med ditt resonemang är att fas är ju beroende av längden på ljudvågen. vid sådana låga frekvenser som det handlar om (vi pratar alltså om bas) så måste uppmickningen stå typ en meter ifrån basförstärkaren innan ljudet som träffar mickmembranet ligger i helt motfas med linesignalen. Kan inte förstå hur en mick som står någon centimeter ifrån gallret kan fasa ut en bassignal på 100 Hz, det är ju helt otroligt omöjligt ju! Då snackar vi om en frekvens på några 1000 Hz för att kunna snacka om utsläckningar!

MVH Anders

Iofs så är det ju inte bara grundtonen som hörs, eller hur?

Precis som Osiris påpekar så ändrar ofta ljudet karaktär om man väljer att fasvända den ena kanalen. Vilket som blir bäst är beroende på vilket ljudideal man vill uppnå. OFTAST har jag behållit dem i fas. Det hänger ju på hur man mickar etc.

Du får nästan aldrig en klockren utfasning akustiskt öht, det sker nästan bara om det elektroniskt är fel nånstans. Däremot får man ofta nån form av utsläckning i vissa områden så fort man använder mer än en väg från ljudkälla till inspelning.

Lika lite som det kommer ske en total utsläckning, lika lite kommer det ske en total addering i alla frekvenser.

Så att fasvända för att kolla läget är aldrig fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

detta med att fasvända typ micken i förhållande till linesignalen känns för det första som ett onödigt steg. själv har då aldrig märkt av en klockren utfasning dem emellan, snarare tvärtom.

dexter: problemet med ditt resonemang är att fas är ju beroende av längden på ljudvågen. vid sådana låga frekvenser som det handlar om (vi pratar alltså om bas) så måste uppmickningen stå typ en meter ifrån basförstärkaren innan ljudet som träffar mickmembranet ligger i helt motfas med linesignalen. Kan inte förstå hur en mick som står någon centimeter ifrån gallret kan fasa ut en bassignal på 100 Hz, det är ju helt otroligt omöjligt ju! Då snackar vi om en frekvens på några 1000 Hz för att kunna snacka om utsläckningar!

MVH Anders

Iofs så är det ju inte bara grundtonen som hörs, eller hur?

Precis som Osiris påpekar så ändrar ofta ljudet karaktär om man väljer att fasvända den ena kanalen. Vilket som blir bäst är beroende på vilket ljudideal man vill uppnå. OFTAST har jag behållit dem i fas. Det hänger ju på hur man mickar etc.

Du får nästan aldrig en klockren utfasning akustiskt öht, det sker nästan bara om det elektroniskt är fel nånstans. Däremot får man ofta nån form av utsläckning i vissa områden så fort man använder mer än en väg från ljudkälla till inspelning.

Lika lite som det kommer ske en total utsläckning, lika lite kommer det ske en total addering i alla frekvenser.

Så att fasvända för att kolla läget är aldrig fel.

Exakt, bastonen består ju inte bara av en ren sinusvåg på 100 Hz. Och klockrena utfasningar är, tack och lov, rätt sällsynta.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

tja

absolut så är ju aldrig en baston en ton som exakt ligger på 100 Hz utan har sina övertoner samt sin grundton, vilket alla instrument har och det är summan av dem man kommer att höra. Om en bas spelar t.ex. ett A (110 hz i grundton) så kommer ju 220 och 440 vara övertoner etc etc. Men när vi pratar om en fasvändning mellan den linade signalen och den uppmickade så krävs det en betydligt högre frekvens än de jag just nämnde, då micken står någon centimeter ifrån gallret, helt klart över 1 kHz. Givet är ju att där uppe kommer ju frekvenserna att vara så små att de adderas, släcks och tas upp av kläder och dylikt, det är normalt. Däremot kommer den våg som skickas ut om basen spelar A inte hunnit långt ut innan den når membranet. Du måste ställa mikrofonen betydligt längre bak i förhållande till vilken ton som spelas för att man ska kunna uppfatta en utsläckningen av antingen grundtonen eller de första övertonerna, som färgar ljudet mest. MEn oftast brukar man som sagt ställa mikrofonen några centimeter ifrån gallret.

Jag skulle gärna vilja höra en bra förklaring för att man ska fasvända micken, speciellt då det akustiskt inte blir en fasvändning.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

tja

absolut så är ju aldrig en baston en ton som exakt ligger på 100 Hz utan har sina övertoner samt sin grundton, vilket alla instrument har och det är summan av dem man kommer att höra. Om en bas spelar t.ex. ett A (110 hz i grundton) så kommer ju 220 och 440 vara övertoner etc etc. Men när vi pratar om en fasvändning mellan den linade signalen och den uppmickade så krävs det en betydligt högre frekvens än de jag just nämnde, då micken står någon centimeter ifrån gallret, helt klart över 1 kHz. Givet är ju att där uppe kommer ju frekvenserna att vara så små att de adderas, släcks och tas upp av kläder och dylikt, det är normalt. Däremot kommer den våg som skickas ut om basen spelar A inte hunnit långt ut innan den når membranet. Du måste ställa mikrofonen betydligt längre bak i förhållande till vilken ton som spelas för att man ska kunna uppfatta en utsläckningen av antingen grundtonen eller de första övertonerna, som färgar ljudet mest. MEn oftast brukar man som sagt ställa mikrofonen några centimeter ifrån gallret.

Jag skulle gärna vilja höra en bra förklaring för att man ska fasvända micken, speciellt då det akustiskt inte blir en fasvändning.

MVH Anders

Hänsyn måste ju också tas till högtalarelementets tröghet, vilket tillsammans med uppmikning ger en tydlig tidsdiff gentemot den linede signalen. Men som Florian säger, skit samma. Låt oss spela in och lyssna på vad som blir bäst!

😎

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna vilja höra mer om hur ni spelar in Er elbas  😎

Ingen som har nåra ljudklipp?

Jodå!!! 😆

Jag kör min slitna Ibanez Artist genom försteget på en gammal HH Acoustic 125W topp, därifrån in till en ZOOM 607a, genom en Behringer UB802 och in i mitt M-Audio 2496. Riktigt lågbudget m a o. That´s it...

Så här låter det 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Line in + uppmickning

Två kanaler, blanda vid mixningen.

Glöm inte att fasvända en av signalerna.

Har aldrig behövt vända fasen när jag blandat mick och line, men jag antar att det är olika för alla, det finns ingen universal regel.

Iaf så brukar jag köra bara stärkare eller stärkare och line. Line från basen då, inte från stärkarens line out, utan man splittar basen. Vissa människor äger ganska "fladdriga" basar som kan behöva kompression både innan stärkaren och efter inspelning.

Mickar med baskaggemick en bit ifrån så man får med allt fläsk, om det blir för mkt sträng så vinklar jag den lite.

Eller så kan man pröva att micka med en kaggemick framför och en annan mick ner i golvet för lite tunnare och skitigare ljud (beroende på golv och mick) som man kan blanda in:

basmickning.jpg

Bara line och micka själva basen strängar med en 57a eller konding kan ge roligt ljud.

Sen gäller det att man har rätt bas för låten och bra preamp så den sitter i mixen, men det är en annan femma...

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...