Laserdance Postat 1 november 2006 Postat 1 november 2006 Children of Stuttgart featuring Bobby Diamond - "Soar" De har hĂ„llt mig pĂ„ strĂ€ckbĂ€nken under alldeles för lĂ„ng tid nu, de ansiktslösa medlemmarna i det sjĂ€lvutnĂ€mnda "euforikollektivet" Children of Stuttgart. Ănda sedan deras första singel "Stargazer" slĂ€pptes för snart tvĂ„ Ă„r sedan och förgyllde min vardag med sitt smittande groove och den nĂ€st intill hysteriska refrĂ€ngen med sin text om ett alldeles unikt möte med en frĂ€mling i storstadslarmet har jag suttit som ett fĂ„n och vĂ€ntat pĂ„ uppföljaren. NĂ€r jag sĂ„ hĂ€romsistens fick höra att den var pĂ„ vĂ€g, och att kollektivets medlemmar dessutom slagit sig samman med Bobby Diamond, den forne kroppsbyggaren frĂ„n Wales som pĂ„ senare Ă„r sadlat om till en karriĂ€r som sĂ„ngare extraordinaire och orsakat en smĂ€rre hysteri inom kritikerfalangen med sin alldeles unika stĂ€mma kĂ€nde jag genast hur mina knĂ€veck började darra som en aladĂ„b i orkan. Skulle de förmĂ„ att utrĂ€tta sĂ„dana storverk som en dylik kombination ger löften om, om Ă€n vid en aldrig sĂ„ hastig anblick? Jag insĂ„g efter en stunds eftertanke att avkrĂ€va dem nĂ„got dylikt mer eller mindre vore att begĂ€ra det omöjliga, och började istĂ€llet sĂ„ sakteliga förbereda mig pĂ„ en eventuell besvikelse, med "det var nog bĂ€ttre förr, trots allt" som ett ekande mantra i bakhuvudet. Och sĂ„ bara lĂ„g den dĂ€r pĂ„ mitt skrivbord förra veckan - "Soar", som de valt att kalla den. Jag tvekade lĂ€nge. Skulle jag ens vĂ„ga lyssna? Var det inte frĂ„gan om nĂ„got annat Ă€n ett luftslott av gargantuella mĂ„tt, trots allt? Var det ens VĂRT all denna Ă„ngest? Jag laddade min CD-spelare, tryckte, efter vad som kĂ€ndes som en evighet pĂ„ "play" och... ...herregud. De jĂ€vlarna gjorde det. "Soar" kan vara de mest fullĂ€ndade tvĂ„hundratio sekunderna i den moderna musikhistorien. Jag Ă€r fullstĂ€ndigt gravallvarlig. Vi har hĂ€r nĂ„got sĂ„ fantastiskt som en hybrid mellan total endorfinstinn lycka, en innerlig önskan om att kunna fĂ„nga varje ögonblick och bevara det som om det vore det viktigaste i hela ditt liv - samtidigt som hĂ€r Ă€ven finns en svĂ€rta och en djup melankoli - ett alldestĂ€des nĂ€rvarande vemod över att ingenting varar för evigt. Dansa! Le! KĂ€nn! TĂ€nk! GrĂ„t! LEV, FĂR FAN!! Den Ă€r som den felande lĂ€nken mellan Irene Caras "Flashdance...What A Feeling", The Smiths "There's A Light That Never Goes Out" och Johnny Cashs cover pĂ„ Nine Inch Nails "Hurt", producerad av den oheliga alliansen Daft Punk och Phil Spector instĂ€ngda i en friggebod pĂ„ 14 kvadratmeter. Ă ttiotalets klyschor möter sextiotalets förhoppningar sett med nutidens ögon. Det Ă€r musik som trotsar alla genrebeteckningar - visst, hĂ€r finns den raka bastrumman frĂ„n klubbmusiken, lĂ„tstrukturen och den alldeles galet sjĂ€lhĂ€ftande refrĂ€ngen frĂ„n popens finaste stunder, rockens grus under under naglarna och vissĂ„ngarens Ă€rlighet, men samtidigt finns hĂ€r ocksĂ„ nĂ„got helt annat. Jag Ă€r, sĂ„hĂ€r efter sĂ€kert 100 genomlyssningar, fortfarande inte i stĂ„nd att sĂ€tta ord pĂ„ denna kĂ€nsla, men jag vet iallafall att den mĂ€nniska som inte fĂ„r gĂ„shud över hela kroppen nĂ€r Bobby Diamond sjunger "and tonight we'll soar" pĂ„ det vis som bara han förmĂ„r i den sista refrĂ€ngen inte Ă€r vid sina sinnens fulla bruk - eller möjligtvis döv. /PĂ„l Wallander
Matthew L Postat 1 november 2006 Postat 1 november 2006 Vilken tur att jag gjorde precis en sÄn lÄt igÄr...
sixties Postat 1 november 2006 Postat 1 november 2006 mÄste sÀga att recentionen Àr bra skriven! man blir inspirerad men hur ska man fÄ ihop allt??? det Àr ingen lÀtt uppgift att göra en sÄn hÀr lÄt, ska den desutom vara 4 minuter och 50 sekunder sÄ blir det riktigt jobbigt men det kanske man kan tolka som man vill...
Matthew L Postat 1 november 2006 Postat 1 november 2006 ska den desutom vara 4 minuter och 50 sekunder sĂ„ blir det riktigt jobbigt men det kanske man kan tolka som man vill... 210 sekunder = 4 min och 50 sek? Snarare 3œ minut... đ
sixties Postat 2 november 2006 Postat 2 november 2006 210 sekunder = 4 min och 50 sek? jag lĂ€ste fel, tyckte det stod 290 sek. det var ju skönt med ett problem mindre. đ
tordA Postat 2 november 2006 Postat 2 november 2006 Vilken tur att jag gjorde precis en sĂ„n lĂ„t igĂ„r... đđ
pirateKING Postat 2 november 2006 Postat 2 november 2006 Peanuts! Det mesta Ă€r ju en tolkningsfrĂ„ga, Ă€r ju bara nĂ„gra fĂ„ grejer man mĂ„ste tĂ€nka pĂ„, lite text etc. Sen Ă€r det ju bara att tolka pĂ„ đ
Baktakt Postat 2 november 2006 Postat 2 november 2006 đ Jaha, plötsligt Ă€r ju allt helt glasklart dĂ„rĂ„...-en liten frĂ„ga bara -vad betyder "Soar" och hur uttalas det?????? đ -En dum en.
floaty Postat 2 november 2006 Postat 2 november 2006 (redigerat) đJaha, plötsligt Ă€r ju allt helt glasklart dĂ„rĂ„...-en liten frĂ„ga bara -vad betyder "Soar" och hur uttalas det?????? đ -En dum en. Det betyder ungefĂ€r svĂ€va/flyga. Det uttalas typ som "sĂ„r" gör pĂ„ svenska, fast med vokalen lĂ€ngre bak i munnen och med ett engelskt "r". -En dum en till (med minimala fonetikkunskaper) Redigerat 2 november 2006 av floaty
D.i.a Postat 2 november 2006 Postat 2 november 2006 Föööck, its easier to fööööck than making this, i hate her, but i like to föööck! đłđ
floaty Postat 2 november 2006 Postat 2 november 2006 Föööck, its easier to fööööck than making this, i hate her, but i like to föööck! đđ đł
stajo Postat 4 november 2006 Postat 4 november 2006 Bra skrivet! Satt igĂ„r och testade... tror det svĂ„raste för mig blir att fĂ„ in en kĂ€nsla av Flashdance...What A Feeling. đ
tbruce Postat 4 november 2006 Postat 4 november 2006 Kom ihĂ„g, grabbar, att om ni inte klarar att skriva de mest fullĂ€ndade tvĂ„hundratio sekunderna i den moderna musikhistorien sĂ„ kan ni inte vinna! đł
sixties Postat 4 november 2006 Postat 4 november 2006 Satt igĂ„r och testade... tror det svĂ„raste för mig blir att fĂ„ in en kĂ€nsla av Flashdance...What A Feeling. det kanske gĂ„r att ta tempot, kĂ€nslan, nĂ„tt framtrĂ€dande instrumet eller arr pryl. đł
Linus Postat 4 november 2006 Postat 4 november 2006 Kom ihĂ„g, grabbar, att om ni inte klarar att skrivade mest fullĂ€ndade tvĂ„hundratio sekunderna i den moderna musikhistorien sĂ„ kan ni inte vinna! đ *ehrhhhhhhhhhhh host host host............ HHHHHOST HOST HOST HOST!!!* Jag drack samtidigt som jag lĂ€ste det dĂ€r och satte i halsen pga. skrattattacken. Vilken mild prestationsĂ„ngest man fick nu đł
tbruce Postat 5 november 2006 Postat 5 november 2006 Kom ihĂ„g, grabbar, att om ni inte klarar att skrivade mest fullĂ€ndade tvĂ„hundratio sekunderna i den moderna musikhistorien sĂ„ kan ni inte vinna! đ *ehrhhhhhhhhhhh host host host............ HHHHHOST HOST HOST HOST!!!* Jag drack samtidigt som jag lĂ€ste det dĂ€r och satte i halsen pga. skrattattacken. Vilken mild prestationsĂ„ngest man fick nu đ Ăsch, det ska vi vĂ€l fixa! đ
Danny Cort (oregistrerad) Postat 10 november 2006 Postat 10 november 2006 Har Laserdansarn tappat stinget?
Laserdance Postat 11 november 2006 TrÄdstartare Postat 11 november 2006 Har Laserdansarn tappat stinget? "Tappat stinget"? Hemska tanke, det dÀr fÄr du allt ta och utveckla litegrann - Àr recensionen för kÀrvÀnlig i tonen, eller Àr min roll i diskussionen alltför obefintlig?
Carl Cadello Postat 20 november 2006 Postat 20 november 2006 (redigerat) Eftersom jag brukar sÀga "det hÀr var ju kul, jag kommer med en lÄt snart" och Ànnu inte fÄtt Àndan ur vagnen och inte fÄtt nÄgot fÀrdigt till dead line, sÀger jag nu: Detta tema Àr skitkass, jag tÀnker inte delta! SÄ, hej hopp, gummisnopp. Vi ses i helvetet den 23:e November. Redigerat 20 november 2006 av Carl Cadello
Cloudsurfer Postat 5 december 2006 Postat 5 december 2006 Jag Àr alltid för sent pÄ att lÀsa sÄnt hÀr:S
Hammock Postat 7 december 2006 Postat 7 december 2006 Jag Ă€r alltid för sent pĂ„ att lĂ€sa sĂ„nt hĂ€r:S Du kan trösta dig med att jag Ă€r Ă€nnu mer sent ute ... kul idĂ© ... synd att det var nĂ„gra mĂ„nader sedan. Ăr det avgjort ?
sixties Postat 7 december 2006 Postat 7 december 2006 Du kan trösta dig med att jag Ă€r Ă€nnu mer sent ute ... kul idĂ© ... synd att det var nĂ„gra mĂ„nader sedan. Ăr det avgjort ? det hade bara kommit in 2 bidrag sĂ„ deadline Ă€r framflyttad till nu pĂ„ söndag 10.e före 23.59.
Egghuvud Postat 10 december 2006 Postat 10 december 2006 JAg fĂ„r lĂ€mna walkover. Trodde jag skulle bli klar i tid, men har skadat ryggen sĂ„ jag kan inte sjunga som en waelsisk kroppsbyggare. đ Ja ja nĂ€sta gĂ„ng sĂ„. Skall bli kul att höra bidragen. Hoppas det har blivit nĂ„gra stycken. đ
Matthew L Postat 10 december 2006 Postat 10 december 2006 JAg fĂ„r lĂ€mna walkover. Trodde jag skulle bli klar i tid, men har skadat ryggen sĂ„ jag kan inte sjunga som en waelsisk kroppsbyggare. đJa ja nĂ€sta gĂ„ng sĂ„. Skall bli kul att höra bidragen. Hoppas det har blivit nĂ„gra stycken. đ Ăh, kroppsbyggare brukar ju manipulera sig sjĂ€lva med hormoner vilket sjĂ€lvfallet pĂ„verkar rösten. (SĂ„ tĂ€nkte jag i alla fall đł )
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.