Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Children of Stuttgart featuring Bobby Diamond - "Soar"

De har hĂ„llt mig pĂ„ strĂ€ckbĂ€nken under alldeles för lĂ„ng tid nu, de ansiktslösa medlemmarna i det sjĂ€lvutnĂ€mnda "euforikollektivet" Children of Stuttgart. Ända sedan deras första singel "Stargazer" slĂ€pptes för snart tvĂ„ Ă„r sedan och förgyllde min vardag med sitt smittande groove och den nĂ€st intill hysteriska refrĂ€ngen med sin text om ett alldeles unikt möte med en frĂ€mling i storstadslarmet har jag suttit som ett fĂ„n och vĂ€ntat pĂ„ uppföljaren. NĂ€r jag sĂ„ hĂ€romsistens fick höra att den var pĂ„ vĂ€g, och att kollektivets medlemmar dessutom slagit sig samman med Bobby Diamond, den forne kroppsbyggaren frĂ„n Wales som pĂ„ senare Ă„r sadlat om till en karriĂ€r som sĂ„ngare extraordinaire och orsakat en smĂ€rre hysteri inom kritikerfalangen med sin alldeles unika stĂ€mma kĂ€nde jag genast hur mina knĂ€veck började darra som en aladĂ„b i orkan. Skulle de förmĂ„ att utrĂ€tta sĂ„dana storverk som en dylik kombination ger löften om, om Ă€n vid en aldrig sĂ„ hastig anblick? Jag insĂ„g efter en stunds eftertanke att avkrĂ€va dem nĂ„got dylikt mer eller mindre vore att begĂ€ra det omöjliga, och började istĂ€llet sĂ„ sakteliga förbereda mig pĂ„ en eventuell besvikelse, med "det var nog bĂ€ttre förr, trots allt" som ett ekande mantra i bakhuvudet.

Och sĂ„ bara lĂ„g den dĂ€r pĂ„ mitt skrivbord förra veckan - "Soar", som de valt att kalla den. Jag tvekade lĂ€nge. Skulle jag ens vĂ„ga lyssna? Var det inte frĂ„gan om nĂ„got annat Ă€n ett luftslott av gargantuella mĂ„tt, trots allt? Var det ens VÄRT all denna Ă„ngest? Jag laddade min CD-spelare, tryckte, efter vad som kĂ€ndes som en evighet pĂ„ "play" och...

...herregud. De jÀvlarna gjorde det.

"Soar" kan vara de mest fullĂ€ndade tvĂ„hundratio sekunderna i den moderna musikhistorien. Jag Ă€r fullstĂ€ndigt gravallvarlig. Vi har hĂ€r nĂ„got sĂ„ fantastiskt som en hybrid mellan total endorfinstinn lycka, en innerlig önskan om att kunna fĂ„nga varje ögonblick och bevara det som om det vore det viktigaste i hela ditt liv - samtidigt som hĂ€r Ă€ven finns en svĂ€rta och en djup melankoli - ett alldestĂ€des nĂ€rvarande vemod över att ingenting varar för evigt. Dansa! Le! KĂ€nn! TĂ€nk! GrĂ„t! LEV, FÖR FAN!!

Den Ă€r som den felande lĂ€nken mellan Irene Caras "Flashdance...What A Feeling", The Smiths "There's A Light That Never Goes Out" och Johnny Cashs cover pĂ„ Nine Inch Nails "Hurt", producerad av den oheliga alliansen Daft Punk och Phil Spector instĂ€ngda i en friggebod pĂ„ 14 kvadratmeter. Åttiotalets klyschor möter sextiotalets förhoppningar sett med nutidens ögon. Det Ă€r musik som trotsar alla genrebeteckningar - visst, hĂ€r finns den raka bastrumman frĂ„n klubbmusiken, lĂ„tstrukturen och den alldeles galet sjĂ€lhĂ€ftande refrĂ€ngen frĂ„n popens finaste stunder, rockens grus under under naglarna och vissĂ„ngarens Ă€rlighet, men samtidigt finns hĂ€r ocksĂ„ nĂ„got helt annat.

Jag Àr, sÄhÀr efter sÀkert 100 genomlyssningar, fortfarande inte i stÄnd att sÀtta ord pÄ denna kÀnsla, men jag vet iallafall att den mÀnniska som inte fÄr gÄshud över hela kroppen nÀr Bobby Diamond sjunger "and tonight we'll soar" pÄ det vis som bara han förmÄr i den sista refrÀngen inte Àr vid sina sinnens fulla bruk - eller möjligtvis döv.

/PÄl Wallander

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Harredjavvlar!!!!!

Postat

mĂ„ste smĂ€lta det hĂ€r ett tag. 😄

Postat

Wow! Nu kokar det i kompositörsĂ„drorna 😎

Postat

mÄste sÀga att recentionen Àr bra skriven! man blir inspirerad men hur ska man fÄ ihop allt???

det Àr ingen lÀtt uppgift att göra en sÄn hÀr lÄt, ska den desutom vara 4 minuter och 50 sekunder sÄ blir det riktigt jobbigt men det kanske man kan tolka som man vill...

Postat
ska den desutom vara 4 minuter och 50 sekunder sÄ blir det riktigt jobbigt men det kanske man kan tolka som man vill...

210 sekunder = 4 min och 50 sek?

Snarare 3œ minut... 😎

Postat
210 sekunder = 4 min och 50 sek?

jag lĂ€ste fel, tyckte det stod 290 sek. det var ju skönt med ett problem mindre. 🙂

Postat

Peanuts! Det mesta Ă€r ju en tolkningsfrĂ„ga, Ă€r ju bara nĂ„gra fĂ„ grejer man mĂ„ste tĂ€nka pĂ„, lite text etc. Sen Ă€r det ju bara att tolka pĂ„ 🙂

Postat

😄

Jaha, plötsligt Àr ju allt helt glasklart dÄrÄ...-en liten frÄga bara -vad betyder "Soar" och hur uttalas det??????

😕

-En dum en.

Postat (redigerat)
😄

Jaha, plötsligt Àr ju allt helt glasklart dÄrÄ...-en liten frÄga bara -vad betyder "Soar" och hur uttalas det??????

😕

-En dum en.

Det betyder ungefÀr svÀva/flyga.

Det uttalas typ som "sÄr" gör pÄ svenska, fast med vokalen lÀngre bak i munnen och med ett engelskt "r".

-En dum en till (med minimala fonetikkunskaper)

Redigerat av floaty
Postat

Föööck, its easier to fööööck than making this, i hate her, but i like to föööck! 😳😄

Postat
Föööck, its easier to fööööck than making this, i hate her, but i like to föööck! 😄🙂

😳

Postat

Bra skrivet!

Satt igĂ„r och testade... tror det svĂ„raste för mig blir att fĂ„ in en kĂ€nsla av Flashdance...What A Feeling. 🙂

Postat

Kom ihÄg, grabbar, att om ni inte klarar att skriva

de mest fullÀndade tvÄhundratio sekunderna i den moderna musikhistorien

sĂ„ kan ni inte vinna! 😳

Postat
Satt igÄr och testade... tror det svÄraste för mig blir att fÄ in en kÀnsla av Flashdance...What A Feeling. 

det kanske gĂ„r att ta tempot, kĂ€nslan, nĂ„tt framtrĂ€dande instrumet eller arr pryl. 😳

Postat

sĂ„ kan ni inte vinna! 😄

*ehrhhhhhhhhhhh host host host............ HHHHHOST HOST HOST HOST!!!*

Jag drack samtidigt som jag lÀste det dÀr och satte i halsen pga. skrattattacken.

Vilken mild prestationsĂ„ngest man fick nu 😳

Postat

sĂ„ kan ni inte vinna! 🙂

*ehrhhhhhhhhhhh host host host............ HHHHHOST HOST HOST HOST!!!*

Jag drack samtidigt som jag lÀste det dÀr och satte i halsen pga. skrattattacken.

Vilken mild prestationsĂ„ngest man fick nu 😄

Äsch, det ska vi vĂ€l fixa! 🙂

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Har Laserdansarn tappat stinget?

Postat
Har Laserdansarn tappat stinget?

"Tappat stinget"? Hemska tanke, det dÀr fÄr du allt ta och utveckla litegrann - Àr recensionen för kÀrvÀnlig i tonen, eller Àr min roll i diskussionen alltför obefintlig?

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Eftersom jag brukar sÀga "det hÀr var ju kul, jag kommer med en lÄt snart" och Ànnu inte fÄtt Àndan ur vagnen och inte fÄtt nÄgot fÀrdigt till dead line, sÀger jag nu:

Detta tema Àr skitkass, jag tÀnker inte delta!

SĂ„, hej hopp, gummisnopp. Vi ses i helvetet den 23:e November.

Redigerat av Carl Cadello
  • 3 veckor senare...
Postat
Jag Àr alltid för sent pÄ att lÀsa sÄnt hÀr:S

Du kan trösta dig med att jag Ă€r Ă€nnu mer sent ute ... kul idĂ© ... synd att det var nĂ„gra mĂ„nader sedan. Är det avgjort ?

Postat
Du kan trösta dig med att jag Ă€r Ă€nnu mer sent ute ... kul idĂ© ... synd att det var nĂ„gra mĂ„nader sedan. Är det avgjort ?

det hade bara kommit in 2 bidrag sÄ deadline Àr framflyttad till nu pÄ söndag 10.e före 23.59.

Postat

spĂ€nningen stigeröööta tamtam tam tam ta 🙂

Postat

JAg fĂ„r lĂ€mna walkover. Trodde jag skulle bli klar i tid, men har skadat ryggen sĂ„ jag kan inte sjunga som en waelsisk kroppsbyggare. 😆

Ja ja nĂ€sta gĂ„ng sĂ„. Skall bli kul att höra bidragen. Hoppas det har blivit nĂ„gra stycken. 😉

Postat
JAg fĂ„r lĂ€mna walkover. Trodde jag skulle bli klar i tid, men har skadat ryggen sĂ„ jag kan inte sjunga som en waelsisk kroppsbyggare. 😆

Ja ja nĂ€sta gĂ„ng sĂ„. Skall bli kul att höra bidragen. Hoppas det har blivit nĂ„gra stycken. 😆

Äh, kroppsbyggare brukar ju manipulera sig sjĂ€lva med hormoner vilket sjĂ€lvfallet pĂ„verkar rösten. (SĂ„ tĂ€nkte jag i alla fall 😳 )

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.