Jump to content
Annons

gratis kompressor


Impey

Recommended Posts

söker en gratis kompressor som fungerar okej.

till inspelning mixning av sång, gitarr och bas...

VST

hade jag tänkt mig

Har ni några tips?

Redigerat av Impey
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

SimpleSqueeze från Betabugs.

http://www.betabugsaudio.com/plugs.php

"SimpleSqueeze - This plug-in is the embodiment of the Betabugs design ethos. One knob! Auto gain make-up is present, and there is an always-on smooth brick-wall limiter at the end, just to make sure you never get any nasty digital clipping. The knob simultaneously controls threshold and gain, so that the more you crank it, the more squashed your signal gets."

Link to comment
Dela på andra sajter

söker en gratis kompressor som fungerar okej.

Har ni några tips?

*haha* Vem gör inte det.. 😆 Men vad har du tänkt använda den till.. Mastering, inspelning sång, gitarr bas etc etc.. Har du funderar på om det ska vara en multibandare etc etc.. Ska den efterlikna nån gammal analog..

Med andra ord.. Hur ska den låta då? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder själv Blockfish sviten ibland både med deessern och floorfish. Helt ok.

Finns också Sonic Timeworks CompressorX och mastering compressorn som är bra. Men det finns bara som Dxi och inte som vst. Iochmed Cubase 4 så kan jag inte använda dom annat än i Soundforge dessvärre. 14-dagars full demo på:

http://www.sonictimeworks.com/demos.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja den är riktigt fin om man är ute efter en transperant kompressor. Det är den såndär som man ibland inte märker förrän man stänger av den. På gott och ont 🙂

Med risk för att veva om med pinne i getingboet. Jag har lyssnat, hör skillnad och i i Audition mätt utsignalen på olika freeware VST kompressorer för att ta reda på vad som gör att det har olika sound. Jag blev intresserad av detta då jag hittade BLOCKFISH som fick sångspår och gitarrer att låta bättre än via Cubase egen kompressor helt enkelt. Fortfarande bland mina top 3.

Just MjCompressor varken låter eller mäter bra. En av de sämsta faktiskt tillsammans med MDA's Dymanic. Jag har en ljudfil där man hör hur de lägger till dist. De två kompressorer jag hittat hittills som jobbar bäst är GComp från http://www.gvst.co.uk/ och ChunkWares VanillaComp. Synd att Vanilla'n har så taskigt interface. Den mest transsparenta hittills. Testar lika bra som Waves C1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en ljudfil där man hör hur de lägger till dist.

Menar du att den överstyr nånstans internt? Eller hur menar du?

Isåfall kan du ju informera Magnus om det hela men tanke på att det förmodligen är en bugg och inte ett designbeslut.

Ärligt talat har jag använt den pluggen ganska lite. Men i de fallen jag använt den tycker jag den funkat fint. Men då har jag också haft väldigt snälla inställningar, kanske beror på det?

GComp har jag inte testat. Synd att den bara är för Windows.

Tycker det är lite trist att så få pluggmakare släpper sin kod med GPL (eller nån anna fri licens). Tror det skulle göra under för pluggutvecklingen, och dessutom kunde man hjälpa till att porta dem till andra plattformar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just MjCompressor varken låter eller mäter bra. En av de sämsta faktiskt tillsammans med MDA's Dymanic. Jag har en ljudfil där man hör hur de lägger till dist. De två kompressorer jag hittat hittills som jobbar bäst är GComp från http://www.gvst.co.uk/ och ChunkWares VanillaComp. Synd att Vanilla'n har så taskigt interface. Den mest transsparenta hittills. Testar lika bra som Waves C1.

Vad var det för ljud du testade med, om man får fråga? Vad hade du för inställningar på kompressorerna?

Hur en kompressor mäter är ju ganska ointressant. Vad har du för referenser på hur en bra kompressor låter i förhållande till hur den mäter? Har du jobbat med analoga kompressorer av hög kvalitet? Testa att mäta på en analog UA175, 1176 eller LA2A så ska du få se på mätresultat som gör dig mörkrädd.

Låter dom illa? Inte i mina öron iallafall... :rolleyes: Däremot anser jag just Waves C1 vara marknadens kanske tråkigaste kompressor.

Det fina med att ha olika kompressorer är ju att dom alla har olika karaktär och därför funkar olika bra i olika situationer.

Jag upplever MJ som mjukare (typ Sonalksis SV-315) och Vanilla som aggressivare. Jag tycker Vanilla, MJ och Blockfish kompletterar varandra ganska väl bland gratiskompressorerna där ute.

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att Blockfish fortfarande är en av mina favoriter. Speciellt till trummor.

Yes it's tha shit. Speciellt på bastrumman. Har den nästan på alla mina låtar på den kommande plattan. Även deessern som medföljer är rätt skön, färgar sången på ett skönt sätt.

/Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske den här kan va nåt? dög den åt mr Collins så kanske den duger även till dig.

http://www.solid-state-logic.com/resources/lmc1plugin.html

gratis VST för win & mac

ett litet citat:

"One day, Phil (Collins) was playing the drums,” Hugh recalls, “and I had the reverse talkback on because he was speaking, and then he started playing the drums. The most unbelievable sound came out because of the heavy compressor. I said, 'My God, this is the most amazing sound! Steve, listen to this.' But the way the reverse talkback was setup, you couldn't record it. So I had the desk modified that night. I got one of the maintenance guys to take the desk apart and get a split output of this compressor and feed it into a patch point on the jack field so I could then patch it into a channel on the board. From there, we were able to route that to the tape recorder."

Link to comment
Dela på andra sajter

Just MjCompressor varken låter eller mäter bra. En av de sämsta faktiskt tillsammans med MDA's Dymanic. Jag har en ljudfil där man hör hur de lägger till dist. De två kompressorer jag hittat hittills som jobbar bäst är GComp från http://www.gvst.co.uk/ och ChunkWares VanillaComp. Synd att Vanilla'n har så taskigt interface. Den mest transsparenta hittills. Testar lika bra som Waves C1.

Vad var det för ljud du testade med, om man får fråga? Vad hade du för inställningar på kompressorerna?

Hur en kompressor mäter är ju ganska ointressant. Vad har du för referenser på hur en bra kompressor låter i förhållande till hur den mäter? Har du jobbat med analoga kompressorer av hög kvalitet? Testa att mäta på en analog UA175, 1176 eller LA2A så ska du få se på mätresultat som gör dig mörkrädd.

Låter dom illa? Inte i mina öron iallafall... 😉 Däremot anser jag just Waves C1 vara marknadens kanske tråkigaste kompressor.

Det fina med att ha olika kompressorer är ju att dom alla har olika karaktär och därför funkar olika bra i olika situationer.

Jag upplever MJ som mjukare (typ Sonalksis SV-315) och Vanilla som aggressivare. Jag tycker Vanilla, MJ och Blockfish kompletterar varandra ganska väl bland gratiskompressorerna där ute.

Jag jobbar inte med hårdvarueffekter över huvud taget. Jag försöker hitta de bästa mjukvarugrejerna, helst freeware. De referenspluggar jag har tillgång till är Waves prylar i Dx format. Jag testar pluggarna i Audition för att försöka förstå varför den ena låter annorlunda än den andra och det blir oftast en bekräftelse på lyssningsintrycket. I det här fallet har jag ett stycke musik, tar bort alla frekvenser över 2,5khz. Lägger på kompressorn och dels kollar spektralt vad som hänt och dels lyssnar om det hänt något hörbart med materialet.

Alla tester med samma inställningar. Tresh. -10db, ration 3:1, knee 50% samt gain så musiken peak'ar på samma nivå (-0,5db) som orginalet. Inga extreminställningar alltså utan ungefär dom en kompressor brukar få jobba.

Får se om det här funkar. Lägger ut jämförelse på VanillaComp och Jm comp.

Spikarna ovanför 2500hz är alltså frekvenser som kompressorn genererat och som inte finns i orginalmusiken

music2.5khz_vanillacomp.jpg

VanillaComp. Ljudexempel här.

music2.5khz_mjcomp.jpg

Mj Compressor. Ljudexempel här.

Båda har gjort samma jobb men den ena låter bättre i mina öron. Har ett gäng såna här (nördiga) tester på freeware pluggar. Funderar på att lägga dem på webbsida.

Redigerat av Screentan
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla tester med samma inställningar. Tresh. -10db, ration 3:1, knee 50% samt gain så musiken peak'ar på samma nivå (-0,5db) som orginalet. Inga extreminställningar alltså utan ungefär dom en kompressor brukar få jobba.

Har ett gäng såna här (nördiga) tester på freeware pluggar. Funderar på att lägga dem på webbsida.

Intressant! 😳

Men hur har du ställt attack och release? Det påverkar övertonsspektrat en hel del (givet samma knee, ratio och threshold). Tänk dig en baskagge som du komprimerar så att du får en framträdande attack. Transienten kommer från den kraftiga dynamikförändringen och låter ganska olika beroende på vilken attack kompressorn har.

Så att de två spektrumanalyserna skiljer sig behöver inte betyda mer än att Mj ger tydligare attack i soundet.

Just kompressorer är ju också svåra att A/B-jämföra eftersom de brukar ha rätt olika release-kurvor. Även om du ställer in två kompressorer på lika releasevärde kommer de att återgå till ursprungsläget på olika sätt. Enkelt uttryckt kan den ena arbeta efter en linjär kurva och den andra logaritmiskt. Det har stor betydelse för soundet. Vilket som är att föredra är en smaksak och beroende på materialet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla tester med samma inställningar. Tresh. -10db, ration 3:1, knee 50% samt gain så musiken peak'ar på samma nivå (-0,5db) som orginalet. Inga extreminställningar alltså utan ungefär dom en kompressor brukar få jobba.

Har ett gäng såna här (nördiga) tester på freeware pluggar. Funderar på att lägga dem på webbsida.

Intressant! 😳

Men hur har du ställt attack och release? Det påverkar övertonsspektrat en hel del (givet samma knee, ratio och threshold). Tänk dig en baskagge som du komprimerar så att du får en framträdande attack. Transienten kommer från den kraftiga dynamikförändringen och låter ganska olika beroende på vilken attack kompressorn har.

Så att de två spektrumanalyserna skiljer sig behöver inte betyda mer än att Mj ger tydligare attack i soundet.

Just kompressorer är ju också svåra att A/B-jämföra eftersom de brukar ha rätt olika release-kurvor. Även om du ställer in två kompressorer på lika releasevärde kommer de att återgå till ursprungsläget på olika sätt. Enkelt uttryckt kan den ena arbeta efter en linjär kurva och den andra logaritmiskt. Det har stor betydelse för soundet. Vilket som är att föredra är en smaksak och beroende på materialet.

Sant. Attack och release spelar roll. Det är ju t.ex inte smart att ha kortare attacktid än vad det tar för den lägst bastonen i materialet att göra ett halvt "varv". Jag har testat pluggarna vid olika attack/release tider och resultatet är detsamma i jämförelsen mellan pluggarna. Lite mindre övertoner vid lång attacktid, lite mer vid kortare. I detta fall var attack 10ms, release 50ms.

De mjukvarukompressorer jag testat har i möjligaste mån haft samma inställningar. Teoretiskt alltså. Säger pluggen 10ms så får man ju hoppas att det stämmer någotsånär. Det gör det inte alltid har jag sett. Det finns några pluggar vars inställningar i praktiken blir nåt helt annat. Blockfish t.ex har ju ingen gradering. I det fallet har jag testat olika inställningar till resultatet (på ljudfilen) blev detsamma som Waves C1 som jag använt som referensplugg. Just Blockfish är lite märklig. Den visar osannolikt lågt med övertoner. Bättre än nån kommersiell plugg jag testat. Och det hörs tycker jag.

Redigerat av Screentan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
drloop (oregistrerad)
Jag måste säga att Blockfish fortfarande är en av mina favoriter. Speciellt till trummor.

Helt ok för att vara gratis och enkel att använda...

Jag gillar Blockfish till nästan allt!

Sång, trummor ja rubbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan Vallhagen tipsade mig om Blockfish är jag såld på något som är gratis. Kanonbra! Men jag använder även Cubase inbygda multibandkompressor ibland, när dess karaktär passar bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...