Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej.

Har planer pÄ en kondensatormic och undrar över Samson C01U med USB-interface. Jag har tre frÄgor:

1. Kommer det att funka att spela in ihop med mitt M-audio Firewire Audiophile? Har av tidigare trÄdar förstÄtt att micken har ett eget ljudkort, typ? StÀller jag i sÄ fall in i inspelningsprogrammet att ta upp signalen frÄn mickens ljudkort och sedan spela upp det med ljudkortets?

2. Hur lÄter micken? JÀmförbar ljudmÀssigt med t.ex. Studio Projects B1 som jag ocksÄ tycker ser intressant ut?

3. KÀnner ni till nÄgon annan mikronfon med usb-interface?

Andra/bÀttre förslag???

Redigerat av Wernborg
Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

MusicTech gav bra vitsord Ät USB-micken.

Postat

jag har hört att samsonmicken har en tendes att lagga.. dvs inte funka som den ska, att de blir dropouts etc..

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
  IDF sa:
jag har hört att samsonmicken har en tendes att lagga.. dvs inte funka som den ska, att de blir dropouts etc..

Har vÀl i sÄ fall med datorn att göra....

Postat

TÀnk pÄ att du bara kan ha ett ljudkort med ASIO-driver. Micen fungerar som ett USB-ljudkort - men har förstÄs ingen uppspelning, med allt det innebÀr med latency...

Jag skulle absolut vÀlja en vanlig mic i första hand.

Om man vill ha en USB-mic som Ă€r ett sĂ€kert alternativ, sĂ„ kan man titta pĂ„ sE Electronics USB2200, som fungerar antingen som USB-mic eller som vanlig fantommatad mic med XLR-anslutning - eller t o m bĂ„da samtidigt... 😛

Att den dessutom innehÄller hörlursutgÄng med mindre Àn 1ms latency, Àr ingen nackdel heller... Börjar levereras under november.

Postat
  Claes sa:
TÀnk pÄ att du bara kan ha ett ljudkort med ASIO-driver. Micen fungerar som ett USB-ljudkort - men har förstÄs ingen uppspelning, med allt det innebÀr med latency...

Med andra ord ingen lösning dÄ om jag vill fortsÀtta anvÀnda mitt externa ljudkort? Eller??

KÀnner du till vad priset blir pÄ sE Electronics USB2200?

Postat
  Wernborg sa:
  Claes sa:

Med andra ord ingen lösning dÄ om jag vill fortsÀtta anvÀnda mitt externa ljudkort? Eller??

KÀnner du till vad priset blir pÄ sE Electronics USB2200?

Listpriset pĂ„ USB2200 kommer att vara 3295:-. Ganska överkomligt för en allt-i-ett lösning. 😛

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Hej , jag har en usb-samson mik, men den fungerar sÄdÀr, laggar och Àr allmÀnt dÄlig.

det Àr sÄ att jag inte har nÄgot bra ljudkort sÄ jag tÀnkte att detta var en bra lösning för mig som vill spela in sÄng och ak-gitarr, Àr det nÄgon som har nÄtt tips pÄ hur man löser detta bÀttre, utan att köpa nÄtt fett och dyrt ljudkort....

/ J

Postat
  persning sa:
Hej , jag har en usb-samson mik, men den fungerar sÄdÀr, laggar och Àr allmÀnt dÄlig.

det Àr sÄ att jag inte har nÄgot bra ljudkort sÄ jag tÀnkte att detta var en bra lösning för mig som vill spela in sÄng och ak-gitarr, Àr det nÄgon som har nÄtt tips pÄ hur man löser detta bÀttre, utan att köpa nÄtt fett och dyrt ljudkort....

/ J

Du har fruktansvĂ€rt dĂ„lig micingĂ„ng pĂ„ ett standard-ljudkort - men lineingĂ„ngarna kan vara hyfsade, sĂ„ att man till nöds kan anvĂ€nda dem. Följaktligen borde det kunna hjĂ€lpa dig om du skaffar en extern preamp och en kondensatormic. Preampen och micen har du nytta av nĂ€r/om du senare byter till ett bĂ€ttre ljudkort ocksĂ„, sĂ„ det Ă€r aldrig fel. Ett förslag Ă€r att titta pĂ„ Studio Projects B1 och VTB-1, som ofta sĂ€ljs i paket och som Ă€r mycket prisvĂ€rda. 😆

Postat

Tack för dit svar Claes. Skönt att man inte blir utskrattad nÀr man inte kan nÄtt om sÄnt hÀr. Du skrev att line-in ingÄngen kan fungera hyffsat, problemet Àr att jag inte har nÄgon sÄdan pÄ mitt ljudkort, kör laptop. Vad Àr dÄ ditt tips till mig? Antar att jag ska skaffa ett externt ljud kort och en kondensatormik, har nÄgon nÄtt tips pÄ sÄnt?

/ J

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.