Jump to content
Annons

Akustisk forumdel!


Umemagnus

Recommended Posts

Tjabba... Ämnet togs upp pĂ„ Sthlm IRL:en... Efterlyser en del i forumet dĂ€r akustiska instrument fĂ„r sin egen plats... Allt frĂ„n Gitarrer, tramporglar, nĂ€stflöjter, nyckelharpor, fioler, tablas, xylofoner Ă„ annat som inte behöver ström, fĂ„r plats... Va sĂ€ger ni? Det Ă€r annars sĂ„ lĂ€tt att dessa trĂ„dar "försvinner" bland samplingar, mixerbord Ă„ annat...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Tjabba... Ämnet togs upp pĂ„ Sthlm IRL:en... Efterlyser en del i forumet dĂ€r akustiska instrument fĂ„r sin egen plats... Allt frĂ„n Gitarrer, tramporglar, nĂ€stflöjter, nyckelharpor, fioler, tablas, xylofoner Ă„ annat som inte behöver ström, fĂ„r plats... Va sĂ€ger ni? Det Ă€r annars sĂ„ lĂ€tt att dessa trĂ„dar "försvinner" bland samplingar, mixerbord Ă„ annat...

jag röstar "ja".

jag har lÀnge kÀnt mig aningens diskriminerad pÄ grund av detta.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad skall delen behandla? Det sÄ kallade unplugged, med 180 mikrofoner, en symfoniorkester och tvÄ gitarrer eller en fiol, en nyckeharpa och ett dragspel eller en trubadur pÄ en barstol som spelar inför en helt ointresserad pubpublik?

Eller Àr det problematiken kring att spela in dragspel, fioler, nyckelharpa, etc?

Vilket det Ă€n Ă€r sĂ„ Ă€r jag helt med pĂ„ det!!! 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad skall delen behandla? Det sÄ kallade unplugged, med 180 mikrofoner, en symfoniorkester och tvÄ gitarrer eller en fiol, en nyckeharpa och ett dragspel eller en trubadur pÄ en barstol som spelar inför en helt ointresserad pubpublik?

Eller Àr det problematiken kring att spela in dragspel, fioler, nyckelharpa, etc?

Vilket det Ă€n Ă€r sĂ„ Ă€r jag helt med pĂ„ det!!! 😄

ja, va som helst... det kommer emellanÄt alltid upp frÄgor/trÄdar om akustiska instrument... luftfuktare till gitarrer, vilken tablas man ska köpa, fioltrÄdar, mandolininköp... vilken melodica som Àr bÀst... Borde va bra att samla alltihop under en kategori...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bra idé. Jag Àr lite pÄ dÀr.

ApropÄ nÀsflöjt, Àr det nÄn hÀr som Àr med i Sveriges NÀsflötsorkester (SNOR)?

NĂ„n??? Vi Ă€r en hel ensemble.. kolla in HÄR!!!

ÅhĂ„ se dĂ€r!

Blev medlem hÀromdagen. Hur lÄng tid tog det innan du fick flöjten i brevlÄdan?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bra idé. Jag Àr lite pÄ dÀr.

ApropÄ nÀsflöjt, Àr det nÄn hÀr som Àr med i Sveriges NÀsflötsorkester (SNOR)?

NĂ„n??? Vi Ă€r en hel ensemble.. kolla in HÄR!!!

ÅhĂ„ se dĂ€r!

Blev medlem hÀromdagen. Hur lÄng tid tog det innan du fick flöjten i brevlÄdan?

hmm.. ja, det tog vÀl ca tvÄ veckor... vet inte hur det Àr nu, men nÀr jag anmÀlde mig, sÄ fick man dom gratis...

EIDT:

Svatefl

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bra idé. Jag Àr lite pÄ dÀr.

ApropÄ nÀsflöjt, Àr det nÄn hÀr som Àr med i Sveriges NÀsflötsorkester (SNOR)?

NĂ„n??? Vi Ă€r en hel ensemble.. kolla in HÄR!!!

ÅhĂ„ se dĂ€r!

Blev medlem hÀromdagen. Hur lÄng tid tog det innan du fick flöjten i brevlÄdan?

hmm.. ja, det tog vÀl ca tvÄ veckor... vet inte hur det Àr nu, men nÀr jag anmÀlde mig, sÄ fick man dom gratis...

EIDT:

Svatefl

Jo, samma hÀr. NÀstan gratis i alla fall. Man skickade ett SMS som kostade en tia.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Absolut. Klart vi ska ha en akustisk avdelning tycker jag. Kikade in pÄ din (Umemagnus) myspace-sida. HÀrligt och ovÀntat att hitta folkmusiker pÄ detta forum. Keep it up!

FÄr kanske ta och liva upp dom gamla folk- och klassiska takterna pÄ gitarren :-)

Edit: stavfel blir det lÀtt i sÀngen med datorn pÄ magen.....

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Absolut. Klart vi ska ha en akustisk avdelning tycker jag. Kikade in pÄ din (Umemagnus) myspace-sida. HÀrligt och ovÀntat att hitta folkmusiker pÄ detta forum. Keep it up!

FÄr kanske ta och liva upp dom gamla folk- och klassiska takterna pÄ gitarren :-)

Ja, de tycker jag att du ska ta och göra 😛

Jaha, bumpar lite, nÄn fler som skulle tycka att det Àr bra med en akustisk del?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Aku... akust... akustisk...? 😕

Vad Àr det??

😼

😼

Ok... detta scenarium.... Du sitter med tex. ett sĂ„ntdĂ€r instrument, som inte Ă€r gjutet i nĂ„t plastmaterial, kanske strĂ€ngar eller skinn pĂ„.. utan el... Ă„ ÄNDÅ(!!!) sĂ„ kan man spela musik pĂ„ det... Ja vet... hur otroligt det Ă€n kan vara... 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Aku... akust... akustisk...?  😕

Vad Àr det??

😼

😼

Ok... detta scenarium.... Du sitter med tex. ett sĂ„ntdĂ€r instrument, som inte Ă€r gjutet i nĂ„t plastmaterial, kanske strĂ€ngar eller skinn pĂ„.. utan el... Ă„ ÄNDÅ(!!!) sĂ„ kan man spela musik pĂ„ det... Ja vet... hur otroligt det Ă€n kan vara... 😄

Jag tror ev min morfar hade nÄt sÄnt..

DĂ€rmed Ă€r jag ocksĂ„ för en akustisk forumdel, en till pĂ„ listan. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Naturligtvis sÄ Àr det en toppenidé!

Jag Àr inte överdrivet aktiv hÀr, men jag lurkar och skriver nÄn gÄng nÀr jag har nÄtt relevant att komma med (oftast iaf) ...och i en acke-avdelning sÄ skulle jag sÀkert ha mer att tycka till om, eftersom det mest Àr sÄnt jag hÄller pÄ med...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÄ allt annat Àr elektroniskt? Det Àr ju redan uppdelat pluggar/samplingar och hÄrdvara rÀcker inte det?

Var ska en gitarr in? Instrument eller akustiska delen?

Har inte nÄgot emot akustiska instrument men risk för att det blir för mÄnga kategorier och dÀrav för plottrigt.

Hur har ni tÀnkt, ha en del dÀr det bara laddas upp demolÄtar med endast akustiska instrument, pratar om dessa prylar. Tipsar andra om nya gitarrer, frÄgar om tips om mickrofoner till akustiska gitarrer?

NÀÀ...tror det blir förvirrande...kom med ett förslag exakt var det ska ligga efter denna uppdelning sÄ ska jag ta mig en funderare till.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÄ allt annat Àr elektroniskt? Det Àr ju redan uppdelat pluggar/samplingar och hÄrdvara rÀcker inte det?

Var ska en gitarr in? Instrument eller akustiska delen?

Har inte nÄgot emot akustiska instrument men risk för att det blir för mÄnga kategorier och dÀrav för plottrigt.

Hur har ni tÀnkt, ha en del dÀr det bara laddas upp demolÄtar med endast akustiska instrument, pratar om dessa prylar. Tipsar andra om nya gitarrer, frÄgar om tips om mickrofoner till akustiska gitarrer?

NÀÀ...tror det blir förvirrande...kom med ett förslag exakt var det ska ligga efter denna uppdelning sÄ ska jag ta mig en funderare till.

Det rÀcker med att titta in pÄ "Instrument"... DÀr blandas det allt frÄn att spÀnna tonhuvud till vst-synthar... NÄnstans lÄngt bort finns det Mandolin, tablas, akustiskgitarr, spilÄpipa, blÄs-, vevlira-trÄdar... Tyckte bara att det skulle vara enklare att ha alla dessa akustiska trÄdar under en egen överskrift... IstÀllet för under " Pluggar och samplingar"? Eller passar dessa trÄdar in under "Studioutrustning/Instrument"? som f.ö. handlar mest om; Dra kablar, neumann-mikrofoner, monitorer, hÄrdvarusynthar, gainproblem och m-boxar.. ?

FrĂ„gor pĂ„ det? 😄

EDIT:

LĂ€gg "Akustiska instrument" under HÅRDVARA... PĂ„ denna akustiska instrument kan Ă€ven frĂ„gor som angĂ„r sĂ„ng, finnas dĂ„ det i högsta grad ocksĂ„ Ă€r ett akustiskt instrument..

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÄ allt annat Àr elektroniskt? Det Àr ju redan uppdelat pluggar/samplingar och hÄrdvara rÀcker inte det?

Var ska en gitarr in? Instrument eller akustiska delen?

Har inte nÄgot emot akustiska instrument men risk för att det blir för mÄnga kategorier och dÀrav för plottrigt.

Hur har ni tÀnkt, ha en del dÀr det bara laddas upp demolÄtar med endast akustiska instrument, pratar om dessa prylar. Tipsar andra om nya gitarrer, frÄgar om tips om mickrofoner till akustiska gitarrer?

NÀÀ...tror det blir förvirrande...kom med ett förslag exakt var det ska ligga efter denna uppdelning sÄ ska jag ta mig en funderare till.

Det rÀcker med att titta in pÄ "Instrument"... DÀr blandas det allt frÄn att spÀnna tonhuvud till vst-synthar... NÄnstans lÄngt bort finns det Mandolin, tablas, akustiskgitarr, spilÄpipa, blÄs-, vevlira-trÄdar... Tyckte bara att det skulle vara enklare att ha alla dessa akustiska trÄdar under en egen överskrift... IstÀllet för under " Pluggar och samplingar"? Eller passar dessa trÄdar in under "Studioutrustning/Instrument"? som f.ö. handlar mest om; Dra kablar, neumann-mikrofoner, monitorer, hÄrdvarusynthar, gainproblem och m-boxar.. ?

FrĂ„gor pĂ„ det? 😄

Hmm..du ger mig en tanke.

Borde dela upp hÄrdvara till:

Datorer och Tillbehör

Ljudkort

Mickrofoner (tror den gruppen Àr störst)

Övrig utrustning (allt frĂ„n monitorer till samplare)

Akustiska instrument (hĂ€r ska din nyckelharpa regera 🙁 )

Elektroniska instrument

En akustiska forumdel kÀnns lite vÀl tilltaget. Det fÄr inte bli för mÄnga kategorier..

Jaja...nu Àr det upp till moderatorerna...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag vill ha en avdelning för luftinstrument. Jag Àr jÀvligt bra pÄ luftsynth till Depeche Mode i fyllan!

Luftinstrument Àr en bra idé! Jag Àr en djÀvel pÄ att prutta melodier.

Kan du spela i stereo? 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Helt klart mer motiverat Àn allt Off Topic.

Ett forum utan off topic Àr inte ett fullstÀndigt forum. Det Àr dit man skall hÀnvisa alla som postar irrelevanta trÄdar (och flytta dessa trÄdar dit ocksÄ).

Acke-avdelning vore nog inte helt fel. Kanske. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...