Jump to content
Annons

Ableton eller Pro Tools?


jellyboom

Recommended Posts

Jag håller på och ska köpa in lite grejer och behöver lite hjälp.

Jag spelar in mycket akustiskt, piano, sång, olika ljud och instrument, men även en del syntar/elektroniska ljud. Lite åt psapp/icarus/japanskt/klassiskt piano hållet..

Har för närvarande cubase le som jag hatar innerligt.. Har också lekt en del med Live som jag tycker är otroligt smidigt men saknar audioredigeringsprylar. Har ett presonus inspire 1394 och en tsm mick (som ska uppgraderas).

Kan någon rekommendera vilken programvara jag ska investera i? Vet att Pro Tools kräver nytt ljudkort men är redo att byta mitt om det lönar sig. Vill ha ett program som ger mig möjlighet att bearbeta och redigera audio och är relativt lätthanterligt.

Har f n pc men kommer kanske att skaffa mac.

Mottar alla tips och tankar också ang bra och inte svindyra mickar o annat jag bör skaffa mig.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill du ha en bra möjlighet att bearbeta och redigera audio samt ett lättarbetat program kan jag varmt rekomendera Pro-Tools! Särskillt eftersom du är villig att byta ljudkort, eller snarare gå över till Pro-Tools inbyggda iaf.

Beroende på hur många micingångar du behöver samtidigt samt vilken maxupplösning du vill ha så kan jag inte rekomendera vilken hårdvara du ska välja förräns du har berättat det.

Ett par fina billiga mickar att spela in exempelvis piano och akustisk gitarr med är ju Line Audio CM 3. Du får ett par för under 2000 spänn och dom håller bra klass för dom pengarna, det tror jag samtliga på forumet som har använt dom kan hålla med om.

Lycka till! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Då är det väl bara och hosta upp dom där tusenlapparna..

Jag behöver inte mer än 2 mic ingångar. Och vad gäller max upplösning.. Vet ej??? Vet bara att jag har lite problem med sus och gillar inte den lite skarpa och platta karaktären på min tsm..

Utmärkt att detta forum finns för övrigt..

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller absolut med om Pro Tools LE i det valet. Ska du byta till Mac och vill köra mycket mjukvarusynthar kanske Logic eller Logic Express kan vara något att kika på också.

Edit: behöver du bara två mickingångar är Mbox2 alt. Mbox pro ett bra val för pengarna...

Redigerat av floaty
Link to comment
Dela på andra sajter

ok..

men om man skulle välja mellan logic och pro tools?

vad är de största skillnaderna?

Jag använder logic express, och det berättar jag därför att du ska förstå min ärlighet när jag säger att jag nog tror att pro tools LE är ett mognare program i dagsläget. Jag vet dock inte hur det ser ut med mjukvaruinstrument i PTLE men det är du kanske inte så intresserad av ändå?

Om mindre än ett år borde ju dock Logic 8 ha kommit, och nu borde Apple ha hunnit sätta sig in i och förändra ännu mer hur Logic fungerar och då kan det mycket väl vara ikapp. Då kommer det vara ett oslagbart val i mina ögon, eftersom jag trivs med att jobba med Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

inta för att tillföra något nytt under solen men .

jag kör både live o protools

när det gäller ren audio inspelning o redigering ligger protools på + sidan starkt(helst då i klipp o klistra i enstaka o stora sjok med filer.

live mera direkt o vid ideer o "lekfull musik .fatta mig rätt.)

skulle jag välja mellan de två med det ja sysslar med mest..rock musiks inspelning . skulle jag valrt protools lätt.

vet inte hur mycket stålar du vill lägga yt men det finns bra dealar på 002 rak med kontroll ytan på flera ställen.mellan 14000-16000

själv köpte jag 002 allt i ett o är nöjd

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic har framförallt enklare midi-hantering, sen tycker jag att gränssnittet är bättre och renare.

Pro Tools LE är dessutom väldigt vingklippt i mina ögon.

Med Logic får du dessutom med riktigt bra pluggar och mjukvarusyntar till både Express- och Pro-versionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...